preloader

"*" oznacza pola wymagane

Wypełnij formularz. Przygotujemy dla Ciebie bezpłatną wycenę!

*pole wymagane

agree*

Wszystko o SEO

Wszystko o SEO

Niezależnie od tego, czy dopiero planujesz rozpocząć swoją działalność w Internecie, czy chcesz budować jeszcze większe grono swoich odbiorców, koniecznie musisz poznać tajniki pozycjonowania.

Z tego artykułu dowiesz się nie tylko, co to jest SEO, ale także poznasz jego najważniejsze zasady, które pozwolą Ci walczyć o jeszcze wyższą pozycję w naturalnych wynikach wyszukiwania. Na koniec przygotowaliśmy również garść porad dotyczących SEO na 2023 rok — sprawdź i przekonaj się, jak osiągnąć prawdziwy sukces w Internecie!

SEO — co to jest?

Chcąc walczyć o jak najlepszą widoczność witryny w wynikach wyszukiwania, konieczne jest wdrożenie szerokiego wachlarza działań z zakresu SEO. Search engine optimization to bowiem nic innego, jak optymalizacja strony internetowej pod kątem algorytmu wyszukiwarki. Odpowiednie dopasowanie poszczególnych elementów witryny — zarówno tych technicznych, jak i contentowych — pozwala na budowanie wyższej pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania.

Jest to niezwykle ważne ze względu na to, że wysoka pozycja w organicznym rankingu jest najbardziej pożądanym rodzajem wyników. Dzieje się tak, ponieważ to właśnie te witryny Google uznaje za najlepiej dopasowane do swoich wytycznych, co ma bezpośredni wpływ na pozycjonowanie stron internetowych.

SERP (z ang. search engine results page) składa się także z płatnych wyników, które wyświetlane są w ramach kampanii reklamowych takich jak m.in. Google Ads. Strony sponsorowane znikają jednak z rankingu praktycznie natychmiast po zaprzestaniu opłacania usługi, w przeciwieństwie do witryn, których pozycja jest budowana w naturalnych wynikach wyszukiwania dzięki szeroko pojętym działaniom SEO.

Dlatego właśnie warto zdecydować się na pozycjonowanie, które może zapewnić nie tylko równie wysoki wynik, ale także jego stabilność. Sprawdź, jak zadbać o pozycję swojej strony internetowej w naturalnych wynikach wyszukiwania i cieszyć się jeszcze lepszymi efektami, niezależnie od charakteru branży, w jakiej działasz!

Działania on site i off site — różnice

Search engine optimization obejmuje szereg czynności zarówno na samej stronie internetowej, jak i poza nią. Do działań on site, czyli tych prowadzonych w obrębie witryny, należy przede wszystkim optymalizacja kodu źródłowego oraz wszystkich treści znajdujących się na niej. Obejmują one wdrożenie metadanych, takich jak meta title czy meta description, atrybutów ALT do grafik, tworzenie wszelkiego rodzaju treści zgodnie z wytycznymi SEO oraz dbanie o hierarchię nagłówków. Nie wolno zapominać również o kwestiach technicznych działań on site, do których należy tworzenie przyjaznych linków, stworzenie responsywnej wersji witryny oraz odpowiedni wynik podstawowych wskaźników internetowych, czyli Core Web Vitals.

Działania w ramach off site SEO dotyczą natomiast czynności poza samą witryną internetową i obejmują link building, tworzenie artykułów sponsorowanych, optymalizację wizytówki Google oraz dbanie o obecność danych witryny na zewnętrznych portalach oraz wizytówkach NAP.

Wszystkie te działania w ramach SEO mają na celu spełnienie wytycznych Google, dzięki czemu witryna jest wyżej oceniana przez roboty indeksujące, a to z kolei przekłada się na jej lepszy wynik w organicznych wynikach wyszukiwania. Wysoka pozycja oznacza większy ruch na stronie, skuteczniejszą konwersję oraz podstawę budowania pozycji lidera w danej branży — wszystko, o czym marzy każdy przedsiębiorca pozycjonujący swoją witrynę w sieci.

wszystko o seo 1

Struktura strony internetowej

Kluczem do zrozumienia, jak skutecznie optymalizować witryny, jest poznanie najważniejszych ich elementów oraz hierarchii, które zapewniają nie tylko łatwość obsługi użytkownikom, ale także robotom indeksującym. Struktura strony internetowej zgodna z wytycznymi SEO powinna być odpowiednio zbudowana i uporządkowana, a więc wymaga prawidłowej organizacji wszystkich treści. Warto wiedzieć, że opracowanie jej jest niezwykle ważne już na samym początku projektowania witryny, ponieważ nieprawidłową hierarchię niezwykle trudno jest poprawić, a wszelkie zmiany w ramach strony muszą zostać ponownie zaindeksowane, co wydłuża czas pozycjonowania. W zależności od potrzeb danej witryny wyróżniamy zarówno to proste, jak i bardziej rozbudowane, wielopoziomowe.

Aby spełnić wymagania SEO, strona internetowa powinna zostać podzielona na kategorie oraz podkategorie, a także pozostałe podstrony. Warto zwrócić uwagę, aby nie przesadzać z ilością głównych kategorii w przypadku standardowych witryn. Dla sklepów internetowych o dużym asortymencie tworzenie dużej ilości podstron sprawdzi się natomiast doskonale, ponieważ pozwoli podzielić różne rodzaje produktów. W przypadku wszelkiego rodzaju witryn, niezależnie od branży, warto stosować nawigację okruszkową, czyli tzw. bread crumbs, która umożliwia użytkownikowi odnalezienie swojej aktualnej lokalizacji w obrębie strony internetowej. Niezbędnym rozwiązaniem dla SEO jest również tworzenie przyjaznych adresów URL oraz weryfikowanie poprawności odnośników. Linki mogą prowadzić zarówno do zewnętrznych portali, jak i wewnętrznych podstron w obrębie strony, które są powiązane tematycznie.

Optymalizacja techniczna strony internetowej

Najważniejszym elementem optymalizacji technicznej witryny jest wykonanie audytu. Pozwala on na znalezienie mocnych i słabych stron serwisu, w oparciu o które można przejść do konkretnych działań SEO. W ramach audytu weryfikowane są poszczególne elementy strony www, takie jak tytuły i opisu podstron, responsywność, czas ładowania i pozostałe podstawowe wskaźniki internetowe, grafiki, przekierowania, mapa strony, znaczniki kanoniczne, struktura linkowania, kod źródłowy, plik robots.txt czy hierarchia podstron. W oparciu o raport uzyskany w ramach audytu SEO należy podjąć konkretne działania mające na celu dopasowania witryny do wytycznych wyszukiwarki. Jak to zrobić? Poniżej przedstawiamy najważniejsze elementy stron internetowych oraz sposoby ich skutecznej optymalizacji.  

Meta dane

Atrybuty title i description są kluczowe zarówno dla samych użytkowników, jak i robotów indeksujących. W ich treści należy umieścić krótki opis danej podstrony, informujący o tym, co znajduje się pod jej linkiem. Dla SEO ważne jest, aby meta dane zawierały odpowiednio dobrane słowa kluczowe i miały optymalną długość — ich prawidłowa optymalizacja wpływa bowiem pozytywnie na CTR, nazywany również współczynnikiem klikalności.

Responsywność

Dziś zdecydowana większość użytkowników sieci korzysta z niej za pośrednictwem urządzeń mobilnych — smartfonów, laptopów czy tabletów. Niezwykle istotne jest więc, aby strony internetowe posiadały zarówno wersję desktopową, jak i mobilną, zapewniając komfort internautom, co pozwala budować lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania. Więcej na temat responsywności oraz jej znaczenia dla SEO opowiemy w dalszej części naszego artykułu.

Grafiki

Techniczna optymalizacja stron internetowych pod kątem SEO to także szereg działań, w ramach których wykonuje się takie czynności, jak modyfikacja rozmiaru grafiki, zastępowanie obrazów GIF i JPEG formatem PNG, wdrażanie opisów (atrybutów ALT) pod lub nad poszczególnymi elementami, czy łączenie grafik w celu zmniejszenia liczby żądań http. Warto wiedzieć, że alternatywne opisy są nie tylko rozwiązaniem zalecanym przez wyszukiwarkę w celu skuteczniejszego pozycjonowania, ale także wdrażane z myślą o osobach niewidomych, które z zawartością stron internetowych zapoznają się z pomocą specjalnego oprogramowania odczytującego właśnie m.in. opisy tabel, zdjęć i innych elementów graficznych.

Przekierowania

Z punktu widzenia SEO jest to rozwiązanie, które informuje roboty Google, że strona, na którą próbują się dostać, jest dostępna pod innym adresem. Jest to kluczowe dla uniknięcia duplikatów, które szkodzą pozycjonowaniu witryn i mogą wpłynąć na spadek ich pozycji w rankingu. Dlatego nie wolno zapominać o różnego rodzaju przekierowaniach w ramach prac optymalizacyjnych.

Mapa strony

Plik sitemap to dokument w formacie XML, którego zadaniem jest informowanie robotów indeksujących o strukturze oraz zawartości witryny. Aby mieć pewność, że mapa strony jest odpowiednio zoptymalizowana pod kątem SEO, możesz skorzystać z narzędzia Google Search Console, aby zweryfikować jej aktualność.

Plik robots.txt

Jego zadaniem, podobnie jak mapy strony, jest informowanie botów o zawartości witryny. Różnica polega jednak na tym, że jest on skonstruowany w taki sposób, aby jasno komunikować robotom, do jakich podstron Twojego serwisu mogą otrzymać dostęp, a do jakich nie.

Znaczniki kanoniczne

Kanonizacja, czyli wdrażanie specjalnych tagów i linków, które sprawiają, że wyszukiwarka otrzymuje od danej witryny informację na temat tego, która wersja strony ma być wyświetlana w SERP. Ważne jest zatem, aby odpowiednio zaimplementować znaczniki kanoniczne, aby cieszyć się skutecznymi działaniami SEO oraz lepszymi wynikami pozycjonowania. 

Struktura linkowania

Linkowanie zewnętrzne i wewnętrzne jest niezwykle ważnym elementem optymalizacji SEO. Odpowiednia hierarchia, zwana również drzewkiem kategorii, przede wszystkim służy użyteczności i intuicyjności. Nie da się ukryć, że linkowanie wewnętrzne zapewnia także znacznie dłuższy czas trwania sesji, co z kolei wpływa na wyższą konwersję. Umieszczanie adresów www w obrębie danej witryny może dotyczyć zarówno kategorii, jak i podkategorii, konkretnych produktów lub usług, a także tekstów blogowych – linki zaleca się stosować przede wszystkim w anchorach.

Budowa adresów URL

Zgodnie z wytycznymi wyszukiwarki Google linki powinny być odpowiednio zbudowane. Co to oznacza w praktyce? Przede wszystkim muszą być czytelne zarówno dla użytkowników, jak i robotów indeksujących. Oznacza to, że zgodnie z zasadami SEO, adresy URL powinny zawierać opis informujący o zawartości danej podstrony, ale nie mogą składać się ze znaków specjalnych oraz podkreśleń — zamiast nich lepiej używać myślników.

Podstawowe wskaźniki internetowe (Core Web Vitals)

Są jednymi z najistotniejszych czynników rankingowych, dlatego warto zwrócić szczególną uwagę na ich prawidłową optymalizację w ramach SEO. Najważniejszym z nich jest oczywiście szybkość ładowania strony, którą określa LCP (z ang. largest contentful caint). Współczynnik ten pokazuje, ile czasu witryna potrzebuje na wyświetlenie największego elementu znajdującego się na niej. Im szybciej strona się ładuje, tym lepsze wyniki pozycjonowania może osiągnąć. Do 2,5 s Google ocenia witrynę jako odpowiednio zoptymalizowaną, natomiast w przypadku wyższych wyników konieczne jest wdrożenie modyfikacji. Prędkość strony możesz sprawdzić m.in. dzięki narzędziu PageSpeed Insights.

Core Web Vitals to także współczynnik FID (z ang. first input delay), czyli czas od kliknięcia linku, po jakim witryna staje się interaktywna. Dobrej jakości strony osiągają wynik do 100 ms, natomiast dłuższy czas wymaga wdrożenia poprawek. CLS (z ang. cumulative layout shift) to z kolei wskaźnik informujący, jak szybko witryna pozostaje w pełni użyteczna dla internauty. Pod uwagę brana jest tutaj suma nagłych zmian struktury danego serwisu – wynik do 1 s jest prawidłowy, jednak w przypadku wyższych parametrów, strona powinna zostać ponownie zoptymalizowana.  

Jak widzisz, optymalizacja techniczna strony to szereg zróżnicowanych działań SEO, które po odpowiednim wdrożeniu przyczyniają się do zapewnienia coraz lepszych wyników pozycjonowania.

wszystko o seo 2

Optymalizacja treści strony internetowej

Jednym z elementów SEO są również działania związane z samym contentem dostępnym na stronie internetowej. Do tego rodzaju czynności zaliczamy optymalizację pod kątem fraz kluczowych, struktury tekstu, hierarchii nagłówków, unikalności treści, a także jej użyteczności dla odbiorców. Poniżej znajdziesz najważniejsze zasady wszystkich wymienionych działań w ramach optymalizacji contentu na stronach internetowych.

Frazy kluczowe

Dla SEO najważniejsze jest to, aby treści na stronie były optymalnie nasycone słowami kluczowymi, pośród których wyróżniamy kilka podstawowych rodzajów, takich jak frazy:

  • ogólne, czyli takie, które nawiązują do ogólnej tematyki witryny i zazwyczaj składają się z jednego lub dwóch słów,
  • produktowe, czyli skupiające się na konkretnej kategorii artykułów lub usług,
  • brandowe, czyli takie, które bezpośrednio nawiązują do wyszukiwanej marki,
  • lokalne, czyli uwzględniające poza samym przedmiotem poszukiwań również lokalizację,
  • long tail, czyli inaczej zwane frazy z długiego ogona, które charakteryzują się najwyższą konkurencyjnością ze względu na to, że dokładniej opisują intencje użytkownika poprzez zawarcie większej ilości wyrażeń.

Prawidłowo dopasowane pod kątem tematycznym frazy należy umieścić w odpowiednim nasyceniu zarówno w ramach treści na stronie głównej, jak i opisach poszczególnych kategorii, podkategorii oraz produktów lub usług, jakie oferujesz swoim klientom. Także content tworzony na bloga powinien zawierać frazy, aby spełniać wytyczne SEO. Pamiętaj jednak o unikaniu keyword stuffingu, czyli nienaturalnym upychaniu słów kluczowych w tekstach. Dla lepszych wyników pozycjonowania frazy należy zaimplementować także w nagłówkach, meta title i description, adresie podstrony, alternatywnych opisach grafik oraz anchorach linków. W odpowiednim dopasowaniu wyrażeń dla Twojej strony internetowej pomogą Ci takie narzędzia jak Google Ads Keyword Planner, Answer the Public czy KWFinder.

Struktura treści

Każdy tekst, jaki publikujesz na stronie internetowej, powinien być również odpowiednio sformatowany. Ma to wpływ nie tylko na lepsze wyniki pozycjonowania, ale także przyczynia się do większej czytelności Twojej witryny. Dzięki dzieleniu treści śródnagłówkami, akapitami oraz stosowaniu wyboldowań czy wypunktowań zdecydowanie łatwiej jest się na niej poruszać, a to sprawia, że użytkownicy chętniej na niej zostaną i zapoznają się z jej zawartością. Zgodnie z zasadami SEO unikaj zatem ścian tekstu, zbyt małej lub dużej czcionki, zbędnych odmian pisma utrudniających czytanie czy dużych odstępów między literami. Zamiast tego postaw na łatwy w czytaniu font uwzględniający polskie znaki, dziel tekst na krótsze akapity, stosuj wyboldowania wyłącznie tam, gdzie chcesz podkreślić najważniejsze informacje i testuj czytelność wdrożonych zmian.

Użyteczność treści

Aby Twoi odbiorcy chcieli zapoznać się z treścią publikowaną na Twojej stronie internetowej, musisz mieć pewność, że proponowany content faktycznie odpowiada na ich potrzeby. Użyteczność treści to bowiem niezwykle ważny element optymalizacji SEO, który nadal pozostaje niedoceniany przez twórców stron internetowych. Teksty w Twojej witrynie — niezależnie od tego, czy jest to strona główna, czy opisy podkategorii — powinny być tematycznie związane z oferowanymi przez Ciebie produktami lub usługami. Jest to niezwykle ważne z punktu widzenia SEO oraz Twoich odbiorców, ponieważ nieodpowiednio dopasowane treści mogą przyczynić się do spadku współczynnika klikalności, a także pozycji Twojej witryny w wynikach wyszukiwania.

Zdarza się, szczególnie w przypadku mniejszych stron internetowych, że w którymś momencie możliwość tworzenia nowych treści jest bardzo ograniczona. Wówczas z pomocą przychodzi nieoceniony blog, na którym możesz tworzyć zupełnie nowy content, a dzięki niemu walczyć o większą grupę klientów i budowanie pozycji eksperta w branży. Warto jednocześnie zwrócić uwagę na potęgę niezwykle ważnego dla SEO contentu, jakim są wiecznie zielone treści (z ang. evergreen content), które pozostają aktualne mimo upływu czasu i wciąż pozwalają wyżej pozycjonować Twoją witrynę.

Pamiętaj również, że wszystkie treści na Twojej stronie internetowej muszą być w pełni unikalne. Unikaj zatem duplikatów, które nie tylko negatywnie wpływają na wyniki pozycjonowania, ale także sprawiają, że tracisz wiarygodność w oczach swoich klientów.

wszystko o seo 3

Analiza i raportowanie SEO

Po wdrożeniu wszystkich powyższych elementów, obejmujących niezbędne zmiany optymalizacyjne wykazane w audycie, kluczem jest analizowanie wyników oraz regularne sporządzanie raportów SEO. Co powinien on zawierać, aby jeszcze skutecznie planować pozycjonowanie Twojej strony internetowej?

Przede wszystkim dane na temat ogólnej widoczności witryny w wyszukiwarce. Niezależnie od branży, w jakiej działasz, warto zweryfikować, jak plasowała się Twoja strona internetowa w rankingu Google w TOP 3, TOP 10 oraz TOP 50. Porównując dane z poszczególnych miesięcy, możesz sprawdzić, czy wdrożone działania optymalizacyjne przyczyniają się do wzrostu pozycji Twojej witryny, czy może występują na niej jakieś problemy w ramach SEO przyczyniające się do jej dewaluacji w porównaniu z wcześniejszymi miesiącami. Wykazanie spadków może świadczyć o konieczności wykonania poprawek. Z czego one mogą wynikać, dowiesz się z dalszej części raportu.

Kolejnym elementem, jakiego nie może zabraknąć w analizie SEO, jest widoczność Twojej strony internetowej na najważniejsze słowa kluczowe, a także frazy brandowe. Te ostatnie są szczególnie ważne w przypadku sklepów internetowych, w których dostępne są produkty dużych, popularnych marek. Dzięki raportom możesz regularnie śledzić pozycję swojej strony na wcześniej ustalone słowa kluczowe i analizować, jakie kwestie muszą zostać jeszcze objęte ewentualnymi poprawkami.

Aspektem, który doskonale pokazuje kondycję witryny internetowej, jest również ruch organiczny, którego efekty także powinny znaleźć się w każdym raporcie. Pod uwagę powinieneś brać przede wszystkim liczbę wejść pochodzących z rankingu organicznego, czyli tego z bezpłatnych wyników wyszukiwania. Dzięki temu możesz przekonać się, czy akurat Twojej branży nie dotyczy sezonowość — wówczas masz szansę na wdrożenie koniecznych zmian w ramach SEO, które zapewnią Ci ruch nie tylko w okolicach określonego czasu, ale przez cały rok. Warto weryfikować również w raporcie procentowy udział ruchu organicznego na stronie — dzięki niemu sprawdzisz, które działania (z wyników organicznych czy płatnych) bardziej Ci się opłacają. Konieczne jest także sprawdzanie ruchu w poszczególnych sekcjach witryny — może się bowiem zdarzyć, że istnieją podstrony, w które użytkownicy wcale nie klikają, a dla Ciebie będzie to znak, że wymagają one wdrożenia jakichś poprawek.

Niezwykle ważnym elementem raportu SEO jest analiza zachowań użytkowników na Twojej witrynie internetowej. Które podstrony najchętniej przeglądają, czy od razu po wejściu na stronę główną opuszczają serwis, a może spędzają na nim sporo czasu, ale mimo wszystko nie wykonują żadnej konwersji? Wszystkie te czynniki dają Ci cenną wiedzę na temat tego, na czym skupić w przyszłości swoje działania optymalizacyjne, aby cieszyć się jeszcze lepszymi wynikami pozycjonowania.

Nie zapominaj również o analizie konkurencji. Podobnie, jak na realnym rynku, także w tym wirtualnym nie jesteś sam i musisz mierzyć się z konkurującymi markami, oferującymi podobne rodzaje produktów lub usług. Aby jeszcze skutecznie rywalizować z nimi o jak najwyższy wynik w rankingu, musisz regularnie weryfikować także ich postępy oraz wdrażane zmiany.

Pamiętaj, że analizowanie działań SEO oraz regularne, najlepiej comiesięczne raporty to nie koniec pracy nad pozycjonowaniem, a w zasadzie dopiero jej początek. Po każdym z nich należy dokładnie określić plan dalszych działań i po raz kolejny, kolejny i kolejny zweryfikować wyniki wprowadzanych zmian. A pomogą Ci w tym profesjonalne platformy do optymalizacji witryn, o których więcej przeczytasz poniżej.

Narzędzia przydatne w optymalizacji stron internetowych

Niezależnie od tego, czy zajmujesz się audytem, czy analizą SEO swojej witryny do wykonania technicznych oraz contentowych prac optymalizacyjnych, z pewnością przydadzą Ci się poniższe narzędzia:

  • Google Analytics – to jedna z bezpłatnych platform oferowanych przez Google, w ramach której możesz sprawdzać ruch ze źródeł organicznych oraz płatnych, np. z Google Ads. Pozwala także na bieżąco kontrolować, ile osób aktualnie odwiedza Twoją stronę internetową oraz które z nich są nowymi użytkownikami, a które już wcześniej miały z nią styczność. Google Analytics umożliwia również weryfikowanie takich parametrów jak: współczynnik odrzuceń, liczba odsłon, średni czasu sesji czy najchętniej odwiedzane podstrony.
  • Google Search Console – to kolejne darmowe narzędzie oferowane przez wyszukiwarkę, które jest nieocenione w ramach wszelkich działań SEO, ponieważ pozwala sprawdzić widoczność i ruch na poszczególnych podstronach Twojej witryny. Dzięki narzędziu masz również możliwość weryfikowania statusu przesyłanej mapy strony oraz stanu indeksacji. Rejestrując swój adres email na platformie Google, możesz również korzystać z pełnej funkcjonalności, jaką zapewnia Google Search Console w postaci alertów obejmujących indeksowanie, witryny AMP i obsługi na urządzeniach mobilnych.
  • Ahrefs – to narzędzie służy przede wszystkim do analizowania profilu linkowania oraz monitorowania i wyszukiwania fraz. Szeroka funkcjonalność platformy pozwala także na wykonywanie audytów zarówno własnej strony, jak i tej konkurencji. Kompleksowość narzędzia umożliwia zatem profesjonalne analizy SEO zarówno pod kątem contentu, jak i technicznych elementów optymalizacji stron internetowych.
  • Senuto – pozwala na analizę widoczności dowolnej domeny, a także zmian ich pozycji w wynikach wyszukiwania. Narzędzie umożliwia również weryfikację średniej miesięcznej liczby wyszukiwań, pozycji oraz ich zmian w ramach konkretnych słów kluczowych. Dzięki Senuto sprawdzisz także sezonowość swojej witryny, wykryjesz kanibalizację i wiele więcej niezwykle ważnych aspektów dla SEO. Podobnie jak Ahrefs, jest to jedna z najczęściej wykorzystywanych platform w ramach optymalizacji stron internetowych.
  • SEMRush – podobnie jak wyżej wspomniane platformy, to narzędzie również jest niezwykle pomocne w kompleksowej optymalizacji witryn w ramach SEO. SEMRush pozwala na analizę linków przychodzących, weryfikowanie analizy wyświetleń, porównywanie domen, dopasowywanie słów kluczowych oraz raportowanie płatnych i organicznych wyników wyszukiwania.

Platform wspierających specjalistów SEO w optymalizacji stron internetowych jest oczywiście znacznie więcej, jednak powyższe to najczęściej wybierane ze względu na wszechstronność działań, jakie umożliwiają. Zależnie od swoich indywidualnych potrzeb, możesz zdecydować się zarówno na narzędzia darmowe, jak i płatne, które oferują nieco szerszy zakres czynności.

Linkowanie zewnętrzne i wewnętrzne w SEO

Budowanie profilu linkowego przynosi wiele zalet zarówno pod względem samego pozycjonowania, jak i użyteczności stron internetowych. Linkowanie wewnętrzne obejmuje implementację adresów URL w obrębie samej witryny, przyczyniając się do zwiększania czasu spędzonego na niej przez użytkowników, ale także budowania struktury wpływającej na wynik w rankingu Google. Przykładem tego rodzaju rozwiązania jest umieszczanie linków prowadzących do powiązanych produktów, usług lub kategorii, a także odsyłaczy w dłuższych tekstach blogowych, które są nieocenione dla SEO.

W przypadku linkowania zewnętrznego mówimy już natomiast o umieszczaniu adresów danej strony internetowej na wszelkiego rodzaju platformach do publikacji artykułów sponsorowanych, ale także forach internetowych, katalogach, własnych stronach zapleczowych oraz serwisach partnerów.

Skuteczną metodą dla efektywniejszego pozycjonowania jest również zamieszczanie linków w zewnętrznych portalach typu NAP. Ważne, aby były to źródła odpowiednio dopasowane pod kątem tematycznym, wiarygodne i wartościowe dla SEO. Należy natomiast unikać sztucznie zdobywanych, a wręcz kupowanych linków oraz tych pochodzących ze stron niedopasowanych pod względem tematycznym. Także masowe ich zdobywanie czy ukrywanie w niewidocznym dla użytkowników miejscu jest sprzeczne z wytycznymi Google. Stosując się do tych podstawowych zasad, możesz liczyć na zdecydowanie lepsze wyniki pozycjonowania w SERP.

wszystko o seo 3

SEO dla urządzeń mobilnych

W dzisiejszych czasach niezależnie od tego, czy prowadzisz sklep internetowy, czy zajmujesz się usługami, absolutną koniecznością w dotarciu do jak największej grupy odbiorców jest stworzenie witryny dopasowanej do urządzeń mobilnych takich jak tablety, ale przede wszystkim smartfony. Szacuje się, że w samej Polsce aż 97,6% użytkowników sieci korzystało z telefonu komórkowego. Co więcej, w 2021 Google usunęło ze swojego indeksu witryny, które posiadały wyłącznie desktopową wersję. Oznacza to, że dostosowanie stron internetowych zarówno do komputerów, jak i urządzeń mobilnych jest dziś niezwykle ważne dla skuteczniejszego osiągania dobrych wyników SEO przez marki promujące swoje produkty i usługi w Internecie.

Wersja mobilna czy strona responsywna – co wybrać?

Nie ulega wątpliwości, że jeśli chcesz, aby Twoja witryna wysoko plasowała się w wynikach wyszukiwania, musisz zdecydować się na jedno z poniższych rozwiązań. W przeciwnym razie Twoja strona z miesiąca na miesiąc może spadać w rankingu, nawet jeśli zadbasz o pozostałe aspekty SEO.

Zacznijmy od początku, czyli jaka jest różnica między wersją mobilną a witryną responsywną. Pierwsza z nich polega na stworzeniu alternatywnej strony, która będzie wyświetlana przez algorytm Google w zależności od urządzenia, z jakiego korzysta użytkownik. Jest to jednak rozwiązanie, które wymaga podwójnej pracy, przede wszystkim w ramach link buildingu. Wersja mobilna serwisu to bowiem druga, taka sama witryna tyle, że dopasowana do tabletów i smartfonów. Z tego względu, może powodować problemy z duplikacją treści, a przez to negatywnie wpływać na SEO. Nie da się ukryć, że wymaga również dużo więcej czasu i pracy ze strony administratorów czy webmasterów. 

Responsywna strona to z kolei doskonała alternatywa, która jest nie tylko dopasowana do potrzeb użytkowników oraz wytycznych Google, ale także zapewnia dużo łatwiejsze wdrażanie działań w ramach SEO dla urządzeń mobilnych. Tego rodzaju witryna automatycznie dopasowuje swój wygląd do rodzaju urządzenia, a wszystkie jej treści znajdują się wyłącznie pod jednym adresem URL. Dzięki temu pozwala wyeliminować ewentualne problemy z duplikacją treści, a najważniejszy jest fakt, że Google (choć nieoficjalnie) faworyzuje strony responsywne, zapewniając im wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Responsywność jako jeden z elementów UX

User Experience to jeden z kluczowych aspektów SEO, jakie należy brać pod uwagę przy projektowaniu każdej strony internetowej. Odpowiednio stworzona witryna powinna bowiem odpowiadać na potrzeby użytkowników pod kątem użyteczności oraz dostępności. Ze względu na to, że większość dzisiejszych internautów łączy się z siecią za pośrednictwem smartfonów, konieczne jest więc stworzenie zarówno desktopowej, jak i responsywnej wersji strony, która będzie się automatycznie dopasowywała do każdego urządzenia. Warto jednocześnie wiedzieć, że dzięki dbaniu o ten element SEO, nie tylko zapewniasz swoim odbiorcom komfort i łatwość zapoznania się z publikowanymi treściami, ale także masz szansę na lepsze pozycjonowanie swojej witryny. Dzieje się tak, ponieważ Google nie tylko wspiera strony responsywne, ale także podnosi ich pozycję w rankingu.

RWD, czyli dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych

Responsive Web Design to nic innego, jak technologia pozwalająca na projektowanie stron internetowych dopasowanych do rozdzielczości ekranu urządzenia, na którym są wyświetlane, przy zachowaniu wysokiej jakości. Poza kwestiami użyteczności, o których wspomnieliśmy wyżej, responsywność ma także kluczowe znaczenie dla SEO. Roboty indeksujące lepiej bowiem oceniają witrynę dopasowaną do potrzeb różnych urządzeń w przeciwieństwie do tych, które posiadają wyłącznie desktopową wersję serwisu. Google weryfikuje również ruch na stronie  a jeśli jest ona z punktu widzenia użytkowników przyjazna, będą oni spędzać na niej więcej czasu wówczas wyszukiwarka uzna witrynę za godną wyższych pozycji w rankingu. Warto więc śledzić Core Web Vitals (o których wspomnieliśmy już wyżej), aby mieć pewność, że strona spełnia wytyczne Google.

Na czym polega RWD? W praktyce tworzenie responsywnej witryny zgodnej z wymaganiami SEO polega na zaprojektowaniu strony w formie od kilku do kilkunastu kafelków, które ulegają płynnym przesunięciom w celu jak najlepszego dopasowania się do danego ekranu. Wszystko dzieje się z pomocą media queries, czyli zapytań mediów, w oparciu o które serwis decyduje, w jaki sposób ma być prezentowany bieżący plik CSS. W zależności od przekątnej ekranu widok witryny na tablecie lub smartfonie może się zatem nieco różnić. Warto jednocześnie wiedzieć, że nie zawsze wszystkie elementy strony zostaną widoczne— tutaj wszystko zależy od tego, w jaki sposób funkcja media queries zinterpretuje daną stronę i który z widoków uzna za najlepszy do wyświetlenia danemu użytkownikowi.

Optymalizacja dla urządzeń mobilnych krok po kroku

SEO mobilne to dziś już standard, którego nie może zabraknąć także w Twoim serwisie. Zastanawiasz się, jak stworzyć responsywną wersję strony i cieszyć się jeszcze większą konwersją? Pomoże Ci w tym darmowe narzędzie Google Search Console, które dzięki rozbudowanym funkcjom sprawi, że efekty Twoich działań będą jeszcze lepsze!

Aby stworzyć responsywną wersję strony, w pierwszej kolejności musisz wiedzieć, czy chcesz robić to sam, czy raczej skorzystać z gotowych szablonów. Samodzielne projektowanie wymaga mnóstwo czasu i specjalistycznej wiedzy, dlatego polecane jest głównie webmasterom. Jeśli nie czujesz się na siłach, by stawić czoła wyzwaniu, o wiele lepiej będzie zdecydować się na specjalne kreatory. Możesz w nich wybrać gotowy szablon lub stworzyć własny widok swojej witryny praktycznie od zera. Kluczem do sukcesu w ramach SEO jest tutaj stworzenie wszystkich możliwych wersji RWD oraz dopasowanie w nich kafelków w taki sposób, aby były odpowiednio dostosowane do wielkości każdego urządzenia. I tutaj uwaga: najczęściej witryny projektowane są pod komputer lub laptop, tablet oraz smartfona. Na rynku dostępne są jednak także mniej standardowe wersje urządzeń np. bardzo małe tablety czy telefony z bardzo dużym wyświetlaczem — musisz pamiętać, że pośrednie wielkości widoków również są istotne z punktu widzenia SEO oraz użyteczności Twojej strony!

Pamiętaj, że nie zmieścisz takiej samej ilości treści w wersji dla komputerów, co dla smartfonów. Dlatego projektując swoją stronę, dokładnie ustal priorytety, czyli to, jaki content jest dla Ciebie najważniejszy i koniecznie musi znaleźć się w każdej z wersji. Pamiętaj również o spójności pomiędzy każdą z nich, dużych elementach graficznych dla mniejszych urządzeń (na smartfonie trudniej trafić w małą grafikę) czy odpowiednim rozmiarze fontu oraz dbałości o przejrzystość treści, którą uzyskasz, stawiając na minimalizm.

Aby sprawdzić efekty swoich działań nad mobilnym SEO, wystarczy, że wejdziesz na swoją stronę z pozycji kilku urządzeń: komputera, tabletu oraz telefonu. Jeśli wszystko się zgadza, poszczególne elementy są dobrze widoczne i wysokie jakościowo, możesz cieszyć się z responsywnej witryny, która z pewnością przyniesie zarówno Tobie, jak i Twoim odbiorcom mnóstwo korzyści!

Zalecamy jednocześnie skorzystanie z wcześniej wspomnianego Google Search Console, które pozwala na generowanie raportów dotyczących obsługi witryny na urządzeniach mobilnych. Znajdziesz w nim niezbędne informacje na temat tego, czy Twoja strona ma jakiekolwiek problemy z mobilną wersją. Raport SEO może wskazywać na takie błędy jak: zbyt mała czcionka, wdrożone wtyczki nieobsługiwane przez przeglądarki na urządzeniach mobilnych, treść szersza od przekątnej ekranu, zbyt blisko siebie znajdujące się elementy klikalne czy brak ustawionego obszaru bocznego. Po wdrożeniu poprawek konieczne jest poproszenie Google o ponowną indeksację Twojej strony.

wszystko o seo 5

SEO dla e-commerce

Zgodnie z najnowszymi badaniami aż 67% Polaków robi zakupy w sklepach internetowych przynajmniej raz w tygodniu. Na wzrost zamówień w sieci z pewnością przyczyniła się pandemia, jednak tendencja ta nie spada, a nadal rośnie, co oznacza, że rynek e-commerce musi wychodzić naprzeciw swoim klientom. Jak stworzyć sklep online, który przyniesie zyski? Sprawdź, od czego zacząć i jak pozycjonować witrynę zgodnie z zasadami SEO dla e-commerce, aby spełniła oczekiwania i potrzeby nawet najbardziej wymagających klientów.

Rodzaje dostępnych platform dla e-commerce

Pierwszym krokiem do stworzenia sklepu internetowego jest wybór platformy, która zapewni Ci maksimum funkcjonalności i łatwość obsługi. Wśród propozycji dostępnych na rynku znajdziesz wiele rozwiązań, dzięki czemu z łatwością dopasujesz je do swoich indywidualnych potrzeb. Zgodnie z raportem opublikowanym przez builtwith.com dziś możesz wybierać spośród 120 platform stworzonych z myślą o e-commerce. Poniżej przedstawiamy najważniejsze z nich z krótkim opisem funkcjonalności SEO oraz wad i zalet — sprawdź i wybierz rozwiązanie idealne dla siebie!

WooCommerce

Platforma ta jest dodatkiem do WordPressa, z którego możesz korzystać za darmo. Mimo niskich kosztów utrzymania, otwartego dostępu do kodu umożliwiającego rozwijanie SEO, darmowych wtyczek i motywów, regularnych aktualizacji oraz popularności tego narzędzia, WooCommerce posiada pewnie ograniczenia. W związku z tym, że powstał na bazie nadrzędnej platformy, jaką jest WordPress, może mieć problemy z wydajnością, jest stosunkowo podatny na ataki hakerskie, zaawansowane rozwiązania wymagają wykupienia drogich wtyczek, a system może wykazywać również błędy z migracją. Sprawdzi się najlepiej w przypadku niewielkich sklepów internetowych, których właściciele cenią sobie niskie koszty wdrożenia oraz posiadają podstawowe umiejętności z zakresu SEO.

PrestaShop

To kolejne, zaraz po WooCommerce najchętniej wybierane narzędzie do obsługi sklepów internetowych, które także jest darmowe dzięki licencji OpenSource. Zapewnia stosunkowo niski koszt utrzymania i posiada szeroką ofertę darmowych funkcji i dodatków. Dzięki prostemu panelowi administracyjnemu doskonale sprawdzi się jako platforma do obsługi e-sklepu nawet w przypadku osób znających wyłącznie podstawy SEO. Jeśli chodzi o jego wady, należy wyróżnić możliwe problemy z wydajnością dla sklepów internetowych o większych zasobach, brak możliwości prowadzenia bloga SEO, wysoki koszt wdrożenia czy drogie wtyczki opcjonalne.

Shoper

To oprogramowanie stworzone przede wszystkim z myślą o osobach, które są mniej zaznajomione z zarządzaniem stronami internetowymi w ramach SEO. Dlatego dzięki profesjonalnemu wsparciu technicznemu oraz intuicyjności narzędzia, Shoper sprawdzi się doskonale dla każdego użytkownika. Regularne aktualizacje, proste uruchomienie czy dostępność dodatkowych funkcji to koleje zalety oprogramowania. Mówiąc o wadach Shopera, można zwrócić uwagę na takie aspekty jak kosztowność dodatkowych opcji oraz utrzymania, ograniczone możliwości wdrożenia niestandardowych działań SEO ze względu na brak otwartego kodu czy problemy z wydajnością.

Inne

Pozostałymi platformami, które również cieszą się popularnością wśród właścicieli sklepów internetowych, są: Shopify, ShopGold, Magento, SkyShop, IdoSell, RedCart, Comarch, CStore czy OpenCart.

Jak widzisz, rozwiązań, spośród których możesz wybrać narzędzie SEO skrojone na miarę swoich potrzeb, jest mnóstwo i każde cechuje się innymi parametrami. Kluczem do sukcesu jest więc dokładne przemyślenie tego, na czym najbardziej Ci zależy.

Pozycjonowanie sklepu internetowego

Aby w przyszłości móc cieszyć się z efektów działań SEO, warto wybrać platformę do e-commerce, która będzie umożliwiała wdrażanie wtyczek do pozycjonowania. Łatwa i intuicyjna witryna pozwoli szybciej, lepiej i bardziej efektywnie wprowadzać niezbędne zmiany oraz optymalizacje, które zapewnią Twojemu sklepowi lepszą widoczność, a Tobie większe zyski.

Po wyborze najlepszej pośród dostępnych platform przychodzi czas na wdrożenie pierwszych elementów SEO sklepu internetowego. Od czego zacząć? Przede wszystkim od projektu optymalnej struktury witryny. Podziel ją na odpowiednie kategorie, podkategorie i pozostałe podstrony w taki sposób, aby klient z łatwością mógł się po niej poruszać. Kluczem do sukcesu jest zasada trzech kliknięć — tyle powinno zająć klientowi znalezienie go interesujących treści na Twojej stronie. Przemyślane menu, odpowiednia struktura oraz intuicyjna nawigacja to podstawy każdego sklepu internetowego.

W dalszej kolejności skup się na wszystkich pozostałych elementach, które omawialiśmy wyżej w ramach optymalizacji contentowej oraz technicznej stron internetowych. Podobnie jak w każdej witrynie, także w przypadku e-sklepów nie może zabraknąć odpowiednio sformatowanych, wartościowych i użytecznych treści napisanych zgodnie z zasadami SEO, przyjaznych adresów URL, poprawnie zaplanowanego link buildingu, meta tagów i wszystkich pozostałych elementów, jakie brane są pod uwagę w ramach audytu SEO.

Nie zapominaj również o certyfikacie SSL, który w przypadku sklepów internetowych, jest niezwykle istotnym elementem. To protokół stosowany w połączeniach internetowych między serwerami www a przeglądarkami w celu zabezpieczenia danych użytkowników. A przecież robiąc zakupy w sieci, podajemy swoje nazwiska, adresy, często także dane karty kredytowej, które bez odpowiedniego zabezpieczenia mogłyby zostać wykorzystane przez osoby trzecie. Wpływ protokołu SSL na SEO jest nieoceniony, ponieważ Google bardziej przychylnie ocenia te strony internetowe, które posiadają wdrożony certyfikat. Poza pozytywnym wpływem na pozycjonowanie SSL pozwala także Twoim klientom czuć się bezpiecznie, dzięki czemu istnieje większa szansa, że pozostaną w Twoim serwisie na dłużej i dokonają zakupów.

SEO lokalne

Naprzeciw sklepów internetowych, które oferują swoje produkty klientom z całej Polski, a czasami nawet poza jej granicami, istnieją także marki, które swoją działalność ograniczają do konkretnego regionu. W ich przypadku doskonale sprawdzi się SEO lokalne, które pomaga pozycjonować markę wyłącznie na danym terenie np. dzielnicy, miasta czy województwa. Szczególnie dotyczy to przedsiębiorstw usługowych, nieco rzadziej handlowych.

Kluczem do sukcesu jest przede wszystkim dopasowanie odpowiednich słów kluczowych, na które dana firma ma być plasowana w rankingu Google. W przypadku SEO lokalnego frazy powinny składać się nie tylko z wyrażeń nawiązujących do danej branży czy oferty, ale także lokalizacji, w jakiej klienci mogą z niej skorzystać. Będą to zatem takie frazy jak np. „fryzjer Poznań”, „hydraulik Wrocław” czy „restauracja chińska Bydgoszcz”.

Warto jednocześnie wiedzieć, że Google może określać lokalizację użytkowników, którzy wyrazili na to zgodę — dotyczy to zarówno smartfonów, jak i tabletów czy komputerów stacjonarnych. Jest to niezwykle pomocne w działaniach SEO, ponieważ dzięki temu rozwiązaniu zlokalizowany przez wyszukiwarkę klient nie musi już wpisywać w oknie zapytania dokładnego regionu, w którym się znajduje, ponieważ Google podpowie mu właśnie te adresy, które znajdą się najbliżej jego miejsca przebywania. Jak to się dzieje? Wyszukiwarka łączy zapytanie z danymi wprowadzonymi do sieci  mowa tutaj o zasobach zebranych w Google Maps czy Profilu Firmy, które są absolutnym must have w przypadku każdej marki stawiającej na SEO lokalne. Dlatego poza pozycjonowaniem swojej strony internetowej na odpowiednio dopasowane słowa kluczowe, koniecznie stwórz też wizytówkę Google i umieść w niej wszystkie niezbędne dane takie jak: link witryny, dokładny adres siedziby, godziny otwarcia oraz numer telefonu. Dla lepszych efektów SEO warto również zadbać o link building, umieszczając link do serwisu w wizytówkach NAP lub katalogach lokalnych.

SEO na rok 2024

Algorytmy Google są stale aktualizowane i modyfikowane, w związku z czym wytyczne wyszukiwarki co do pozycjonowania stron internetowych wciąż się zmieniają. Najczęściej, szczególnie przy wdrażaniu niewielkich poprawek, specjaliści SEO nie zostają o nich informowani. Wyłącznie największe zmiany zostają oficjalnie ogłaszane, choć co do ich szczegółów webmasterzy również muszą polegać na swojej specjalistycznej wiedzy i umiejętnościach. Kluczem do sukcesu jest bowiem uważna obserwacja wpływu wszelkiego rodzaju czynników rankingowych na pozycję strony w rankingu.

Warto zapamiętać, że jednymi z najważniejszych zmian, jakie Google stosunkowo niedawno, bo w 2021 roku wprowadził, jest usunięcie z indeksu serwisów, które posiadały wyłącznie wersję strony przeznaczoną dla komputerów PC oraz laptopów. Dla lepszego pozycjonowania witryny należy zatem pamiętać o stworzeniu responsywnej strony, dopasowanej także do urządzeń mobilnych. Również pozostałe aspekty SEO związane z UX są niezwykle cenne – Google premiuje bowiem serwisy, które odpowiadają na potrzeby użytkowników zarówno pod względem treści, jak i ogólnego doświadczenia w trakcie odwiedzania witryny.

Mówiąc o contencie, nie sposób nie wspomnieć o jednym z aktualnie najważniejszych czynników rankingowych Google, jakim jest Helpful Content System, który został oficjalnie wprowadzony w 2022 roku. Przydatne treści SEO to takie, które pisane są nie z myślą o wymaganiach wyszukiwarki, ale właśnie samych użytkownikach sieci. Ważne, aby tworzone były w sposób przystępny dla czytelnika i zawierały oryginalny, satysfakcjonujący go content.

Na koniec wisienka na torcie, czyli kwestia, która wszystkich niezwykle dziś ekscytuje: sztuczna inteligencja. AI możemy spotkać już na każdym kroku i w praktycznie każdej branży. Wiele osób martwi się, że z czasem sztuczna inteligencja całkowicie przejmie kontrolę nad otaczającym nas światem, a nasze działania, wiedza i kompetencje pójdą na marne. (Nie)stety rzeczywistość ma się nieco inaczej. Mówiąc o AI, powinniśmy doszukiwać się w niej raczej wsparcia dla naszych działań np. przy tworzeniu treści na stronę. Oficjalne stanowisko Google w tej sprawie jasno wskazuje, że wykorzystywanie sztucznej inteligencji w działaniach SEO jest jak najbardziej wskazane i może posłużyć do takich czynności jak pozyskiwanie linków zwrotnych, analizowanie i ostrzeganie o zmianach w rankingu, lepsze ocenianie intencji użytkowników oraz przewidywanie ich zachowań czy ułatwianie indeksowania stron. Należy jednak pamiętać, że AI to sztuczny twór, który bez naszej kontroli może przynieść pozycjonowaniu więcej szkody niż pożytku, dlatego sztuczna inteligencja powinna być traktowana wyłącznie jako wsparcie szeroko pojętych działań w ramach SEO.

1
Komentarze
Dodaj własny
  1. 1

    Wow!!, naprawdę świetne opracowanie! Jest tu chyba rzeczywiście wszystko o SEO, podane w przejrzystej formie. Brawo tylko czerpać informacje i korzystać. Niestety to teoria – chociaż doskonała, praktyka to ciężka praca , dodajmy praca długookresowa.

+
Napisz komentarz
Współadministratorami danych osobowych są: Semergy sp. z o.o. sp. k., Artefakt sp. z o.o. sp. k., Semahead sp. z o.o. sp. k., Grupa Tense Polska sp. z o.o. sp. k., Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k. Sprzeciw wobec przetwarzania danych możesz złożyć w każdym momencie poprzez kontakt z Administratorem lub Doradcą Klienta, który skontaktował się z Tobą w celu przedstawienia zamówionej wyceny. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności.
Pełna treść polityki prywatnościRegulamin strony