Co to są meta tagi? Znaczniki meta a pozycjonowanie
Spis treści:
Meta tagi to znaczniki HTML zamieszczone w sekcji <head> kodu źródłowego strony internetowej. Informują roboty wyszukiwarki o zawartości podstrony, a także ograniczają uprawnienia do odwiedzania jej. Część z nich jest widoczna także dla użytkownika, przez co ma potencjał aby zachęcić lub zniechęcić go do odwiedzenia naszego serwisu.
Znacznik title
Technicznie rzecz biorąc – znacznik <title> zawierający tytuł strony – nie jest meta tagiem, ale bardzo często jest wymieniany razem z pozostałymi znacznikami meta. Title również znajduje się w sekcji <head> kodu źródłowego i gra dużą rolę w procesie pozycjonowania, a tym samym jest jednym z pierwszych elementów strony które należy poddać optymalizacji.
Wraz ze zmianami w algorytmach i wyglądzie Google, zmieniała się również długość znacznika title wyświetlanego w wynikach wyszukiwania. Obecnie dla stron w desktopowej wersji wyszukiwarki wyniki zajmują stałą szerokość 600px, a wyświetlany tytuł strony zawiera zazwyczaj ok. 65-70 znaków. Oczywiście Google odczytuje także dłuższy tytuł, ale w SERPach (ang. Search Engine Result Page czyli strona z wynikami wyszukiwania) wyświetla wersję dostosowaną do szerokości, często zastępując część tekstu znakiem wielokropka.
W przypadku znacznika title bardzo ważna jest również jego unikalność. W sytuacji, gdy kilka stron posiada taki sam tytuł nie tylko generujemy niepotrzebne powielenia (które mogą zaszkodzić reputacji strony), ale również nie wykorzystujemy potencjału jaki ma tytuł dla SEO. Powielone znaczniki title powodują kanibalizację pomiędzy podstronami, a w ekstremalnych przypadkach może się zdarzyć, że ważna podstrona spadnie w wynikach wyszukiwania lub zostanie wyindeksowana.
Meta description
Meta description to opis strony, który wyświetla się pod tytułem w wynikach wyszukiwania. Na chwilę obecną nie wpływa on bezpośrednio na pozycje, ale interesujący opis jest w stanie wyróżnić serwis wśród wielu podobnych, a tym samym skłonić użytkownika do kliknięcia właśnie w wynik naszej strony internetowej. W przypadkach gdy na podstronie istnieje już treść, Google często ignoruje zaproponowany meta description i generuje opis z treści strony. Meta opisy – podobnie jak title – powinny być unikalne. Nie należy na siłę wprowadzać takich samych lub bardzo podobnych description.
Warto również zwrócić uwagę na to, że fraza kluczowa wpisana w wyszukiwarkę zostaje pogrubiona gdy pojawia się w meta opisie. W związku z tym, zawsze należy uwzględnić odpowiednią frazę raz, najlepiej na początku description, ale nie należy umieszczać samych słów kluczowych rozdzielanych przecinkami. Taki opis z pewnością nie zachęci nikogo do odwiedzenia strony.
Meta robots
Kolejnym istotnym meta tagiem jest meta robots. Informuje on wyszukiwarki o ich uprawnieniach do odwiedzania oraz indeksowania strony. Domyślnie przyjmuje dyrektywy index, follow – co oznacza, że robot wyszukiwarki może dowolnie poruszać się po serwisie. Jeżeli nie potrzebujemy tego zmieniać, nie ma potrzeby definiować danego tagu. W związku z powyższym meta robots nie jest używany tak często jak title czy description, ale wciąż pozostaje bardzo przydatnym znacznikiem. Ma zastosowanie w sytuacjach niestandardowych, w których chcemy np. zablokować daną podstronę przed indeksacją, ale umożliwić robotom wyszukiwarki „przejście” przez nią i odwiedzenie odnośników z niej wychodzących.
Poniżej tabela przedstawiająca potencjalne wartości meta robots.
Wartość <meta name=”robots”> | Opis |
index | wartość domyślna, zezwala na indeksację strony |
noindex | blokuje możliwość indeksacji strony |
follow | wartość domyślna, zezwala na podążanie za odnośnikami zawartymi na stronie |
nofollow | nie zezwala na podążanie za odnośnikami zawartymi na stronie |
none | odpowiednik noindex, nofollow |
noodp | blokuje pobieranie opisu strony z Open Directory Project – dmoz.org – obecnie nieaktualny, od 17.03.2017 katalog nie jest dostępny |
noarchive | nie zezwala na zapisanie strony w pamięci cache |
nosnippet | uniemożliwia wyświetlanie opisu strony w wynikach wyszukiwania |
noimageindex | uniemożliwia wyświetlanie strony jako źródła grafiki widocznej w google |
nocache | odpowiednik noarchive |
Meta keywords
Meta keywords to znacznik, który kiedyś miał duże znaczenie dla pozycjonowania strony. Dzisiaj jest brany pod uwagę jedynie przez część mniej popularnych wyszukiwarek, a zamieszczanie go nie jest konieczne.
Meta viewport
Tag meta viewport informuje o wymiarach i skalowaniu strony dla różnych urządzeń i jest używany do optymalizacji stron mobilnych. Zalecaną wartością jest:
<meta name=viewport content="width=device-width, initial-scale=1">
Więcej informacji na temat meta viewport można odnaleźć pod adresami:
https://developers.google.com/speed/docs/insights/ConfigureViewport
Atrybut http-equiv
Powyższy atrybut określa typ zawartości strony oraz sposób kodowania znaków i może występować w dwóch wariantach, zależnych od wersji HTML.
Dla HTML 4.01 będzie to:
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
Dla HTML5:
<meta charset="UTF-8">
Za pomocą http-equiv w postaci:
<meta http-equiv="refresh" content="...;url=..." />
możemy również przekierować użytkownika pod inny adres lub zastosować ten atrybut do odświeżenia strony po określonym czasie. Nie jest to jednak rozwiązanie rekomendowane przez Google, ponieważ może nie być obsługiwane przez część przeglądarek oraz jest mało przyjazne dla użytkownika. Jako alternatywę zaleca się stosowanie przekierowań typu 301.
Podsumowanie
Powyższa lista nie zawiera oczywiście wszystkich możliwych meta tagów, jedynie te najpopularniejsze. Jakich meta tagów warto używać? Wszystko zależy od rodzaju podstrony, którą poddajemy optymalizacji pod SEO oraz naszych potrzeb. Dla wszystkich stron które powinny zostać zaindeksowane w Google kluczowymi tagami będą tytuł strony i meta description, a w przypadku podstron, które chcemy zablokować przed indeksacją należy wykorzystać meta robots.