preloader

"*" oznacza pola wymagane

Wypełnij formularz. Przygotujemy dla Ciebie bezpłatną wycenę!

*pole wymagane

agree*
Fundamenty SEO copywritingu – lista subiektywna

Fundamenty SEO copywritingu – lista subiektywna

Algorytmy, frazy, marketing, media społecznościowe, grupa docelowa, konwersja, dane, optymalizacja – to zaledwie przykładowe hasła, które kojarzą się z SEO copywritingiem. Pisanie contentu zoptymalizowanego pod wytyczne Google, ale równocześnie tworzonego z myślą o użytkowniku to temat, który można by określić mianem brzucha wieloryba. Zmieści się w nim dużo i o wiele więcej. To jeden z elementów działań marketingu i SEO, systemu naczyń połączonych, który umożliwia promocję marki w sieci i dotarcie do potencjalnych klientów.

Tworzenie treści pod SEO to z jednej strony umiejętność optymalizacji i wprowadzania słów kluczowych do tekstu, z drugiej zaś zadanie wymagające wysokich kompetencji językowych, wrażliwości na potrzeby współczesnego odbiorcy i elastyczności, która pozwala dostosować styl komunikacji do specyfiki branży czy marki klienta.

W poniższym artykule przedstawiamy 8 zasad SEO copywritingu. Co ciekawe, zaledwie jedna z nich dotyczy fraz kluczowych. Pozostałe związane są z marketingową strategią marki, znajomością grupy docelowej czy researchem. To doskonale pokazuje różnorodność zarówno samego pisania pod SEO, jak i procesów poprzedzających tworzenie treści.

Zacznij od researchu

Wszystkie działania marketingowe, także te związane z tworzeniem treści zoptymalizowanych pod algorytmy Google, to tak naprawdę gra z konkurencją. Warto zajrzeć na strony marek, które klient wskazał jako konkurencyjne, lub odwiedzić witryny graczy działających w tej samej branży. Dzięki temu możesz zweryfikować poziom innych tekstów, zastanowić się nad własną strategią, pomyśleć, co można zrobić lepiej.

Weryfikacja konkurencji to oczywiście zaledwie pierwszy krok. Kolejnym powinno być przeprowadzenie dogłębnego researchu, który pozwoli Ci na kompleksowe podejście do tworzonego tekstu. Najlepszym i zarazem najprostszym sposobem jest analiza treści dopasowanej do słów kluczowych, które musisz wykorzystać w swoim tekście. Zwróć uwagę na wątki poruszane w tekstach, zastanów się nad elementami, które możesz dopracować, i nad praktykami, których lepiej unikać. Jeżeli Twoim zadaniem jest przygotowanie tekstu marketingowego podkreślającego filozofię marki, możesz prześledzić strategię marketingową widoczną w mediach społecznościowych. Jeśli piszesz tekst dla klienta z trudnej, technicznej branży, powinieneś poświęcić więcej czasu na zgłębianie tajników języka, branżowych określeń, które pojawiają się w treści.

Dowiedz się, do kogo piszesz

Kim są odbiorcy Twojego tekstu? Znając grupę docelową i personę, jesteś w stanie dostosować sposób komunikacji do potencjalnego czytelnika, a co za tym idzie ­– stworzyć lepiej spersonalizowaną treść. Pisząc do wszystkich, piszesz tak naprawdę do nikogo.

Oto podstawowe pytania, które mogą być pomocne przy weryfikowaniu docelowego odbiorcy:

  • W jakim wieku jest odbiorca?
  • Gdzie mieszka?
  • Jakie ma wykształcenie?
  • Z jaką płcią się identyfikuje?
  • Czym zajmuje się zawodowo?
  • Jakie ma zainteresowania, ambicje?
  • Jakie ma problemy?

W tworzeniu tekstu dopasowanego do odbiorcy pomaga także brief od klienta lub dokładny research witryny internetowej, pomocna może też okazać się analiza słów kluczowych, które masz wykorzystać w treści. W zależności od branży w inny sposób będziesz komunikować się z sektorem B2C (konsument) i B2B (firmy).

Podobnie dzieje się w przypadku intencji wyszukiwania, która również może być cennym źródłem informacji o czytelniku. Jeżeli użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę frazy związane z tym, jak coś zrobić (intencja informacyjna), warto stworzyć content poradnikowy – wpis blogowy, przewodnik, sekcję FAQ. Jeżeli masz do dyspozycji frazy zorientowane na konkretny produkt, w dodatku z przymiotnikami takimi jak „najlepszy”, „najtańszy”, użytkownik najprawdopodobniej chce dokonać transakcji (intencja transakcyjna). Jeśli w zestawie słów kluczowych pojawiają się frazy takie jak „rejestracja”, „logowanie” etc., mamy do czynienia z intencją nawigacyjną ­ – w takim przypadku celem użytkownika jest dotarcie do określonego miejsca w sieci.

Przygotuj plan działania

Weryfikacja konkurencji za Tobą, lista słów kluczowych przygotowana, research podobnych artykułów przeprowadzony, teraz nadszedł czas na najważniejsze, czyli… napisanie tekstu. Dobrym pomysłem jest przygotowanie planu działania. Zbierz najważniejsze informacje dotyczące stylu komunikacji, docelowego odbiorcy, haseł marketingowych, które chcesz wykorzystać w treści. Przydatne mogą okazać się także najważniejsze źródła, wnioski, które pojawiły się podczas analizy konkurencji. Przy dłuższych tekstach sprawdza się również przygotowanie spisu treści czy zaplanowanie sekcji FAQ.

Kumulacja tych wszystkich informacji w jednym miejscu pozwoli Ci uporządkować plan działania i stworzyć merytoryczną, logiczną treść. Tekst będzie nie tylko zoptymalizowany pod SEO, ale odpowie także na potrzeby użytkownika i stanie się spójnym elementem strategii contentowej danej marki.

Bazuj na słowach kluczowych

Odpowiednio dobrane słowa kluczowe to fundament efektywnej strategii pozycjonowania. Ogólne słowa związane z tematyką strony, frazy długiego ogona (long tail), brandowe, regionalne, informacyjne – każda z nich jest bezpośrednio powiązana z tym, czego szukają Twoi klienci. To także cenne źródło informacji, dzięki którym możesz zweryfikować intencje użytkownika.

Słowa kluczowe należy dopasować do konkretnego tekstu ­– przy tworzeniu content planu bierzemy pod uwagę wyszukiwalność danej frazy i jej konkurencyjność. Na tej podstawie tworzymy listę publikacji (opisów produktów, kategorii, wpisów blogowych, tekstów na landing page) wraz ze słowami kluczowymi, które pomogą w zwiększeniu widoczności strony w oczach wyszukiwarki Google. Frazy powinny występować w tekście w naturalny sposób – nie tylko w mianowniku, ale też w odmianie, szyku przestawnym, a dłuższe i bardziej skomplikowane słowa kluczowe mogą zostać rozbite na cały tekst.

Formatuj

W ostatnim czasie nie bez powodu coraz więcej mówi się o content experience, czyli doświadczeniu związanym z treścią. To element szeroko pojętego marketingu, który zakłada szczegółową analizę grupy docelowej, konkurencji i danych.

Nie wystarczy już, że artykuł jest napisany poprawnie pod względem językowym i przekazuje konkretne informacje. W dobie ery mediów społecznościowych należy przede wszystkim intrygować i zwracać uwagę użytkownika. Doskonale zoptymalizowany pod SEO tekst nie spełni swojej roli, jeżeli strona nie będzie intuicyjna w obsłudze, a sama treść będzie „ścianą tekstu”, w której brakuje nagłówków czy podziału na akapity.

Linkowanie, wspomniane nagłówki, listy punktowane i numerowane, spisy treści, cytaty, odpowiedzi na najważniejsze pytania, infografiki, zdjęcia – wszystko to sprawia, że szeroko rozumiany content (który nie jest wyłącznie treścią) będzie dla odbiorcy atrakcyjny. Użytkownik jest zainteresowany przede wszystkim znalezieniem informacji, niekoniecznie lekturą całego tekstu. Dobrze przemyślany wpis, którego fundamentem są krótkie, zwięzłe i merytoryczne nagłówki, to odpowiedź na potrzeby współczesnego odbiorcy.

Pamiętaj o znacznikach meta i linkach

Linkowanie wewnętrzne to jeden z wielu istotnych elementów pozycjonowania. Jeżeli widzisz w tworzonej przez siebie treści potencjał do linkowania, wykorzystaj go. Wpisy blogowe są zazwyczaj ze sobą powiązane, czasami tworzą tematyczne cykle, innym razem funkcjonują jako serie poradnikowe. Odsyłaj czytelników do innych tekstów, które mogą być przydatne, ale pamiętaj – nic na siłę. Głównym kryterium jest w tym przypadku użyteczność.

Zadbaj także o optymalizację meta opisów i znaczników. Jeżeli w tekście znajduje się zdjęcie lub infografika, przygotuj atrybut ALT – to tekst, który opisuje, co znajduje się na zdjęciu lub grafice. ALT jest istotny nie tylko w kontekście oceny algorytmów Google, ale także w przypadku osób niedowidzących, które używają czytników ekranów. Warto także pamiętać o znacznikach title i meta description, czyli opisie, który pojawia się na liście wyników wyszukiwania i ma na celu zachęcić użytkowników do odwiedzenia danej strony internetowej.

Popracuj ze swoim tekstem

Każda osoba, która choć przez krótki czas pracowała ze słowem pisanym, doskonale wie, że pierwsza wersja tekstu nigdy nie jest ostateczna. Na samym końcu warto sprawdzić, czy tekst spełnia początkowe założenia uwzględnione w planie działania. Czy wszystkie akapity są spójne, a nagłówki oznaczone odpowiednimi znacznikami? Czy w tekście znalazły się wszystkie słowa kluczowe, nie ma ich za dużo lub za mało? Czy tekst jest spójny z intencją wyszukiwania grupy docelowej i czy odpowiada na wszystkie pytania? Czy styl komunikacji jest dostosowany do potencjalnego odbiorcy i spełnia założenia strategii marketingowej marki?

Nie zapominaj o kreatywności

Last but not least, czyli kreatywność. Choć może wydawać się, że SEO copywriting to zajęcie, które nie wymaga świeżego podejścia do tematu, w rzeczywistości jest zupełnie inaczej. Pisanie tekstów dla klientów z innymi oczekiwaniami, dla rozmaitych branż i przede wszystkim różnych grup docelowych to nie lada wyzwanie. Stworzenie merytorycznego, angażującego tekstu bez umiejętności kreatywnego myślenia jest niemożliwe. Elastyczność językowa, podejście przekraczające wszelkie tematy, świeże pomysły to jedne z fundamentów pisania jakichkolwiek tekstów.

SEO copywriting to obszar wymagający szeregu umiejętności: analitycznych, językowych, kreatywnych. Mam nadzieję, że dzięki tym kilku subiektywnym poradom z łatwością odnajdziecie się w przysłowiowym brzuchu wieloryba. Powodzenia!

Dołącz do newslettera i otrzymuj regularną dawkę wiedzy oraz ciekawostek ze świata digital marketingu!

Z naszą pomocą zawsze będziesz na bieżąco – bez spamu!

+
Brak komentarzy
Dodaj własny
Współadministratorami danych osobowych są: Semergy sp. z o.o. sp. k., Artefakt sp. z o.o. sp. k., Semahead sp. z o.o. sp. k., Grupa Tense Polska sp. z o.o. sp. k., Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k. Sprzeciw wobec przetwarzania danych możesz złożyć w każdym momencie poprzez kontakt z Administratorem lub Doradcą Klienta, który skontaktował się z Tobą w celu przedstawienia zamówionej wyceny. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności.
Pełna treść polityki prywatnościRegulamin strony