preloader
Wypełnij formularz
Przygotujemy dla Ciebie bezpłatną wycenę!

Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.


On site SEO a off site SEO – czym się różnią?

On site SEO a off site SEO – czym się różnią?

Głównym celem pozycjonowania jest poprawa pozycji witryny internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Algorytmy wyszukiwarek internetowych stają się coraz bardziej zaawansowane i skomplikowane, co powoduje, że liczba czynników wpływających na postrzeganie strony internetowej przez roboty wyszukiwarek jest coraz większa.

W tym artykule spróbujemy przeanalizować, czym się różni optymalizacja on site od optymalizacji off site. Zarówno optymalizacja wewnętrzna, jak i optymalizacja zewnętrzna łączą w sobie działania niezbędne dla dobrego wypozycjonowania strony internetowej, niemniej jednak diametralnie się różnią.

Dla lepszego zrozumienia czym jest optymalizacja wewnętrzna (on site) i optymalizacja zewnętrzna (off site), trzeba mieć podstawową wiedzę na temat działania algorytmów wyszukiwarek internetowych.

Wszystkie czynniki, przez pryzmat których witryna jest oceniana przez roboty wyszukiwarek, dzielą się na dwie podstawowe grupy:

  • Czynniki wewnętrzne, czyli to jak strona wygląda i czego dotyczy.
  • Czynniki zewnętrzne – informują o tym, na ile strona jest popularna i wiarygodna.

W dużym uproszczeniu, optymalizacja wewnętrzna (on site) określa co będzie w wynikach wyszukiwania, natomiast optymalizacja zewnętrzna (off site) – jak wysoko.

 

On site SEO Off site SEO
Gdzie? Własna witryna Zewnętrzne witryny
Kto? Webmaster, specjalista ds. pozycjonowania, copywriter, specjalista ds. optymalizacji Specjalista ds. marketingu, specjalista ds. pozycjonowania, copywriter, specjalista ds. linkbuildingu
Co? Optymalizacja treści, szablonu strony, optymalizacja techniczna, optymalizacja indeksacji Pozyskiwanie linków zewnętrznych, artykuły sponsorowane, praca z social media,
Wynik Wzrost liczby fraz kluczowych w TOP 10

Można długo dyskutować, jaki z tych rodzajów optymalizacji jest ważniejszy, ale jedno jest pewne – domena, która będzie mieć zoptymalizowane czynniki on site łącznie z off site, będzie wyżej w organicznych wynikach wyszukiwania.

Czym jest on site SEO?

Optymalizacja on site (również optymalizacja techniczna) to wszystkie czynniki w obrębie strony, które mogą wpływać na pozycje w wynikach wyszukiwania.

On site łączy w sobie:

  • wszystkie treści na stronie – podstrony, wpisy blogowe, artykuły,
  • meta tagi (tytuł, opis SEO), nagłówki H1-H6,
  • UX i układ graficzny strony,
  • teksty alternatywne obrazków,
  • słowa kluczowe i ich gęstość (keyword density),
  • Page Speed i czynniki Core Web Vitals,
  • adresy URL podstron i ich hierarchię,
  • mapę strony,
  • linkowanie wewnętrzne,
  • moduły nawigacji wewnętrznej,
  • plik robots.txt,
  • przekierowania stron.

Głównym celem optymalizacji wewnętrznej jest dopasowanie strony do wymagań wyszukiwarek internetowych (tagi meta, linkowanie wewnętrzne, możliwość indeksacji, konsolidacja duplikatów) oraz użytkowników (jakość treści na stronie, unikalność kontentu, responsywność).

Czym jest off site SEO?

Czynniki off site z kolei to wszystkie działania wpływające na pozycjonowanie, prowadzone poza stroną, czyli:

  • linkowanie zewnętrzne.
  • analiza konkurencji,
  • prowadzenie social media,
  • analizy fraz kluczowych.

Działania off site SEO są skierowane przede wszystkim na poprawę autorytetu strony za pomocą pozyskania jak największej liczby jakościowych odnośników, powiązanych tematycznie z witryną. Liczba jakościowych linków zwrotnych jest jednym z najważniejszych czynników off site. Oto kilka przykładów, w jaki sposób można pozyskiwać linki zwrotne do strony:

  • Treści wysokiej jakości na stronie. Wysoka jakość treści i ich użyteczność powoduje, że użytkownicy chętnie dzielą się odnośnikami do strony, tym samym zwiększając jej autorytet.
  • Artykuły sponsorowane. Płatne publikacje z linkiem zwrotnym teoretycznie są karane przez Google, natomiast w praktyce jest to świetny sposób na pozyskanie dodatkowych linków zewnętrznych do strony. Warto jednak weryfikować domeny przed publikacją, gdyż są linki słabsze i silniejsze pod względem SEO.
  • Analiza konkurencji. Podobna analiza pozwala sprawdzić, gdzie pozyskuje linki wrotne konkurencja, oraz, w ramach możliwości, pozyskiwanie linków z tych samych miejscówek.
  • NAP, inaczej wizytówki firm, pozwalają łatwo i bezpłatnie uzyskać linki zwrotne do strony. Dodatkowe powiązania firmy z adresem fizycznym pomagają w pozycjonowaniu lokalnym.

On site SEO czy off site SEO – co jest ważniejsze?

Wybór między off site SEO i on site SEO można porównać do wyboru między postawieniem ścian a wstawianiem okien podczas budowy domu. Dobra strategia SEO łączy w sobie elementy on site jak i off site SEO, gdyż obie strategii współpracują między sobą, dopełniając siebie.

Niemniej jednak, tak samo jak w przypadku budowy domu, gdzie przed wstawieniem okien należy najpierw zbudować ściany, przed rozpoczęciem aktywnych działań o obrębie off site SEO należy skupić się na optymalizacji wewnętrznej.

Idealnym przykładem domeny z dobrą optymalizacją wewnętrzną i zewnętrzną jest Wikipedia. Wikipedia oferuje użytkownikom obszerne treści wysokiej jakości, powiązane między sobą gigantyczną liczbą linków wewnętrznych. Jest także dobrze zoptymalizowana pod względem technicznym i dodatkowo ma poparcie w postaci miliardów linków zwrotnych.

To wszystko powoduje, że Wikipedia w oczach algorytmów wyszukiwarek ma ogromny autorytet i jest w topie na większość zapytań użytkowników.

Podsumowanie

Dobre SEO jest połączeniem optymalizacji wewnętrznej z optymalizacją zewnętrzną. Tylko kompleksowe podejście do pozycjonowania może pomóc stronie osiągnąć szczyty organicznych wyników wyszukiwania.

Kursy z marketingu internetowego online!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy.

Dołącz do newslettera i otrzymuj regularną dawkę wiedzy oraz ciekawostek ze świata digital marketingu!

Z naszą pomocą zawsze będziesz na bieżąco – bez spamu!

Poznaj historie, które odmienią Twój biznes

Oglądaj na YouTube!

+
Brak komentarzy
Dodaj własny
Współadministratorami danych osobowych są: Semergy sp. z o.o. sp. k., Artefakt sp. z o.o. sp. k., Semahead sp. z o.o. sp. k., Grupa Tense Polska sp. z o.o. sp. k., Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k. Sprzeciw wobec przetwarzania danych możesz złożyć w każdym momencie poprzez kontakt z Administratorem lub Doradcą Klienta, który skontaktował się z Tobą w celu przedstawienia zamówionej wyceny. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności.
Pełna treść polityki prywatnościRegulamin strony

O blogu

Blog powstał w celu przybliżenia marketingu internetowego w wyszukiwarkach wszystkim zainteresowanym tą tematyką. Będziemy dzielić się tutaj naszą wiedzą oraz nowościami z branży. Życzymy miłej lektury.

Szukaj