preloader

"*" oznacza pola wymagane

Wypełnij formularz. Przygotujemy dla Ciebie bezpłatną wycenę!

*pole wymagane

agree*
Kierunek: SEO copywriting. Proszę wsiadać! Porady dla początkujących

Kierunek: SEO copywriting. Proszę wsiadać! Porady dla początkujących

Zastanawiasz się, czy copywriting to dobry kierunek rozwoju zawodowego? Nie jesteś pewien, od czego zacząć? Nie do końca wiesz, na czym polega praca copywritera? W poniższym wpisie przedstawiamy pięć podstawowych wskazówek, które pomogą Ci postawić pierwsze kroki na drodze rozwoju w obszarze SEO copywritingu.

Copywriter, czyli właściwie kto?

Copywriter to tak zwany człowiek-orkiestra. Doskonale władający językiem polskim (lub innym, w którym pisze), z jednej strony kreatywny, z drugiej analityczny, wytrwały, cierpliwy, z okiem do detalu… a to zaledwie początek opisu, który mógłby wybrzmieć w kolejnych zdaniach.

Podstawowym zadaniem copywritera jest pisanie treści. W przypadku tekstów tworzonych na potrzeby strategii pozycjonowania najczęściej tworzy się content taki jak:

  • wpisy blogowe,
  • opisy kategorii i podkategorii,
  • opisy produktów,
  • teksty na stronę,
  • artykuły sponsorowane,
  • treści eksperckie.

Dodatkowo copywriterzy często odpowiadają także za teksty sprzedażowe, newslettery, posty do social mediów, e-booki, raporty etc. Można powiedzieć, że copywriting kończy się tam, gdzie potrzeby klienta.

Zweryfikuj kompetencje językowe

Trudno w kilku słowach opisać wszystkie kompetencje wykorzystywane w codziennej pracy copywritera, ale nie sposób nie wspomnieć o jednej, mianowicie warsztacie językowym. Znajomość ortografii, interpunkcji, umiejętność przelewania myśli na papier, elastyczność w operowaniu słowem pisanym – to codzienne wyzwania, które czekają na Ciebie w świecie copywritingu.

Sposobów na ćwiczenie warsztatu jest wiele. Studia, internetowe kursy, praca z własnym tekstem, czytanie książek, pisanie do szuflady – każdy z tych elementów przekłada się na większą świadomość języka. Zdobywanie kompetencji językowych można opisać jako niekończący się proces, wieczne dopasowywanie fragmentów układanki od nowa.

Zdobądź podstawy SEO

Nie musisz mieć doświadczenia, aby zostać copywriterem. Jeżeli lubisz pisać, a w Twoich tekstach na próżno szukać błędów, najważniejszy etap jest już za Tobą. Teraz nadszedł czas na zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu SEO. Copywriting najczęściej polega na tworzeniu treści z uwzględnieniem konkretnych słów kluczowych, które użytkownicy wpisują w pasek wyszukiwania Google.

Przeczytaj również:  SEO - co to jest i czym różni się od SEM?

Świat SEO możesz poznawać z różnych perspektyw. Podobnie jak w przypadku rozwijania kompetencji językowych sprawdzą się tu internetowe kursy czy lektura materiałów dostępnych online. Copywriting to obecnie bardzo popularny kierunek rozwoju, dlatego też większość materiałów znajdziesz w sieci. Jeżeli wiedzę najlepiej przyswajasz w formie wykładów, możesz zajrzeć na YouTube. Jeśli z kolei wolisz źródła pisane, odwiedź strony agencji, zapoznaj się z wpisami blogowymi, oficjalnymi wytycznymi dotyczącymi contentu udostępnianymi przez Google, zarejestruj się jako odbiorca newslettera czy pobierz darmowy e-book. Choć wprowadzanie słów kluczowych do tekstu może być dla Ciebie na samym początku mało intuicyjne, po zdobyciu podstaw z zakresu SEO cały proces z pewnością będzie znacznie łatwiejszy.

Znajdź swoją niszę (albo nie)

Mówi się, że pisanie o wszystkim jest jak pisanie o niczym. Niekoniecznie jednak musi tak być. Rozpoczynając przygodę z copywritingiem, prawdopodobnie spotkasz się ze zleceniami na różnego typu teksty, dla klientów z różnych branż. To dobry moment na zweryfikowanie tematów, które są dla Ciebie interesujące i z którymi wiążesz swoją przyszłość.

Do dyspozycji masz dwa kierunki rozwoju. Pierwszy zakłada specjalizację w konkretnej dziedzinie lub typie tekstów, np. piszesz wyłącznie wpisy blogowe dla klientów sprzedających organiczne produkty albo specjalizujesz się tylko w newsletterach. Możliwości jest wiele, ale by znaleźć swoją niszę czasami potrzeba czasu. Jeżeli jednak lubisz różnorodność, jaką zapewniają zlecenia dla różnych branż, nie musisz decydować się na specjalizację. Możesz realizować teksty o zróżnicowanej tematyce – w trakcie researchu zawsze dowiesz się czegoś ciekawego, a nawet zaskakującego!

Przygotuj portfolio

Czas na konkretne kroki, czyli stworzenie portfolio. Jeżeli masz już jakieś doświadczenie w tworzeniu treści, niekoniecznie z uwzględnieniem zasad SEO, warto odszukać wpisy czy artykuły i przygotować plik z przykładowymi realizacjami. Jeżeli nie masz żadnych przykładowych tekstów, dobrym pomysłem będzie weryfikacja planów w praktyce. Nie ma sensu rozpoczynać przygody z copywritingiem, jeżeli nie wiesz, czy pisanie jest dla Ciebie. Przygotuj plan przykładowego wpisu blogowego lub kategorii, wybierz temat i… do dzieła.

Przeczytaj również:  Pozycjonowanie zagranicznych stron

Tego typu „próbki” również doskonale sprawdzą się jako element portfolio. Dzięki temu potencjalny pracodawca pozna Twój styl pisania i będzie wiedział, czego się spodziewać. Portfolio traktuj jako reprezentację umiejętności językowych – dokładnie zweryfikuj wszystkie treści i zwróć uwagę na nawet najmniejsze błędy.

Pierwsze zlecenia, czyli… zacznij zarabiać!

Wiesz już, że copywriting to kierunek, w którym chcesz zmierzać. Nadszedł czas na kolejną decyzję, czyli wymiar pracy. Możesz tworzyć treści etatowo lub potraktować copywriting jako dodatkowe źródło dochodu. W jednym i drugim przypadku naturalnym krokiem będzie rozpoczęcie poszukiwań ogłoszeń od portali takich jak Pracuj.pl czy RocketJobs.pl. Jeżeli decydujesz się na freelancing, możesz dodatkowo spróbować swoich sił na platformach stworzonych z myślą o osobach poszukujących pracy dorywczej (np. GoodContent, Useme), odezwać się do konkretnych agencji lub zajrzeć na grupy na Facebooku. Powodzenia!

 

Dołącz do newslettera i otrzymuj regularną dawkę wiedzy oraz ciekawostek ze świata digital marketingu!

Z naszą pomocą zawsze będziesz na bieżąco – bez spamu!

+
Brak komentarzy
Dodaj własny
Współadministratorami danych osobowych są: Semergy sp. z o.o. sp. k., Artefakt sp. z o.o. sp. k., Semahead sp. z o.o. sp. k., Grupa Tense Polska sp. z o.o. sp. k., Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k. Sprzeciw wobec przetwarzania danych możesz złożyć w każdym momencie poprzez kontakt z Administratorem lub Doradcą Klienta, który skontaktował się z Tobą w celu przedstawienia zamówionej wyceny. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności.
Pełna treść polityki prywatnościRegulamin strony