preloader
Bezpłatna wycena

agree(wymagane)
To pole jest używane do walidacji i powinno pozostać niezmienione.
Współadministratorami danych osobowych są: Semergy sp. z o.o. sp. k., Artefakt sp. z o.o. sp. k., Semahead sp. z o.o. sp. k., Grupa Tense Polska sp. z o.o. sp. k., Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k. Sprzeciw wobec przetwarzania danych możesz złożyć w każdym momencie poprzez kontakt z Administratorem lub Doradcą Klienta, który skontaktował się z Tobą w celu przedstawienia zamówionej wyceny. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności.
Pełna treść polityki prywatnościRegulamin strony

Co to jest link juice?

Co to jest link juice?

W obszarze SEO jest wiele specyficznych terminów. Niektóre mogą być nieznane właścicielom stron internetowych, którzy jedynie monitorują pozycje i nie chcą poświęcać czasu na analizowanie wszystkich szczegółów dotyczących czynników rankingowych wpływających na pozycję stron w wynikach wyszukiwania Google.

baner intext 1

Jednym z istotnych terminów związanym z procesem budowania linków zwrotnych (czyli. link buildingu) jest link juice, czyli w wolnym tłumaczeniu „sok linkowy”, znany również jako link equity. Jest używany w SEO do opisania wartości lub autorytetu przenoszonego przez link zwrotny prowadzący do innej strony internetowej. W skrócie: im bardziej renomowana i autorytatywna strona linkuje do innej witryny, tym większy „sok linkowy” przekazywany jest do tej drugiej strony. W praktyce oznacza to, że linki pochodzące z wysokiej jakości stron mogą znacząco wpłynąć na poprawę pozycji danej witryny w wynikach wyszukiwania.

linki

 

Link – co to jest?

Zanim przejdziemy dalej, przypomnijmy sobie, czym jest link. To połączenie między dwoma zasobami w Internecie. Mogą to być treści tekstowe, graficzne lub w innej formie. Zazwyczaj linki zawierają adres URL (Uniform Resource Locator), który wskazuje, gdzie znajduje się docelowa strona. Na przykład kiedy klikniemy link oznaczony tekstem Widzialni.pl, przeglądarka internetowa przeniesie nas na stronę internetową o adresie URL https://widzialni.pl/. Linki są fundamentem internetu, gdyż umożliwiają nawigację między stronami, dokumentami i innymi zasobami dostępnymi w sieci.

Każdy odnośnik zwrotny stanowi swego rodzaju polecenie strony dla algorytmów wyszukiwarek, ale jego wartość jest zmienna i zależy od wielu czynników. Nawet gdy dwie witryny dotyczące tej samej tematyki dodają odnośniki, ich wpływ na ostateczną ocenę przez wyszukiwarkę może być inny, co wynika z różnorodności kontekstu, jakości treści czy autorytetu stron. Ostateczna ocena jakości linków zwrotnych przez algorytmy wyszukiwarek uwzględnia złożoną analizę tych wszystkich elementów.

Jednakże warto zauważyć, że samo posiadanie odnośnika z wysoko ocenianej strony nie gwarantuje sukcesu w kontekście SEO. Istnieje kilka dodatkowych czynników, które odgrywają kluczową rolę w skutecznym wykorzystaniu linków zwrotnych. Przede wszystkim niezwykle istotna jest zgodność tematyczna treści między stroną źródłową a docelową. Wyszukiwarki preferują naturalne, logiczne połączenia, dlatego ważne jest, aby linki były umieszczane w kontekście zgodnym z tematyką obu stron.

W związku z tym dbanie o profil linkowy, a konkretnie o różnorodność źródeł odnośników i ich jakość, to kluczowy element skutecznej strategii SEO, wspomagający osiągnięcie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania.

link

Czy link juice działa?

Link juice (link equity) i związane z nim przekazywanie autorytetu nadal jest jednym z kluczowych czynników, branych pod uwagę podczas określania rankingu strony. Aby lepiej zrozumieć, jak działa link juice w SEO i dlaczego w tej kwestii przez dłuższy czas nic się nie zmieni, trzeba zagłębić się w kwestię oceny stron przez wyszukiwarki.

Jednym z najważniejszych kryteriów oceny jakości witryny jest jej autorytet. Jest obliczany matematycznie na podstawie wielu czynników (jakość linków zwrotnych, unikalność i wartość treści, a także zaufanie ze strony użytkowników), które algorytmy wyszukiwarek wykorzystują do porównywania witryn. Autorytet witryny to swoiste wyznaczniki jej wiarygodności, renomy oraz rangi w danym obszarze tematycznym.

Im silniejsza strona pod względem profilu linkowego, tym więcej link juice może otrzymać witryna, do której prowadzi link. Jednak w praktyce jest to bardziej skomplikowane. Algorytmy Google’a, mimo że doceniają jakość i moc linków, mogą nie przekazywać link juice, jeśli wykryją podejrzane praktyki czy manipulacje.

Istnieje również zasada FLC (First Link Counts). Na ilość przekazywanego link juice wpływa nie tylko jakość samego odnośnika, ale również to, ile razy dany odnośnik pojawia się na konkretnej podstronie. Pierwszy link na stronie, który prowadzi do określonego adresu URL, jest najważniejszy i przekazuje najwięcej link juice. Kolejne linki na tej samej stronie są uważane za mniej istotne w kontekście przekazywania link juice i są zazwyczaj ignorowane przez algorytmy wyszukiwarek.

Podczas pozycjonowania strony kluczowym aspektem jest regularne dodawanie do profilu linkowego wysokiej jakości backlinków, które przekazują cenny link juice. Jednak w praktyce specjaliści ds. SEO często stają przed wyzwaniem, gdyż nie mają dostępu do narzędzia, które pozwoliłoby bezpośrednio sprawdzić wagę linkową.

Dlatego decyzja o możliwości i skuteczności współpracy z inną witryną lub portalem często jest podejmowana na podstawie metryk znanych narzędzi SEO. Chociaż te narzędzia nie są w stanie ocenić link equity dokładnie tak, jak robi to Google, oferują alternatywne wskaźniki, z których niektóre opierają się na formule oryginalnego PageRank.

Przykładowo, domain authority (DA) to jeden z popularnych wskaźników, który odzwierciedla siłę i autorytet danej domeny. Im wyższy jest wynik DA, tym większy potencjał witryny do przekazywania wartościowych linków. Kolejnym przykładem jest trust flow, który ocenia zaufanie i jakość linków prowadzących do danej strony.

link juice

Jak link juice wpływa na SEO?

Tak jak w akademickim środowisku naukowym istotność pracy jest często mierzona przez liczbę cytowań, tak w świecie SEO wartość strony zwykle wzrasta wraz z liczbą i jakością odnośników, które do niej prowadzą. Im więcej renomowanych i autorytatywnych stron linkuje do danej witryny, tym bardziej uznawana jest ona za wartościową i istotną dla wyszukiwarek.

Początkowo, aby określić wartość strony, wystarczała liczba przychodzących odnośników, dlatego zdobycie autorytetu sprowadzało się do regularnej publikacji odnośników na innych stronach. Z czasem wszystko stało się bardziej złożone, a liczba parametrów potrzebnych do podniesienia pozycji w rankingu rosła i zmieniała się wraz z każdą kolejną aktualizacją algorytmu Google’a.

Algorytmy wyszukiwarek coraz bardziej cenią organiczne linki pochodzące z wysokiej jakości treści, które są zgodne tematycznie z witryną docelową. Z tego powodu, skuteczna strategia linkbuildingowa wymaga teraz bardziej kompleksowego podejścia, z naciskiem na dostarczanie wartości użytkownikom i zbudowanie trwałych relacji z innymi witrynami.

moc linków

Link juice w praktyce

Link juice (link equity) jest istotnym czynnikiem branym pod uwagę przez wyszukiwarki internetowe podczas obliczania rankingu stron. Im lepszy jest profil linkowy strony (im więcej wysokiej jakości linków posiada strona), tym większe szanse ona ma na zajęcie wysokich pozycji w wyszukiwarce.

Jednakże kluczowym elementem nie jest wyłącznie liczba linków, ale także ich dystrybucja i wartość. Współcześnie wartość linków zależy od autorytetu i tematycznej zgodności strony, z której pochodzą, oraz ich naturalnego wkomponowania w treść. To oznacza, że budowanie różnorodnych i wartościowych linków jest lepszym pomysłem niż zdobywanie dużej liczby linków o niskiej jakości.

Aby poprawić profil linkowy i odpowiednio SEO, należy:

  • publikować wysokiej jakości treści. Jeśli treść będzie ciekawa i użyteczna dla użytkowników, inni będą chcieli podzielić się nią, dodając odnośniki w naturalny sposób.
  • optymalizować treści pod kątem słów kluczowych. Podczas pisania nowych treści warto robić odpowiedni keyword research i na tej podstawie dopasowywać treść do zainteresowań użytkowników.
  • promować swoje treści w mediach społecznościowych. Warto udostępniać je na platformach takich jak Facebook, Twitter i LinkedIn oraz zachęcać innych do ich udostępniania.
  • tworzyć linki zwrotne. Jednym z najlepszych sposobów poprawy wagi linkowej jest tworzenie linków z wysokiej jakości stron internetowych.
  • monitorować profil linkowy. Trzeba regularnie sprawdzać jakość i liczbę linków prowadzących do strony i upewniać się, że wszystkie pochodzą z dobrych źródeł. Jeśli pojawią się jakiekolwiek spamowe lub niskiej jakości linki, można zrzec się ich je za pomocą narzędzia odrzucania linków Google – Google Disavow Tool. Warto podkreślić, że Google w większości przypadków dobrze sobie radzi z wykryciem niechcianego spamu, dlatego z tego narzędzia warto korzystać jedynie wtedy, kiedy podejrzewamy, że strona zaczęła tracić pozycje organiczne ze względu na spamowe linki.
+
Brak komentarzy
Dodaj własny
Współadministratorami danych osobowych są: Semergy sp. z o.o. sp. k., Artefakt sp. z o.o. sp. k., Semahead sp. z o.o. sp. k., Grupa Tense Polska sp. z o.o. sp. k., Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k. Sprzeciw wobec przetwarzania danych możesz złożyć w każdym momencie poprzez kontakt z Administratorem lub Doradcą Klienta, który skontaktował się z Tobą w celu przedstawienia zamówionej wyceny. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności.
Pełna treść polityki prywatnościRegulamin strony

O blogu

Blog powstał w celu przybliżenia marketingu internetowego w wyszukiwarkach wszystkim zainteresowanym tą tematyką. Będziemy dzielić się tutaj naszą wiedzą oraz nowościami z branży. Życzymy miłej lektury.

Szukaj