Historia i sukces Google – od algorytmu PageRank po dominację na rynku
Spis treści:
Google Inc. Powstało w 1989 roku. Założyli je doktoranci Uniwersytetu Stanford, Larry Page i Siergiej Brin. Co jednak przyczyniło się do sukcesu Google? Ważną częścią historii było opracowanie przez nich nowej metody analizy połączeń hipertekstowych. Tak powstał tzw. algorytm BackRub, dziś PageRank. Było to pierwsze podejście do wyszukiwarki internetowej. Swoją popularność zawdzięcza skuteczności w dostarczaniu najlepiej pasujących do zapytań wyników wyszukiwania.
Początki Google i innowacyjny algorytm PageRank
Wyszukiwarka internetowa Google to niekwestionowany lider – od lat zajmuje 1. miejsce w rankingu wyszukiwarek. Realnych użytkowników liczonych w mln jest aż 29.
Historia Google sięga lat 90. XX wieku, kiedy dwóch studentów zaczęli swój projekt badawczy. Po początkowych nieporozumieniach, zgodzili się co do planu stworzenia wyszukiwarki internetowej. W 1996 roku w wyniku ich pracy powstał system BackRub. Polegał on na analizie linkowania między stronami WWW, a następnie określania znaczenia.
W 1997 roku temat Google historii nabrał nowego znaczenia dzięki swojej właściwej nazwie. Co ciekawe, nazwa „Google” stanowi błędny zapis pojęcia „googol”. Oznacza on liczę 1 z setką 0. W założeniu miało to symbolizować organizację dużej liczby informacji, jakie są dostępne w sieci. Rok później doszło do rejestracji firmy. Google Inc. zostało oficjalnie założone, a pierwsza inwestycja w firmę wiąże się z 100 tysiącem dolarów. Dzięki funduszom od współzałożyciela Sun Microsystems firma rozpoczęła działalność…w garażu Menlo Park.
Przeglądanie stron to zasługa PageRank. Był główną częścią wyszukiwarki Google. Działał na zasadzie analizy linków między stronami internetowymi. Dzięki temu można było dokładnie określać ich znaczenie pod kątem wyników wyszukiwania. Większa liczba linkowań do danego serwisu sprawiała, że był on wyżej w historii wyszukiwania Google.
Jakie są najważniejsze momenty w ekspansji i rozwoju firmy? Dane dotyczące historii Google
Zanim algorytmy wyszukiwarki zaczęły rządzić Google, w 2000 roku wprowadzono platformę reklamową Google AdWords. Stanowiło to swoistą rewolucję w sposobie prezentowania i promowania produktów online. Było to główne źródło przychodów. Miało też znaczenie dla dalszego rozwoju przedsiębiorstwa.
4 lata później firma związana z wyszukiwarką internetową Google po raz pierwszy wzięła udział na giełdzie NASDAQ. Po zdobyciu miliardów dolarów możliwe było dalsze inwestowanie w rozwój m.in. technologii oraz wprowadzenie usług na nowe rynki.
Temat Google historii jest obszerny, ale można go sprowadzić do kolejnych etapów:
- Strategiczne przejęcia w latach 2005-2006. Dokonanie zakupu YouTube i Android Inc. Rozwój w zakresie multimedialnym i mobilnym.
- Rozwijanie linii usług i produktów w latach 2004-2008. Dotyczy to usług Gmail, Google Maps i przeglądarki Chrome.
- Restrukturyzacja w 2015 roku i powstanie Alphabet Inc.
- Sztuczna inteligencja i nowe technologie – do dziś.
Jakie są najpopularniejsze usługi i produkty oferowane przez Google?
Aktywność Google pozwala na oferowanie wielu usług i produktów popularnych do dziś na całym świecie. Do najpopularniejszych zaliczają się:
- Wyszukiwarka Google,
- Gmail,
- Google Maps,
- YouTube,
- Google Chrome,
- Google Drive,
- Android,
- Google Ads i AdSense,
- Google Docs, Sheets i Slides,
- Asystent Google,
- Google Translate,
- Google Meet.
Od prostego przechowywania historii wyszukiwania, do wysyłania e-maili i oglądania filmów czy tworzenia dokumentów w sieci i tłumaczenia treści – Google wciąż ma wiele do zaoferowania.
Misja Google i jej wpływ na uporządkowanie światowych informacji. Jak działa wyszukiwarka?
O tym że Google przechowuje historię użytkowników wie chyba każdy, podobnie jak o jego usługach i produktach. Jednak czy wiesz, jaką ma misję? Otóż organizuje informacje z całego świata. Wyszukiwarka internetowa udostępnia je i porządkuje jednocześnie ogromnie ilości danych – tyle powstaje ich na co dzień w sieci.
Łatwe wyszukiwanie i dostępność informacji to główne korzyści. Docenia to ponad milion użytkowników. Regularne aktualizowanie i modyfikowanie algorytmów wyszukiwania sprawia, że potrzeby użytkowników są bardziej rozumiane, przez co firma wychodzi naprzeciw ich oczekiwaniom. Internauci mają dostęp do najtrafniejszych wyników. Misją Google jest wpływanie na sposób korzystania z sieci, jak również rozwijanie społeczeństwa informacyjnego.
Usługi reklamowe AdWords i AdSense jako fundament przychodów firmy
Wiesz już, że Google gromadzi dane. Warto jednak wiedzieć, że usługi reklamowe AdWords czy AdSense są głównym nośnikiem przychodów firmy. AdWords to narzędzie pozwalające na promocję produktów i usług. Umożliwiają to płatne kampanie reklamowe. Wyświetlają się one w wynikach wyszukiwania czy stronach partnerskich.
AdSense to także możliwość zarabiania na wyświetlaniu reklam. Są one jednak dopasowane do treści strony WWW, której dotyczą. Co ciekawe, narzędzia te współpracują. Ich integracja pozwala Google zyskać środki na rozwój firmy.
Jak Google utrzymuje dominację w rankingach wyszukiwarek?
Jak podaje raport Mediapanel, jest 27,2 mln realnych użytkowników Google.com, co daje domenie miejsce 1. i status zwycięzcy na rynku. Co jednak robi, by się na tym stanowisku utrzymać?
Google zapisuje historię na bieżąco. Wysoka pozycja w rankingach wyszukiwarek jest przyczyną zaawansowanych rozwiązań i modyfikacji algorytmu. Wyniki wyszukiwania są trafne i wartościowe, co zwiększa kredyt zaufania internautów. Nie można zapomnieć o inwestowaniu w narzędzia np. Mapy czy Tłumacza. W dodatku współpraca z firmami technologicznymi czy zadbanie o prywatność (Google Moja Aktywność) użytkowników wzmacniają pozycję lidera na rynku wśród wyszukiwarek internetowych.
Innowacje i przyszłość Google na globalnym rynku
Przyszłość Google to emocjonujący temat związany z innowacjami. Ciągłe dążenie do rozwoju sprawia, że ten gigant technologiczny stale wprowadza nowe rozwiązania. Ich celem jest jak największe ułatwienie życia internautom na całym świecie. Wśród innowacji można wymienić algorytmy sztucznej inteligencji, rozbudowa usług chmurowych czy ekosystem urządzeń Internetu rzeczy. Z pewnością rozwijane będą takie kwestie jak cyfrowe bezpieczeństwo czy rozwój.