preloader
Wypełnij formularz
Przygotujemy dla Ciebie bezpłatną wycenę!

Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.


Domena z WWW a bez WWW a pozycjonowanie

Domena z WWW a bez WWW a pozycjonowanie

Pytanie, jaka wersja domeny – z dopiskiem www czy bez – jest lepsza, często się pojawia w kontekście pozycjonowania. W tym artykule spróbujemy odpowiedzieć na to pytanie.

Z punktu widzenia SEO nie ma absolutnie żadnej różnicy czy pozycjonowana domena będzie mieć dopisek www, czy nie. Jest to jedynie kwestia brandingu. Natomiast należy pamiętać o tym, że wszystkie pozostałe wersje witryny muszą być przekierowane lub, jeśli stosowanie przekierowań nie jest możliwe, oznaczone jako duplikaty za pomocą tagów kanonicznych.

Jak powstał dopisek www?

Do postawienia strony internetowej niezbędne są dwie rzeczy – serwer z własnym adresem IP, na którym fizycznie będą się znajdować wszystkie pliki witryny oraz nazwa domeny, która pomaga użytkownikom znaleźć stronę w sieci. Za połączenie adresu FTP z nazwą domeny odpowiadają serwery DNS.

Po co potrzebny był dopisek www? Kiedyś, kiedy nie istniały jeszcze dostawcy usług internetowych oraz wirtualne serwery, pomagało to odróżniać różne serwery w sieci. Firmy miały własne dedykowane serwery, które pełniły jedną funkcję: FTP lub poczta elektroniczna. W zależności od funkcji, różniła się nazwa hostu:

Protokoły sieciowe

W połączeniu z zarejestrowaną domeną nazwa hostu tworzyła unikalny adres, znany jako FQDN, co pozwalało użytkownikom szybko otrzymać bezpośredni dostęp do serwerów firmy.

W dzisiejszych czasach jeden serwer z jednym adresem IP może obsługiwać jednocześnie stronę internetową i pocztę, więc stosowanie dopisku www nie jest wymagane. Dodatkowo większość współczesnych przeglądarek ukrywa część adresu URL:

Przeglądarka Safari domyślnie ukrywa dopisek www

Przeglądarka Safari domyślnie ukrywa dopisek www

Dopisek www a SEO

W przypadku kiedy strona jest dostępna zarówno przez www, jak i bez www, trzeba poinformować wyszukiwarki, jaka wersja jest preferowana. Wynika to z tego, że wyszukiwarki traktują wersję z www i bez www jako dwie różne strony internetowe i wszystkie wersje zostaną zaindeksowane.

Spowoduje to masowe powielenia wewnętrzne, które są negatywnym zjawiskiem pod względem SEO.

Najlepszym rozwiązaniem jest ustawienie przekierowania 301 po stronie serwera. W takim przypadku za każdym razem, kiedy użytkownik wpisze niekanoniczny adres URL, zostanie automatycznie przekierowany na kanoniczny, np.:

Wpisując adres
https://widzialni.pl/oferta/pozycjonowanie/pozycjonowanie-fraz,
zostanie przekierowany na https://www.widzialni.pl/oferta/pozycjonowanie/pozycjonowanie-fraz

Jeżeli z jakichkolwiek powodów technicznych nie ma możliwości ustawienia automatycznego przekierowania po stronie serwera, to zalecane jest użycie adresów kanonicznych rel=”canonical” na wszystkich zduplikowanych adresach URL, np.:

Link kanoniczny na stronie:
https://widzialni.pl/oferta/pozycjonowanie/pozycjonowanie-fraz,
który będzie wskazywać podstronę https://www.widzialni.pl/oferta/pozycjonowanie/pozycjonowanie-fraz
jako pierwowzór.

Nie jest to jednak zalecana metoda, gdyż Google traktuje linki kanoniczne jako sugestię i może zaindeksować niepożądane adresy URL.

Jak sprawdzić jaka wersja strony jest zaindeksowana?

Zdarzają się sytuacje, kiedy strona jest widoczna w sieci od dawna, natomiast nigdy nie była pozycjonowana. Google w takim przypadku pokazuje w wynikach wyszukiwania jedną wersję strony, a przekierowanie na inną wersję może skutkować przeindeksowaniem całego serwisu. Powstaje więc pytanie, jaka wersja domeny jest główna?

Najłatwiej to sprawdzić wpisując domenę do Google. Wyszukiwarka w takim przypadku sama podpowiada, która wersja strony jest zaindeksowana:

Strona widzialni.pl, zaindeksowana jest wersja z www

Strona widzialni.pl, zaindeksowana jest wersja z www

Połączenie różnych wersji strony

Żeby przekierować wszystkie wersje strony na serwerach Apache, trzeba znaleźć plik .htaccess, który znajduje się w katalogu głównym na serwerze FTP. Jeśli taki plik nie istnieje, trzeba go utworzyć.

Modyfikując plik za pomocą edytora tekstowego, np. Notepad++, trzeba dokleić następujący kod:

Jeśli chcemy zostawić dopisek WWW, np. https://www.widzialni.pl

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www.
RewriteRule ^(.*)$ http://www.%{HTTP_HOST}/\ [R=301,L]

Jeśli nie chcemy zostawiać dopisek WWW, np. https://widzialni.pl

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.(.*)$ [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://%1/\ [R=301,L]

Dodanie jednego z tych kodów spowoduje, że użytkownik, wchodząc na wersję strony z dopiskiem lub bez, zostanie natychmiast przekierowany na wybraną wersję strony:

Przekierowania na serwerrze

Po wdrożeniu wszystkich przekierowań należy sprawdzić poprawność działania wszystkich podstron serwisu.

Kursy z marketingu internetowego online!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy.

Dołącz do newslettera i otrzymuj regularną dawkę wiedzy oraz ciekawostek ze świata digital marketingu!

Z naszą pomocą zawsze będziesz na bieżąco – bez spamu!

Poznaj historie, które odmienią Twój biznes

Oglądaj na YouTube!

+
Brak komentarzy
Dodaj własny
Współadministratorami danych osobowych są: Semergy sp. z o.o. sp. k., Artefakt sp. z o.o. sp. k., Semahead sp. z o.o. sp. k., Grupa Tense Polska sp. z o.o. sp. k., Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k. Sprzeciw wobec przetwarzania danych możesz złożyć w każdym momencie poprzez kontakt z Administratorem lub Doradcą Klienta, który skontaktował się z Tobą w celu przedstawienia zamówionej wyceny. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności.
Pełna treść polityki prywatnościRegulamin strony

O blogu

Blog powstał w celu przybliżenia marketingu internetowego w wyszukiwarkach wszystkim zainteresowanym tą tematyką. Będziemy dzielić się tutaj naszą wiedzą oraz nowościami z branży. Życzymy miłej lektury.

Szukaj