preloader

"*" oznacza pola wymagane

Wypełnij formularz. Przygotujemy dla Ciebie bezpłatną wycenę!

*pole wymagane

agree*
Lokalne SEO – o czym warto pamiętać?

Lokalne SEO – o czym warto pamiętać?

Pozycjonowanie stron internetowych pomaga w łączeniu osób, które są zainteresowane jakimś produktem lub usługą bądź szukają informacji, z przedsiębiorcami i właścicielami stron oferującymi daną usługę lub produkt bądź mającymi informacje. Rodzaj wpisanego przez użytkownika zapytania do wyszukiwarki Google definiuje nie tylko, jak trudna jest fraza czy ile mamy wyników, ale też zasięg frazy – globalny i lokalny. W tym artykule będzie można znaleźć informacje o tym drugim typie zasięgu, czyli o frazach lokalnych.

Co to jest lokalne SEO

Zanim zaczniemy poznawać techniki lokalnego SEO, najpierw wypada zdefiniować, co to jest pozycjonowanie lokalne. Pod tym pojęciem kryją się wszelkie działania, które mają wpłynąć na lokalny ranking wyników wyszukiwania najczęściej dla frazy [człon główny + miasto + ewentualne dopełnienie] lub też dla samej frazy [człon główny]. Przykłady takich fraz to: [pizza Poznań], [fryzjer Poznań Grunwald] czy też [szewc]. Każda z tych fraz ma taką samą intencję – użytkownik szuka produktu lub usługi na danym terenie, najczęściej miasta.

W trakcie generowania wyników wyszukiwania Google bierze pod uwagę lokalizację użytkownika oraz typ urządzenia, z którego korzysta. Po wpisaniu frazy pizza lub fryzjer zupełnie inne wyniki zobaczy użytkownik z Poznania i ze Szczecina. Aby wpłynąć na ranking wyszukiwarki, konieczne jest zadbanie o wiele małych szczegółów, które w całości mogą przełożyć się na pozycję danej strony w rankingu.

Skuteczne SEO lokalne

Pierwszą rzeczą, która wydaje się być oczywista, jest dodanie miasta/dzielnicy do treści strony oraz np. w sekcji meta – w znaczniku title. W ten sposób dajemy wyszukiwarce do zrozumienia, że działamy w danym mieście. Istotną kwestią jest też podanie informacji o danych kontaktowych naszej firmy np. w zakładce kontakt. Jest to dość silny sygnał, a dodatkowe opisanie go za pomocą danych strukturalnych Schema.org > LocalBusiness tylko doda nam punktów w lokalnym rankingu. Takie dane kontaktowe w formacie JSON-LD powinny się znaleźć na każdej podstronie serwisu.

Przykładowe dane we wspomnianym formacie JSON-LD wyglądają następująco:

  1. <scripttype=”application/ld+json”>
  2. {
  3. „@context”:”https://schema.org”,
  4. „@type”:”Restaurant”,
  5. „address”:{
  6.   „@type”:”PostalAddress”,
  7.   „addressLocality”:”Sunnyvale”,
  8.   „addressRegion”:”CA”,
  9.   „postalCode”:”94086″,
  10.   „streetAddress”:”1901 Lemur Ave”
  11. },
  12. „aggregateRating”:{
  13.   „@type”:”AggregateRating”,
  14.   „ratingValue”:”4″,
  15.   „reviewCount”:”250″
  16. },
  17. „name”:”GreatFood”,
  18. „openingHours”:[
  19.   „Mo-Sa 11:00-14:30”,
  20.   „Mo-Th 17:00-21:30”,
  21.   „Fr-Sa 17:00-22:00”
  22. ],
  23. „priceRange”:”$$”,
  24. „servesCuisine”:[
  25.   „Middle Eastern”,
  26.   „Mediterranean”
  27. ],
  28. „telephone”:”(408) 714-1489″,
  29. „url”:”http://www.greatfood.com”
  30. }
  31. </script>

Drugim czynnikiem jest obecność danego punktu na mapie Google. Odpowiednie ustawienie obszaru działalności oraz konfiguracja wizytówki znacznie pomogą, zwłaszcza gdy zapytanie wpisze użytkownik smartfonu, z którego Google pobierze lokalizację. Wówczas wyniki wyszukiwania zostaną zmodyfikowane tak, by zawierały też najbliższe (w znaczeniu dystansu dzielącego użytkownika od punktu) miejsca. Warto tu wspomnieć o tym, by dobrać odpowiednią kategorię oraz obszar działania firmy i uzupełnić wszystkie możliwe informacje, począwszy od danych kontaktowych, a skończywszy na menu czy nazwie dostępnych dań w przypadku restauracji.

Trzeci czynnik, który decyduje o pozycji strony i powiązanej z nią wizytówki, są opinie. Oczywiście liczy się ich liczba oraz jakość (suma gwiazdek podzielona przez liczbę opinii), ale warto też zwrócić uwagę na ich długość oraz to, czy dana firma odpowiada zwłaszcza na negatywne komentarze. W opiniach powinny się znaleźć nazwy usług, co pomaga w dotarciu do znacznie większej liczby użytkowników. Google, na podstawie lokalizacji użytkownika, jest w stanie stwierdzić, czy napisana przez niego opinia jest prawdziwa – czyli czy skorzystał z usług danej firmy.

Google umieszcza wizytówki wybranych firm w wynikach wyszukiwania i pod uwagę bierze również liczbę opinii. Wizytówki znajdują się wówczas w specjalnym boksie, który bywa nazywany lokalnym trójpakiem, gdyż zawiera 3 wizytówki firm najbardziej, według Google, adekwatnych do danego zapytania.

Czwarty czynnik to linki prowadzące do strony. W przypadku lokalnego SEO ważne są linki ze stron firm czy też stron zawierających informacje lub materiały z danego miasta. Jest to silny sygnał, który pozwala na powiązanie strony www z lokalizacją. Linki z lokalnych portali i katalogów z danego obszaru mogą przeważyć szalę i sprawić, że dana strona będzie wysoko w odpowiedzi na szereg zapytań lokalnych.

Spójność danych

Warto też zadbać, by wszelkie dotyczące naszej firmy dane, które publikujemy w sieci lokalnej, były takie same, spójne i jednakowo zapisane. Dane kontaktowe, które są znane pod akronimem NAP (name, address, phone) powinny być dokładnie takie same w zakresie:

  • zapisu nazwy firmy – przykładowo Firma oraz Firma sp. z o.o. nie są takim samym zapisem;
  • spójności adresu – zgodność numeru mieszkania i domu, dbanie, by ten zapis był taki sam we wszystkich miejscach w sieci;
  • poprawności i aktualności numeru telefonu – warto we wszystkich miejscach podawać jeden, główny numer kontaktowy, taki sam jak na stronie www.

Dane te pozwolą na powiązanie firmy ze wzmiankami i cytowaniami dotyczącymi jej działalności w sieci. Często zdarza się, że dana firma jest wymieniona jedynie z nazwy, bez aktywnego adresu URL strony – w przypadku lokalnego SEO takie wzmianki również przynoszą efekt.

SEO lokalne a jakość strony

Nie można zapomnieć o aspektach technicznych, które są podstawą optymalizacji strony www pod szereg zapytań użytkowników. Sumarycznie możemy mówić o jakości strony, mając na względzie wiele czynników, które mogą spowodować podwyższenie pozycji strony w rankingu.

Jakość strony jest ważna, nie tylko jeśli chodzi o lokalne SEO. Warto o nią dbać zawsze i poprawiać napotkane problemy natury technicznej. Jakość strony to jednak nie tylko techniczne kwestie, takie jak jej szybkość, obecność HTTPS czy wersja mobilna. Ważnym aspektem w kontekście zapytań lokalnych mogą być dobrej jakości zdjęcia i filmy, które przedstawiają nasze biuro i jego okolicę. To kolejny sygnał dla algorytmów wyszukiwarki, który podpowiada, gdzie znajduje się nasza siedziba.

Budowanie pozycji dla większej liczby fraz lokalnych np. na różne regiony lub miasta wymaga nieco innego podejścia do tematu. Najlepsza będzie tutaj strategia bazująca na utworzeniu dedykowanych podstron dla konkretnego miasta oraz ich wzajemne linkowanie i odpowiednia optymalizacja. Takie techniki pozwolą na maksymalizację widoczności strony na szereg fraz lokalnych dla wielu, często oddalonych od siebie miast. W takim przypadku nie jest konieczne posiadanie siedziby firmy w danym mieście, warto też zmienić ustawienia w profilu firmy na Google My Business, ustawiając obszar działania firmy na cały kraj.

Pozycja strony w rankingu wyszukiwarki Google, którą widzi użytkownik, jest składową setek czynników oraz wyborów, jakich dokonują algorytmy sztucznej inteligencji. Warto zadbać o to, by dopracować jak najwięcej szczegółów, zarówno jeśli chodzi o zawartość strony, jak i o kwestie z zakresu off-site. W lokalnym SEO ważne jest kilka szczegółów, które mogą sprawić, że dana strona zyska wysokie pozycje.

 

Dołącz do newslettera i otrzymuj regularną dawkę wiedzy oraz ciekawostek ze świata digital marketingu!

Z naszą pomocą zawsze będziesz na bieżąco – bez spamu!

+
Brak komentarzy
Dodaj własny
Współadministratorami danych osobowych są: Semergy sp. z o.o. sp. k., Artefakt sp. z o.o. sp. k., Semahead sp. z o.o. sp. k., Grupa Tense Polska sp. z o.o. sp. k., Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k. Sprzeciw wobec przetwarzania danych możesz złożyć w każdym momencie poprzez kontakt z Administratorem lub Doradcą Klienta, który skontaktował się z Tobą w celu przedstawienia zamówionej wyceny. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności.
Pełna treść polityki prywatnościRegulamin strony