Content marketing – co to jest, jak działa i jakie daje korzyści?
Spis treści:
Content marketing jest aktualnie jednym z najpopularniejszych rodzajów marketingu. Zainteresowanie tym pojęciem znacząco wzrosło na przestrzeni ostatnich lat, co doskonale widać na poniższym wykresie z narzędzia Google Trends:
Nie oznacza to jednak, że marketing treści jest czymś nowym i rewolucyjnym. Działania z zakresu tworzenia contentu są przeprowadzane od lat, nowością może być jedynie samo rozpowszechnienie nazwy.
Czym jest content marketing?
Content marketing (marketing treści) to zbiór działań marketingowych, polegających na tworzeniu interesujących, merytorycznych treści, które mają na celu zachęcić klienta do skorzystania z usługi lub zakupu produktu. Jest to forma marketingu skupiona na budowaniu stałej relacji z klientem i regularnym zwiększaniu jego zaufania do marki.
Współczesny marketing w dużej mierze opiera się właśnie na content marketingu. W ramach działań marketingowych przygotowujemy wartościowe treści, zazwyczaj dostosowane do wybranej grupy docelowej, a następnie promujemy je w różnych kanałach.
Treści tworzone w ramach content marketingu to jednak nie tylko artykuły czy teksty na blog. Można do nich zaliczyć także filmy, webinary, grafiki, infografiki, wykresy, prezentacje, a coraz częściej nawet ebooki.
Korzyści z inwestycji w content marketing
Głównymi zaletami content marketingu będą:
- niski koszt w porównaniu do innych typów reklamy,
- zwiększenie ruchu na stronie,
- wzrost widoczności w wyszukiwarkach,
- zwiększenie sprzedaży,
- wzrost zaufania klientów.
Internetowy content marketing nie jest czymś całkowicie niezależnym, ponieważ wykorzystujemy go razem z innymi kampaniami marketingowymi. Marketing treści ściśle wiąże się z SEO, PPC, PR, social media, mailingiem, czy marketingiem video.
Najpopularniejsze działania marketingu treści to publikacja artykułów, tworzenie materiałów video oraz promocja w social media. Wybór odpowiedniego kanału do promocji zależy jednak w dużej mierze od charakterystyki branży. W celu uzyskania najlepszego efektu, należy dokładnie przeanalizować profil klienta, którego chcemy pozyskać.
W ramach przykładu: dla branży modowej idealnym sposobem na zwiększenie rozpoznawalności marki będzie kampania na Instagramie, natomiast sklep ze sprzętem komputerowym prawdopodobnie osiągnie lepsze wyniki dzięki kampaniom Youtube czy artykułom poradnikowym.
Marketing treści a marketing wirusowy
Marketing wirusowy polega na zachęceniu potencjalnych klientów do samodzielnego rozpowszechniania publikowanych treści. Content marketing działa na bardzo podobnej zasadzie, dlatego można go określić jako właśnie marketing wirusowy.
W dobie Internetu, social media i niezwykle łatwej komunikacji, jest to wyjątkowo efektywna forma promocji. Udostępnienie linku do artykułu na Facebooku, Twitterze czy poprzez komunikator internetowy zajmuje dosłownie kilka sekund. Jeśli tylko będziemy w stanie zainteresować odbiorcę naszą treścią na tyle, aby chciał się nią podzielić – sukces kampanii będzie w zasięgu ręki.
Content marketing a SEO
Marketing treści jest kluczowym elementem działań SEO. Nie jest tajemnicą, że strony internetowe posiadające atrakcyjną, merytoryczną treść będa wyświetlane wysoko w wynikach wyszukiwania Google. Odpowiednia strategia rozwoju contentu to podstawa działań przy pozycjonowaniu stron, dlatego większość serwisów internetowych posiada przynajmniej jedną sekcję, w której treści inwestuje, regularnie je rozwijając. Może to być blog, poradnik, słownik pojęć, sekcja aktualności, czy nawet odpowiednio stworzone FAQ. Takie treści są często tworzone specjalnie z myślą o ich pozycjonowaniu.
Pozyskiwanie odnośników dzięki marketingowi treści
Odpowiednio przygotowany content ma także ogromny potencjał na pozyskiwanie linków do strony, które wciąż są bardzo istotnym czynnikiem rankingowym dla Google. Interesujący wpis na blogu, zabawna infografika czy przydatny film wideo – dobry content zamieszczony na stronie internetowej będzie generować nie tylko ruch ale i linki do serwisu. Nie dzieje się to jednak samoistnie – treść musi być wyjątkowo przemyślana, trafiać w gust potencjalnego klienta oraz zachęcić go do przekazania jej dalej. Dodatkowo – przynajmniej na początku – może okazać się, że potrzebujemy samodzielnie wypromować opublikowane treści. Dopiero później można oczekiwać, że linki do nich zostaną przekazane dalej.
Czy długość treści jest istotna dla pozycjonowania?
Algorytm Google nie jest wprawdzie oficjalnie znany, a czynniki rankingowe wyszukiwarki pozostają w dużej mierze tajemnicą, ale jak najbardziej można stwierdzić że długość treści ma wpływ na pozycje w wynikach wyszukiwania. W 2016 roku, team stojący za popularnym narzędziem SEO – Ahrefs, przeanalizował ponad 2 miliony słów kluczowych i przygotował dość interesujące zestawienie. Zaobserwowano w nim korelację pomiędzy długością treści na stronie, a jej pozycją w Google.
Poniższy wykres przedstawia medianę liczby słów w treści strony, dla różnych pozycji wyników wyszukiwania.
Z przedstawionych przez Ahrefs danych wynika, że strony na wysokich pozycjach w Google najczęściej posiadają dłuższe treści. Według wykresu, przeciętna strona internetowa pojawiająca się na pierwszej pozycji w Google zawiera ponad 750 słów tekstu.
Podobne badanie (również z 2016 roku) można odnaleźć na blogu backlinko.com. Wskazuje ono, że podstrony występujące na pierwszej pozycji wyników wyszukiwania posiadają jeszcze dłuższe treści – średnio blisko 1900 słów.
Są to jednak dane statystyczne, opublikowane na podstawie analizy wielu różnych słów kluczowych. Takie badania nasuwają rozsądny wniosek, że rozbudowane treści mają większy potencjał na zaistnienie w wynikach wyszukiwania, ale nie powinny być traktowane jako oficjalne wytyczne.
Co więcej – długi content nie zawsze oznacza dobry content. Warto natomiast pamiętać, że zarówno długość jak i wysoka jakość treści może mieć pozytywny wpływ na pozycje strony w Google. W tym przypadku, działania content marketingowe są ściśle powiązane z SEO.
Podsumowanie
Content marketing to nowoczesna i uniwersalna forma marketingu, która sprawdzi się dla każdego biznesu. Zwiększa ona zaufanie klienta do marki oraz jej rozpoznawalność, co finalnie przekłada się na wzrost konwersji. Należy jedynie zdecydować się na optymalny kanał promocji i dobrze wybrać grupę docelową. Działania z zakresu tworzenia treści warto również połączyć z SEO i promocją w social media, tak aby odpowiednio kierować ruch na utworzone treści.
Marketerzy, którzy stawiają na pierwszym miejscu blogowanie, są 13 razy bardziej skłonni dostrzec pozytywny marketingowy ROI. Content marketing nie tylko zwiększa wyniki SEO, ale również napędza inne działania marketingowe.