preloader
Wypełnij formularz
Przygotujemy dla Ciebie bezpłatną wycenę!

Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.


Udogodnienia od Google związane z koronawirusem

Udogodnienia od Google związane z koronawirusem

Świat zmienił się na naszych oczach. Porządek ustanowiony przez wiele lat stracił sens istnienia w ciągu kilku dni. Jeszcze niedawno panowało przeświadczenie że do dobrego życia potrzebujemy coraz to nowych celów, znajomości, podróży i realizacji na każdym polu. W połowie marca okazało się, że potrzebujemy o wiele mniej. A gdy emocje nieco opadły, kraje zaczęły zmagać się z nieznaną wcześniej koniecznością nagłej informatyzacji.

W ciągu kilkunastu dni wszystkie usługi przeniosły się do sieci. Mamy pracę zdalną, e-szkołę, coraz więcej formalności urzędowych można załatwić za pomocą internetu, a lekarze prowadzą telekonsultacje. Takie szybkie przejście ze strefy offline do strefy online niesie za sobą dużo możliwości, ale i dużo zagrożeń.

Po okresie mocnego przestoju w wyszukiwaniu w połowie marca, gdy ruch tracili niemal wszyscy oprócz dystrybutorów płynów do dezynfekcji, mydła czy maseczek, ruch na stronach wraca do normalności.

Wśród wyszukiwań, które zyskują popularność, jest coraz więcej pytań o lokalne biznesy, często te, które nie miały wcześniej swojej strony, a jedynie wizytówkę w Google Moja Firma. Ludzie przede wszystkim chcą się dowiedzieć, czy dany punkt jest otwarty oraz w jakich godzinach funkcjonuje.

Oznaczenie punktu jako tymczasowo zamknięty

Google zauważyło tę potrzebę dodając narzędzia, które pozwalają wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów. Pierwszym z nich, o którym już pisaliśmy, jest możliwość oznaczenia punktu jako tymczasowo zamknięty. Jeśli wskutek obostrzeń prawnych lub z innego powodu, który zmusił do tymczasowego zamknięcia punktu, właściciel podjął taką decyzję, warto użyć tego oznaczenia.
Można to wykonać w 4 łatwych krokach:

  1. Należy się zalogować za pomocą komputera do konta Google Moja Firma.
  2. W menu z lewej strony należy wybrać pozycję „Informacje”.
  3. Należy wybrać sekcję „Oznacz firmę jako zamkniętą w Google”.
  4. Należy zaznaczyć pozycję „Oznacz jako tymczasowo zamkniętą”.
Opcja tymczasowego oznaczenia firmy jako zamkniętą

Opcja tymczasowego oznaczenia firmy jako zamkniętą

Niestandardowe godziny pracy

W rozesłanym niedawno do właścicieli profilów na Google Moja Firma mailu „Nowe funkcje dla firm zajmujących się handlem detalicznym, na których działalność ma wpływ pandemia COVID-19” Google sugeruje też, by ustawić niestandardowe godziny pracy, gdy firma nie pracuje zgodnie ze swoim harmonogramem.

Taka zmiana jest możliwa dopiero, gdy ustawione zostały standardowe godziny pracy firmy. Ustawienie niestandardowych godzin pracy w Google Moja Firma można wykonać po zastosowaniu się do poniższych kroków:

  1. Po zalogowaniu do konta GMF należy wybrać zakładkę „Informacje”.
  2. Należy przejść do sekcji „Niestandardowe godziny pracy”.
  3. Jeśli ustawiamy niestandardowe godziny pracy dla nadchodzącego święta (ta funkcja została stworzona właśnie do tego celu) należy je wybrać z listy. W innym przypadku (np. z powodu COVID-19) należy wybrać opcję „Dodaj nową datę”.
  4. Należy wpisać godzinę otwarcia i zamknięcia w danym dniu.
  5. Po zakończeniu prac należy potwierdzić klikając w przycisk „Zastosuj”.

Google sugeruje, by używać arkusza kalkulacyjnego do przesłania większej liczby danych. Jeśli firma pozostaje w danym dniu zamknięta należy wówczas dodać znak „x”. W przeciwnym razie należy skorzystać ze wzoru: RRRR.MM.DD: GG:MM–GG:MM korzystając z 24-godzinnego systemu zapisu. Po zapisaniu i imporcie arkusza niestandardowe godziny pracy zostaną przesłane do Google i wyświetlone w wynikach wyszukiwania.

Niestandardowe godziny pracy w GMF

Niestandardowe godziny pracy w GMF

Poinformuj klienta o zmianach

W profilu Google Moja Firma istnieje także opcja dodania ogłoszenia. Dzięki temu możliwe jest dodanie informacji o tym, w jaki sposób funkcjonuje firma w czasie pandemii. Google poleca użycie ogłoszenia w przypadku gdy firma:

  • jest zamknięta lub ma skrócone godziny pracy,
  • prowadzi sprzedaż kart podarunkowych, które można wykorzystać po ustaniu pandemii,
  • chce poinformować o stosowanych zasadach bezpieczeństwa i higieny.

Wpisy związane z koronawirusem są specjalnie wyeksponowane na profilu GMF, dzięki czemu zwiększa się prawdopodobieństwo, że więcej osób zauważy komunikat. Google zastrzega sobie możliwość odrzucenie ogłoszenia, gdy podany w nim jest numer telefonu.

Wpis z ogłoszeniem można dodać wykonując następujące czynności:

  1. Należy się zalogować na komputerze do profilu GMF.
  2. Z menu należy wybrać zakładkę „Wpisy”.
  3. Następnie należy wybrać kartę „Zmiany związane z COVID-19”.
  4. Po zakończonej edycji wpisu można użyć opcji podglądu lub opublikować wpis.

Dołączane do ogłoszenia materiały muszą spełniać wymogi związane z rozmiarem i rozdzielczością plików. Minimalnie jest to 400 x 300 pikseli i 10 KB, maksymalnie jest to 10 000 x 10 000 pikseli i 25 MB.

Tworzenie informacji zwiazanej z COVID

Tworzenie informacji związanej z COVID

Dodaj atrybuty w Google Moja Firma

Profil w GMF pozwala także na dodanie atrybutów dla wskazanej lokalizacji. Dzięki nim klienci dowiedzą się, czy w sklepie jest WiFi, czy można płacić kartą oraz czy np. dostępne są miejsca parkingowe. W czasach pandemii Google rozszerzyło wachlarz dostępnych atrybutów o dodatkowe: „Dania na miejscu”, „Na wynos”, „Dostawa”, „Dostawa bezdotykowa” lub „Odbiór na zewnątrz”. Są to atrybuty dedykowane branży gastronomicznej, które w łatwy sposób pozwolą na poinformowanie klientów o dostępnych opcjach.

W celu dodania atrybutów należy wykonać następujące czynności:

  1. Należy się zalogować za pomocą komputera do GMF.
  2. Z menu należy wybrać zakładkę „Informacje”.
  3. Za pomocą opcji „Dodaj atrybuty” należy wybrać interesujące nas atrybuty z listy.
  4. Po aktualizacji atrybutów należy zapisać zmiany używając przycisku „Zastosuj”.
Przykładowe atrybuty w GMFzwiazane z COVID

Przykładowe atrybuty w GMF związane z COVID

Kontakt z klientami

Ważnym aspektem, który Google bierze pod uwagę w czasie ustalania rankingu jest ilość i jakość opinii oraz możliwość kontaktu na linii przedsiębiorca – klient. Google zaleca pobranie aplikacji i umożliwienie zadawania pytań przez klientów. Funkcja ta pozwala pomóc klientom poza godzinami pracy firmy. W takim przypadku możliwe jest przygotowanie automatycznej wiadomości powitalnej z najważniejszymi informacjami, które mogą odpowiadać na najczęściej zadawane przez klientów pytania lub informować o stanie firmy.

Google zachęca do jak najszybszego odpowiadania na wiadomości od klientów. Zgodnie z zapisami w regulaminie usługi na każdą wiadomość należy odpowiedzieć w maksymalnie 24 godziny. Na podstawie danych z poprzednich konwersacji (z ostatnich 28 dni) Google tworzy informację o średnim czasie odpowiedzi, która jest wyświetlona w wizytówce firmy w GMF.

GMF dla firm z branży gastronomicznej

Google udostępniło także dodatkowe informacje skierowane dla firm z branży gastronomicznej, które w sposób szczególny obsługują klientów w czasie pandemii. Oprócz wyżej wymienionych udogodnień takich jak ogłoszenie lub atrybuty, Google sugeruje także aktualizacje menu i usunięcie z niego pozycji, które nie są w trakcie pandemii sprzedawane.

Warto tutaj nadmienić, że restauracje na terenie Stanów Zjednoczonych mogą skorzystać z usługi OrderingAPP, która pozwala na łatwe zbieranie zamówień od klientów za pomocą sieci. Dzięki niej klienci mogą składać zamówienie bezpośrednio z wyszukiwarki, map lub wizytówki danego lokalu wybierając danie z dostępnego menu.

Google Moja Firma dla podmiotów medycznych

Lekarze, terapeuci oraz podmioty takie jak szpitale czy przychodnie mogą też skorzystać ze specjalnej sekcji w Google Moja Firma dedykowanej branży medycznej. Dzięki nim pacjenci zobaczą w wizytówce dane takie jak numery telefonów, godziny pracy, odnośniki do rezerwacji wizyt online oraz telefonicznych konsultacji medycznych. GMF umożliwia też dodanie informacji o oferowanych usługach medycznych takich jak zabiegi czy wizyty domowe.

Każdy podmiot medyczny musi zostać zweryfikowany. Można to zrobić na kilka sposobów. Google udostępnia możliwość zgłoszenia praw do profilu, który jest już w Google Moja Firma. Można też utworzyć wizytówkę dla placówki, której otwarcie planowane jest w przyszłości. Jeśli placówka ma zostać otwarta w ciągu najbliższych 90 dni, istnieje możliwość jej weryfikacji tak, by klienci jeszcze przed otwarciem mogli się zapoznać z jej ofertą. Google umożliwia też zbiorczą weryfikację placówek za pomocą specjalnego arkusza kalkulacyjnego. Dotyczy to podmiotów, które mają więcej niż 10 placówek do weryfikacji. Jest to oczywiście metoda znacznie szybsza niż weryfikacja pojedynczej wizytówki.

Za pomocą wcześniej opisanych atrybutów placówka medyczna może dodać informacje o konsultacjach medycznych online. Możliwe jest to dzięki atrybutowi „Konsultacje lekarskie online”. Google pozwala na uzupełnienie tego atrybutu odnośnikiem do podstrony z lekarskimi konsultacjami telefonicznymi, które znajdą się w domenie podmiotu medycznego lub na stronie zewnętrznej. Możliwe jest także podanie odnośników do telefonicznej rezerwacji wizyt lekarskich.

W przypadku podmiotów medycznych, które nie mają widocznych oznaczeń na budynku, istnieje możliwość konfiguracji informacji o „lokalizacji firm mieszczących się w kompleksie”. Dotyczy to przede wszystkim gabinetów prywatnych oraz podmiotów medycznych, które wynajmują gabinet lekarski w przychodni. Jeśli taki gabinet znajduje się w miejscu, które ma już swoją wizytówkę w Google Moja Firma, wówczas za pomocą tej opcji można utworzyć dodatkowy wpis, który pozwoli na dodanie wyżej wymienionych informacji dla danego podmiotu medycznego. W takim przypadku Google zastrzega sobie możliwość niepokazania tej wizytówki w wynikach wyszukiwania.

Podsumowanie

Google udostępniło szereg narzędzi w wizytówkach Google Moja Firma dla przedsiębiorstw, które zmagają się ze skutkami spowodowanymi pandemią koronawirusa. Większość z wprowadzonych nowości nie jest jeszcze wykorzystana przez przedsiębiorców, więc Google postanowiło zebrać najważniejsze informacje w krótki newsletter i poinformować firmy posiadające wizytówki w GMF o możliwości ich wykorzystania.

Z pewnością nie są to ostatnie zmiany dotyczące GMF oraz innych aspektów związanych z wyszukiwaniem informacji (jak np. zmiany w interfejsie wyszukiwarki) spowodowane pandemią. Szereg Duża część ułatwień będzie kierowany kierowana tylko na rynek Stanów Zjednoczonych jak np. udostępnienie za darmo możliwości reklamy w zakładce Zakupy w wynikach wyszukiwania. Obecnie zmiana taka jest dostępna tylko dla firm, które sprzedają na terenie USA, nic nie wskazuje na to, że darmowe reklamy w Google Shopping obejmą też europejskie przedsiębiorstwa.

Jakie będą kolejne kroki Google w związku z koronawirusem? Zapewne zależeć to będzie od rozwoju sytuacji. Jedno jest pewne – rewolucja, która dzieje się na naszych oczach sprawi, że już nigdy nie będzie tak jak wcześniej…

Kursy z marketingu internetowego online!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy.

Dołącz do newslettera i otrzymuj regularną dawkę wiedzy oraz ciekawostek ze świata digital marketingu!

Z naszą pomocą zawsze będziesz na bieżąco – bez spamu!

+
Brak komentarzy
Dodaj własny
Współadministratorami danych osobowych są: Semergy sp. z o.o. sp. k., Artefakt sp. z o.o. sp. k., Semahead sp. z o.o. sp. k., Grupa Tense Polska sp. z o.o. sp. k., Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k. Sprzeciw wobec przetwarzania danych możesz złożyć w każdym momencie poprzez kontakt z Administratorem lub Doradcą Klienta, który skontaktował się z Tobą w celu przedstawienia zamówionej wyceny. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności.
Pełna treść polityki prywatnościRegulamin strony

O blogu

Blog powstał w celu przybliżenia marketingu internetowego w wyszukiwarkach wszystkim zainteresowanym tą tematyką. Będziemy dzielić się tutaj naszą wiedzą oraz nowościami z branży. Życzymy miłej lektury.

Szukaj