Jak usunąć historię wyszukiwania i aktywności w Google?
Spis treści:
Korzystanie z Google jest dla większości z nas chlebem powszednim. Nie każdy jednak ma świadomość, że aktywność związana z używaniem wyszukiwarki Google jest zapisywana. Dane te wykorzystywane są między innym do lepszego dopasowania wyników wyszukiwania. Istotną kwestią jest również fakt, iż bez względu na to, czy jesteśmy zalogowani czy też nie, wyszukiwarka Google zapisuje historię wyszukiwania. Historia ta wpływa na wyświetlane dla nas wyniki. Mamy możliwość rezygnacji z tej funkcjonalności. Dostęp do opcji znajduje się w zakładce Ustawienia -> Historia.
Wystarczy wyłączyć tę funkcję, aby historia naszej aktywności nie wpływała na wyświetlane wyniki.
Powyższa opcja bywa przyczyną rozbieżności w raportowanych pozycjach – w porównaniu do pozycji sprawdzanych „ręcznie”.
Historia aktywności i wyszukiwania Google
Inaczej wygląda sytuacja, gdy jesteśmy zalogowani do konta Google. Po przejściu do zakładki Ustawienia -> Historia trafimy na stronę:
https://myactivity.google.com/myactivity
Tutaj możemy przejrzeć naszą aktywność i nią zarządzać. Znalazły się tutaj wyszukiwane słowa, odwiedzone witryny czy obejrzane filmy na YouTube. Gdy chcemy usunąć całą aktywność związaną z wyszukiwaniem, przechodzimy do zakładki Usuń aktywność według – przedstawionej na zrzucie ekranu poniżej:
Następnie zaznaczamy cały okres:
Na stronie https://myactivity.google.com/myactivity, po przejściu do zakładki Zarządzanie aktywnością…
… mamy możliwość wyłączenia zapisywania danych związanych z aktywnością, taką jak:
- Aktywność w internecie i aplikacjach – czyli związana z wyszukiwaniem w aplikacjach i przeglądarkach historia. Gdy opcja ta jest włączona, zapisywane są następujące informacje:
wyszukiwanie w usługach Google, jak np. Mapy Google. - Twoja lokalizacja, język, adres IP oraz dane dotyczące przeglądarki/aplikacji.
- Kliknięcia w reklamy lub przedmioty kupione na stronie reklamodawcy.
- Ostatnio wyszukiwane aplikacje lub kontakty.
- Historia wyszukiwania w YouTube i Historia oglądania w YouTube – na podstawie której rekomendowane są treści w serwisie, jak i dobierane są reklamy. Uwzględniane są również subskrypcje kanałów.
Gdy zalogujemy się na konto Google przy włączonej Synchronizacji Chrome, zapisywane są również:
- Strony i aplikacje których używasz.
- Twoją aktywność na stronach w aplikacjach korzystających z usług Google.
- Historia przeglądania z Chrome.
- Historia lokalizacji – mapa miejsc odwiedzanych przez Ciebie, na podstawie informacji z urządzeń mobilnych, na których jesteś zalogowany poprzez swoje konto Google.
Informacje udostępniane przez urządzenie to:
- Jakość i czas trwania połączeń z sieciami komórkowymi i Wi-Fi, GPS-em lub urządzeniami Bluetooth.
- Konfiguracja ustawień lokalizacji.
- Raporty o restartach i awariach.
- Aplikacje używane do włączania lub wyłączania Historii lokalizacji.
- Poziom naładowania baterii.
Informacje z urządzenia mobilnego, takie jak:
- Kontakty.
- Kalendarze.
- Aplikacje.
- Muzyka.
- Informacje o urządzeniu, np. poziom naładowania baterii.
Jeśli chodzi o aktywność związaną z głosem i dźwiękiem, Google zapisuje następujące informacje:
- Nagrania Twojego głosu i innych dźwięków.
- Wypowiedzenie komendy głosowej takiej jak „OK, Google”.
- Kliknięcie ikony mikrofonu.
Ustawienia reklam na koncie Google
Poza opisanymi powyżej możliwościami zarządzania historią i aktywnością na koncie Google, mamy również kontrolę na informacjami, których Google używa do wyświetlania reklam. Po zalogowaniu na stronie https://myaccount.google.com/ i przejściu do zakładki Dane osobowe i prywatność -> Ustawienia reklam…
… mamy możliwość wyłączania tzw. Personalizacji reklam. Alternatywnie, gdy chcemy korzystać z tej funkcjonalności, istnieje opcja edycji profilu i uzupełnienie takich informacji, jak płeć i wiek czy wyboru interesującej nas tematyki.
Wyłączenie personalizacji reklam na stronach współpracujących z Google
Z poziomu opisywanej podstrony mamy możliwość przejścia na stronę: http://www.youronlinechoices.com/pl/twojewybory
Tutaj wyświetlona zostanie lista dostawców, którzy współpracują z wydawcami stron internetowych przy zbieraniu i przetwarzaniu danych, wykorzystywanych do wyświetlania reklam behawioralnych. Mamy możliwość zmiany ustawień dla poszczególnej firmy, wyłączenia reklamy behawioralnej, a także usunięcie pliku cookie z tej firmy. Co jest istotne – wyłączenie reklamy behawioralnej nie oznacza zaprzestania otrzymywania reklam internetowych. Oznacza to jedynie, że reklamy nie będą dostosowane do naszych zainteresowań czy preferencji wyszukiwania.