Social media blog- jak pisać, by zostać usłyszanym?
Spis treści:
- Część pierwsza: o czym chcesz mówić? Czyli wybór tematu
- Część druga: jakie treści chcesz publikować? Wybór odpowiedniej platformy
- Część trzecia: jak publikować treści na blogu w social mediach?
- Część czwarta: analiza danych zamieszczanych na blogu w social mediach
- Część piąta: troska o jakość treści
- Część szósta: garść przydatnych wskazówek
- Twój unikalny social media blog
Social media są dla nas elementem codzienności, dziś niemal tak oczywistym jak to, że rano jemy śniadanie. Dla wielu z nas stały się platformą wyrażania opinii, ale również – zarobkowania. Blogerzy przenoszą się na Facebooka i Instagrama, ale nie rezygnują z tworzenia wpisów, robią to tylko w nieco inny sposób. Wszak prowadzenie bloga cały czas wiąże się z masą zalet.
Jeśli i Ty postanowiłeś założyć swojego bloga w social mediach, powinieneś odpowiednio się do takiej działalności przygotować. Media społecznościowe kierują się swoimi prawami, które należy przyswoić i respektować. Biorąc je pod uwagę, zdecydowanie zwiększysz swoje szanse na wykreowanie ciekawego contentu, który przyciągnie dużą liczbę odbiorców. Jeśli jesteś gotowy na przygodę z blogiem w social mediach, to nie pozostaje nam nic innego, jak zapiąć pasy i ruszać!
Część pierwsza: o czym chcesz mówić? Czyli wybór tematu
Kwestią kluczową jest wybór tematu. Jeśli masz własny sklep internetowy lub świadczysz usługi w określonej dziedzinie, rozwiązanie problemu jest dość proste – musisz pisać o tym, czym się zajmujesz. Jeśli nie prowadzisz działalności zarobkowej lub dopiero ją planujesz, odpowiedz sobie na kilka pytań: czym mogę zaskoczyć odbiorców, w jakiej dziedzinie posiadam wiedzę szerszą niż przeciętny internauta, jakimi umiejętnościami mogę podzielić się z innymi? Pamiętaj, że odbiorca łatwo wyczuje fałsz i to, że piszesz o czymś, o czym nie masz pojęcia. Bądź szczery, naturalny i merytoryczny. Pisanie o wszystkim lub o niczym z pewnością się nie sprawdzi i nie przyciągnie do Ciebie rzeszy czytelników.
Część druga: jakie treści chcesz publikować? Wybór odpowiedniej platformy
Pytanie umieszczone powyżej prowadzi bezpośrednio do drugiego – do kogo skierowany ma być Twój blog w social mediach? Każde z popularnych obecnie mediów społecznościowych kieruje się innymi zasadami, jest też zorientowane na inne grupy docelowe, a przynajmniej, co pokazują badania, znajduje innych odbiorców.
Ponieważ jesteś zainteresowany blogowaniem, pomińmy Twittera i TikToka na rzecz dwóch najpopularniejszych „sociali” je umożliwiających – Facebooka i Instagrama. Jak pokazują analizy, odbiorcami obu mediów społecznościowych są, w większości, inne grupy wiekowe. Obecne tendencje sugerują, że najbardziej aktywnymi użytkownikami Facebooka jest grupa dzisiejszych czterdziestolatków, podczas gdy Instagram jest medium współczesnych trzydziestolatków. Oczywiście, nie należy wyciągać z tego faktu nazbyt daleko idących wniosków, niemniej, warto wziąć te statystyki pod uwagę. Kolejną kwestią jest dobór platformy pod kątem publikowanych przez Ciebie treści. Siłą rzeczy, użytkownicy Facebooka są nastawieni na konsumowanie bardziej rozbudowanego contentu niż fani Instagrama. Nie oznacza to oczywiście, że nie da się za jego pomocą blogować. Powinieneś raczej pomyśleć w jego przypadku o innej strategii prowadzenia swojego bloga.
Jeszcze inne możliwości daje blogowanie na LinkedInie. Tworząc wpisy w tym serwisie, dotrzesz do zupełnie innego odbiorcy – nie indywidualnego, lecz biznesowego. Jest to szczególnie ważne, jeśli za pomocą bloga chcesz promować swoją markę. Za pośrednictwem LinkedIna zadbasz o jej dobry wizerunek oraz zbudujesz pozycję eksperta w danej dziedzinie. Dzięki temu będziesz miał szansę zyskać ważne kontakty biznesowe. W Polsce LinkedIn intensywnie się rozwija, więc wejście do tego świata może być dla Ciebie sporą szansą. Pamiętaj tylko, aby dostosować styl wypowiedzi do charakteru portalu – język powinien być rzeczowy, formalny, mniej swobodny niż w innych mediach społecznościowych. Twórz merytoryczne, wartościowe treści, skłaniające odbiorców do działania i włączania się w dyskusję.
Zgodnie z wcześniejszą sugestią, inaczej należy „skroić” swojego Instagrama, inaczej Facebooka, a jeszcze inaczej LinkedIna. W pierwszym z wymienionych przypadków mamy do czynienia z medium, którego największą siłą jest sfera wizualna – Instagram oddziałuje w dużej mierze obrazem, który w konsekwencji przyciąga (lub nie) do treści publikowanych pod nim. Oczywiście, ta zasada odnosi się również do treści umieszczanych na Facebooku, tyle że w bardziej ograniczonym stopniu. Publikując swoje przemyślenia za jego pomocą, można zawrzeć o wiele więcej treści w ramach jednego posta niż w przypadku Instagrama. Podbnie dzieje się w przypadku na LinkedInie – tu stawiamy na rzeczowy, branżowy content. Wybór jednej z dróg jest tak naprawdę kwestią decyzji o tym, do kogo i w jaki sposób chcesz trafić.
W każdym z wymienionych przypadków musisz za to pamiętać, że tworzysz dla osób obserwujących Twój profil. Być może ta konkluzja wydaje się z pozoru banalna, rzecz w tym, by być dostępnym dla osób, które chcą się z Tobą skomunikować. Odpisywanie na wiadomości i komentarze ze zwłoką to prosta droga do katastrofy nawet dla najciekawszego profilu. Systematyczność w jego prowadzeniu to podstawa sukcesu w długofalowej perspektywie i oznaka szacunku wobec followersów poświęcających swój czas na czytanie wykreowanych przez Ciebie treści.
Warto również pamiętać o możliwościach, jakie oferują poszczególne platformy. Facebook jest na przykład doskonałym narzędziem do uruchomienia kampanii reklamowej, dlatego też dobrze sprawdzi się jako baza, bądź element bloga marketingowego. Social media marketing blog to z resztą coraz popularniejszy trend – umożliwia bezpośredni kontakt z odbiorcą zamieszczonej na nim reklamy.
Tak jak w przypadku każdego innego bloga, sklepu internetowego czy jakiejkolwiek aktywności, kluczową kwestią jest dostęp do danych opisujących jego funkcjonowanie. Powinieneś wiedzieć kto, kiedy i dlaczego czyta (lub nie) zamieszczony przez Ciebie content. Do tego celu możesz wykorzystać narzędzia do analizy danych zamieszczonych w Internecie, takie jak np. Audience Insight. Dzięki nim będziesz mógł również lepiej określić potrzeby grupy docelowej, do której trafić mają nowości zamieszczone w Twoich social mediach. Trzymając rękę na pulsie, będziesz w stanie poddawać korekcie publikowane treści, przy czym pamiętaj – mało która materia lubi gwałtowne zmiany! Bliżej recepty na sukces będziesz, utrzymując wytyczony kurs, poddając go ewentualnym korektom, niż rzucając się od ściany do ściany i dokonując gwałtownych zmian w ramach swojego social media bloga.
Część piąta: troska o jakość treści
Choć blog prowadzony w mediach społecznościowych rządzi się swoimi prawami, nie powinien diametralnie różnić się od jego klasycznego pierwowzoru, który wciąż wart jest uwagi. Jak pisać bloga w mediach społecznościowych? Przede wszystkim interesująco i poprawnie. Przed przystąpieniem do tworzenia wpisu powinieneś go rozplanować. Odpowiedz sobie na pytanie, o czym chcesz opowiedzieć i rozbij wypowiedź na kilka akapitów. Nie zapomnij o logicznej konstrukcji tekstu – niech ma wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Zacznij wypowiedź od krótkiego zagajenia, a zakończ podsumowaniem – nie urywaj postu nagle, bez puenty.
Dbaj także o język. Poprawność stylistyczna i gramatyczna mogłaby się wydawać czymś oczywistym, jednak sporo osób piszących w sieci zapomina o podstawowych zasadach języka polskiego. Ważne jest także opracowanie określonego stylu komunikacji. Dostosuj go do swojej grupy docelowej i bądź konsekwentny. Jeśli postanowiłeś zwracać się do swoich odbiorców w drugiej osoby liczby pojedynczej, czyli „na ty”, rób to konsekwentnie. Nie zmieniaj stylu wypowiedzi, używaj podobnego słownictwa, najlepiej takiego, które przychodzi Ci w sposób naturalny. Twórz interesujące i angażujące treści – takie, jakie sam chętnie byś przeczytał.
Część szósta: garść przydatnych wskazówek
Na koniec podrzucamy kilka drobnych, technicznych wskazówek, które mogą wpłynąć pozytywnie na Twoją działalność. Jak pisać bloga w social mediach, aby docierać do sporego grona odbiorców?
Po pierwsze, bądź aktywny. Dołączaj do grup tematycznych, daj się poznać, wchodź w dyskusje, komentuj. Podobną aktywność przejawiać możesz pod postami związanymi z Twoją branżą poza grupami. Bądź na bieżąco, poznaj swoją konkurencję, sposób komunikacji, poruszane tematy oraz pytaniami czytelników, pojawiające się pod postami. Warto także dołączyć do grup związanych z samym blogowaniem, aby być na bieżąco z aktualizacjami, innowacjami i ciekawostkami ze sfery social mediów.
Nie wstawiaj linków w każdym poście. Algorytmy Facebooka są dość surowe, mogą Cię ukarać i nie wyświetlać wysoko Twoich postów. Zaplanuj kilka postów miesięcznie, w których nie pojawią się odnośniki lub umieszczaj je w komentarzach.
Możesz także skorzystać w płatnych form promocji, takich jak Facebook Ads czy Instagram Ads, które zwiększą widoczność Twoich postów i pomogą przyciągnąć większe grono odbiorców. Jeśli zamierzasz zarabiać za pomocą swoich wpisów, sprzedając za ich pośrednictwem produkty lub usługi, inwestycja w płatną reklamę może okazać się bardzo opłacalna, a nierzadko wręcz niezbędna.
Jeśli podejmiesz wyzwanie i zaczniesz prowadzić bloga, nie zapominaj, że media społecznościowe to nieprzebrane przestrzenie, wypełnione po brzegi informacjami i obrazami. Aby móc być w tym gąszczu widocznym i czytanym, trzeba być oryginalnym. Śledź konkurencję i znajdź coś, czym będziesz odróżniać się od reszty. Pisanie bloga w social mediach to ciągły proces związany ze śledzeniem trendów oraz gotowością do zmian. Strategia, otwartość, konsekwencja to przymioty blogera myślącego o długofalowym sukcesie. Powodzenia we wdrażaniu ich w życie!