preloader
Wypełnij formularz
Przygotujemy dla Ciebie bezpłatną wycenę!

Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.


Serwer FTP a pozycjonowanie

Serwer FTP a pozycjonowanie

Wpisując adres URL w przeglądarce, zazwyczaj nie zdajemy sobie sprawy, skąd się bierze tekst, obrazki lub pliki szablonu graficznego strony. Dostęp do tych wszystkich zasobów jest możliwy dzięki temu, że gdzieś istnieje komputer, który w swojej pamięci przechowuje te dane i je udostępnia na żądanie. Taki komputer nazywany jest serwerem.

Najczęściej serwery są używane do publikacji w sieci witryn internetowych. Każda witryna ma inne cele, rozmiar oraz ruch, więc do tych celów będą potrzebne różne serwery.

Różnią się one ilością pamięci, funkcjonalnością i wspieranymi technologiami.

Istnieje 5 głównych rodzajów hostingu:

  • Hosting wirtualny (shared). Jest to rodzaj hostingu, w którym jeden serwer jest dzielony na kilka części, z których każda jest wynajmowana osobno. Wszystkie strony korzystają z tych samych zasobów – procesora oraz pamięci RAM hostingodawcy – i dzielą je między sobą. Jest to dość bezpieczne rozwiązanie, ale można stwierdzić, że użytkownicy hostingu w pewnym sensie konkurują ze sobą o zasoby, gdyż na podobnych serwerach mogą istnieć jednocześnie setki różnych stron internetowych. Hosting wirtualny często zawiera dodatkowe usługi, takie jak automatyczne kopie zapasowe, ochrona przed DDoS i antywirus. Niemniej jednak nie ma możliwości zainstalowania żadnego innego oprogramowania: dostępne jest tylko to, co daje dostawca. Ten rodzaj hostingu zazwyczaj nie wymaga zaawansowanej wiedzy technicznej. Dostawca udostępnia usługi, które są gotowe do użytkowania i są już skonfigurowane. Niektórzy dostawcy mogą za darmo oferować dodatkowe usługi, takie jak zainstalowanie certyfikatu SSL lub wdrożenie automatycznego przekierowania na protokół HTTPS.
  • VPS (virtual private server) – serwer fizycznie jest dzielony na kilka niezależnych, izolowanych od siebie części, które w dalszym ciągu są wynajmowane. VPS nie ma ograniczeń jak hosting wirtualny, można go dowolnie modyfikować w zależności od potrzeb projektu. Do dyspozycji użytkownika jest kompletny system operacyjny, na którym można zainstalować dowolne oprogramowanie i skonfigurować je w dowolny sposób. Hosting VPS może wymagać bardziej zaawansowanej wiedzy technicznej, jednak dostawcy oferują również niemal gotowe konfiguracje do instalacji.
  • Hosting w chmurze (cloud hosting, cloud virtual private server). Hosting wyróżnia się tym, że bazuje się on na ilości danych, które hostingodawca rozdziela między serwerami według własnego uznania. Jest to bardziej nowoczesny rodzaj hostingu, który wykorzystuje moc kilku serwerów jednocześnie, aby odpowiednio rozłożyć obciążenie i zwiększyć uptime stron internetowych. Hosting w chmurze charakteryzuje się wysokim poziomem niezawodności, możliwością modyfikacji parametrów serwera oraz opłacalnością. Z serwerów w chmurze korzystają tacy giganci branży IT, jak Google, Facebook, Amazon czy Microsoft.
  • Dedykowany (dedicated). Ta usługa polega na wynajmowaniu przez jednego klienta fizycznego serwera umieszczonego bezpośrednio w centrum obróbki danych Tam przez cały okres dzierżawy dostawca hostingu zapewnia nieprzerwane zasilanie i dostęp do Internetu, stale monitoruje jego stan techniczny. Cała moc sprzętu jest dostępna dla jednego użytkownika. Dzięki temu możliwa jest realizacja projektów o dowolnej wielkości, a najemca ma pełną kontrolę nad serwerem, dostosowuje bazy danych do swoich potrzeb, otrzymuje dostęp do wszystkich zasobów, takich jak dostęp SFTP lub SSH, uprawnienia administratora, możliwość korzystania z dowolnego systemu operacyjnego. Bezpieczeństwo serwera dedykowanego jest o wiele wyższe niż w przypadku innych rozwiązań.
  • Wynajęcie przestrzeni dla własnych serwerów (collocation). Ta usługa polega na umieszczeniu własnych serwerów w miejscu specjalnie do tego celu wyposażonym, czyli w centrum danych (data center). W istocie jest to hosting fizyczny, czyli umieszczenie własnego serwera w wybranym centrum danych i w dalszym ciągu dowolna konfiguracja sprzętu i oprogramowania. Różnica polega na tym, że dedykowane centra obróbki danych mają specjalne warunki utrzymania serwerów, które trudno spełnić w zwykłym biurze. Usługa ta jest polecana przede wszystkim dla firm, które mają własny sprzęt serwerowy, ale nie mają miejsca na jego instalację. Najczęściej hosting fizyczny wybierany jest dla projektów wymagających dużych zasobów – przez duże sklepy internetowe i portale, czyli projekty, które charakteryzują się dużym ruchem i dużymi bazami danych.

Na co zwrócić uwagę, wybierając hosting?

Wybierając hosting dla siebie, należy sprawdzić:

  • Ilość dostępnej przestrzeni dyskowej. W obecnych czasach przestrzeń dyskowa nie jest zbyt droga, więc najlepszym rozwiązaniem będzie wybór największej przestrzeni dyskowej w rozsądnej cenie. Pliki strony zazwyczaj nie zajmują dużo miejsca, trudniej jest z plikami graficznymi i wideo. W przypadku sklepów internetowych podobne pliki mogą zajmować sporo przestrzeni dyskowej, więc należy rozsądnie przeanalizować, ile miejsca będzie zajmować w całości rozbudowana strona, pamiętając również o sporym dodatkowym marginesie. Warto również zwrócić wagę na rodzaj pamięci – HDD, SSD, MVMe SSD. HDD jest najstarszym i najwolniejszym rodzajem pamięci, ale również najtańszym. HDD warto wybrać, jeśli szybkość nie ma większego znaczenia, a ilość przechowywanych danych będzie duża. Pamięć SSD jest o wiele szybsza i zazwyczaj droższa niż HDD.
  • Wspierane technologie i możliwości techniczne do zarządzania opublikowaną stroną internetową. Większość hostingów wspiera PHP, MySQL, phpMyAdmin. Jest to zazwyczaj wystarczające dla większości stron internetowych postawionych na WordPress, PrestaShop i innych popularnych silnikach. Niemniej jednak część projektów może wymagać innych technologii, np. Python. W takich przypadkach należy dodatkowo upewnić się, że hosting je wspiera.
  • Dostęp FTP i SSH. FTP jest standardową metodą pracy z plikami na serwerze. W przypadku bardziej zaawansowanych użytkowników warto zwrócić uwagę na dostępność SSH i SFTP.
  • Wsparcie techniczne oraz jego jakość. Zazwyczaj wsparcie techniczne zależy od wybranego abonamentu. Jeśli wsparcie techniczne jest istotne, to należy zwrócić uwagę na możliwość kontaktu 24/7, dostępność e-maila, numerów telefonicznych, czatów oraz szybkość odpowiedzi na wysyłane zgłoszenia.
  • Wykonywanie kopii zapasowych. Ludzie dzielą się na takich, którzy robią kopie zapasowe oraz na tych, którzy jeszcze tego nie robią. Tymczasem trzeba je robić zawsze. Wybierając hosting, należy zwrócić uwagę na możliwość wykonywania automatycznych kopii zapasowych i czas ich przechowywania.
  • Warto również zwrócić uwagę na pocztę elektroniczną – liczbę skrzynek, rozmiar i używane protokoły. Standardowe POP3 oraz SMTP są wymagane, zalecany jest również IMAP. Dodatkowo można zwrócić uwagę na obecność autorespondera, przekierowań i filtrów spamowych.
  • Certyfikat SSL. Obecność certyfikatu SSL jest aktualnie prawie wymagana, szczególnie w przypadku stron, które wymagają przekazywania danych wrażliwych.
  • Stosunek jakości oferowanych usług do ceny.

Jak wybrać odpowiedni hosting?

Jaki więc hosting wybrać dla swojej strony internetowej? Wszystko zależy od konkretnego projektu i jego wielkości.

  • Dla małych stron, takich jak blogi, fora, prywatne strony lub małe sklepy internetowe, najlepszym wyborem będzie hosting wirtualny.
  • W przypadku podobnych stron, ale z o wiele większym ruchem (popularne fora i portale, sklepy internetowe średniej wielkości) warto zastanowić się nad VPS.
  • Duże portale internetowe, strony, które mają dużo treści (ogólnopolskie portale informacyjne, duże sklepy internetowe), potrzebują większej mocy obliczeniowej, więc najlepszym wyborem dla nich będzie serwer dedykowany.
  • Portale z ogromnym ruchem (międzynarodowe portale informacyjne, ogólnoświatowe sklepy internetowe wielkości Amazon lub AliExpress) zazwyczaj korzystają z własnych

Darmowe hostingi – czy to ma sens?

Tak naprawdę jedyną zaletą darmowych hostingów jest cena, a raczej jej brak. W większości przypadków darmowe hostingi mają słabe możliwości techniczne, brak suportu i wsparcia technicznego. Dodatkowo, obok mogą być hostowane strony porno, narkotykami oraz inne, których obecność może zaszkodzić stronie.

Strony na darmowym hostingu są też o wiele wolniejsze. Może to mieć negatywny wpływ na pozycjonowanie strony w Google i innych wyszukiwarkach. Dostępna przestrzeń dyskowa na darmowym hostingu jest zazwyczaj niewielka.

Poza tym bezpłatne hostingi w większości przypadków nie ponoszą żadnej odpowiedzialności, jeśli chodzi opublikowane na nich witryny. Darmowe serwery mogą być wyłączone w każdej chwili bez możliwości odzyskania jakichkolwiek danych.

Klientom darmowego hostingu oferowane są standardowe opcje. Mogą oni korzystać z baz danych z dostępem do katalogu głównego przez FTP, tworzyć skrzynki pocztowe i zarządzać ustawieniami DNS.

Darmowy hosting jest odpowiedni dla początkujących webmasterów, którzy chcą nauczyć się, jak opublikować swój projekt w Internecie lub po prostu eksperymentować. Ze wszystkich rodzajów oferowanych hostingów darmowy jest uważany za najbardziej zawodny. Jeśli z jakiegoś powodu strona musi być opublikowana na darmowym hostingu, należy rozważyć częste wykonywanie kopii zapasowych bazy danych i przejście na płatną usługę przy pierwszej lepszej okazji.

Jaki serwer FTP najlepiej wybrać pod względem SEO?

Jak wybrać najlepszy serwer FTP, planując pozycjonować własną stronę internetową? Podejmując decyzję, należy zwrócić uwagę na następujące czynniki.

Niezawodność

Hosting powinien być niezawodny, czyli aktywny i dostępny cały czas, chroniony przed różnorodnymi atakami (np. DDoS), chroniony przed wirusami. Jeśli serwer będzie niedostępny zbyt często, zdecydowanie wpłynie to negatywnie na SEO.

Uptime – to czas dostępności serwera, a odpowiednio downtime – niedostępność serwerów. Te wskaźniki pozwalają ocenić niezawodność oferowanych usług hostingowych. Większość hostingów dąży do stuprocentowej dostępności serwerów (uptime), co jest w praktyce niemożliwe. Należy wybierać takie hostingi, których uptime wynosi 99,9%.

Podział serwerów w zależności od czasu ich dostępności ma nazwę TIER. Te poziomy różnią się od siebie pod wieloma względami, wśród których kluczowe są:

  1. Redundancja aktywnego sprzętu.
  2. Rozproszone kanały.
  3. Możliwość przeprowadzenia konserwacji bez przerywania pracy.
  4. Całkowity roczny czas przestoju.
  5. Odporność obiektu na uszkodzenia w procentach.

Niezawodność i bezpieczeństwo centrum danych wzrasta z każdym poziomem. Prosty wniosek, jaki można z tego wyciągnąć, jest taki, że wybierając dostawcę chmury lub dzierżawiąc usługi centrum danych (np. kolokację), należy zwrócić uwagę na poziom TIER centrum danych, w którym będzie zainstalowana nasza infrastruktura IT. Istnieją cztery poziomy dostępności serwerów.

 

TIER 1 Małe przedsiębiorstwa, 99,671% dostępności serwerów.

 

Centrum danych TIER I to podstawowa infrastruktura klasy podstawowej. Centrum danych zgodne z normą TIER I powinno mieć dedykowaną przestrzeń dla sprzętu IT, UPS, systemy chłodzenia oraz generator, aby zminimalizować przestoje w przypadku problemów z zasilaniem.

 

Takie obiekty nie mają wolnych zasobów, a elementy infrastruktury krytycznej nie są rezerwowane. Dopuszczalny czas przestoju wynosi 28,8 godzin rocznie, a poziom dostępności 99,671% czasu. Awaria któregokolwiek z systemów centrum danych warstwy powoduje zakłócenie (lub nawet wstrzymanie) pracy całego obiektu.

 

TIER 2 Średnie przedsiębiorstwa, 99,749% dostępności serwerów.

 

W centrum danych TIER II istnieje już redundancja dla krytycznych komponentów. Takie centrum danych może zostać zakłócone przez awarię lub planowaną konserwację i zostanie wyłączone podczas prowadzenia prac.

 

Dopuszczalny czas przestoju centrum danych z atestem TIER II wynosi 22 godziny rocznie, natomiast dostępność odpowiednio 99,749%.

 

TIER 3 Duże przedsiębiorstwa, 99,982% dostępności serwerów.

 

Kluczowy wyróżnik centrum danych TIER III polega na tym, że można je naprawiać i modernizować bez wyłączania sprzętu lub przestoju centrum danych. Innymi słowy, klienci takiego centrum danych nie będą nawet wiedzieć, że obiekt przeszedł konserwację lub wymianę uszkodzonych komponentów. Centra danych TIER III mają już dwa wejścia zasilania, a urządzenia aktywne są redundowane.

 

Zdecydowana większość komercyjnych centrów danych jest zgodna z normą TIER 3. Przestój takiego centrum danych nie przekroczy 1,6 godziny rocznie.

 

TIER 4 Duże korporacje, 99,995% dostępności serwerów.

 

Najwyższy poziom z możliwych. Obiekt, któremu przypisano najwyższy TIER w klasyfikacji Uptime Institute, będzie działał nawet w przypadku awarii lub w trakcie naprawy systemu.

 

Maksymalna dostępność na poziomie 99,995% jest osiągana dzięki redundancji (2(N+1)). Oznacza to, że zarówno podstawowe, jak i dodatkowe systemy centrum danych są redundantne.

 

Ponadto główne i rezerwowe komponenty są oddzielone od siebie w różnych pomieszczeniach dla większego bezpieczeństwa.

 

Maksymalnie dopuszczalny czas przestoju centrum danych TIER IV wynosi zaledwie 26 minut rocznie.

Szybkość działania

Szybkość działania serwera jest istotnym czynnikiem, jeśli chodzi o pozycjonowanie. Jest to cecha, na którą często zwracają uwagę specjaliści ds. pozycjonowania podczas analizy strony.  Zbyt wolny serwer, a co za tym idzie wolna strona, negatywnie wpływa zarówno na doświadczenia użytkownika, jak i pozycje w wynikach organicznych.

Położenie geograficzne

Hostingodawcę należy wybierać na podstawie własnego położenia geograficznego. Wybór hostingu w Stanach dla sklepu internetowego, którego większość użytkowników będzie pochodzić z Polski, nie jest najlepszym rozwiązaniem. Jeśli strona ma być międzynarodowa, warto zastanowić się nad Content Deliver Network (CDN).

Podsumowanie

Mam nadzieję, że ten artykuł będzie pomocny podczas wyboru serwera do strony internetowej. Przed wyborem hostingu należy:

  • dokładnie określić cele i parametry projektu,
  • sprawdzić wszystkie dostępne oferty wśród różnych dostawców hostingu,

przed wyborem firmy hostingowej dokładnie ocenić jakość oferowanych usług, niezawodność serwerów oraz stosunek ceny do jakości.

Kursy z marketingu internetowego online!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy.

Dołącz do newslettera i otrzymuj regularną dawkę wiedzy oraz ciekawostek ze świata digital marketingu!

Z naszą pomocą zawsze będziesz na bieżąco – bez spamu!

+
Brak komentarzy
Dodaj własny
Współadministratorami danych osobowych są: Semergy sp. z o.o. sp. k., Artefakt sp. z o.o. sp. k., Semahead sp. z o.o. sp. k., Grupa Tense Polska sp. z o.o. sp. k., Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k. Sprzeciw wobec przetwarzania danych możesz złożyć w każdym momencie poprzez kontakt z Administratorem lub Doradcą Klienta, który skontaktował się z Tobą w celu przedstawienia zamówionej wyceny. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności.
Pełna treść polityki prywatnościRegulamin strony

O blogu

Blog powstał w celu przybliżenia marketingu internetowego w wyszukiwarkach wszystkim zainteresowanym tą tematyką. Będziemy dzielić się tutaj naszą wiedzą oraz nowościami z branży. Życzymy miłej lektury.

Szukaj