Optymalizacja filmów w serwisie YouTube
Każda osoba publikująca swoje filmy w serwisie YouTube z czasem zastanawia się, jak powiększyć zasięg odbiorców. Istnieje kilka sposobów na zwiększenie liczby wyświetleń filmu lub subskrypcji kanału. Pierwszy z nich to optymalizacja kanału, drugi – reklama TrueView. W dzisiejszym wpisie zajmiemy się tym pierwszym sposobem.
Na potrzeby niniejszego artykułu możemy założyć, że filmy oceniane są w skali punktowej. Im więcej punktów, tym film jest popularniejszy – częściej wyświetlany i podpowiadany w powiązanych. Na ocenę punktową największy wpływ mają pełne obejrzenia filmu. Sama ocena przekłada się na wyższą pozycję w rankingu, co skutkuje np. pojawieniem się wyżej w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki wewnętrznej w serwisie YouTube. Pozostałe czynniki mające wpływ na ocenę punktową, możemy określić jako działania optymalizacyjne.
Działania optymalizacyjne można podzielić na kategorie związane z konkretnymi sekcjami serwisu YouTube, nad którymi chcemy pracować. Każda z sekcji jest tak samo ważna, nawet jeśli nie dotyczy ona filmu, którego wyświetlenia w obrębie serwisu YouTube chcemy zwiększyć.
Działania na kanale
Bardzo często popełnianym błędem jest brak optymalizacji kanału w serwisie YouTube. Kanał jest pierwszym miejscem, na które trafiają użytkownicy, dlatego warto zadbać o to, by był on poprawnie uzupełniony.
Jeśli zależy nam na pozycji w wewnętrznej wyszukiwarce serwisu YouTube, zakładka kanału INFORMACJE powinna zawierać frazę kluczową, pod którą chcemy promować film. Oczywiście nie jest to zasada absolutnie obowiązkowa, ale dla konkurencyjnych fraz i mniej znanych kanałów przynosi dobre efekty.
Do działań na kanale można również zaliczyć działania z gałęzi niezwiązanej z optymalizacją. Warto systematycznie publikować nową treść na kanale, dodając nowe filmy. Właściciel kanału może również rozpocząć zdobywanie nowych subskrypcji. Liczba ta ma wpływ na pozycję w wyszukiwarce wewnętrznej serwisu YouTube i w rankingu promowanych filmów.
Działania w obrębie filmu
Kluczowe dla procesu optymalizacji filmów pod kątem zdobywania nowych wyświetleń są działania związane z optymalizacją konkretnego filmu. Warto poświęcić trochę czasu i uzupełnić wszystkie dane, pamiętając o wcześniej wybranych frazach kluczowych.
Już podczas tworzenia filmu należy pamiętać o tym, by rozdzielczość przygotowanego materiału była jak najlepsza ponieważ jakość materiału przekłada się na jego ogólną ocenę. Warto mieć to na uwadze w czasie obróbki filmu przed wysłaniem go do YouTube.
Kluczową kwestią w optymalizacji filmu jest nasycenie tytułu frazą kluczową. W tej kwestii nie warto przesadzać. Najlepiej umieścić w tytule jedną lub dwie najważniejsze frazy. Należy jednak pamiętać o tym, by tytuł filmu był skierowany do użytkowników i opisywał to, co w danym klipie się znajduje.
Bardzo ważny jest też opis. Musimy zadbać o to, by był unikalny i długi. Powinien zawierać frazy kluczowe oraz streszczenie filmu, czy informacje powiązane. Warto pokusić się też o stworzenie odnośników do konkretnych fragmentów filmu wraz z opisem najciekawszych momentów. Taka playlista w opisie wideo to nie tylko struktura nawigacyjna dla użytkowników, ale i miejsce, gdzie można umieścić słowa kluczowe. Podobne playlisty są umieszczane np. w odcinkach na kanale „5 Sposobów na…”.
Dla każdego filmu należy też wybrać odpowiednią kategorię oraz uzupełnić tagi. Ten zabieg zwiększy prawdopodobieństwo wyświetlenia się w proponowanych materiałach po zakończeniu odtwarzania innych klipów powiązanych tematycznie.
Jeśli Wasz film nawiązuje do innych materiałów, warto umieścić go jako odpowiedź wideo do innego filmu z serwisu. Dzięki temu zwiększamy ilość linków wewnętrznych prowadzących do filmu oraz popularność klipu wśród ludzi, którzy oglądają inny materiał filmowy o podobnej tematyce.
Za pomocą edytora filmów warto (w sekcji adnotacje) dodać nakładkę z wezwaniem do działania. Jest to technika, która wpływa na użytkowników i może ich zachęcić do interakcji.
Zwiększenie zasięgu filmu można również osiągnąć za pomocą dodania go do playlisty wraz z innymi podobnymi filmami. To rozwiązanie nie działa dla wszystkich branż, ale warto się zastanowić nad jego użyciem w przypadkach, gdy pozycje z playlisty nie konkurują ze sobą tematycznie, a stanowią uzupełnienie informacji.
Opisane tu metody mają coraz większe znaczenie podczas tworzenia rankingu filmów. Od niego zaś zależy ich pozycja w wewnętrznej wyszukiwarce oraz docelowo liczba odsłon filmu.
Autorzy filmów zwykle bezpośrednio proszą użytkowników o subskrypcję ich kanału. Jest to oczywiście zachowanie bardzo pożądane. Dużo rzadziej zdarza się, że autor filmu prosi o „łapki w górę”. Zwiększanie interakcji socialowych z użytkownikami ma wpływ na ocenę filmu, dlatego autor powinien zadbać o to, by użytkownicy oceniali ten film. Może to zrobić na przykład tak, jak twórca kanału „Z Dupy”, który obiecuje, że za określoną liczbę lajków wykona jakieś zadanie.
Komentarze pod filmem wpływają na zwiększenie więzi między odbiorcą filmu a jego nadawcą. Każdy widz zapewne ucieszy się, gdy jego idol odpisze na komentarz. Autor powinien aktywnie uczestniczyć w dyskusji odpowiadając na przesłane komentarze lub nawet nagrać odcinek specjalny złożony z odpowiedzi na pytania widzów, tak jak np. odcinki „Polimaty”.
Twórca może także udzielać się w komentarzach u innych youtuberów. W taki sposób może rozszerzyć zasięg swoich filmów na inne, podobne kanały. W ten sposób popularność zyskiwało wiele kanałów na polskiej scenie YouTube.
Na koniec artykułu opiszę jeszcze dwie metody z gałęzi social, które mają wpływ na „ocenę punktową filmu”. Filmy z serwisu YouTube powinny żyć własnym życiem na innych stronach internetowych. Dlatego warto korzystać z widżetów YouTube pozwalających umieszczać film na innych stronach internetowych, gdyż liczba wystąpień takiego filmu ma wpływ na jego końcową ocenę. Podobnie warto także zwiększać interakcje z użytkownikami poprzez udostępnianie filmu w mediach społecznościowych, korzystając z opcji w zakładce „udostępnij”.
Manipulowanie wynikami
Skoro poziom wyświetleń wpływa na ocenę punktową filmu, to można zapytać, czy nie opłaci się manipulowanie przy tym wyniku – np. sztuczne odtwarzanie filmu przez roboty lub napisanie aplikacji generującej odwiedziny. Odpowiedź jest prosta – nie warto manipulować wynikami, gdyż są one cyklicznie sprawdzane. Dotyczy to każdego filmu. Wówczas licznik blokuje się na liczbie 301 wyświetleń, a poprzednie odsłony filmu są weryfikowane. Jeśli zostaną wykryte jakieś nieprawidłowości licznik zostaje wyzerowany, a film może zostać usunięty. Takie sprawdzania występują też cyklicznie na innych poziomach wyświetleń dla filmów wskazanych przez algorytm.
Zasady optymalizacji filmów w serwisie YouTube, które zostały opisane w tym artykule mogą się przełożyć na zwiększenie zasięgu filmu oraz na przyrost liczby osób oglądających film. Warto stosować te zasady i optymalizować filmy, by zyskiwać nowych widzów.
Kilka porad i trików dotyczących pozycjonowania wideo na YouTube znajdziecie na infografice Przewodnik po YouTube SEO. Zachęcam do analizy i stosowania.
Bardzo przydatny wpis. Właśnie zamierzam zacząć swoją przygodę z YT. Dzięki!