Optymalizacja strony www pod Google
Spis treści:
- SEO czyli optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek internetowych
- Pozycjonowanie strony internetowej
- Optymalizacja serwisu internetowego
- Dlaczego SEO poprawia pozycje strony internetowej?
- Czym naprawdę jest optymalizacja stron internetowych?
- Optymalizacja treści
- Unikalność treści jest kluczem do skutecznego pozycjonowania
- Zewnętrzne powielenia treści
- Wewnętrzne powielenia treści
- Eliminacja wewnętrznych duplikatów treści
- Subdomeny i wersje strony z protokołem HTTP oraz HTTPS
- Nagłówki i struktura tekstu na stronie
- Tytuł strony a pozycjonowanie
- Linkowanie wewnętrzne
- Opisy alternatywne grafik – atrybut alt
- Bezwartościowe strony
- Dostępność serwisu dla Googlebota
- Szybkość działania strony oraz dostępność dla urządzeń mobilnych
- Szybkość działania strony
- Bezpieczeństwo
- Na pozycję strony wpływ ma wiele czynników
W niniejszym artykule postaram się przybliżyć Tobie podstawowe informacje dotyczące optymalizacji stron internetowych dla wyszukiwarki Google. Skupię się wyłącznie na tym narzędziu, ponieważ jest to zdecydowanie najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa na świecie oraz niemal monopolista na polskim rynku. Z lektury tego artykułu dowiesz się, Drogi Czytelniku, czym jest wspomniana optymalizacja strony, po co się ją wykonuje, na czym ona polega oraz dlaczego w ogóle działa. Mam nadzieję, że tekst okaże się pomocny i przybliży Tobie zasady rządzące pozycjami w wyszukiwarce Google oraz pomoże je zastosować w praktyce z korzyścią dla Twojej strony internetowej. Zapraszam zatem do lektury.
SEO czyli optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek internetowych
Jeżeli kiedykolwiek próbowałeś zainteresować się marketingiem stron internetowych w wyszukiwarce Google z pewnością spotkałeś się z takimi terminami jak pozycjonowanie oraz SEO. Nierzadko określenia te stosowane są zamiennie, co jest dużym uproszczeniem, gdyż to nie jest to samo. Co więc owe pojęcia oznaczają?
Pozycjonowanie strony internetowej
Gdy szukasz czegoś w wyszukiwarce, wpisujesz interesujące Cię zapytanie i jako wynik wyszukiwania otrzymujesz listę stron, które wg Google najlepiej odpowiadają temu co chciałeś znaleźć i będą dla Ciebie najbardziej wartościowe. Najprawdopodobniej wyniki wyszukiwania zaczynasz przeglądać od pierwszego otrzymanego wyniku. Intuicyjnie również zakładasz, że wyniki znajdujące się na początku są lepsze od tych umieszczonych dalej i to te strony, które znajdują się na początku mają większą szanse na to abyś je odwiedził. Ten fakt ma ogromny potencjał marketingowy. Pozycjonowanie jest to szereg działań mających na celu sprawienie, aby strona znalazła się na jak najwyższej pozycji na liście wyników wyszukiwania jakiejś konkretnej frazy.
Optymalizacja serwisu internetowego
Wśród licznych działań, wchodzących w skład pozycjonowania, najważniejszym jest SEO. Jest to skrót od angielskiego określenia „search engine optimization”, czyli optymalizacja stron dla wyszukiwarek internetowych. Są to działania wykonywane na samej witrynie mające na celu „ulepszenie jej” i jak najlepsze dostosowanie do tego, aby zajmowała ona jak najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania konkretnych fraz. Z biegiem lat, spośród wszystkich działań wchodzących w skład pozycjonowania SEO, nieprzerwanie zyskuje na znaczeniu kosztem działań „zewnętrznych” wykonywanych poza pozycjonowanym serwisem.
Dlaczego SEO poprawia pozycje strony internetowej?
Być może zadajesz sobie pytania – dlaczego to w ogóle działa? Z jakiego powodu Google miał by się przejmować jakimiś zmianami na stronie i uwzględniać je w wynikach działania swojej wyszukiwarki? Odpowiedź jest bardzo prosta i łatwo ją znaleźć stosując się do maksymy follow the money. Musisz sobie Drogi Czytelniku uświadomić, że Google nie jest organizacją non-profit, ale prężnie działającą firmą, nakierowaną na zysk. Na czym zatem zarabia wyszukiwarka Google? Oczywiście na wyświetlanych w niej reklamach i więcej zarobi wtedy, gdy reklamodawcy będą chcieli więcej za tą reklamę zapłacić. Do wyższych opłat skłoni ich większy zasięg takiej reklamy, czyli duża ilość użytkowników korzystających z wyszukiwarki, którzy tą reklamę zobaczą. To powoduje, że Google musi starać się prezentować jak najlepsze wyniki wyszukiwania, dawać użytkownikom od razu to, czego szukają. Dzięki temu będą z usług korzystali chętniej i częściej. Tu docieramy do sedna sprawy.
Czym naprawdę jest optymalizacja stron internetowych?
W rzeczywistości SEO to szereg działań, mających na celu przekonanie algorytmów wyszukiwarki Google, odpowiedzialnych za ustalanie wyników wyszukiwania, że nasza strona jest:
- Po pierwsze „na temat”, czyli zawiera dokładnie to czego użytkownik szuka i, że prezentuje to w jasny i przejrzysty sposób. To drugie jest nie mniej ważne, ponieważ użytkownik po przejściu na stronę z wyników wyszukiwania musi być przekonany, że oto trafił dokładnie na to, czego szukał i ma to podane „na tacy”, nie musi tego wyszukiwać w gąszczu tekstu poruszającego inne tematy.
- Po drugie SEO ma „przekonać” algorytmy Googla, że spośród całej masy stron będących „na temat” to właśnie Twoja strona jest tą najlepszą, którą warto pokazać na samym szczycie listy wyników wyszukiwania. Jest ona zarówno najbardziej „na temat”, jak i prezentuje odpowiedź na pytanie użytkownika w najlepszy, najbardziej przystępny sposób. Jest to także strona najbardziej komfortowa w użyciu, dająca użytkownikowi najlepsze wrażenia podczas korzystania z niej, działająca szybko i, co nie mniej ważne – jest bezpieczna.
Optymalizacja treści
Gdy już wiemy czym jest optymalizacja strony internetowej oraz w jakim celu się ją wykonuje, pora przejść do konkretów. Od czego należy zacząć? Oczywiście od treści, ponieważ jak mówi stare, ale coraz bardziej aktualne, porzekadło pozycjonerów – Content is King! Nie ma w tym żadnej przesady, najważniejsze, o co musimy zadbać na naszej stronie, to znajdujące się na niej treści. To na ich podstawie robot Google oceni tematyczność oraz wartość naszej strony dla potencjalnego użytkownika. Jest to zdecydowanie najważniejszy czynnik mający udział w ustalaniu pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Jaka zatem powinna być treść na stronie internetowej, aby się ona dobrze pozycjonowała?
Przede wszystkim teksty znajdujące się na naszej stronie muszą odnosić się do tematu, którego dotyczą frazy, na które chcemy się pojawiać na szczycie wyników wyszukiwania. Dobrze, aby słowa te występowały w tekście, jednak nie należy z tym przesadzać. Pisać teksty trzeba przede wszystkim z myślą o użytkowniku naszego serwisu, nie o wyszukiwarce. Teksty powinny być dość obszerne i najlepiej gdyby wyczerpywały dany temat. Warto zorientować się również jakie teksty znajdują się na stronach konkurencji, pojawiającej się wysoko na interesujące nas hasła i wzorować się na nich ale nigdy nie kopiować! Dla niektórych typów zapytań Google preferuje jedne treści a dla innych inne. Przykładowo na stronach poruszających różne techniczne tematy pożądane często będą dane w formie tabelarycznej.
Unikalność treści jest kluczem do skutecznego pozycjonowania
Jeżeli użytkownik Twojej strony internetowej może na niej znaleźć to samo co na wielu innych serwisach w Internecie, to dlaczego Google miałby pokazać wysoko w wynikach wyszukiwania właśnie Twoją stronę? Jeżeli zawartość witryny jest kopią tego, co już ktoś kiedyś napisał, to czy nie lepiej pokazać użytkownikowi tylko stronę z oryginalną treścią i inne strony zawierające coś innego, a nie dziesiątki stron, na których można znaleźć to samo? Z tego właśnie powodu Google nie toleruje wszelkiego rodzaju duplikatów. Treści znajdujące się na stronach Twojego serwisu muszą być unikalne! Oznacza to, że takie same teksty nie mogą znajdować się nie tylko w innych serwisach internetowych, ale również na innych podstronach Twojego serwisu. Oznacza to również, że wyeliminować musimy zarówno duplikaty zewnętrzne, jak i wewnętrzne. Należy do nich podejść w odmienny sposób.
Zewnętrzne powielenia treści
Trzeba zadbać o to, aby treści z naszej strony nie znajdowały się w żadnym innym serwisie internetowym. Oznacza to oczywiście, że musimy przygotować dla naszego serwisu oryginalne treści, nie wolno ich znikąd skopiować. Co jednak, jeśli teksty na naszą stronę napisaliśmy już dawno temu i ktoś mógł je skopiować od nas i umieścić na swojej stronie? Na początek sprawdźmy zatem czy nasze teksty są unikalne. Wbrew pozorom jest to zadanie dość łatwe. Wystarczy skopiować dłuższe fragmenty z naszego tekstu i wkleić do wyszukiwarki Google. W wynikach wyszukiwania powinniśmy zobaczyć nie tylko naszą stronę ale także wszystkie strony zaindeksowane przez Google zawierające tą samą treść. Jeżeli chcemy, aby wyszukany został dokładnie ten fragment, który skopiowaliśmy z naszej strony możemy umieścić go w cudzysłowach. Światełko ostrzegawcze powinno nam się zapalić, gdy oprócz naszej strony w wynikach wyszukiwania zobaczymy także inne serwisy. Jeżeli natomiast nasza witryna nie znajduje się na pierwszym miejscu tych wyników wyszukiwania, to już czerwony alarm! Oznacza to, że nie tylko nasza treść nie jest unikalna, ale również, że Google inny serwis uważa za ten, który zawiera oryginał naszego tekstu.
Co możemy zrobić, gdy okaże się, że nasza treść nie jest unikalna? Najlepsze i najskuteczniejsze rozwiązanie to niestety przygotowanie nowego tekstu lub chociaż znaczne przeredagowanie obecnego. Oczywiście jeżeli wiemy, że to my jesteśmy autorami naszego tekstu, który ktoś od nas zwyczajnie ukradł i umieścił w swoim serwisie, możemy taką stronę zgłosić do Google DMCA oraz kontaktować się z właścicielem takiego serwisu i żądać usunięcia naszego tekstu. Mimo wszystko najskuteczniejsze będzie zwykle przygotowanie nowej treści.
Wewnętrzne powielenia treści
Tu sytuacja jest odmienna, ponieważ mamy pełną swobodę działania, wszystko zależy od nas, nie od osób trzecich. Na początek trzeba oczywiście sprawdzić czy takie wewnętrzne duplikaty treści w naszym serwisie występują. Jak to zrobić? Pierwszy sposób został już przedstawiony przy szukaniu duplikatów zewnętrznych, kolejny to skorzystanie z operatora „site:”. Wpisujemy w Google site:nasza-domena.pl i w wynikach wyszukiwania otrzymujemy zaindeksowane przez Google podstrony naszego serwisu, możemy także połączyć pierwszy sposób z drugim i dodać skopiowany fragment tekstu z interesującej nas podstrony.
Nie powinniśmy jednak ograniczać się tylko do jednej czy kilku podstron – powinniśmy wyeliminować wszystkie duplikaty wszystkich podstron serwisu. Trzeba by się zatem przeklikać przez wszystkie odnośniki wewnętrzne znajdujące się w naszym serwisie, także te, które są niewidoczne dla użytkownika, ale znajdują się w kodzie źródłowym strony. Najlepiej wykorzystać do tego jakieś narzędzie, crawlera, który za nas przejrzy wszystkie podstrony serwisu np. Screaming Frog SEO Spider lub Buu Crawler.
Eliminacja wewnętrznych duplikatów treści
Gdy już znajdziemy wewnętrzne duplikaty treści w naszym serwisie, trzeba je wyeliminować. Można to zrobić na kilka sposobów:
– Przekierowanie – informuje, że adres podstrony uległ zmianie, przeniesie ono użytkownika (i robota wyszukiwarki) automatycznie na nowy adres. Wyróżniamy przekierowania trwałe (kod http 301 i 308) oraz tymczasowe (kod http 302 oraz 307). Z punktu widzenia SEO interesuje nas przekierowanie 301 oznaczające, że strona została trwale przeniesiona na nowy adres. Przekierowanie jest najskuteczniejszym sposobem eliminacji duplikatów wewnętrznych, często jednak nie można go zastosować.
– Linki kanoniczne – znacznik canonical wskazuje stronę zawierającą oryginał danej treści. Jest to wskazówka, dla Google pod jakim adresem znajduje się oryginalna treść. Strony wskazujące, że inne podstrony są stronami kanonicznymi, nie powinny być uwzględniane w indeksie Google. W sekcji head kodu strony umieszczamy znacznik: <link rel=”canonical” href=”adres-oryginalnej-tresci.html” />. Należy pamiętać, że dla Google nie jest to dyrektywa, a jedynie wskazówka do której może, ale nie musi się zastosować. Canonical może zostać zignorowany, gdy podstrony nie będą zawierały tej samej treści lub też Google może uznać, że inna podstrona niż ta, którą wskazaliśmy, bardziej nadaje się na stronę kanoniczną.
– Blokada przed indeksacją – strony, które nie powinny znaleźć się w indeksie Google możemy zablokować przed indeksacją poprzez dodanie dyrektywy noindex na dwa sposoby: W sekcji head strony dodajemy znacznik <meta name=”robots” content=”noindex” /> lub w nagłówku http odpowiedzi serwera dodajemy X-Robots-Tag: noindex.
– Plik robots.txt – pozwala na zablokowanie dostępu botów do konkretnego adresu lub grupy adresów. Nie jest to jednak tożsame z zakazem indeksowania strony. Możemy w wynikach wyszukiwania zobaczyć daną stronę z informacją, że dostęp do niej został zablokowany.
– Strona błędu 404 – jeżeli pod danym adresem nie powinna znajdować się żadna strona, powinien być zwracany nagłówek HTTP o kodzie odpowiedzi 404 oraz wyświetlana strona błędu, informująca o tym, że pod tym adresem żadna strona się nie znajduje. Dobrze, aby taka strona błędu była użyteczna dla użytkownika i np. pozwalała powrócić na stronę główną serwisu.
Subdomeny i wersje strony z protokołem HTTP oraz HTTPS
Pamiętajmy o tym, że nasza-domena.pl oraz www.nasza-domena.pl to dla Google dwa odrębne serwisy. Tak samo jest z adresami http://nasza-domena.pl oraz https://nasza-domena.pl – to również zostanie potraktowane jak zupełnie różne strony. Powoduje to, że łatwo o powstanie duplikatów naszego serwisu i trzeba zadbać o ich usunięcie. Najskuteczniejsze będzie tu oczywiście przekierowanie 301 na jedną poprawną wersję adresu. Jeżeli wykonanie przekierowania jest niemożliwe, możemy zastosować canonical.
Nagłówki i struktura tekstu na stronie
Nie należy zapominać o tym, że ważna jest nie tylko sama treść, ale również to, w jaki sposób przedstawimy ją użytkownikowi. Przede wszystkim należy pamiętać o właściwej strukturze nagłówków na stronie. Język HTML, w którym pisane są strony internetowe, posiada specjalne znaczniki dla nagłówków, są to H1 (najważniejszy), H2 i tak aż do H6 (najmniej ważny nagłówek). Należy najważniejszy nagłówek na danej stronie oznaczyć jako H1, kolejne powinny być odpowiednio nagłówkami niższego rzędu. Na jednej stronie powinien znajdować się tylko jeden do dwóch nagłówków H1, nagłówków niższego rzędu może być więcej. Dość często zdarzają się niestety sytuacje, że nagłówków (znaczników Hx) na stronie jest bardzo dużo lub, że służą one do zmiany wyglądu tekstu na stronie. Nie do tego powinny być wykorzystywane.
Należy również pamiętać o przejrzystości tekstu, stosowaniu akapitów, list numerowanych, wypunktowań i tabel.
Tytuł strony a pozycjonowanie
Jak już wcześniej pisałem, ważna jest tematyczność tekstu i to, czy dotyczy on interesującej nas frazy kluczowej. Co lepiej określa tematyczność danej strony, jeśli nie jej tytuł? Znacznik „<title>” znajdujący się w sekcji head strony internetowej, nieprzerwanie od lat jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych w wyszukiwarce Google. Należy zadbać o to, aby znajdowały się w nim najważniejsze słowa kluczowe oraz brand naszej strony. Tytuł powinien także zachęcać użytkownika do odwiedzenia serwisu, gdyż wyświetli się on w wynikach wyszukiwania. Nie powinien także być zbyt długi – optymalna długość to do ok. 70 znaków. Koniecznie należy zadbać także o unikalność tytułów w obrębie naszego serwisu, a już w szczególności na kluczowych dla pozycjonowania podstronach.
Linkowanie wewnętrzne
Powinniśmy zadbać o przejrzystą i przyjazną nawigację w serwisie. Szczególnie należy skupić się na kluczowych dla pozycjonowania podstronach. Powinny one być łatwo dostępne, podlinkowane najlepiej z każdej strony serwisu, w tym ze strony główne. Jest to możliwe oczywiście tylko w małych serwisach. Najlepiej, gdy odnośnik do podstrony kluczowej dla jakiegoś wyrażenia również to wyrażenie zawiera. Pamiętajmy także, że odnośniki muszą kierować bezpośrednio do stron docelowych, nie zaś do innych adresów, które są na nie przekierowane.
Opisy alternatywne grafik – atrybut alt
Grafika na stronie internetowej jest bardzo ważna. Jak to się mówi: jeden obraz może znaczyć więcej niż tysiąc słów. Powiedzenie to nie dotyczy niestety Googlebota, nie potrafi on (jeszcze) zinterpretować zawartości grafiki, dlatego musimy mu w tym pomóc. Grafiki znajdujące się na naszej stronie powinny zawierać opis alternatywny – atrybut alt znacznika img, służącego do umieszczania grafik na stronie internetowej. Powinien on informować o tym, co znajduje się na danej grafice. Pamiętajmy, że jest to ważne nie tylko dla robotów internetowych ale również dla użytkowników korzystających z czytników ekranowych.
Bezwartościowe strony
Należy pamiętać o zablokowaniu przed indeksowaniem przez Google stron, które nie przedstawiają dla Googlebota żadnej wartości. Są to różne strony logowania, rejestracji, przypomnienie hasła, strony koszyka zakupów w sklepach internetowych oraz różne strony zawierające niemal wyłącznie formularze i pozbawione prawie całkowicie treści. Zużywają one niepotrzebnie budżet crawlowania naszego serwisu, nie wnosząc nic do jego pozycjonowania. Dotyczy to także różnych stron z regulaminami, polityką prywatności itd.
Dostępność serwisu dla Googlebota
Ten punkt tak naprawdę powinien znaleźć się na początku artykułu. Umieszczam go dopiero tutaj dlatego, że coraz rzadziej trafiają się problemy z dostępnością strony dla robota wyszukiwarki. Niekiedy jednak zdarzają się sytuacje, że np. w wyniku zastosowanej technologii np. Flash lub AJAX zawartość naszej strony zupełnie nie jest dla Googlebota widoczna. Nie trzeba tłumaczyć jak duże ma to znaczenie, trudno aby Google mógł ocenić i zaindeksować serwis, którego nie może zobaczyć.
Na czas tworzenia strony często w całym serwisie umieszczany jest znacznik noindex. Jest to bardzo dobra praktyka. Pamiętajmy jednak, aby już po uruchomieniu gotowej strony znacznik ten usunąć.
Szybkość działania strony oraz dostępność dla urządzeń mobilnych
Już jakiś czas temu Google informował, że ilość wyszukiwań w Google na urządzeniach mobilnych przekroczyła ilość wyszukiwań na komputerach stacjonarnych. Od pewnego czasu także konsekwentnie wdrażany jest przez Google Mobile First Indexing, oznaczający, że w pierwszej kolejności brana pod uwagę jest wersja strony dla urządzeń przenośnych. Ilość użytkowników stron internetowych, korzystających z urządzeń mobilnych, jest bardzo duża i cały czas rośnie w szybkim tempie. Dlatego koniecznie należy zadbać o to, aby nasza strona była dostępna dla tych urządzeń i jak najłatwiejsza w użyciu dla tych, którzy będą z niej poprzez urządzenia mobilne korzystali.
Szybkość działania strony
Często największą bolączką użytkowników mobilnych jest szybkość łącza a, co za tym idzie, szybkość wczytywania się danej strony nabiera dużego znaczenia. Warto sprawdzić jak nasza strona wypada w Google Page Speed Insights i w miarę możliwości poprawić wskazane tam błędy, poprawiając jednocześnie szybkość działania serwisu.
Bezpieczeństwo
Wbrew pozorom włamania do serwisów internetowych zdarzają się naprawdę często. Taki atak hackera może zniweczyć całe miesiące naszej pracy, gdy nasz serwis zostanie usunięty lub pojawi się na nim złośliwy kod, w wyniku czego utraci on pozycje w wyszukiwarce Google i zostanie zablokowany przez przeglądarki internetowe. Nie rzadko również w serwisach internetowych hackerzy umieszczają odnośniki do innych serwisów, co również jest szkodliwe dla pozycjonowania. Dlatego pamiętajmy o stosowaniu mocnych haseł oraz regularnym instalowaniu aktualizacji naszego skryptu.
Na pozycję strony wpływ ma wiele czynników
Oprócz wymienionych powyżej elementów, na pozycję strony internetowej w wynikach wyszukiwania, wpływ ma dziesiątki innych jeszcze czynników. Nie wymieniłem ich, ponieważ mają one mniejsze znaczenie od tych, które tu opisałem. Nie mniej jednak, gdy już uporamy się z tymi najważniejszymi powinniśmy wziąć pod uwagę także pozostałe czynniki rankingowe. Ich ilość oraz wpływ, jaki wywierają na pozycję w wynikach wyszukiwania ciągle się zmienia, a Google wprowadza różne aktualizacje do swoich algorytmów niemal codziennie. Dlatego skuteczne pozycjonowanie wymaga ciągłego śledzenia aktualnych zmian i ich trendów występujących w wyszukiwarce Google. Warto powierzyć pozycjonowanie swojej strony profesjonalistom, będącym na bieżąco z aktualnymi algorytmami wyszukiwarki Google.
Ponieważ termin „optymalizacja” stał się ostatnio modny na internecie i zacząl wypierać frazę „pozycjonowanie”. Projekt IQ-arius nie mógł nie zauważyć tego zjawiska. Stąd pomysł na artykuł „Temat modny – Optymalizacja strony internetowej”. http:// projekt.iqarius.pl/2018/12/optymalizacja-strony-internetowej/ gdzie publikujemy linki do najciekawszych wpisów internetowych w tym temacie. Wasz artykuł jest na naszej liście. Gratulujemy,
Pomiędzy terminami „Optymalizacja” a „Pozycjonowanie” nie ma konkurencji bo oznaczają one coś innego. Pozycjonowanie to temat szerszy, optymalizacja jest tylko jednym z wielu działań podejmowanych w ramach pozycjonowania. Owo wypieranie terminu „pozycjonowanie” poprzez „optymalizację” jest spowodowane prawdopodobnie tym, że optymalizacja jest coraz ważniejszą częścią pozycjonowania i ma na nie decydujący wpływ, podczas gdy inne działania podejmowane w celu pozycjonowania strony tracą na znaczeniu.
[…] – optymalizacja wyników wyszukiwania, optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych, optymalizacja stron internetowych pod kątem wyszukiwania, optymalizacja strony dla asystentów głosowych, optymalizacja szybkości ładowania serwisu, […]