preloader

"*" oznacza pola wymagane

Wypełnij formularz. Przygotujemy dla Ciebie bezpłatną wycenę!

*pole wymagane

agree*

Czy pozycjonowanie jest skuteczne?

Czy pozycjonowanie jest skuteczne?

Niektórzy mówią, że SEO już nie działa. Nie należy traktować tych słów dosłownie, ale w ciągu ostatnich lat pozycjonowanie rzeczywiście zaczęło funkcjonować nieco inaczej. Starsze metody stały się mniej efektywne, a niektóre mogą wręcz szkodzić. Ale to nie oznacza, że SEO nie jest skuteczne – po prostu nie należy oczekiwać od niego natychmiastowych efektów. Efektywne pozycjonowanie stron internetowych jest jak najbardziej możliwe, a wręcz konieczne, niemniej jednak wymaga zrozumienia pewnych zasad.

skuteczne pozycjonowanie

Czy pozycjonowanie jest skuteczne?

SEO to proces, który nie jest szybki, ale nadrabia efektywnością w dłuższej perspektywie. Aby strona znalazła się na szczycie wyników wyszukiwania, konieczne jest kompleksowe podejście do jej promocji. Szczególnie istotne jest uwzględnienie ciągle zmieniających się wymagań wyszukiwarek.

Jest to długotrwały sposób promocji strony, ale jednocześnie wypracowane efekty pracy będą utrzymywać się przez długi czas – pierwsze wyniki pracy mogą się pojawić się dopiero po kilku miesiącach pracy.

Czego można (lub nie) oczekiwać od SEO

Mówiąc o skuteczności, należy wymienić główne cele, jakich klienci mogą oczekiwać od pozycjonowania:

  • Pozycje, czyli pierwsze miejsca na stronach wyników wyszukiwania. Znalezienie się w TOP 10 dla promowanych fraz w Google oznacza znaczące zwiększenie rozpoznawalności marki.
  • Ruch na stronie generowany przez potencjalnych klientów, którzy trafili na witrynę z wyników wyszukiwania.
  • Zwiększenie konwersji, które można nazwać ostatecznym celem SEO. Zazwyczaj użytkownicy z wyszukiwarek stanowią najwyższej jakości ruch. To osoby, które były zainteresowane rozwiązaniem swojego problemu, konkretnym produktem lub usługą jeszcze przed odwiedzeniem strony internetowej. Dlatego właśnie tacy użytkownicy częściej dokonują zakupów, składają zamówienia, dzwonią lub podejmują inne pożądane przez nas działania.

Niestety w tym momencie zaczynają się pierwsze problemy. Algorytmy wyszukiwarek nie tylko oceniają starannie dobrane słowa kluczowe, ale także samą firmę i jakość strony. Dlatego nie należy oczekiwać od optymalizacji pod kątem wyszukiwarek następujących rzeczy:

  • 100% gwarancji. Nawet dobry specjalista SEO nie może zagwarantować pierwszego miejsca w wynikach wyszukiwania, nie powinien również tego obiecywać. Ważne jest uwzględnienie tego, że konkurencja także pracuje nad rozwojem SEO własnych stron, a wyszukiwarki stale się doskonalą i stają się mądrzejsze. Istotne więc jest kompleksowe działanie na stronie internetowej.
  • Sprzedaż. Praca nad SEO najczęściej prowadzona jest w kierunku maksymalnego zwiększenia ruchu na stronie. Jednak to, czy użytkownicy podejmą pożądaną akcję, taką jak zakup produktu lub usługi, zależy od wielu innych czynników – projektu, UX i wielu innych.
  • Szybkie wyniki. Zazwyczaj ocenę skuteczności działań SEO warto przeprowadzić po 3-4 miesiącach od rozpoczęcia prac.

Co powoduje, że pozycjonowanie jest skuteczne

Pozycjonowanie ma zalety, które sprawiają, że jest ono skuteczne i opłacalne:

  • Stała cena, która nie zależy od liczby kliknięć na stronie. Każda firma samodzielnie określa cenę za usługę SEO, ale ostateczny koszt nie zależy od liczby użytkowników klikających w odnośnik w wynikach wyszukiwania.
  • SEO jest znacznie tańsze niż inne metody promocji. Praca miesięczna nad optymalizacją strony może być zatem bardziej opłacalna w porównaniu na przykład z konfiguracją i prowadzeniem kampanii typu Google Ads.
  • Nie trzeba dodatkowo płacić za frazy powiązane i frazy long tail, ponieważ automatycznie będą one pojawiać się w wynikach wyszukiwania podczas rozbudowy treściowej strony.
  • Strona przez pewien czas będzie utrzymywać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania nawet po zakończeniu pozycjonowania. Dobrze zoptymalizowana strona będzie nadal obecna w TOP wyników, samodzielnie przyciągając odwiedzających oraz potencjalnych klientów przez dłuższy czas od zakończenia działań SEO.

Kiedy pozycjonowanie jest najbardziej skuteczne?

skuteczne pozycjonowanie

Sklepy internetowe

Dla tego rodzaju stron promocja SEO jest jednym z głównych źródeł ruchu. SEO w tym przypadku pomaga wypromować całe kategorie przy znacznie mniejszym budżecie w porównaniu np. z Google Ads.

Specjalista SEO optymalizuje strony produktów i kategorii, pracuje nad użytecznością strony dla użytkowników i pomaga skutecznie budować proces sprzedaży, aby potencjalny klient nie rezygnował z procesu zakupowego.

Strony usługowe

Pozycjonowanie jest skuteczne szczególnie w przypadku stron posiadających rozbudowaną ofertę usługową. W tym przypadku odpowiednio dobrana strategia SEO może przynieść znaczący wzrost ruchu na stronie, umożliwiając zwiększenie rozpoznawalności marki i dotarcie do osób poszukujących właśnie takich usług.

Firmy działające lokalnie

Większość firm oferuje swoje usługi lub sprzedaje produkty w określonych miastach i regionach. Aby przyciągnąć jak najwięcej organicznego ruchu na swoją stronę, należy rozważyć tzw. lokalne SEO. Dzięki niemu możliwe jest dostosowanie strategii pozycjonowania do konkretnego obszaru działania firmy, co pomaga docierać do potencjalnych klientów z danej lokalizacji.

Często efekt promocji związanej z lokalnymi zapytaniami pojawia się znacznie szybciej niż w przypadku ogólnych zapytań, ponieważ konkurencja w wynikach wyszukiwania jest mniejsza, co oznacza, że potrzeba mniej czasu i wysiłku, aby osiągnąć wysokie pozycje.

Portale informacyjne i blogi

Dobrze napisane artykuły blogowe mają potencjał przyciągnięcia dużej ilości ruchu organicznego z wyszukiwarek, jednak osiągnięcie tego wymaga sporo pracy i zaangażowania.

Jeśli strona lub portal ma dużo unikalnej oraz ciekawej treści, która jest regularnie aktualizowana, lecz prawie nie generuje ruchu organicznego, to właściwie dobrana strategia SEO pomoże tym treściom pojawić się w TOP wyników wyszukiwania. Pozycjonowanie w tym przypadku pozwala przyciągnąć tematyczny ruch i zapewnić stały napływ tysięcy nowych czytelników.

Kiedy pozycjonowanie nie jest skuteczne?

czy seo jest skuteczne

Brak odpowiedniego budżetu

Jeśli budżet na marketing nie jest zbyt wysoki, konieczne może być zrezygnowanie z pozycjonowania. SEO to proces długoterminowy, jednocześnie nie jest to wydatek jednorazowy.

Nie można oczekiwać rezultatów już następnego dnia, tygodnia czy nawet miesiąca. Efekty SEO są widoczne zwykle po kilku miesiącach, a przez ten czas trzeba płacić specjalistom, którzy będą pracować nad poprawną strukturą witryny, tworzyć i optymalizować nowe strony, a także pracować nad linkowaniem i rozbudową treściową.

Landingi i strony typu one page

Promowanie landingów i witryn o małej liczbie podstron może być trudne i często nieopłacalne. Zazwyczaj wyszukiwarki preferują rozbudowane strony: sklepy internetowe, blogi, portale informacyjne itp.

Trudno umieścić wszystkie niezbędne informacje na jednej stronie, zoptymalizować jej strukturę i objąć szeroki zakres słów kluczowych. Algorytmy nie traktują takiej strony poważnie i po prostu umieszczają ją niżej niż witryny bardziej rozbudowane. W takim przypadku najlepiej skupić się na reklamach typu Google Ads.

Strony z krótkoterminową ofertą

Strony z krótkotrwałymi promocjami również nie ma sensu promować za pomocą SEO. Zanim pojawią się wyniki pozycjonowania, oferta może już stracić aktualność. Nawet jeśli oferta trwa przez rok, to wyniki stają się zbędne po zakończeniu – pozyskany za pomocą SEO ruch staje się nieaktualny, a cała praca idzie na marne.

Innowacyjne i nietypowe produkty lub usługi

Strony z innowacyjnymi produktami prawdopodobnie trudno będzie promować w wynikach wyszukiwania, ponieważ zwykle nie są one wyszukiwane. Możliwe jednak jest kompleksowe stosowanie kilku narzędzi (reklama kontekstowa, reklama w social media, SEO). Pomoże to osiągnąć rezultaty i przyciągnąć ruch docelowy na stronę.

czy pozycjonowanie działa

Wnioski

SEO jest konieczne, żeby być na szczycie wyników wyszukiwania. Ale należy pamiętać, że droga do tego celu może być długa – zwykle efektów należy oczekiwać po kilku miesiącach. Optymalizacja wyszukiwania to proces długotrwały i wymagający zasobów, który jednak w określonych warunkach może dać oczekiwane rezultaty.

+
Brak komentarzy
Dodaj własny
Współadministratorami danych osobowych są: Semergy sp. z o.o. sp. k., Artefakt sp. z o.o. sp. k., Semahead sp. z o.o. sp. k., Grupa Tense Polska sp. z o.o. sp. k., Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k. Sprzeciw wobec przetwarzania danych możesz złożyć w każdym momencie poprzez kontakt z Administratorem lub Doradcą Klienta, który skontaktował się z Tobą w celu przedstawienia zamówionej wyceny. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności.
Pełna treść polityki prywatnościRegulamin strony