preloader
Wypełnij formularz
Przygotujemy dla Ciebie bezpłatną wycenę!

Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.


Czasowe usunięcie adresów z indeksu Google

Czasowe usunięcie adresów z indeksu Google

W Google Search Console pojawiło się niedawno odświeżone narzędzie – Usunięcia. Dzięki niemu możliwe jest czasowe usunięcie z wyników wyszukiwania podstron witryny. Narzędzie to umożliwia także zarządzanie zasobami usuniętymi z indeksu za pomocą funkcji Nieaktualne treści oraz SafeSearch.

Obecnie trwa proces wdrażania narzędzia, więc nie we wszystkich kontach będzie ono widoczne, ale jego nowa wersja już dostępna z menu w Google Search Console. Dostęp do tego narzędzia możliwy jest też przez link bezpośredni.

Od wielu miesięcy Google Search Console przechodzi proces, którego celem jest odświeżenie narzędzia. W ramach tych prac prezentowane są nowości takie jak Raport szybkość lub też Raport o danych strukturalnych z nawigacji okruszkowej. Poszczególne sekcje w GSC otrzymują także nowy wygląd graficzny. Niektóre z raportów są wysyłane do użytkowników cyklicznie na ich adres mailowy (por. Raport z GSC dostaniesz mailem).

W kolejce na odświeżenie czeka wiele narzędzi, które były dostępne w poprzedniej wersji Google Search Console. Obecnie są one dostępne po wybraniu zakładki Starsze narzędzia i raporty.

Przy okazji trwających prac nad odświeżeniem narzędzia Usunięcia w GSC, chciałbym napisać kilka słów o samym narzędziu i o specyfice usuwania adresów z wyników wyszukiwania.

W jakim celu usuwamy strony z wyników wyszukiwania?

W ramach procesu optymalizacji strony www staramy się usunąć z indeksacji zasoby bezwartościowe lub takie, które powielają treść stron, na których pozycjonowaniu nam zależy. Robimy to przede wszystkim po to, by wzrósł stosunek stron wartościowych do bezwartościowych.

Jak trwale usunąć stronę z wyników wyszukiwania?

W celu trwałego pozbycia się strony z wyników wyszukiwania należy dodać w jej sekcji head tag meta robots – noindex. Jest to najskuteczniejsza metoda usuwania adresów z wyszukiwarki. Nieco więcej na ten temat piszemy w artykule: Jak indeksować i wyindeksować strony w Google.

Narzędzie do usuwania wyników wyszukiwania w GSC

Celem narzędzia jest możliwość szybkiego usunięcia z wyników wyszukiwania witryn, które znalazły się tam przez przypadek, np. zaindeksowanych stron z danymi osobowymi czy hasłami. Użycie tego narzędzia to pierwszy krok podczas wyindeksowania zasobu z witryny.

Narzędzie Usuwanie podzielone jest na trzy zakładki, które grupują usunięte wyniki wyszukiwania dla strony:

  1. Tymczasowe usunięcia.
  2. Nieaktualna treść.
  3. Filtrowanie SafeSearch.

Tymczasowe usunięcia

Dzięki tej zakładce możliwe jest tymczasowe usunięcie poszczególnych wyników wyszukiwania dla zweryfikowanej w GSC witryny. Według Google istnieją dwa rodzaje takiego usunięcia:

  • Tymczasowe usunięcie adresu URL – dzięki tej funkcji Google ukryje (usunie) stronę z wyników wyszukiwania na około 6 miesięcy. Dodatkowo zostanie wyczyszczona kopia strony zapisana przez Google.
  • Czyszczenie adresu URL pamięci podręcznej – funkcja ta pozwoli wyczyścić kopię strony w Google oraz usunąć podstronę z wyników wyszukiwania do czasu aż strona zostanie ponownie zaindeksowana. W trakcie ponownego zaindeksowania dane te będą wygenerowane na podstawie nowych treści. Do tego czasu fragment opisu strony będzie mieć postać komunikatu: „Opis strony jest niedostępny”

W trakcie podawania adresu URL, który ma zostać usunięty, należy pamiętać o tym, by podać dokładnie taki adres, jaki jest widoczny w wynikach wyszukiwania – uwzględniając protokół i parametry. Dla Google istnieje różnica pomiędzy stronami zapisanymi różnymi wielkościami liter. Chcąc usunąć wszystkie możliwe kombinacje należy wysłać wiele próśb o usunięcie adresu.

Google nie bierze pod uwagę kotwic (#) ale bierze pod uwagę parametry (?).

Przykładowo, jeśli podamy adres: https://www.widzialni.pl/kontakt, Google nie usunie z indeksu stron:

  • https://www.widzialni.pl/kontakt?id=0
  • https://www.widzialni.pl/kontakt.html
  • https://www.widzialni.pl/Kontakt

Wytyczne Google dotyczące tego narzędzia zalecają usuwanie z wyników wyszukiwania podstron z kontrowersyjną treścią, których nie ma już na stronie, jednak ich kopia wciąż znajduje się w wynikach wyszukiwania.

Zgłoszenie takiej prośby nie oznacza, że zasób nie będzie indeksowany. Jeśli strona nie została zabezpieczona przed indeksowaniem poprzez użycie tagu noindex, wówczas może zostać ponownie zaindeksowana.

W przypadku, gdy próbujemy usunąć z indeksu stronę, która zwraca kod błędu 4xx, prośba nie będzie rozpatrzona, a każda strona, która znajdzie się pod tym adresem w przyszłości może być prawidłowo zaindeksowana.

Tymczasowe usunięcia w GSC

Tymczasowe usunięcia w GSC

Nieaktualna treść

Sekcja ta pozwala na podgląd żądań dotyczących usunięcia nieaktualnych treści z witryny, przesłanych w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Możemy sprawdzić jakie żądania zostały wysłane poprzez narzędzie do usuwania nieaktualnych treści. Jest to aplikacja, która pozwala osobom niebędącym właścicielami witryny usunąć z wyników wyszukiwania stare i nieaktualne (nieznajdujące się już w witrynie) treści i podstrony. Jeśli po przesłaniu prośby danej podstrony nie ma już w sieci, Google nie będzie jej dalej pokazywać w wynikach wyszukiwania.

W zakładce Nieaktualna treść znajdują się informacje o adresach URL, dla których zostały wysłane takie zgłoszenia. Wśród zebranych informacji możemy zobaczyć datę zgłoszenia, jego typ oraz stan.

Google wyróżnia dwa typy takiego zgłoszenia:

  • Usunięcie nieaktualnej podstrony – stosowane wówczas, gdy strona już nie istnieje i została usunięta z wyników wyszukiwania;
  • Usunięcie nieaktualnej podstrony z pamięci podręcznej – stosowane jest wówczas, gdy strona istnieje, ale treść znajdująca się na niej została usunięta. Po akceptacji zgłoszenia strona zostanie usunięta z wyników wyszukiwania i pamięci podręcznej do czasu ponownego jej zaindeksowania przez roboty Google.

W odpowiedzi na usunięcie nieaktualnej strony Google może wyświetlić jeden z siedmiu stanów:

  1. Zaakceptowano – prośba została zatwierdzona i wkrótce nastąpi usunięcie adresu z wyników wyszukiwania
  2. Odrzucono – treść znajduje się nadal na stronie – w związku z tym podstrona nie będzie usunięta z wyników wyszukiwania, a indeks Google nie będzie aktualizowany
  3. Odrzucono: nieaktualna treść, której nie ma w indeksie – stan ten oznacza, że treść, o której usunięcie wnioskuje użytkownik nie znajduje się w indeksie wyszukiwarki Google. Prawdopodobnie użytkownik podał treść której nigdy na stronie nie było, lub robot Google wszedł na nią zanim została wysłana prośba o usunięcie treści i zaktualizował dane w indeksie.
  4. Odrzucono: strona nie została zaindeksowana – oznacza, że dana podstrona nie znajduje się w indeksie wyszukiwarki Google, nie ma więc możliwości jej usunięcia z tego indeksu.
  5. Odrzucono: zduplikowana prośba – Google otrzymało już podobną prośbę o usunięcie danego zasobu wcześniej. Obecna prośba nie zostanie rozpatrzona.
  6. Odrzucono: strona nie została usunięta – komunikat ten pojawia się wówczas, gdy strona oznaczona przez użytkownika dalej istnieje.
  7. Odrzucono: nie określono przyczyny – strona nie została usunięta w wyniku nieokreślonego powodu, takiego jak np. nieznany błąd.
Nieaktualna treść w GSC

Nieaktualna treść w GSC

Filtrowanie SafeSearch

Użytkownicy wyszukiwarki Google, którzy nie posiadają uprawnień do administracji daną stroną w GSC, mogą wysyłać prośby dotyczące poszczególnych adresów URL, wskazując, że dany zasób zawiera treści przeznaczone dla dorosłych. Jeśli po analizie Google uzna, że na tej stronie znajdują się takie treści, wówczas zostaną one oznaczone jako strony zawierające treści dla dorosłych i będą ukryte dla użytkowników korzystających z filtra SafeSearch.

Zakładka Filtrowanie SafeSearch zawiera listę takich adresów zebranych w tabeli. Google sugeruje, że jeśli na tej liście znajdują się adresy, które zdaniem administratora nie zawierają treści dla dorosłych i zostały sklasyfikowane omyłkowo, sprawę należy zgłosić na forum dla Webmasterów Google.

Każda z próśb może mieć jeden z czterech poniższych stanów:

  1. Przetwarzam prośbę – w chwili obecnej prośba dotycząca tego adresu jest w trakcie przetwarzania przez algorytmy Google. Działanie to może zająć do kilku godzin.
  2. Prośba anulowana – prośba została anulowana przez użytkownika, który przesłał ją do weryfikacji.
  3. Prośba odrzucona – prośba została odrzucona. Istnieje kilka powodów, przez które mogło dojść do odrzucenia prośby. Najczęściej jednak algorytmy Google uznają, że nie ma powodu, by dana strona została objęta filtrem SafeSearch – nie zostały spełnione kryteria, które kwalifikują daną stronę do uwzględniania w filtrze.
  4. Odfiltrowano – oznacza to, że prośba została rozpatrzona i podstrona nie pojawi się w wynikach wyszukiwania Google, o ile użytkownik włączy filtr SafeSearch.
SafeSearch w GSC

SafeSearch w GSC

Kiedy nie używać narzędzia do usuwania adresów w GSC?

Narzędzia do usuwania adresów w GSC nie powinno się używać w następujących przypadkach:

  • podczas robienia porządków w witrynie, po zmianie adresacji. Gdy strona posiada nowe adresy URL a nie chcemy pozostawiać poprzedniego adresowania i wykonywać przekierowań, lub gdy usuwamy część podstron serwisu strony zwracają kod odpowiedzi 404. Jest to dla Google jasny sygnał, że podczas kolejnego indeksowania dana strona powinna zniknąć z indeksu – nie ma więc konieczności używania tego narzędzia;
  • do restartowania stanu witryny – nie należy używać tego narzędzia do wyczyszczenia wyników wyszukiwania po zastosowaniu ręcznych działań antyspamowych lub gdy domena została niedawno przejęta;
  • do przełączenia witryny w tryb offline – nie należy używać tego narzędzia do przełączenia całej witryny w tryb offline i wyczyszczenia indeksu np. po ataku hakera. W razie ataku, po zniwelowaniu jego skutków i naprawie przyczyny należy użyć narzędzia do usunięcia adresów wygenerowanych w trakcie ataku, ale nie należy używać go do usuwania z indeksu wszystkich stron, w tym tych, które stanowią trzon strony i zależy nam na ich indeksowaniu;
  • do wymuszania zaindeksowania prawidłowej wersji strony – w przypadku, gdy dany zasób jest dostępny pod kilkoma wersjami (np. z końcówką .html) lub gdy występuje duplikacja wewnętrzna pomiędzy stronami, nie należy używać tego narzędzia do eliminacji tych problemów. Google zaleca w takim przypadku stosowanie kanonicznej wersji strony;
  • do usuwania z raportów GSC komunikatów o błędach – często zdarza się, że w GSC znajdują się komunikaty o błędach dotyczące poszczególnych adresów URL. Użycie tego narzędzia nie wpłynie na te komunikaty – nie sprawi, że znikną z listy z błędami.

Jak anulować prośbę o usunięcie adresu z indeksu wyszukiwarki?

W celu anulowania prośby należy odnaleźć w tabeli żądany adres URL a następnie skorzystać z opcji dostępnej w menu dla tego adresu – Anuluj prośbę.

Narzędzie do ukrywania wyników wyszukiwania Google daje sporo możliwości, ale należy z niego korzystać rozważnie i tylko w określonych przypadkach, gdyż niewłaściwe jego użycie nie tylko nie wyeliminuje problemu, ale dodatkowo może spowodować inne kłopoty dla danego URL lub dla całej witryny.

Kursy z marketingu internetowego online!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy.

Dołącz do newslettera i otrzymuj regularną dawkę wiedzy oraz ciekawostek ze świata digital marketingu!

Z naszą pomocą zawsze będziesz na bieżąco – bez spamu!

Poznaj historie, które odmienią Twój biznes

Oglądaj na YouTube!

1
Komentarze
Dodaj własny
  1. 1

    Search Console – tymczasowe usunięcia.

    Hej, wiecie jak anulować prośbę spoza pierwszego tysiąca (widocznego na liście)?

Komentarze są wyłączone.