preloader
Wypełnij formularz
Przygotujemy dla Ciebie bezpłatną wycenę!

Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.


Mapa witryny XML i jej wpływ na pozycjonowanie strony

Mapa witryny XML i jej wpływ na pozycjonowanie strony

Wiele osób posiadających własną stronę www zastanawia się, jak poprawić jej indeksację w wyszukiwarkach internetowych. Najczęściej z problemem indeksacji borykają się właściciele sklepów internetowych, w których ilość adresów podstron przekracza niejednokrotnie wiele tysięcy. Rozwiązaniem w tym przypadku (oprócz popranej struktury linkowania wewnętrznego strony) okazać się może plik Sitemap.xml. Ten pozornie niewielki plik stanowi mapę, za pomocą której roboty wyszukiwarek są w stanie szybciej dotrzeć do wszystkich zasobów witryny, co przyspiesza jej indeksację. Jak utworzyć mapę strony oraz o czym należy koniecznie pamiętać?

W jakim celu tworzy się mapę strony?

Mapa strony w formacie XML powinna zawierać adresy wszystkich podstron (za wyjątkiem tych zablokowanych przed indeksacją i adresów wykluczonych) dostępnych w całym serwisie. Dzięki temu proces indeksacji każdego ze wskazanych zasobów znacząco może przyspieszyć. Mapa witryny zamieszczana w tym formacie przydaje się w szczególności w serwisach liczących podstrony w tysiącach, a niekiedy setkach tysięcy podstron. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby mapę XML tworzyć dla mniejszych serwisów. W przypadku popularnych CMS-ów możliwe jest zainstalowanie dodatkowych pluginów, automatycznie tworzących mapę na podstawie dostępnych na stronie zasobów. W pliku tym zawierać można zarówno adresy samych podstron jak i grafik, znajdujących się na tych stronach. Funkcja ta przydaje się w szczególności w dużych sklepach internetowych.

Jakie adresy dodać do mapy strony?

Do mapy strony warto wpisywać tylko takie podstrony, które powinny pojawić się w indeksie wyszukiwarki. Podstron, których nie chcemy indeksować, nie powinniśmy dodawać do tego pliku. Do najczęściej spotykanych błędów zaliczyć można zamieszczenie w mapie adresu logowania, rejestracji, tagów, podstrony polityki prywatności i regulaminu.

Czy plik sitemap.xml wpływa na proces pozycjonowania?

Dodanie mapy strony w formie pliku sitemap.xml, nie ma bezpośredniego wpływu na wzrost pozycji w wynikach wyszukiwania. Śmiało można zatem stwierdzić, że nie jest ona jednanym z setek czynników rankingowych, na które uwagę zwracają roboty wyszukiwarek. Mapa strony ułatwia, a przede wszystkim przyspiesza indeksowanie podstron i zasobów (jak zdjęcia), dzięki czemu kolejne podstrony mogą zostać uwzględnione w indeksie wyszukiwarki.

Plusy utworzenia pliku sitemap.xml:

  • Większa szansa na to, że roboty wyszukiwarek zaindeksują poprawnie podstrony serwisu.
  • Możliwość dodania priorytetów, częstotliwości aktualizacji oraz daty ostatniej aktualizacji danego zasobu.
  • Mapa XML umożliwia dodanie adresów grafik, poprawiając widoczność strony w Google Grafika.

Jak stworzyć sitemap.xml?

Mapę strony XML można utworzyć za pomocą dedykowanych narzędzi dostępnych w sieci. Większość ze stron umożliwia utworzenie mapy zupełnie za darmo. Jedynym ograniczeniem w tym przypadku jest ilość zawieranych podstron w finalnym pliku. W przypadku, gdy serwis składa się z większej ilości podstron niż 50000, należy utworzyć indeks mapy, w którym zawarte zostaną adresy wszystkich składowych map. Większość CMS-ów umożliwia automatyczne generowanie mapy witryny. Przykładem może być popularny WordPress, czy darmowa PrestaShop. A co jeżeli chcemy ręcznie utworzyć taki plik? Od czego zacząć? Pierwszym rozdziałem jest część standardowa, gdzie zaznaczamy:

Pierwszym rozdziałem jest część standardowa, gdzie zaznaczamy:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<urlset xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9">

Dalej dodajemy kolejną sekcję, opisującą poszczególne adresy URL strony:

<url>
<loc>http://naszastrona.pl/</loc>
<lastmod>2018-01-30T22:30:33+00:00</lastmod>
<changefreq>daily</changefreq>
<priority>1.0</priority>
</url>

Parametry dostępne w pliku sitemap.xml:

  • Tag Lastmod – wskazuje datę ostatniej aktualizacji zasobu.
  • Tag Priority – wyznacza priorytet, zgodnie z hierarchią adresów w pliku.
  • Tag Loc – wskazuje adres URL zasobu.
  • Tag changefreq – określa częstotliwość aktualizacji zasobu.

Warto pamiętać:

  • Przy tworzeniu pliku sitemap.xml zawsze wykorzystuje się kodowanie UTF-8.
  • Wszystkie linki powinni mieć format http(s)://nazwadomeny.pl/…
  • Wielkość pliku nie może przekraczać 10 MB i nie powinno znajdować się w nim więcej niż 50 000 odnośników. Taka liczba wynika z ograniczeń Google, który nie akceptuje dużych plików sitemap.xml, w celu ochrony przed spamem. Po przekroczeniu tych limitów zalecane jest rozdzielenie mapy strony na osobne pliki oraz utworzenie indeksu map.
  • Plik należy zapisać w formacie .xml oraz dodać go do folderu głównego strony  na serwerze FTP (/sitemap.xml).

Jak poinformować wyszukiwarki o pliku sitemap.xml?

Po utworzeniu pliku sitemap.xml, a następnie dodaniu go na serwer FTP, musimy wykonać jeszcze 2 proste czynności. Każda z nich umożliwia szybsze indeksowanie utworzonej wcześniej mapy.

  1. Dodanie w pliku robots.txt dyrektywy: Sitemap: http://twojastrona.pl/sitemap.xml.
  2. Dodanie adresu URL mapy w Google Search Console.

Podsumowanie

Dodanie mapy strony nie zajmuje wiele czasu – dla realizacji tego celu można użyć dowolnego generatora map XML, bądź utworzyć taki plik ręcznie (o ile nasz CMS nie posiada już takiej funkcji). Poprawnie utworzony plik mapy witryny może zdecydowanie przyspieszyć indeksowanie zasobów strony w szczególności, gdy serwis ma błędy w nawigacji wewnętrznej. Bardzo ważne jest, aby każdorazowo aktualizować mapę XML w przypadku, gdy zmieniamy adresację podstron serwisu bądź dodajemy/usuwamy kolejne podstrony witryny.

Kursy z marketingu internetowego online!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy.

Dołącz do newslettera i otrzymuj regularną dawkę wiedzy oraz ciekawostek ze świata digital marketingu!

Z naszą pomocą zawsze będziesz na bieżąco – bez spamu!

Poznaj historie, które odmienią Twój biznes

Oglądaj na YouTube!

+
Brak komentarzy
Dodaj własny
Współadministratorami danych osobowych są: Semergy sp. z o.o. sp. k., Artefakt sp. z o.o. sp. k., Semahead sp. z o.o. sp. k., Grupa Tense Polska sp. z o.o. sp. k., Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k. Sprzeciw wobec przetwarzania danych możesz złożyć w każdym momencie poprzez kontakt z Administratorem lub Doradcą Klienta, który skontaktował się z Tobą w celu przedstawienia zamówionej wyceny. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności.
Pełna treść polityki prywatnościRegulamin strony

O blogu

Blog powstał w celu przybliżenia marketingu internetowego w wyszukiwarkach wszystkim zainteresowanym tą tematyką. Będziemy dzielić się tutaj naszą wiedzą oraz nowościami z branży. Życzymy miłej lektury.

Szukaj