Ile kosztuje reklama w Google Ads?
Spis treści:
- Ile kosztuje założenie konta w Google Ads?
- Podpięcie płatności – jak wpłacić środki?
- Faktura – kiedy ją otrzymam? jak rozliczyć podatek?
- Zarządzanie budżetem
- Strategie ustalania stawek
- Aukcja reklam w sieci wyszukiwania i w sieci reklamowej
- Różne typy kampanii a poniesione koszty.
- Kampanie w wyszukiwarce – ile zapłacę za reklamę tekstową lub produktową?
- Reklama tekstowa
- Reklama produktowa
- Kampanie w sieci reklamowej – ile zapłacę za reklamę graficzną, tekstową, wideo?
- Podsumowanie
Ile kosztuje reklama Google Ads? W jaki sposób rozliczam się z Google? Płacę za wyświetlenie, za kliknięcie, czy może obejrzenie? Czy koszt jest zależny od formatu – ile zapłacę za reklamę graficzną, tekstową, wideo? Istnieje wiele pytań które stawiają sobie osoby, zastanawiające się nad rozpoczęciem promocji w internecie. Choć nie ma prostej odpowiedzi, można w jasny sposób przedstawić istotę działania platformy reklamowej Google. Zatem po kolei, zapraszamy do zapoznania się z naszym poradnikiem.
Ile kosztuje założenie konta w Google Ads?
System reklamowy Google Ads jest dostępny dla wszystkich osób prowadzących działalność gospodarczą. Oznacza, to że reklama jest dostępna zarówno dla właścicieli małych biznesów lokalnych jak również dla ogromnych firm, wykonujących swoje usługi na całym świecie. Założenie konta jest darmowe, rejestracja w programie jest szybka i łatwa. By to zrobić należy przejść na https://ads.google.com/intl/pl_pl/home/, utworzyć konto, wybrać kraj, walutę i skonfigurować formę rozliczeń – o czym mowa poniżej.
Podpięcie płatności – jak wpłacić środki?
Przed uruchomieniem pierwszej kampanii należy uzupełnić dane płatnika konta Google Ads i wybrać metodę rozliczeń. Do wyboru są płatności ręczne i automatyczne. Pierwsza metoda to opcja płatności z góry, wtedy środki pokrywają koszty wyświetlanych reklam. Konto trzeba doładowywać za każdym razem gdy saldo będzie niskie, można to zrobić za pomocą karty lub przelewem bankowym – tutaj trzeba wziąć pod uwagę, że może nastąpić opóźnienie w pojawieniu się środków na koncie. W przypadku rozliczeń automatycznych płatność następuje po naliczeniu kosztów, z końcem miesiąca bądź po przekroczeniu kwoty ustalonego progu. Ponieważ czasami zdarza się, że banki odrzucają transakcje, warto monitorować status płatności. W przypadku dużych reklamodawców bądź agencji często stosuje się płatności skonsolidowane. Oznacza to, że Google otwiera linię kredytową dla płatnika, następnie generuje fakturę miesięczną, na której znajdują się poniesione koszty.
Faktura – kiedy ją otrzymam? jak rozliczyć podatek?
Jeśli płatnikiem konta jesteś ty, na początku każdego miesiąca (do 5go dnia roboczego) wystawiona zostaje faktura, którą należy samodzielnie pobrać i wydrukować. Europejska siedziba Google znajduje się w Dublinie i reklamodawcy z UE są obsługiwani zgodnie z wymogami Google Ireland Ltd. Oznacza to, że koszty Google Ads nie uwzględniają podatku, dlatego należy go samodzielnie rozliczyć. Faktura dokumentująca zakup usługi Google Ads traktowana jest jak import usług, zatem do rozliczenia podatku VAT zobligowany jest nabywca. Często zdarza się, że konto zakładane jest na dane agencji, wówczas nie musisz martwić się o rozliczenie z Google. Pamiętaj, że przy podjęciu współpracy możesz zdecydować czy to ty chcesz być płatnikiem konta.
Zarządzanie budżetem
Rozpoczynając prace nad konfiguracją kampanii już w pierwszych krokach do ustalenia jest średni budżet dzienny. Jak go wyliczyć? Zakładając, że na reklamę masz 1000 zł miesięcznie, musisz podzielić kwotę przez 30,4 co jest średnią liczba dni w miesiącu. Wydatki każdego dnia mogą być różne – w dni, kiedy Twoje reklamy generują większy ruch, możesz wydać nawet dwa razy więcej. W skali miesiąca wydatki się jednak równoważą, bo w inne dni możesz wydać mniej niż wynosi budżet dzienny.
Strategie ustalania stawek
Kolejnym krokiem podczas konfiguracji kampanii, jest wybór strategii stawek. Strategie różnią się w zależności od rodzaju sieci i od tego jaki jest twój cel – między innymi czy zależy Ci na uzyskiwaniu kliknięć, wyświetleń, konwersji czy obejrzeń. Do dyspozycji są następujące modele rozliczeń:
- CPC (cost per clik – koszt za klik). Płatność pobierana jest w momencie kliknięcia w reklamę. Stosowana jest w przypadku gdy zależy nam na kliknięciach, co za tym idzie gdy chce się zwiększyć ruch w witrynie.
- vCPM (viewable cost per mille – widoczny koszt za 1000 wyświetleń). Płaci się za widoczne wyświetlenia, czyli reklama musi być widoczna w 50% przez przynajmniej 1 sekundę. Używana w przypadku budowania świadomości, zasięgu – gdy chcesz szeroko dotrzeć z przekazem.
- CPV (cost per view – koszt za obejrzenie) lub CPM (cost per mille). Stosowane w przypadku reklam wideo w momencie gdy chcesz zwiększyć liczbę obejrzeń reklamy bądź interakcji z nimi.
Równocześnie, gdy na koncie masz podpięte śledzenie konwersji, możesz skupić się na ich optymalizacji poprzez wybór inteligentnego określania stawek. Strategie te korzystają z systemów uczących się optymalizacji liczby lub wartości konwersji we wszystkich aukcjach. W tym modelu brane są pod uwagę dodatkowe sygnały, np. rodzaj urządzenia, lokalizacja, pora dnia, język, system operacyjny. Do wyboru są następujące modele:
- Docelowy CPA (cost per action). Określając docelowy koszt pozyskania stawki są optymalizowane pod kątem konwersji.
- Docelowy ROAS (return of ad spend). Stawka stosowana w przypadku nacisku na zwiększanie wartości konwersji przy zachowaniu określonego zwrotu z nakładów na reklamę.
- Maksymalizacja liczby konwersji. Stosowana w przypadku optymalizacji stawki pod kątem konwersji. Jednocześnie nie dąży się do określonego CPA, lecz do wydania całego budżetu.
- Ulepszony koszt kliknięcia eCPC. Stawki dopasowywane są ręcznie ale automatycznie brana jest pod uwagę maksymalizacja liczby konwersji.
Aukcja reklam w sieci wyszukiwania i w sieci reklamowej
Podczas każdego wyszukiwania przeprowadzanego w wyszukiwarce, reklamy uczestniczą w aukcji. To od niej zależy jakie zobaczymy wyniki oraz jaka będzie ich kolejność. Google bierze pod uwagę te reklamy, które mają wysoki ranking reklamy, czyli wartość zależną od stawki, wyniku jakości, progu rankingu reklamy, kontekstu wyszukiwania, oczekiwanego wpływu rozszerzeń i innych formatów reklamy.W sieci reklamowej Google aukcja przebiega podobnie jak w sieci wyszukiwania. Reklamy również otrzymują miejsce w rankingu w zależności od maksymalnej stawki CPC oraz Wyniku Jakości. Różnica jest taka, że dodatkowo brana jest pod uwagę widoczność jednostki reklamowej.Ważny jest fakt, że nie zapłacisz więcej niż maksymalna oferowana przez siebie stawka, tylko tyle ile potrzeba do uzyskania wyższej pozycji niż pozycja w rankingu reklamy wyświetlanej bezpośrednio pod twoją lub do wygrania aukcji.
Różne typy kampanii a poniesione koszty.
Jednym z czynników wypływających na wysokość stawki jest powierzchnia reklamowa – średnie wysokości stawek w sieci reklamowej są najczęściej są niższe niż w sieci wyszukiwania. Sprawa komplikuje się, ponieważ decydując się na jeden z typów, nie zawsze zapłacimy tyle samo. Do tego dochodzi szczegółowy wybór kierowania – lokalizacja, typ urządzenia, demografia, odbiorcy, słowa kluczowe. To jak to właściwie jest?
Kampanie w wyszukiwarce – ile zapłacę za reklamę tekstową lub produktową?
Podstawową i najpopularniejszą promocją jest reklama w wyszukiwarce. Jest tak dlatego ponieważ pozwala ona dotrzeć do użytkowników w momencie gdy szukają produktów czy usług. Płatność następuje w momencie kliknięcia w reklamę, co za tym idzie przejścia na stronę i zapoznania się z ofertą. Nie ponosi się żadnych kosztów gdy reklama zostaje tylko wyświetlona.
Reklama tekstowa
Średnie koszty za kliknięcie w reklamę tekstową mogą wynosić od kilku groszy do nawet kilkuset złotych. Więcej zapłacisz za reklamę w górnych pozycjach. Do ustalenia wysokości szacunkowych stawek gwarantujących wyświetlenie reklamy można wykorzystać narzędzie Google – planer słów kluczowych.
Reklama produktowa
Średnie koszty za kliknięcie w reklamę produktową mogą wynosić od kilkudziesięciu groszy do kilku złotych. Tutaj również zapłacisz więcej za reklamy wyświetlane w topowych pozycjach widocznych bez przewijania.
Można założyć, że cenę za klik w sieci wyszukiwania wyznacza zainteresowanie użytkowników – im więcej reklamodawców walczy o widoczność reklamy, tym stawki są wyższe. Widać również zależność wysokości stawki od częstotliwości wyszukiwania – produkty wyszukiwane bardzo często mają zwykle niższe stawki. Istotną rolę odgrywa też „waga” usługi czy korzyść ze sprzedaży produktu. Im więcej zyskuje się dzięki sprzedaży, tym więcej reklamodawca jest w stanie za to zapłacić za pozyskanie użytkownika. Ważne by było to dla niego opłacalne.
Kampanie w sieci reklamowej – ile zapłacę za reklamę graficzną, tekstową, wideo?
Sieć reklamowa Google to całe spektrum możliwości. Dzięki niej możesz trafić do użytkownika, kierując reklamę np. po jego danych demograficznych, zainteresowaniach czy zachowaniu w sieci. Możesz wykorzystywać różne formaty reklam, jednak nie będą one miały wpływu na wysokość stawki (należy jednak pamiętać, że te z wyższym wynikiem jakości będą tańsze). Wyświetlając reklamę w sieci reklamowej Google (niezależnie od formatu), zwykle zapłacisz od kilku groszy do kilku złotych. Można wyodrębnić tutaj kampanię wideo, gdzie rozliczasz się za obejrzenie a stawki kształtują się na poziomie od kilku do kilkudziesięciu groszy. Zasięg jest zależny od wydawanego budżetu – im więcej środków przeznaczysz tym twoja widoczność będzie większa bo docierasz do szerszego grona osób.
Podsumowanie
Ustalając wysokość budżetu weź pod uwagę opinię specjalisty, który zbada średnie wysokości stawek, częstotliwość wyszukiwania fraz, liczbę odbiorców twojej strony czy branżę, w której działasz. Nie opieraj się na jednym kanale, testuj różne rozwiązania, mierz ich efektywność. Pamiętaj, że ty sam decydujesz ile chcesz przeznaczyć na promocję firmy – najistotniejsze dla Ciebie jest by działać tak, żeby zainwestowane środki gwarantowały przychód.
Koszt reklamy uzależniony jest w największym stopniu od nas samych, gdyż Google Ads wykorzysta niemalże każdą kwotę. Kolejna sprawa to odpowiednie ustawienie kampanii, która powinna być efektywna, gdyż jeśli będzie ona źle ustawiona to pieniądze zostaną wydane, a efekt nie będzie osiągnięty. Trzeba z tym uważać 😉
Dziękujemy za zainteresowanie 🙂 Należy pamiętać, że istotne jest mierzenie konwersji i analiza danych. Jeśli będziemy skupiać się na tych czynnikach na pewno osiągniemy sukces!
Hej hej, ja chciałem tylko od siebie dodać, że często gdy robię wyceny i estymacje budżetów Google Ads, to bierzemy pod uwagę bardzo ważny czynnik w postaci człowieka, który odbierze telefon, odpisze na maile z zapytaniem ofertowym.
Wracając jednak do tematu budżetowania Google Ads to warto sobie uświadomić, że jeśli współczynnik konwersji (np. zakup, telefon) wynosi około 2%, to musisz sprowadzić przynajmniej 50 sesji na stronę aby ktoś wykonał jeden telefon. Dla uproszczonego kosztu kliknięcia (CPC) wynoszącego jeden złoty, to potrzebujesz wydać przynajmniej 50 zł dziennie w kampanii Google Ads.
Pozdrawiam!