Geolokalizacja – czym jest i jaka jest jej rola w pozycjonowaniu stron?
Spis treści:
Rozwój technologiczny już wiele lat temu sprawił, że znaczna część działań marketingowych ma miejsce w sieci. Dotyczy to zarówno strony reklamującej wszelkie produkty, usługi czy doświadczenia, jak i tej poszukującej atrakcyjnych ofert. Wciąż nie brakuje jednak biznesów, które dużą część zysków – a niektóre nawet większość – czerpią ze swojej działalności stacjonarnej, dla której serwis internetowy jest tylko wsparciem czy też uzupełnieniem.
Istotnym czynnikiem promowania działalności w sieci jest rzecz jasna pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych, na które wpływ ma wiele czynników – geolokalizacja jest jednym z nich. Czym tak właściwie ona jest i jakie ma znaczenie w kontekście działań SEO? W jaki sposób Google ją określa oraz co możemy zrobić w celu jej zoptymalizowania? Na wszystkie te pytania odpowiadamy poniżej.
Czym jest geolokalizacja?
Z definicji geolokalizacja to proces określania położenia geograficznego wszelakich przedmiotów za pomocą technologii GPS bądź na podstawie adresu IP urządzeń. Prościej mówiąc, polega ona na ustaleniu położenia w zasadzie czegokolwiek. W przypadku stron internetowych i działań SEO geolokalizacja ma na celu dopasowanie wyników wyszukiwania do lokalizacji użytkowników. Są to między innymi informacje o firmach w okolicy czy też mapy.
Wpływ geolokalizacji na działania SEO
Jak łączą się geolokalizacja i pozycjonowanie? Omawiane dzisiaj zagadnienie ma znaczący wpływ na działania SEO – wyszukiwarki takie jak Google biorą pod uwagę informacje o lokalizacji danego punktu przy wyświetlaniu wyników wyszukiwania. Ma to rzecz jasna na celu dopasowanie ich do lokalizacji osoby korzystającej z wyszukiwarki. Dzięki temu, jeśli dana strona jest odpowiednio zoptymalizowana pod tym kątem, ma większe szanse na osiągnięcie dobrych wyników w tym konkretnym obrębie.
W jaki sposób Google określa lokalizację?
Działania Google w kontekście określania lokalizacji swoich użytkowników opierają się na różnych metodach. Jedną z najczęściej stosowanych jest analiza lokalizacji na podstawie adresu IP. Jest to unikalny identyfikator przydzielony do w zasadzie każdego urządzenia podłączonego z Internetem. Google wykorzystuje ten adres w celu określenia przybliżonej – mniej lub bardziej – lokalizacji użytkowników.
Firma ta korzysta również z danych GPS, jeśli rzecz jasna jej odbiorcy korzystają z urządzenia mobilnego – w dzisiejszych czasach już każda komórka, tablet etc. wyposażone są w tę technologię. Pozostałe metody – w przypadku urządzeń stacjonarnych – to między innymi informacje pozyskane z danych sieci Wi-Fi.
Pozycjonowanie lokalne
Przechodząc do meritum, zajmijmy się kwestią odpowiedniego zoptymalizowania pozycjonowania lokalnego na naszej stronie. Technika ta ma na celu zwiększenie widoczności danego serwisu w wynikach wyszukiwania dla określonej – mniej lub bardziej – lokalizacji. W przypadku firm działających głównie fizycznie i na miejscu pozycjonowanie lokalne jest niezwykle istotne, ponieważ pozwala na dotarcie do potencjalnych konsumentów z okolicy. Aby poprawnie zoptymalizować stronę internetową pod tym kątem, należy między innymi:
1. Udostępnić informacje o firmie
Na stronie należy zamieścić informacje o lokalizacji firmy, takie jak adres, numer (bądź numery) telefonu, godziny otwarcia lokalu itp. Warto również dodać mapę, która ułatwi użytkownikom nieco mniej zaznajomionym z okolicą dotarcie do firmy.
2. Stworzyć profile w lokalnych katalogach firm
Stworzenie profilu w lokalnych katalogach firm, takich jak Google My Business, Bing Places for Business czy Yelp, pozwala na umieszczenie informacji o biznesie w miejscach, gdzie użytkownicy często szukają spółek działających w danej lokalizacji. Warto zadbać o uzupełnienie profilu o zdjęcia, opisy działalności oraz dane kontaktowe – tak, by jak najbardziej zwiększyć szansę na przekonanie do siebie odbiorcy już na etapie jego researchu.
3. Używać słów kluczowych związanych z lokalizacją
Warto umieścić na stronie słowa kluczowe związane z lokalizacją, na przykład nazwę miasta, dzielnicy, ulicy itp. połączone rzecz jasna z tymi dotyczącymi naszej branży. Pozwoli to na lepsze dopasowanie strony do zapytań wyszukiwania użytkowników z danej lokalizacji, którzy na przykład szukając dobrej pizzy w Warszawie, z reguły zastosują w Google frazę „dobra pizza Warszawa” i jej pochodne.
4. Uzyskać pozytywne opinie i oceny od klientów
Pozytywne opinie i oceny od klientów w lokalnych katalogach firm są niezwykle ważne dla pozycjonowania lokalnego. Warto zachęcać naszych konsumentów do zostawiania opinii, na przykład poprzez umieszczenie na stronie informacji o promocjach dostępnych dopiero po wystawieniu oceny, wysyłając im nienachalne przypomnienia czy zwyczajnie wspominając, że jeśli nie stanowi to dla nich problemu, nam samym bardzo mogłoby pomóc w rozwoju naszego biznesu.
Geolokalizacja w SEO – podsumowanie
Wiesz już, czym jest geolokalizacja oraz jak duży wpływ może ona mieć na pozycjonowanie stron internetowych w sieci. Zapoznałeś się również z informacjami na temat samego działania geolokalizacji, a także dowiedziałeś się, jak w skuteczny sposób można zoptymalizować pozycjonowanie lokalne Twojego serwisu. Zachęcamy do samodzielnego zgłębiania tematu i skorzystania z naszych porad w celu rozwoju swojego biznesu!