preloader
Wypełnij formularz
Przygotujemy dla Ciebie bezpłatną wycenę!

Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.


Co wpisujemy w wyszukiwarkę w okresie świątecznym?

Co wpisujemy w wyszukiwarkę w okresie świątecznym?

Zastanawialiście się kiedyś, co zaprząta nasze myśli w grudniu? Czy są to przede wszystkim prezenty, których wybór spędza wielu osobom sen z powiek? Wizja sprzątania mieszkania, umycia okien i zawieszania w nim ozdób Cię przerasta? A może raczej konieczność zamknięcia pilnych spraw w pracy przed końcem roku? Pewnie każda z tych rzeczy po trochu, jednak przyjrzenie się tym zagadnieniom bliżej wydaje się interesujące. Na szczęście istnieje źródło, które w XXI wieku najwięcej mówi o nas jako o społeczeństwie. Jakie? Oczywiście – wyszukiwarka! Sprawdźmy, co Polacy najchętniej wpisują w okienko Google’a w okresie świątecznym!

choinka

Grudzień w Google

Tygodnie poprzedzające Boże Narodzenie to wyjątkowy czas. Zbliżający się nieuchronnie koniec roku często każe zintensyfikować pracę, aby dopiąć wszystkie projekty na ostatni guzik. Z drugiej strony nadchodzące święta mobilizują do licznych przygotowań – sprzątania domu i udekorowania go, zakupu prezentów czy przyrządzania mniej lub bardziej tradycyjnych potraw. Perspektywa kilku wolnych dni daje nadzieję na chwilę wytchnienia, a jednocześnie wizja nieodległego sylwestra mobilizuje do snucia różnorakich planów. Sporo tego, prawda? Taki właśnie jest grudzień!

To wszystko sprawia, że czas przed świętami jest nie tylko intensywny i spowity specyficzną atmosferą oczekiwania, ale także stanowi interesujący materiał do analizy zachowań konsumenckich – i nie tylko. W tym artykule przyjrzymy się im z perspektywy wyszukiwarki. Sprawdzimy, co o nas mówi Google. A, jak wiadomo, w dużej mierze jest on odzwierciedleniem tego, co zaprząta nasze myśli przez cały rok (tu doskonałym przykładem z pewnością będzie pogoda) lub w określonym okresie. Sprawdź, jak wygląda to w grudniu!

słowa kluczowe

Przede wszystkim – prezenty!

Zdobycie wyjątkowych podarków, które przypadną do gustu naszym najbliższym i staną się symbolicznym podziękowaniem za kolejny wspólnie spędzony rok, jest dla wielu jednym z najważniejszych przedświątecznych wyzwań. Choć wciąż nie wszyscy decydują się na zakupy online i preferują wyprawy do sklepów, niemała część społeczeństwa właśnie w Internecie poszukuje prezentowych inspiracji. Nie dziwi więc fakt, że pod koniec listopada i na początku grudnia zgodnie z danymi z Google Trends zainteresowanie frazą „prezent” znacznie wzrasta.

google trends

Identyczne informacje wskazuje Senuto – również z tego narzędzie jednoznacznie wynika, że szczyt sezonu na frazę „prezent” i powiązane z nią wyrażenia przypada na grudzień.

screen

Dane z Senuto pozwalają także poznać popularne pytania zawierające wspomniane słowo. Użytkownicy chętnie szukają inspiracji, jak zapakować podarek oraz co kupić mamie/tacie/facetowi, którzy… mają wszystko. Z pewnością jest to zadanie niełatwe, warto więc wspierać się wartościowymi podpowiedziami.

screen

Na przełomie listopada i grudnia wśród wyników wyszukiwania dla słowa kluczowego „prezent” sporą popularnością cieszą się hasła związane ze świętami oraz mikołajkami – użytkownicy chętnie poszukują prezentu dla dorosłych („prezent dla teściowej na święta”, „prezent na mikołajki dla nauczyciela”), dla dzieci („prezent dla 12-latka chłopca”, „dla dziewczynki”) oraz ogólnie „prezentu na święta”.

screen

Ciekawych danych dostarcza nam także analiza danych z Google Trends w kontekście ogólnych tendencji internautów (bez wskazywania konkretnej frazy). Okazuje się bowiem, że jednym z najpopularniejszych pod koniec listopada tematów były wątki związane z konkretnymi markami. Jeśli im się przyjrzymy, nie sposób nie wysnuć wniosku, że zainteresowanie nimi z pewnością związane jest z nadchodzącą Gwiazdką – w statystykach zdecydowany prym wiedzie bowiem Lego.

screen

Świąteczne inspiracje

Poszukiwanie idealnych podarków dla bliskich jest z pewnością ważnym elementem przygotowań do Wigilii. Jeśli prześledzimy jednak hasła najczęściej wpisywane do wyszukiwarki, okaże się, że prezenty wcale nie znajdą się na podium. Czy może oznaczać to, że spora część użytkowników kompletuje podarki z większym wyprzedzeniem? Trudno osądzać, statystyki jednak nie kłamią. Jakie hasła wygrywały w tygodniach bezpośrednio poprzedzających Boże Narodzenie?

Internauci poszukiwali przede wszystkim inspiracji. Bardzo dużą popularnością cieszyły się frazy związane z życzeniami („życzenia bożonarodzeniowe”, „życzenia noworoczne”).

Kolejnym tematem chętnie eksplorowanym przez użytkowników Google’a są – nieodłącznie kojarzące się z każdymi świętami – kulinaria. Sporym zainteresowaniem cieszyły się typowo gwiazdkowe potrawy takie jak „ryba po grecku”, „piernik” czy „sernik”.

W grudniu rośnie także popularność tematu „Wigilia”, a w jego ramach – wątków tradycji i obrzędów religijnych związanych ze spożywaną 24 grudnia wieczerzą.

screen

Nie każdy grudzień taki sam

Choć popularność haseł skorelowanych z prezentami, życzeniami, przepisami na świąteczne dania czy innymi okolicznościowymi inspiracjami jest w grudniu zawsze wysoka, analiza wyników z Google Trends jasno wskazuje, że każdy rok ma swoją własną specyfikę, którą czasami dostrzec można dopiero z perspektyw czasu.

Co o nas mówi wyszukiwarka?

Jak widać, analiza bieżących trendów królujących w świecie wyszukiwarek oraz czerpanych z nich danych archiwalnych może sporo powiedzieć o nas samych – naszych potrzebach, oczekiwaniach czy nawykach konsumenckich. Wycieczkę po Google’owych tendencjach potraktować można także jako swoistą podróż w czasie, gdzie wciąż powracające tematy przeplatają się z tym, co aktualne tu i teraz, nierzadko całkowicie zapominane po upływie kilkunastu miesięcy.

dane seo

Być może analiza wyników wyszukiwania i różnorodnych okresowych tendencji może stać się ciekawym źródłem wiedzy o nas jako społeczeństwie, które z jednej strony funkcjonuje zgodnie z czasem cyklicznym i powtarzalnym, a z drugiej – wciąż się zmienia i ewoluuje. Czy przyszłe pokolenia tak właśnie sprawdzać będą, czym żył świat w danym momencie? Czas pokaże!

Wesołych Świąt i samych fascynujących odkryć w Nowym Roku!

Kursy z marketingu internetowego online!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy.

Dołącz do newslettera i otrzymuj regularną dawkę wiedzy oraz ciekawostek ze świata digital marketingu!

Z naszą pomocą zawsze będziesz na bieżąco – bez spamu!

Poznaj historie, które odmienią Twój biznes

Oglądaj na YouTube!

+
Brak komentarzy
Dodaj własny
Współadministratorami danych osobowych są: Semergy sp. z o.o. sp. k., Artefakt sp. z o.o. sp. k., Semahead sp. z o.o. sp. k., Grupa Tense Polska sp. z o.o. sp. k., Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k. Sprzeciw wobec przetwarzania danych możesz złożyć w każdym momencie poprzez kontakt z Administratorem lub Doradcą Klienta, który skontaktował się z Tobą w celu przedstawienia zamówionej wyceny. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności.
Pełna treść polityki prywatnościRegulamin strony