Strona błędu 404 – jak za jej pomocą zatrzymać użytkownika na stronie?
Spis treści:
Przeglądając różne strony w Internecie, z pewnością każdy choć raz trafił na taką, która zwracała komunikat Error 404: file not found. Standardowo, strona błędu 404 wyświetlana jest w momencie wpisania nieprawidłowego adresu URL w przeglądarce lub podczas odwiedzania konkretnej strony, przy pomocy błędnego odnośnika zamieszczonego w sieci. Brak odpowiedniej zachęty, możliwości wyszukania pożądanych treści czy przekierowania na inną stronę prowokuje do podjęcia decyzji o opuszczeniu strony – „Przecież nic tu już nie ma”.
Strona błędu 404 nie musi jednak odstraszać naszych potencjalnych czytelników/klientów. W celu zatrzymania użytkownika w witrynie powinniśmy wykonać kilka zmian, które z pewnością skutecznie zmniejszą współczynnik odrzuceń naszej strony.
Strona błędu 404 – dlaczego się pojawia?
Pojawienie się strony błędu 404 wynika z problemów technicznych – witryna może co prawda połączyć się z serwerem, ale nie potrafi zlokalizować pożądanych treści, ponieważ:
- konkretne pliki mogły zostać usunięte,
- pliki mogły zostać skonfigurowane w nieodpowiedni sposób,
- dostęp do artykułów i publikacji mógł wygasnąć,
- przedmiot w sklepie internetowym mógł być już niedostępny,
- treści mogły zostać przeniesione na nowy adres, jednak nie wykonano odpowiedniego przekierowania,
- występują błędy w pliku .htaccess.
Strona błędu 404 – jak ją kreatywnie wykorzystać?
Strona błędu 404 powinna spełniać przede wszystkim rolę informacyjną. Kiedy witryna bądź dana podstrona nie jest już dostępna dla użytkownika, wyświetla mu najczęściej następujący komunikat:
Najprościej tłumacząc – użytkownik dostaje informację, że nie znajdzie tu tego, czego szukał. Aby zatrzymać użytkownika należy odpowiednio zoptymalizować stronę błędu. Często stosowanym rozwiązaniem jest zamieszczenie linków do podstron o podobnej tematyce lub dodanie okna wyszukiwarki, która pomoże zlokalizować zaginione treści. Innym sposobem na wykorzystanie potencjału strony błędu 404 jest zamieszczenie odnośników do wybranych kategorii, artykułów lub produktów podobnych tematycznie do tego, który nie został odnaleziony. Takie rozwiązanie najczęściej stosuje się w sklepach internetowych przy produktach, które nie są już dostępne. Pozwala to na pokazanie użytkownikowi, że co prawda szukany produkt nie jest już dostępny, ale w obrębie sklepu znajdują się inne, które potencjalnie mogą go zainteresować. Takie działanie powinno skutecznie zatrzymać użytkownika na stronie.
Nie bez znaczenia jest również szata graficzna strony błędu 404 – powinna być osadzona na tym samym szablonie co pozostała część witryny, w obrębie której się znajdujemy. Użytkownik w takim przypadku widzi wszystkie elementy nawigacyjne witryny jak logo, menu główne czy odnośniki w stopce strony. W takim przypadku mamy większą szansę na to, że zostanie na stronie odwiedzając jedną z kategorii dostępnych w menu. Przemyślana koncepcja pozwala stworzyć ze strony błędu 404 pseudo narzędzie do zwiększania zainteresowania użytkowników, a nie powód do ucieczki. Poniżej przykład dobrze przygotowanej strony błędu na szablonie witryny:
Drugim sposobem na zatrzymanie użytkownika w obrębie witryny jest wykonanie przekierowania 301 z adresu, który nie jest już dostępny na zasób o zbieżnej tematyce. Użytkownik wchodzący na taki adres URL nawet nie zauważy, że został przekierowany na inną podstronę. Tego typu działanie zalecane jest szczególnie wtedy, gdy ze strony znikają zasoby treściowe (podstrony kategorii, wpisy na blogach, podstrony poradników itp.), które generowały wcześniej ruch na stronie.
Impact-Site-Verification: b9f8c8f7-ace5-4112-b5fa-99e95226e5f4
Podsumowanie
Mimo tego, że strona błędu 404 wyświetla się w przypadku, gdy dana podstrona nie została znaleziona, nie musi przyczyniać się do wzrostu odrzuceń witryny przez użytkowników. Optymalizacja strony błędu zgodnie z powyższymi wskazówkami z pewnością przyczyni się do większej interakcji użytkowników ze strukturą witryny, co pociągnie za sobą zatrzymanie ruchu na stronie. Kreatywne podejście do tematu z pewnością nie zaszkodzi – ciekawa, zabawna grafika na pewno będzie lepiej odebrana niż strona, na której znajduje się sam komunikat.