Chiński klient na razie poza zasięgiem

Ostatnio spora część klientów firm zajmujących się pozycjonowaniem (zdając sobie sprawę z potęgi wyszukiwarki jako medium reklamy) czuje się w tym środowisku na tyle dobrze, że postanawia iść o krok dalej i skorzystać z możliwości pozycjonowanie w zagranicznych wyszukiwarkach. O ile w Europie, Ameryce czy Australii nie ma z tym większych problemów ( no może poza konkurencyjnością niektórych wyrażeń) , to już w krajach dalekiego wschodu sytuacja nie jest tak klarowna.
Pozycjonowanie za granicą jest szczególnie trudne jeśli chodzi o państwo środka – wielkiego potentata gospodarczego jakim są Chiny. Sprawa jest bardzo napięta gdyż Google od chwili wykupienia domeny dla chińskiej wersji wyszukiwarki google.cn zgodził się także na przestrzeganie restrykcyjnych praw i cenzurowania wyników wyszukiwania nałożonych przez państwo. Jednym słowem nic co miało by znaczenie antyrządowe, demokratyczne itp. nie mogło znaleźć się w wynikach wyszukiwań. Procedura wychodziła na dobre, tylko rządowi republiki.
W końcu po 4 latach firma Google wycofała się z tego przedsięwzięcia i udostępniła wyszukiwarkę pod adresem google.com.hk znajdującą się w Hong Kongu. Użytkownik łączący się ze starą domeną zostaję automatycznie przekierowany na nową. Jednak jeśli żądanie przychodzi od komputera znajdującego się poza Hong Kong’iem otrzymuje komunikat „Połączenie z serwerem zostało zerwane”. Chińczycy zdążyli już się tym zająć. Wygląda to na czysty PR w wydaniu Google, który oficjalnie walczy z cenzurą na świecie. Niestety jak na razie kompetencje firmy są tam mocno ograniczone. Dlatego wszystkim którzy chcieli by spróbować sowich sił w chińskiej wyszukiwarce radzimy na razie rozsądnie przyglądać się sytuacji i obserwować rynek. Pozycjonowanie pewnych fraz może okazać się niezmiernie trudne lub po prostu bezsensowne z racji powtórnego filtrowanie wyników przez rząd Chińskiej Republiki Ludowej. W rezultacie albo nie zobaczymy naszej strony w ogóle albo nie będzie możliwe przejście na nią klienta z racji zablokowanego połączenia. Na dzień dzisiejszy nie będzie nam dane skorzystać z potencjału tego olbrzymiego rynku w zakresie SEO i SEM.