
Metoda SMART w marketingu
Spis treści:
Wyznaczanie celów wydaje się nie powodować problemów dla większości z nas. Jednak w rzeczywistości wiele osób ma trudności z jasnym oraz konkretnym formułowaniem koncepcji czy strategii i często realizuje tylko cele narzucone przez innych. Na szczęście istnieje wiele narzędzi i instrumentów, które pomagają tworzyć skuteczne plany działania, a jednym z nich jest metoda SMART. Przyjrzyjmy się, czym jest i jak można ją zastosować w projektach marketingowych.
Metoda SMART – co to jest?
Zacznijmy jednak od podstaw. Metoda SMART to popularna i nieskomplikowana metoda opracowania celów konkretnych, mierzalnych, osiągalnych, istotnych i określonych w czasie. Koncepcja SMART została opracowana w 1981 roku i od tego czasu jest stosowana w wielu dziedzinach, w tym w zarządzaniu, biznesie i marketingu. Dzięki niej jest możliwe zwiększenie efektywności w realizacji celów.
Każde z kryteriów SMART ma swoje znaczenie. Cel powinien być:
- Konkretny (specific), czyli jasno i precyzyjnie zdefiniowany, tak aby był zrozumiały i nie budził wątpliwości.
- Mierzalny (measurable), czyli określony tak, aby można było łatwo ocenić, czy został osiągnięty.
- Osiągalny (achievable), czyli realistyczny i dostępny, tak aby był możliwy do osiągnięcia.
- Istotny (relevant), czyli ważny dla osoby lub organizacji i związany ze strategią oraz misją.
- Określony w czasie (time-bound), czyli z określonym terminem realizacji, tak aby było jasne, kiedy ma zostać osiągnięty.
Metoda SMART – jak to działa?
Metoda SMART jest powszechnie stosowaną metodą w różnych obszarach. Monitorowanie, a następnie weryfikacja konkretnych podjętych działań jest fundamentalnym czynnikiem sukcesu przedsiębiorstwa lub organizacji.
W marketingu SMART pozwala na lepsze zrozumienie potrzeb i priorytetów odbiorcy oraz skupienie się na kluczowych obszarach działalności firmy. Dzięki temu zaoszczędzony czas i zasoby można wykorzystać w sposób bardziej efektywny i skuteczny. Jeśli precyzyjnie określisz cele, łatwiej będzie Ci je osiągnąć. Oto przykład: masz do przygotowania newsletter. Określasz cel: przygotować do piatku treść newslettera, który zawiera: 500 znaków, 1 link oraz dwie grafiki. Masz zwiększyć skuteczność tego newslettera? Oto cel: w ciągu 6 miesięcy zwiększę liczbę konwersji o 10%. Jest konkret, jest data realizacji, a zatem czas przystąpić do dzieła.
Metoda SMART – przykłady celów SMART
Przykłady celów marketingowych wyznaczonych za pomocą metody SMART:
- Zwiększenie zapisów do newslettera o 15% w kolejnym kwartale.
- Stworzenie i wdrożenie nowego profilu firmowego w social mediach w ciągu 2 miesięcy.
- Zwiększenie liczby konwersji z webinarów o 12% w ciągu najbliższego półrocza.
- Zdobycie 2 nowych kwalifikacji i certyfikatów marketingowych w ciągu następnego roku.
- Zwiększenie świadomości marki o 25% w następnym półroczu.
Metoda SMART – wersja rozszerzona, czyli SMARTER
Wersja rozszerzona metody SMART dodaje dwie litery do skrótu. Odpowiadają one dwóm dodatkowym zasadom. Cel powinien być zatem:
- Ekscytujący (ang. exciting), czyli pozytywnie oddziałujący na osobę, która go ustanawia, aby motywować do jego osiągnięcia.
- Zapisany (ang. recorded), ponieważ zapisanie go sprawi, że o nim nie zapomnimy, a w przypadku trudności lub braku chęci do działania nie będzie można stwierdzić, że cel nigdy nie istniał.
Wersja rozszerzona metody SMART (czyli SMARTER) zazwyczaj jeszcze bardziej zwiększa skuteczność w realizacji celów, co jest związane ze wzmacnianiem motywacji.
Metoda SMART – wady
Każda koncepcja, strategia lub metoda wykorzystywana w działaniach biznesowych ma wady. Metoda SMART nie jest wyjątkiem, mimo że skutecznie pomaga ustalić wyraźne i mierzalne cele, co zwiększa prawdopodobieństwo ich osiągnięcia.
Wady stosowania metody SMART:
- Może ograniczać kreatywność i innowacyjność.
- Może być trudna do stosowania w niektórych sytuacjach, na przykład w przypadku celów o charakterze strategicznym czy w sytuacjach, gdy cele są niepewne lub nieznane.
- Może być problem z modyfikacją celów, jeśli warunki się zmienią.
- Może prowadzić do nacisku na wykonanie celu za wszelką cenę, zamiast skupienia się na jego wartości i znaczeniu.
Metoda SMART – podsumowanie
Stosowanie metody SMART – także w marketingu – może przynieść organizacji wiele korzyści. To przydatne narzędzie również w sferze prywatnej – dla osób chcących popracować nad swoją efektywnością oraz umiejętnością wyznaczania i realizacji celów. Wykorzystanie wersji rozszerzonej metody SMART, czyli SMARTER, dodatkowo uwzględnia dwa dodatkowe czynniki związane z motywacją. Warto oba rozwiązania wypróbować w praktyce.
Powiązane wpisy
- Gdzie założyć sklep internetowy krok po kroku – poradnik dla początkujących
- Jak pozyskać klientów dla rozwoju firmy?
- Na czym polega Lead Generation i jak skutecznie pozyskiwać klientów?
- Sprzedaż komplementarna w praktyce – sprawdzone techniki Cross-Sellingu, które działają
- Czym jest marketing internetowy?
- 5 sposobów na to, by określić swoją grupę docelową
- Storytelling w marketingu doświadczeń: tworzenie niezapomnianych interakcji z klientem
- Jak działa marketing partnerski. Miniporadnik
- Czym jest reklama elastyczna?