Szyfrowanie części zapytań pochodzących z Google.com
Osoby bacznie obserwujące statystyki ruchu na swoich witrynach za pomocą Google Analytics z pewnością już zauważyły, że niewielka pewna jego część pochodząca z wyników organicznych (tj. naturalnych) jest opatrzona wyrażeniem (not provided). Powód takiego stanu rzeczy to wprowadzenie domyślnego szyfrowania (SSL) połączeń z Google.com (w późniejszym okresie ma zostać zastosowane również dla Google.pl) i tym samym nieprzekazywanie odwiedzanym witrynom pełnych nazw referrerów, a manewr ten został zastosowany przez wyszukiwarkę Google.
Opcjonalne szyfrowanie połączeń
Wcześniej istniała możliwość opcjonalnego szyfrowania zapytań wysyłanych do wyszukiwarki, a korzystaliśmy w tym celu z poziomu encrypted.google.com. Obecnie wartością domyślną będzie szyfrowanie zapytań zalogowanych użytkowników, które wysyłane są z Google.com.
Pełne referrery – kto je zobaczy?
Informacje o pełnej treści zapytania z Google.com zalogowanego użytkownika pozna tylko przeglądarka pytającego i samo Google. Pełne referrery zostaną również przekazane z ruchu płatnego.
Możliwość podglądu pełnego zapytania użytkowników jest możliwa wtedy, gdy:
– są niezalogowani lub też zalogowani z wyłączonym szyfrowaniem
– wykonali operację kliknięcia twojej reklamy AdWords
– są użytkownikami Google.pl
– zapytanie zostało sformułowane za pomocą innej wyszukiwarki
Niewielkim pocieszeniem jest fakt, że pełne informacje o słowach kluczowych można podejrzeć w Narzędziach dla Webmasterów, jednakże z powodu ograniczeń (max. 1000 najważniejszych słów z ostatnich 5-6 tygodni) dla wielu właścicieli stron może się to okazać niewystarczające.
Włączenie w przyszłości szyfrowania połączeń dla Google.pl zostało już oficjalnie potwierdzone, nie ma natomiast informacji kiedy to nastąpi.