Pozycjonowanie filmów na YouTube – jak znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania
Serwis YouTube każdego miesiąca odwiedza ponad 800 milionów unikalnych użytkowników, którzy oglądają 3 miliardy godzin treści video. Niektórzy określają YouTube jako drugą pod względem popularności wyszukiwarkę (zaraz po Google). W poniższym artykule postaram się przybliżyć czynniki, który wpływają na pozycję filmu na YouTube, a co jest z tym związane także pozycję filmu w wynikach wyszukiwania Google.
Czynniki te możemy podzielić na czynniki wewnętrzne, na które mamy bezpośredni wpływ jak i czynniki zewnętrzne, które nie do końca są pod naszą kontrolą.
1. Czynniki wewnętrzne to:
Tytuł filmu – powinien odzwierciedlać treść materiału video, zawierać najważniejsze i dobrze dobrane słowa kluczowe. Powinien również przyciągać uwagę użytkowników serwisu, zachęcać ich do obejrzenia materiału video tzw. call to action.
Opis filmu – powinien być wyczerpujący i w pełni opisywać treść filmu. Jego optymalna długość to około kilkuset słów, w zależności oczywiście od treści samego filmu. Należy pamiętać o tym, że około 150 początkowych znaków opisu filmu znajdzie się również w wynikach wyszukiwania zarówno na YouTube jak i w Google. Opis powinien zawierać interesujące nas słowa kluczowe, na które zamierzamy promować film. Należy także zadbać o to, aby opis ten był opisem unikalnym, a nie np. powieleniem treści ze strony internetowej. Warto również w treści opisu zamieścić link do związanej z nim strony (tak, aby był on klikalny dla użytkowników).
Tagi – tak jak i opis powinny być związane z treścią filmu. Tagi powinny składać się z dobrze dobranych słów kluczowych adekwatnych do treści przedstawionej w materiale. Należy wykorzystać ich co najmniej 10. Ważne jest, żeby słowa kluczowe występowały zarówno w liczbie pojedynczej jak i mnogiej.
Napisy do filmu – warto zadbać o to aby film zawierał napisy(transkrypcje). Treść napisów jest również brana pod uwagę przez wyszukiwarkę przy określaniu słów kluczowych na jakie film będzie wyświetlał się w wynikach wyszukiwania.
Autorytet kanału – jest to również czynnik nad którym mamy kontrolę. Google wyświetla w wynikach wyszukiwania wyżej filmy, które umieszczone zostały na kanale posiadającym w oczach wyszukiwarki większy autorytet. Autorytet kanału buduje się poprzez regularne umieszczenie nowych filmów, w które angażują się użytkownicy, pozyskiwanie subskrybentów kanału jak i zwiększanie ogólnej liczby wyświetleń filmów w obrębie kanału.
Oprócz wyżej wymienionych czynników wewnętrznych bardzo ważnym, jeśli nie najważniejszym jest sam film i to, jak odbierają go użytkownicy: czy znaleźli oni te treści których szukali, czy film im się podoba i oglądają go w całości, czy dodają komentarze i oceniają – wszystkie te czynniki również mają wpływ na pozycję filmu w wynikach wyszukiwania.
2. Czynniki zewnętrzne:
Liczba wyświetleń filmu i utrzymanie uwagi odbiorców – mają wpływ na pozycję filmu w wynikach wyszukiwania. Dlatego warto promować swój film wszelkimi możliwymi kanałami, aby uzyskać jak największą liczbę wyświetleń filmu. Nie wystarczy jednak duża liczba wyświetleń, algorytm wyszukiwarki bierze pod uwagę również to czy film utrzymuje uwagę jego odbiorców. Jeśli użytkownicy wchodzący obejrzeć film, jednak zamykają go po kilku sekundach, jest to sygnał dla wyszukiwarki o jego niskiej jakości i o tym, że nie jest tak naprawdę tym, czego użytkownicy szukali.
Linki przychodzące do filmu – ten czynnik nie powinien zaskoczyć nikogo kto miał styczność z pozycjonowaniem stron internetowych. Linki kierujące do filmu na YouTube są jednym z głównych czynników poprawiających jego widoczność na stronach wyników wyszukiwania. Także promując film z YouTube warto zadbać o to, aby kierowały do niego linki z innych stron. Również linki prowadzące do kanału na YouTube zwiększają jego autorytet, a co jest z tym związane pozycję filmów na nim umieszczonych.
Udostępnienia filmu w serwisach społecznościowych – ilość udostępnień filmu w serwisach społecznościowych takich jak np. Facebook, nk.pl, Google+, Twitter – również pozytywnie wpływa na jego pozycję w wynikach wyszukiwania. Google już od dłuższego czasu bierze pod uwagę sygnały społecznościowe, w określaniu pozycji stron w swoich wynikach wyszukiwania.
Umieszczanie filmu na innych stronach internetowych – jeśli dodany zostanie nowy film do kanału YouTube, należy również zadbać o to, aby umieścić go na stronie internetowej czy blogu. Warto również pozwolić innym użytkownikom na umieszczanie go na swoich stronach internetowych.
Komentarze do filmu i odpowiedzi video do filmu – wyszukiwarka 'lubi’ treści, w które angażują się użytkownicy – dodają komentarze, oceniają, a nawet nagrywają własne odpowiedzi video. Jest to jeden z kolejnych czynników wpływający pozytywnie na pozycję filmu w wynikach wyszukiwania.
Oddane głosy i dodania do ulubionych – film może być oceniany przez użytkowników i oddane na niego głosy są również kolejnym czynnikiem wpływającym na ranking. Nie jest tragedią, gdy użytkownicy oceniają film negatywnie, w oczach wyszukiwarki liczy się bardziej samo zaangażowanie i podjęcie działania przez użytkowników niż fakt, że głos był negatywny. Oczywiście jeśli większość głosów jest głosami na „nie”, jest to sygnał, że użytkownikom nie do końca przypadły do gustu oglądane filmy i należałoby to poprawić. Również dodania filmu do ulubionych przez użytkowników ma pozytywny wpływ na jego pozycję.
Warto również w filmach na youtube skupić się na oryginalności,nie małpowaniu tylko warto generować nowe treści w swoich filmach i filmikach ja pracuję nad swoimi autorskim filmikami na youtube ponad 3 lata ,wiel filmów sam skasowałem,po,imo,że było już ponad 3 miliony 3000000 widzów.Warto budowac oryginalny profil pozdrawiam GwiazdorTV
W filmach i ilmikach najważniejsze jest ukazanie części siebie,wtedy inni będą mieć Nas za wzór do naśladowania.Youtube wytycza pewne kierunki,jednak nurt i wolna wola powodują ,że jest to nieograniczony ocean ,na którym można próbować różnych experymentów filmowych,obecnie mam około 1000 fanów imilion wejść z czego jestem zadowolony bo liczba oglądających wzrasta i jest to inspiracja oraz energia do dalszej twórczości filmowo artystycznej.Pozdrawiam GwiazdorTV
Fajny wpis, wszystko usystematyzowane w jednym miejscu, o paru rzeczach nie wiedziałem. A YT ma spory udział e generowaniu ruchu dla niektórych moich stron, to teraz będzie mieć jeszcze większy 🙂 No i w GWT linki z YT są zliczane i zapewne mocno poprawiają trust rank.
Czy w przeciągu 2014-2015 roku coś się zmieniło w algorytmach YouTube? 🙂
Witam, chcialbym dotrzec do wiekszego grona odbiorcow z muzyka, jak np.
https://youtu.be/E1xSNTp7Mhk
Jakie kroki powienienm wykonać?
Pozdrowka