Jak monitorować liczbę wejść z określonych pozycji w Google za pomocą Google Analytics?
Analizując ruch z wyników bezpłatnych Google bardzo często zastanawiamy się, na którym miejscu było wyrażenie kluczowe, z którego mieliśmy wejście. Takie dane pomagają określić czy wzrost pozycji w wyszukiwarce Google przekłada się na wzrost ruchu z określonego wyrażenia kluczowego. Informacje te można zdobyć bezpośrednio z Google Analytics. Niemniej jednak konieczne jest odpowiednie skonfigurowanie profilu dla domeny…
Jak skonfigurować profil w Google Analytics?
Pierwszą czynnością, jaką musimy wykonać jest utworzenie dodatkowego profilu, na którym będziemy pracować. Niestety w nowo utworzonym profilu dane będą zbierane od początku.
W tym celu przechodzimy do listy profilów, gdzie wybieramy przycisk „+Nowy profil”.
Należy jednak pamiętać, że do utworzenia nowego profilu konieczne jest posiadanie dostępu administracyjnego!
Po utworzeniu profilu konieczne jest przygotowanie dodatkowych filtrów:
Filtr – Organic:
Powyższy filtr ma na celu wyodrębnienie wyników organicznych (bezpłatnych). Filtr należy przygotować zgodnie z powyższym zrzutem ekranu.
Filtr – Google:
Na powyższym zrzucie ekranu widoczny jest sposób przygotowania filtru mającego na celu wyodrębnienie ruchu, którego źródłem jest Google.
Filtr – Pozycje:
Zadaniem powyższego filtru jest wyodrębnienie pozycji, na której było wyrażenie kluczowe w momencie kliknięcia odnośnika z wyników wyszukiwania.
- Pole A ustawiamy jako „Odesłanie”, a następnie uzupełniamy wyrażeniem: (?|&)(cd)=([^&]*)
- Pole B pozostawiamy puste
- Dane wejściowe ustawiamy jako „pole niestandardowe i wpisujemy $A3
Pozostałe elementy należy ustawić zgodnie z powyższym zrzutem ekranu.
Filtr – Łączenie fraz:
Jest to już ostatni filtr, jaki musimy przygotować. Jego zadaniem jest połączenie w wynikach wyszukiwania wyszukiwanej frazy oraz dodanie pozycji w Google. Profil należy przygotować zgodnie z powyższym zrzutem ekranu, uzupełniając wolne pola następującymi danymi:
- Pole A – (.*)
- Pole B – (.*)
- Dane wyjściowe $B1 ($A1)
Zmienna B1 określa wyszukiwane słowo kluczowe, natomiast zmienna A1 pozycję w wyszukiwarce Google w momencie przejścia ze strony wyników wyszukiwania.
Tak skonfigurowany profil będzie zbierał dla nas dane rozbudowane o pozycję w Google. Poniżej znajdą Państwo przykład funkcjonującego profilu:
Jako uwagę dodam, że warto także wykluczyć ruch określany jako not provided (ruch użytkowników zalogowanych w usługach Google).