Pozycjonowanie vs. Google AdWords. Co jest lepsze – SEO czy PPC?
Spis treści:
Zadajesz sobie pytanie, która formę reklamy w Internecie wybrać? Zastanawiasz się pomiędzy wyborem usługi pozycjonowania stron internetowych a kampanią reklamową Google AdWords?
Pytanie, które często zadają Klienci, brzmi: „Co jest lepsze, pozycjonowanie czy AdWords?„.
Nie ma prostej, jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Tak naprawdę bardzo dużo zależy od aktualnej sytuacji, w której znajduje się Klient, jego celów marketingowych, jak i samego rynku oraz branży, w której Klient prowadzi swoją działalność. Nie ukrywam, że pole mojej specjalizacji to pozycjonowanie stron internetowych, natomiast kontakt z kampaniami PPC (Pay Per Click) miałem w przypadku, gdy były one przeprowadzane równolegle z pozycjonowaniem strony w wynikach organicznych.
Gdyby ktoś zapytał mnie: „Co wybrać – pozycjonowanie czy AdWords?”, to bazując na ponad 8-letnim doświadczeniu w branży, biorąc pod uwagę korzyści długofalowe i koszty związane z opisywanymi formami marketingu internetowego – skłaniałbym się ku pozycjonowaniu stron. Jednakże są sytuacje, gdy warto wesprzeć się (przynajmniej na początku) kampanią Adwords. W szczególności, gdy promowana domena jest relatywnie nowa – nie posiada jeszcze wysokiego autorytetu w oczach wyszukiwarki Google, jak i brakuje jej naturalnego profilu linków. Są też takie przypadki, gdzie najlepiej sprawdza się strategia prowadzenia obu działań jednocześnie. Wszystko tak naprawdę sprowadza się do zrozumienia potrzeb Klienta i dobrania odpowiedniej strategii marketingowej.
W tym artykule postaram się wymienić zalety i wady obu form reklamy w internecie. Na ich podstawie mam nadzieję ułatwić wybór pomiędzy pozycjonowaniem i AdWords.
Zwiększenie ruchu z wyników organicznych na stronie za pomocą SEO – wady i zalety
Jakie są wady i zalety pozycjonowania stron internetowych? Zacznijmy od zalet:
- Budowanie świadomości marki – dzięki widoczności w wynikach wyszukiwania zwiększa się świadomość brandu. Wysokie pozycje na odpowiednio dobrane słowa kluczowe wpływają pozytywnie na wizerunek.
- Wiarygodność i zaufanie – wysokie pozycje „naturalne” zwiększają wiarygodność danej domeny. Użytkownicy często pomijają reklamy i przeglądając wyniki wyszukiwania, ufają bardziej wynikom organicznym niż reklamie.
- Wzrost ruchu na stronie – wyższe pozycje owocują większym ruchem na stronę. Dzięki czemu dają możliwość sprzedaży danej usługi czy produktu.
- Koszty – nie są zależne od liczby wyświetleń czy kliknięć. Wypracowanie wysokich i stabilnych pozycji na przestrzeni czasu wiąże się ze zrównoważonym wzrostem ruchu na stronie. Ruch ten nie znika z dnia na dzień, tak jak w przypadku kampanii PPC po wykorzystaniu budżetu.
- Wyższy CTR – większy procent użytkowników odwiedza wyniki organiczne w porównaniu do wyników reklamowych. Pomimo odstępstw od tej zasady generalnie można przyjąć, że wysoka pozycja w wynikach naturalnych jest związana z większym woluminem ruchu niż wysoka pozycja w wynikach płatnych.
Do wad tej formy marketingu można zaliczyć fakt, że:
- proces pozycjonowania często wymaga sporej ilości czasu.
- Budowanie naturalnego profilu linków – wymaga dużego doświadczenia i wiedzy eksperckiej.
- Nie obejdzie się też bez tworzenia treści – potrzebny będzie duży wkład pracy copywritera.
Kampanie AdWords, PPC oraz ich błyskawiczny efekt – wady i zalety
Czym tak naprawdę różni się ruch z wyników płatnych od ruchu z wyników organicznych? Dlaczego warto zainwestować w PPC przy – wydawałoby się – tak dużej przewadze pozycjonowania nad kampaniami AdWords?
- Pozycja na stronie wyników wyszukiwania – wyniki reklamowe pojawiają się nad wynikami organicznymi. Pomimo tego, że cechuje je niższy współczynnik klikalności, tendencja ta może z czasem ulec zmianie. Wygląd wyników reklamowych jest coraz bliższy wynikom organicznym. W zależności od używanego urządzenia coraz trudniej rozróżnić wyniki płatne od naturalnych. Użytkownik nawet przyzwyczajony do omijania wyników sponsorowanych i tak musi przewinąć ekran aby wyświetlić na ekranie wyniki naturalne.
- Sposób wyświetlania – możliwość wyświetlania dodatkowych informacji, jak np. godziny otwarcia czy nawet zdjęcie danego produktu w przypadku wyniku Zakupy Google.
Widok wyników wyszukiwania dla zapytania „biały kapelusz”
- Widoczność marki – dzięki obecności w wynikach płatnych dodatkowo można zwiększyć widoczność marki w Google.
- Kierowanie reklam – precyzja w kierowaniu reklam do określonej grupy potencjalnych klientów. Dzięki dostępnym opcjom wyniki reklamowe można kierować na podstawie słów kluczowych, pory dnia, dnia tygodnia, lokalizacji, języka, urządzenia, jak i odbiorców, którzy wcześniej odwiedzili stronę. W porównaniu do wyników organicznych kierowanie reklam jest bardziej precyzyjne.
- Szybkość działania – w odróżnieniu od pozycjonowania, efekt w postaci widoczności danej kampanii reklamowej w wynikach wyszukiwania zajmuje zdecydowanie mniej czasu. Dzięki czemu zyskujemy elastyczność w przypadku, gdy chcemy promować coś „na szybko”, jak np. launch nowego produktu, którego wcześniej nie uwzględniliśmy w strategii SEO.
- Dane dotyczące słów kluczowych – w przeciwieństwie do ruchu organicznego, gdzie większość danych dotyczących ruchu pochodzącego z danego słowa kluczowego ukryte jest jako not provided w Google Analytics, w przypadku integracji Google Analytics z AdWords łatwiej można zmierzyć konwersję i ruch z konkretnego słowa kluczowego.
Do wad tej formy reklamy można zaliczyć wysokie koszty za kliknięcie – w przypadku gdy nie zostały one opracowane przez eksperta z tego zakresu, budżet kampanii może się wyczerpać zaskakująco szybko.
Zdarzają się przypadki, gdy konkurencja zawyża stawki za kliknięcie, a nawet nieetyczne próby „wyklikiwania reklam” pomiędzy rywalizującymi firmami.
Przeprowadzenie efektywnej kampanii AdWords wymaga wiedzy eksperckiej i zaangażowania osoby, która ją prowadzi – ciągłej optymalizacji i analizy. Dlatego warto powierzyć prowadzenie kampanii specjaliście.
Pozycjonowanie czy AdWords?
Reasumując – nie ma prostej recepty na przeprowadzenie wyboru konkretnej formy marketingu w internecie. Każdy przypadek wymaga indywidualnej analizy, na podstawie której agencja zajmująca się reklamą w Internecie dobierze odpowiednią strategię.
A jakie są Wasze doświadczenia? Czy lepiej skupić się na jednej z tych form reklamy w internecie i na nią przeznaczyć większość budżetu czy też prowadzić działania równolegle?
Od czego polecilbys zacząć zdobywanie wiedzy eksperckiej z zakresu Google AdWords?
Moim zdaniem warto zacząć od – https://learndigital.withgoogle.com/internetowerewolucje
Tak, jeśli robię seo dla siebie, pomału i tak jak trzeba to lepsze jest seo – ale wolniejsze. Adwordsy działają już, ale kosztują więcej. Pod adwords należy mieć wg mnie lepszą stronę, aby klient zareagował, zostawił kontakt, prawda?
Kwestia strony docelowej (tzw. Landing Page) jest istotna zarówno w SEO jak i w przypadku Adwords.
Jeśli budżet na to pozwala to warto zacząć z SEO i Adwords jednocześnie 🙂 SEO będzie szło swoją drogą, a w międzyczasie zanim pojawią się pierwsze efekty będziemy pozyskiwać ruch z adwords 😉
Pięknie ?