Content marketing dla branży odzieżowej
Spis treści:
Działania mające na celu rozreklamowanie danej marki muszą być zawsze dobrze przemyślane, dopasowane do grupy docelowej oraz prowadzone na szeroką skalę. Wybicie się w przypadku nowych firm lub pozostanie na niezmienionej czy wyższej pozycji w przypadku organizacji dłużej funkcjonujących jest tym trudniejsze, im większa konkurencja. Sytuacja ta dotyczy z pewnością branży modowej – marek odzieżowych jest bardzo dużo, a każda z nich musi regularnie walczyć o przetrwanie na rynku i dotarcie do jak największej liczby klientów. Coraz większe grono producentów zaczyna zdawać sobie sprawę, jak duże znaczenie dla postrzegania firmy mają dobrze przygotowane i regularnie publikowane treści. Nierzadko to dzięki nim marka ma szansę zostać dostrzeżona.
Zastanawiasz się, jak wypromować markę odzieżową i zbudować jej wizerunek w sieci? Postaw na dobry content! Zapraszamy do lektury artykułu, w którym podpowiadamy, na czym się skupić i w jaki sposób działać, aby stworzyć treści, które spodobają się użytkownikom oraz algorytmom.
Dlaczego treści są ważne?
Content powinien odgrywać ważną rolę w strategii marketingowej firmy odzieżowej co najmniej z dwóch ważnych powodów.
Po pierwsze odpowiednio przygotowane, sformatowane i nasycone słowami kluczowymi treści są istotnym elementem pozycjonowania stron internetowych – to dzięki nim algorytmy są w stanie powiązać daną witrynę z frazami wpisywanymi przez użytkowników i wyświetlić ją w wynikach, czyli tzw. SERP-ach. Google widzi jednak nie tylko frazy. Zgodnie z aktualizacją Google Helpful Update, ale też wcześniejszymi regulacjami, algorytmy nagradzają (tj. podwyższają pozycję w rankingu) tych stron, na których zaindeksują użyteczne, merytoryczne, unikalne i tematyczne treści wysokiej jakości. Content ułatwia więc bycie widocznym w Internecie, a co za tym idzie – pozwala zwiększyć ruch na stronie.
Po drugie angażujące, interesujące i odpowiadające na popularne wśród odbiorców danej branży pytania artykuły są atrakcyjne dla samych czytelników. Dobrze przygotowany content pomaga stworzyć odpowiednią komunikację z odbiorcami oraz stać się dla nich miejscem zdobywania użytecznych informacji. Treści tworzyć mogą pozytywny wizerunek marki, stać się jej rozpoznawalnym, czytelnym symbolem. Są więc ważnym elementem marketingu modowego, nierzadko tworzącym wokół brandu swoistą opowieść.
Jak stworzyć dobry content w branży odzieżowej?
Branża fashion to kopalnia tematów – coś, o czym można pisać dużo, ciekawie i merytorycznie. Sporym błędem byłoby zatem nieskorzystanie z tej szansy i pominięcie content marketingu w strategii reklamowej marki. Bogactwo wątków, jakie można poruszyć, znacznie ułatwia funkcjonowanie w świecie modowych treści, pozwala puścić wodze fantazji i tworzyć angażujące społeczność artykuły. Nie znaczy to jednak, że można pisać byle co i byle jak, wręcz przeciwnie – dobre treści, to wyłącznie te przemyślane i odpowiednio przygotowane.
Poniżej przedstawiamy garść wskazówek, które mogą przydać się przy przygotowywaniu contentu dla branży odzieżowej, a tym samym – jej aktywnym promowaniu.
Research fraz
Dobór słów kluczowych jest bardzo ważnym elementem tworzenia treści. Nie zapominaj o tym, nawet jeśli wydaje Ci się, że wpisywane do wyszukiwarki frazy związane z Twoją branżą są oczywiste i dobrze je znasz. Wspieraj się specjalistycznymi narzędziami i zaglądaj do nich regularnie.
Na jakie frazy stawiać? Dopasuj je do rodzaju tekstu, jaki aktualnie tworzysz lub planujesz. W przypadku wpisów blogowych i różnego rodzaju artykułów specjalistycznych wybieraj frazy z pytaniami, a następnie udzielaj na nie odpowiedzi w treści kolejnych akapitów. Jaką kurtkę trekkingową wybrać? Jak dobrać buty do spódnicy midi? Jaki strój na spotkanie biznesowe? Jaki kolor sukienki na wesele? To tylko kilka propozycji fraz, które mogą pojawić się w treściach dla branży modowej. Pamiętaj, że Twoje artykuły mają być użyteczne dla czytelników i odpowiadać na ich pytania, dlatego też powinny zawierać w sobie te hasła, które czytelnicy wpisują często do wyszukiwarki.
W przypadku opisów produktów, kategorii i podkategorii czy tekstów na landing page wybieraj z kolei rozbudowane frazy długiego ogona, czyli tzw. long tail. Krótkie słowa kluczowe takie jak „buty sportowe” czy „czarne sukienki” trudno wypromować, rzadziej też wiążą się z konwersją. Stawiaj na opisowe frazy typu „buty sportowe damskie trekkingowe” lub „czarne eleganckie sukienki biznesowe”, gdyż to one wpisywane są do wyszukiwarki przez osoby mające realny plan zakupu.
Treści sezonowe
Wiele marek modowych tworzy asortyment sezonowy, który należy promować zwłaszcza w konkretnym okresie. Przykładowo: jeśli przygotowujesz treści dla brandu tworzącego odzież górską, zintensyfikuj swoje działania przed sezonem zimowym i letnim, kiedy zainteresowanie wyprawami na – odpowiednio – narty i trekking wzrasta.
Jeśli zajmujesz się promocją marki odzieżowej, która co sezon wypuszcza nową kolekcję, dopasowaną do charakteru pory roku, również możesz dostosować treści do konkretnego okresu. Teksty typu evergreen miksuj z poradami dotyczącymi zestawiania kurtek zimowych z szalami i czapkami, doboru torebek do letnich sukienek czy najmodniejszych stylizacji na plażę.
W przypadku wszystkich firm i sklepów – również tych oferujących produkty cieszące się stałą popularnością przez cały rok (np. bielizna) – istotne jest dostosowanie treści do kalendarza świąt. Zaplanuj artykuł będący poradnikiem prezentowym pod choinkę, przygotuj treści na Black Friday, napisz artykuł z okazji walentynek, nie zapominaj o wakacjach czy feriach zimowych.
Niezależnie od charakteru marki i oferowanego asortymentu, tworząc content plan na cały rok, zawsze uwzględniaj wpisy sezonowe.
Evergreen content
Teksty o charakterze sezonowym są bardzo ważne, jednak nie wyczerpują pełnej puli tematów, jakie mogą zostać poruszone w przypadku marek modowych, a przy tym generują bardzo duży ruch, ale tylko w ściśle określonych momentach w roku. Aby utrzymać tę tendencję na możliwie równym poziomie, należy dostosowywać treści do różnych świąt i pór roku, ale także tworzyć content ponadczasowy – wiecznie zielony. Teksty tego typu generują mniejszy ruch niż sezonowe, ale pozwalają, aby był on stały, regularny, całoroczny.
Co może być przykładem contentu typu evergreen? Ciekawym pomysłem są sekcje pytań i odpowiedzi, czy tzw. FAQ. Dobrym rozwiązaniem będzie także publikacja historii marki, opublikowanie case study, doświadczeń klientów czy recenzji produktów. W niektórych przypadkach sprawdzą się też słowniczki definiujące różne pojęcia związane z brandem lub storytellingowa opowieść o sposobie powstawania konkretnego modelu czy linii. Wiecznie zielona strategia marketingowa powinna także obejmować tworzenia uniwersalnych poradników dotyczących np. zestawiania kolorów czy łączenia poszczególnych części garderoby, przewodników po typach tkanin i wielu innych.
Content plan
Z dwóch poprzednich akapitów jasno wynika, że promowanie marki odzieżowej za pomocą treści powinno być harmonijne. Równolegle koegzystować ze sobą muszą treści evergreenowe, aby dostarczać czytelnikom wiedzę o charakterze uniwersalnym, budującą wizerunek marki, jak i sezonowe – będące źródłem inspiracji w konkretnym momencie w roku. Odpowiednie wyważenie tekstów z tych dwóch grup powala generować relatywnie duży ruch przez dwanaście miesięcy. Co jest więc istotne w przypadku tworzenia contentu dla branży fashion? Odpowiednie rozplanowanie kroków, a następnie ich systematyczne realizowanie.
Staraj się nie działać spontanicznie i po omacku. Rozpisz plan na kilka miesięcy, a najlepiej na cały rok. Uwzględnij w nim różne rodzaje tekstów, pamiętaj o regularności oraz o publikacji treści sezonowych z odpowiednim wyprzedzeniem. Tworzenie content planu to bardzo ważny moment – przyłóż się do niego, przeanalizuj frazy, działania konkurencji, wspieraj się specjalistycznymi narzędziami. Przemyślane działania zwiększają szansę na skuteczną promocję.
Aktywność konkurencji
Niezależnie od charakteru marki bądź sklepu odzieżowego, dla którego tworzysz treści, jeden element w tej branży pozostaje stały – konkurencja jest bardzo duża. Choć raczej należy postrzegać to w kategoriach zagrożenia, możesz także wyciągnąć z tego faktu coś dla siebie, podglądając, co u konkurencji piszczy.
Na bieżąco śledź kroki podejmowane przez firmy o podobnym profilu. Zdecydowanie nie polecamy kopiowania i naśladowania innych. Jednak, żeby być lepszym od kogoś, trzeba poznać punkt odniesienia i wiedzieć, co chcesz przeskoczyć. Niejednokrotnie działania konkurencji mogą okazać się inspirujące. Pamiętaj jednak, że Google nie toleruje duplikatów – Twoje treści muszą być unikalne, oryginalne i przydatne dla użytkowników.
Styl i poprawność
Zanim zaczniesz tworzyć treści, zastanów się, jak mówić, jakim językiem się posługiwać i jakich używać zwrotów do odbiorcy. Pomyśl, czy powinny być raczej formalne, czy swobodne. Ważnym elementem tworzenia strategii marketingowej jest określenie persony, czyli profilu klienta, do którego skierowana jest oferta firmy. Określając sposób komunikacji, weź pod uwagę, do kogo się zwracasz – inaczej brzmieć będą teksty skierowane do młodzieży, inaczej do trzydziestolatków, jeszcze inaczej do seniorów. Weź pod uwagę zainteresowania persony, tryb życia i wyznawane wartości. Wszystko to pomoże Ci dopasować odpowiedni styl komunikacji.
Choć może się to wydawać oczywiste, warto wspomnieć o jeszcze jednej kwestii, a mianowicie poprawności językowej. Jeśli masz na co dzień do czynienia z treściami internetowymi, prawdopodobnie zdajesz sobie sprawę, że nierzadko daleko im do ideału. Z szacunku do swoich odbiorców pamiętaj więc, aby sprawdzić tekst przed publikacją. Jeśli nie masz pewności, czy na pewno nic nie umknęło Twojej uwadze, skorzystaj z dostępnych narzędzi lub poproś kogoś o redakcję. Błędy stylistyczne, składniowe, leksykalne, interpunkcyjne oraz powtórzenia i literówki zdecydowanie obniżą jakość tworzonego contentu, a tym samym – mogą zadziałać negatywnie na odbiór marki.
Storytelling
Przy promowaniu marki odzieżowej za pomocą wysokiej jakości treści warto działać kreatywnie. Co to oznacza w praktyce? Ciekawym kierunkiem może być opowiadanie historii. Tworząc plan kolejnych wpisów, pomyśl, jak połączyć kolejne tematy pojawiające się w Twojej rozpisce z misją i wizją firmy oraz rozterkami lub fascynacjami potencjalnych klientów. Stwórz wokół marki lub konkretnego produktu opowieść. Storytelling bardzo często skupia się na przeciwstawieniu sobie elementów przed i po. Pokaż w tekstach zmianę, jaką może nieść skorzystanie z konkretnych modeli butów, spodni czy bielizny. Oprzyj historię na wartościach firmy – pokaż, że oferowane ubrania to coś więcej niż zwykła produkcja.
Zapoznaj się z kampaniami różnych firm z branży fashion i aktywnie poszukuj inspiracji – wiele aspektów działalności marki, dla które piszesz, z pewnością można zamienić na opowieść.
Atrakcyjność wizualna
Treści to nie wszystko. Jak wiadomo, współczesny odbiorca informacji przede wszystkim patrzy i ogląda. Atrakcyjność wizualna zdaje się mieć szczególne znaczenie w przypadku branży modowej, w której kontekście zmysł wzroku i kwestie estetyczne stają się jeszcze istotniejsze. Zadbaj więc, żeby Twoje teksty były nie tylko merytoryczne, angażujące, unikalne i przyjemne w lekturze, ale także odpowiednio sformatowane. Dziel artykuły na mniejsze części, wstawiaj śródtytuły, korzystaj z list punktowanych, bolduj istotne fragmenty, a w przypadku dłuższych form wstawiaj spisy treści. Co ważne, architektura treści to coś, na co zwracają uwagę nie tylko czytelnicy, ale także algorytmy.
Nie zapominaj także o estetycznych, przyciągających wzrok, a przy tym spójnych z charakterem marki i jej identyfikacją wizualną, zdjęciach i grafikach. Artykuł opatrzony stylowymi kadrami będzie zdecydowanie bardziej atrakcyjny dla czytelnika. Przy wyborze obrazów warto zwrócić uwagę na ich styl – powinny współgrać z tym, co marka prezentuje na stronie, w social mediach, contencie video, postach influencerów czy materiałach drukowanych.
Czy warto inwestować w content marketing?
Odpowiedź na tak postawione pytanie jest tylko jedna: oczywiście! Jak już wspomnieliśmy, regularna publikacja dobrze przygotowanych, zoptymalizowanych, przemyślanych i wcześniej zaplanowanych treści pomaga budować wizerunek marki oraz gromadzić wokół niej zaangażowaną społeczność, wśród której na pewną znajdą się obecni i przyszli klienci. Nie mniej ważna jest kwestia widoczności w Internecie – merytoryczne i użyteczne treści pisane z perspektywy eksperta, odpowiadające na pytania użytkowników budują tematyczność strony, a to z kolei nie pozostaje bez wpływu na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Można więc pokusić się o stwierdzenie, że właściwie przygotowane teksty niosą za sobą dwutorowe skutki, zaspokajając jednocześnie potrzeby czytelników i algorytmów. Jak wiadomo i jeden, i drugi typ odbiorców jest we współczesnym internetowym świecie bardzo ważny.
Chcesz tworzyć dobry content dla branży modowej? Korzystaj z wymienionych przez nas wskazówek, działaj kreatywnie, szukaj nowych, oryginalnych pomysłów, sprawdzaj, co w branży piszczy, miej otwartą głowę i zawsze staraj się wyprzedzać konkurencję o krok. Życzymy powodzenia!