preloader
Wypełnij formularz
Przygotujemy dla Ciebie bezpłatną wycenę!

Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.


Wybór domeny internetowej – czym się kierować, a czego unikać?

Wybór domeny internetowej – czym się kierować, a czego unikać?

Nieważne, czy prowadzisz firmę, planujesz otworzyć sklep internetowy czy też założyć bloga – podstawą zaistnienia w sieci jest wybór, a następnie zakup dobrej domeny internetowej. Zastanawiasz się, jakie parametry należy sprawdzić przed zakupem domeny oraz jakich domen unikać? Czy warto kupić domenę z historią i linkami oraz czy nazwa domeny ma wpływ na pozycjonowanie strony www? Odpowiedzi na te i wiele więcej pytań znajdziesz w poniższym poradniku.

Wybór odpowiedniej domeny to kluczowy moment dla całego naszego internetowego przedsięwzięcia. Bez względu na to, czy szukamy domeny dla strony firmowej, osobistego bloga czy też sklepu internetowego, powinniśmy sprawdzić, czym kierować się podczas wyboru oraz jakich adresów nie kupować. Niestety, wybierając nazwę oraz rozszerzenie domeny często popełniamy podstawowe błędy, w tym m.in. nie weryfikujemy historii domeny oraz linków przychodzących, co może mieć w późniejszym czasie negatywny wpływ na widoczność naszej strony. Zacznijmy jednak od początku.

  1. Co to jest domena internetowa?
  2. Historia domeny
  3. Wiek domeny
  4. Linki przychodzące do witryny
  5. Domena nowa czy używana – za i przeciw
  6. Rozszerzenie domeny
  7. Nazwa domeny a pozycjonowanie
  8. Dobra domena – kilka cennych rad

1. Co to jest domena internetowa?

Najprościej mówiąc, domena internetowa to nic innego jak nazwa, pod którą dostępna jest dana strona WWW. Adres domeny wpisuje się w pasku przeglądarki, co umożliwia nam podejrzenie zawartości strony. W nazwie domeny najczęściej zamieszczana jest nazwa firmy, marki, typ oferowanych produktów, bądź imię i nazwisko (często spotykane w przypadku blogerów). Bez domeny internetowej nie uruchomimy strony WWW. Co ważne, jeżeli zarejestrujemy już domenę, inny użytkownik nie będzie w stanie nam jej odebrać, aż do czasu jej wygaśnięcia. Musimy pamiętać zatem o regularnym jej przedłużaniu.

Domena internetowa Widzialni.pl

Domena internetowa Widzialni.pl

2. Historia domeny

Jeżeli wybraliśmy już nazwę domeny internetowej, jeszcze przed zakupem powinniśmy sprawdzić jej historię. Dlaczego sprawdzenie historii domeny jest takie ważne? Dokładne sprawdzenie, jaka zawartość prezentowana była historycznie pod danym adresem pozwala nam określić, czy prezentowane wcześniej treści były zgodne z nazwą domeny oraz treścią, którą planujemy w przyszłości umieścić na naszej stronie. Zachowanie ciągłości tematycznej jest bardzo ważne. Niepodważalnie lepszym wyborem dla właściciela sklepu odzieżowego będzie zarejestrowanie domeny, pod którą wcześniej prezentowane były materiały powiązane z modą i stylizacjami, niż tej, na której widniały treści przeznaczone dla osób dorosłych.

Jak sprawdzić historię domeny?

Jednym z najpowszechniejszych narzędzi jest Internet Archive Wayback Machine (http://archive.org/web/). Pozwala ono zupełnie za darmo sprawdzić historyczną zawartość, jaka znajdowała się na wybranej przez nas domenie. Po wpisaniu nazwy domeny oraz wybraniu danego okresu, ukażą nam się zrzuty ekranu prezentujące historyczną zawartość witryny.

Historia domeny Widzialni.pl

Historia domeny Widzialni.pl

Dodatkowo Web Archive pozwala również zweryfikować, czy domena była systematycznie przedłużana.

Ciągłość przedłużenia domeny Widzialni.pl

Ciągłość przedłużenia domeny Widzialni.pl

Sprawdzenie samej historii nie pozwoli nam podjąć ostatecznej decyzji, jaką domenę kupić. Jeżeli nie mamy zastrzeżeń co do jej historii, powinniśmy zweryfikować jeszcze wiek oraz linki przychodzące. Domeny porzucane są najczęściej z dwóch powodów. Pierwszy z nich to kara lub filtr od Google za spamowe linki przychodzące. Drugim powodem jest kara za spamowe treści. Jeżeli zauważymy, że pod daną domeną historycznie prezentowane były spamowe treści, bądź witryna wygląda jak po ataku hakerskim, zdecydowanie powinniśmy sobie ją odpuścić.

3. Wiek domeny

Wiek domeny pozwala nam określić, kiedy po raz pierwszy domena została zarejestrowana. Najprostszym sposobem na sprawdzenie wieku domeny jest skorzystanie z jednego z darmowych narzędzi dostępnych w wyszukiwarce Google. Jednym z takich narzędzi jest Webconfs.com, gdzie po podaniu nazwy domeny od razu otrzymamy informację, kiedy po raz pierwszy została zarejestrowana.

Wiek domeny Widzialni.pl

Wiek domeny Widzialni.pl

Jak widać na powyższym zrzucie ekranu, domena Widzialni.pl zarejestrowana po raz pierwszy została ponad 11 lat temu. W jaki sposób znaleźć więcej narzędzi do sprawdzenia wieku domeny? Wystarczy w wyszukiwarce Google wpisać „domain age tool” lub „domain age checker”.

4. Linki przychodzące (backlinks)

Po sprawdzeniu historii oraz wieku domeny przyszedł czas na sprawdzenie linków przychodzących (backlinks). Dokładna weryfikacja, jakie linki prowadzą do naszej witryny, jest priorytetem i powinna być wykonana za każdym razem, gdy chcemy zarejestrować domenę. Odpowiedni profil linkowy pozytywnie wpłynie na pozycjonowanie strony, zaś duża ilość spamowych odnośników może skutecznie uniemożliwić nam wypozycjonowanie serwisu. Jeżeli do danej domeny prowadzą podejrzane linki, jednak bardzo zależy nam na jej zarejestrowaniu, musimy liczyć się z tym, że oczyszczenie domeny ze szkodliwych linków za pomocą narzędzi Google Disavow Tools (link detox) może zająć bardzo dużo czasu.

Parametry domeny i linki przychodzące w Ahrefs.com

Parametry domeny i linki przychodzące w Ahrefs.com

Jak sprawdzić linki przychodzące do witryny?

Liczba linków przychodzących oraz ich źródła sprawdzimy m.in. za pomocą takich narzędzi jak Ahrefs.comMajestic.com. Oba narzędzia dodatkowo umożliwiają sprawdzenie ogólnej „mocy domeny”, która jest wynikiem oceny jakości odnośników przychodzących przez autorskie algorytmy.

5. Domena nowa czy używana?

Przed uruchomieniem strony internetowej musimy znaleźć odpowiednią domenę, pod którą nasza witryna dostępna będzie w sieci. Domenę możemy kupić zarówno nową, jak i używaną. Czym się różnią?

  • Nowa domena – taka domena nie była wcześniej używana, co oznacza brak historii i linków przychodzących. Plusem rejestracji świeżej domeny jest fakt, że mamy tzw. czysty start, czyli możemy od początku budować autorytet domeny bez obaw o złą historię czy spamowe linki. Minusem zakupu takiej domeny jest brak potencjalnych naturalnych linków prowadzących do naszej strony pozyskanych przez poprzednich właścicieli oraz brak zgodnej tematycznie historii.
  • Używana domena – taka domena posiada swoją historię oraz linki przychodzące. Jej plusem jest fakt, że może posiadać naturalne linki oraz zgodną tematycznie historię. W większości przypadków historię domeny sprawdzimy bez problemu, jednak żadne narzędzie nie pokazuje wszystkich linków przychodzących. Jeżeli zarejestrujemy przejętą domenę, okazać się może, że prowadzą do niej odnośniki potencjalnie szkodzące widoczności naszego serwisu (sprawdzimy to w Narzędziach Google Search Console).

6. Rozszerzenie domeny

Przed wyborem rozszerzenia domeny staje niemal każdy, kto rozpoczyna swoją przygodę z biznesem w Internecie. Odpowiedni wybór rozszerzenia niejednokrotnie może dać nam przewagę nad konkurencją, zwłaszcza w kwestii budowania rozpoznawalności i renomy marki. Rozszerzenie domeny ma również wpływ na widoczność strony w wynikach wyszukiwania, na co w początkowym etapie rezerwowania domeny przedsiębiorcy często nie zwracają uwagi.

Wybierając rozszerzenie domeny powinniśmy kierować się głównie tym, na jakim obszarze znajduje się nasza grupa docelowa oraz jakiego typu działalność prowadzimy. W przypadku sklepów internetowych skierowanych głównie do naszych rodaków, zdecydowanie najlepszym wyborem jest domena z rozszerzeniem .pl, która budzi największe zaufanie wśród kupujących. Sklepy internetowe posiadające inne rozszerzenia często postrzegane są jako kopie, godne mniejszego zaufania. Wyjątkiem są oczywiście strony w domenie .com lub .eu, które wykorzystywane są przez firmy o zasięgu międzynarodowym. Podobna sytuacja występuje w przypadku stron firmowych, tzw. wizytówek.

  • Domeny .pl – jest to najchętniej wybierana przez Polaków domena krajowa, sprawdzająca się zarówno w przypadku sklepów internetowych, stron firmowych, serwisów informacyjnych i wszystkich innych typów stron, których grupą docelową są mieszkańcy Polski. W przypadku rozszerzenia .pl trudność stanowić może znalezienie wolnej domeny.
  • Domeny .com – pierwotnie wykorzystywane głównie w obrębie stron firmowych (skrót .com pochodzi od nazwy company). Domeny .com idealnie sprawdzają się w przypadku serwisów i stron globalnych, gdzie nie będziemy ograniczać się wyłącznie do jednego kraju.
  • Domeny .eu – tego typu rozszerzenie spotykamy coraz częściej, na co wpływ mają 2 czynniki. Pierwszy z nich to fakt, że jest to idealna alternatywa dla domeny .pl. Drugim powodem, dla którego coraz częściej sięgamy po domeny .eu, jest ich międzynarodowy zasięg, o czym wprost informuje samo rozszerzenie. Na domenę .eu najczęściej decydują się firmy, które prowadzą działalność na terenie Unii Europejskiej lub mają takie działania w planach.
  • Domeny regionalne – często nazywane domenami krajowymi drugiego poziomu. Na tego typu domenę warto zdecydować się w przypadku, gdy prowadzimy działalność jedynie w określonym regionie lub na terenie danego miasta. Przykłady domen lokalnych: .poznan.pl, .waw.pl, .bydgoszcz.pl, .opole.pl, .malopolska.pl itd.

7. Nazwa domeny a pozycjonowanie

Na temat tego, czy zamieszczanie fraz kluczowych w domenie ma znaczenie w kwestii pozycjonowania, znaleźć w sieci można wiele sprzecznych informacji. Część specjalistów z branży w dalszym ciągu uważa, że umieszczenie słowa kluczowego w domenie w znaczący sposób daje jej przewagę nad konkurencją. Kolejni specjaliści natomiast twierdzą, że dodanie w domenie frazy kluczowej nie ma już znaczenia. Jaka jest prawda?

Zamieszczanie wyrażeń kluczowych, na które chcemy się pozycjonować w nazwie domeny, jeszcze kilka lat temu przynosiło miarodajne efekty. Na chwilę obecną Google w coraz mniejszym stopniu respektuje upychanie fraz w domenie i zwyczajnie w większości przypadków je ignoruje. Nie oznacza to jednak, że dzieje się tak za każdym razem – zawsze znajdą się wyjątki. Przy obecnych zmianach w algorytmie Google zdecydowanie bardziej powinniśmy skupić się na marce oraz na tym, aby domena strony firmowej wyglądała naturalnie i profesjonalnie.

Finalnie Google dążyć będzie do całkowitego ignorowania fraz kluczowych w adresach stron. Nigdy nie ma również gwarancji, czy takie domeny z czasem nie będą gorzej oceniane od tych, które w domenie posiadają jedynie nazwę marki – brand.

8. Dobra domena – kilka cennych rad

Dobra nazwa domeny to podstawa, niezależnie od tego, czy strona internetowa ma być wizytówką naszej firmy, sklepem czy portalem ogłoszeniowym. Przyjazna dla internautów nazwa, nie sprawiająca problemów zarówno w zapisie, jak i wymowie to połowa sukcesu. Na co zwrócić szczególną uwagę, wybierając nazwę domeny?

  • Polskie znaki w domenie – na chwilę obecną wykupienie domeny zawierającej polskie znaki nie stanowi żadnego problemu. Niestety, używanie polskich znaków może wiązać się z tym, że internauci błędnie zinterpretują znaki specjalne i finalnie w oknie przeglądarki internetowej wpiszą adres bez polskich znaków. Taka sytuacja rodzi 2 problemy. Pierwszy z nich to utracony klient, zaś drugi to fakt, że mógł on przejść na stronę naszej konkurencji. Dzieje się tak, ponieważ przez lata surfowania w sieci, internauci nauczyli się pomijać polskie znaki w domenach. Trudny w pisowni adres strony www może okazać się również progiem nie do przejścia dla obcokrajowców.
  • Trudna do zapamiętania i zapisania domena – im łatwiejsza do zapisania i zapamiętania domena, tym lepiej. Najczęściej spotykane trudności wynikają z faktu używania w domenach nadmiernej ilości myślników, polskich znaków, cyfr, czy zagranicznych słów różniących się w pisowni i wymowie. Zbyt trudna nazwa domeny nie zapadnie w pamięć potencjalnemu użytkownikowi/klientowi, co w efekcie prowadzić będzie do utraty potencjalnego ruchu na stronie. Przykładem domeny sprawiającej trudności internautom jest np. leroymerlin.pl.
  • Rozszerzenie domeny – wybór odpowiedniego rozszerzenia ma duże znaczenie zarówno pod kątem wizerunku marki, jak i przyszłej widoczności strony w sieci. Musimy zatem dobrać rozszerzenie zgodnie z obszarem, na którym prowadzić będziemy swoją działalność. Najczęściej wybierane domeny to .pl, .com, .eu oraz domeny regionalne.
  • Zapadająca w ucho nazwa domeny – adresy strony internetowej powinien być nie tylko prosty pod kątem pisowni, ale także powinien doskonale zapadać w pamięć. Łatwa do zapamiętania domena z pewnością chętniej będzie przekazywana kolejnym potencjalnym użytkownikom. Najlepszym rozwiązaniem jest wybór domeny, która nie różni się w pisowni i mowie.
  • Wyróżnij się na tle konkurencji – wyróżnienie sie na tle konkurencji również w przypadku domeny jest bardzo ważną kwestią wizerunkową. W tej kwestii nie warto kopiować pomysłów od konkurencji. Zbyt zbliżona nazwa domeny do tej, której używa konkurencja, wprawiać może potencjalnych klientów w błąd.
  • Cyfry w nazwie domeny – dodawanie cyfr w nazwie domeny bardzo często prowadzi do jej błędnego zapisu. O ile domena, którą zobaczymy w formie pisemnej, nie sprawi nam problemów, tak usłyszany w tej formie adres może wprawiać w zakłopotanie. Problemem okazuje się zapis cyfr, bowiem osoba słysząca adres strony zastanawiać się będzie, czy zawarte w nim cyfry zapisane są słownie czy też numerycznie.
  • Myślnik w nazwie domeny – nadmierne stosowanie myślników w domenie prowadzić może do jej błędnego zapisu przez potencjalnych klientów/użytkowników. Najlepszym rozwiązaniem jest wybór takiej domeny, która nie posiada dodatkowych znaków dzielących poszczególne wyrazy. Wyjątkiem są oczywiście strony firmowe, gdzie myślnik jest nierozłącznym elementem brandu.

Mam nadzieję, że teraz odpowiedź na pytanie, jak wybrać najlepszą domenę internetową dla swojego przedsięwzięcia, będzie dla Was już dużo łatwiejsza.

Kursy z marketingu internetowego online!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy.

Dołącz do newslettera i otrzymuj regularną dawkę wiedzy oraz ciekawostek ze świata digital marketingu!

Z naszą pomocą zawsze będziesz na bieżąco – bez spamu!

Poznaj historie, które odmienią Twój biznes

Oglądaj na YouTube!

2
Komentarze
Dodaj własny
  1. 1

    Jeden za naszych klientów miał problem z wyborem domeny, ponieważ chciał założyć sklep internetowy – tak aby mimo wszystko domena do sklepu kojarzyła się z domeną istniejącej strony. W tym przypadku o krótkiej domenie, którą można łatwo zapamiętać nie ma nawet mowy. Pierwszy człon domeny anglojęzyczny plus końcówka com pl. Wspólnie z klientem doszliśmy do wniosku, że najlepszym rozwiązaniem będzie kupno nowej domeny i przedrostek e(enazwafirmy.com.pl). Było to najprostsze, najbardziej logiczne rozwiązanie, aby nazwa strony internetowej i sklepu zostały ze sobą w jakiś sposób połączone.

  2. 2

    […] Bardziej szczegółowe informacje o tym, na co należy zwracać uwagę przy wyborze domeny dla strony internetowej znajdziesz w jednym z naszych artykułów odpowiadającym na pytanie: Wybór domeny internetowej – czym się kierować, a czego unikać? […]

+
Napisz komentarz
Współadministratorami danych osobowych są: Semergy sp. z o.o. sp. k., Artefakt sp. z o.o. sp. k., Semahead sp. z o.o. sp. k., Grupa Tense Polska sp. z o.o. sp. k., Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k. Sprzeciw wobec przetwarzania danych możesz złożyć w każdym momencie poprzez kontakt z Administratorem lub Doradcą Klienta, który skontaktował się z Tobą w celu przedstawienia zamówionej wyceny. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności.
Pełna treść polityki prywatnościRegulamin strony

O blogu

Blog powstał w celu przybliżenia marketingu internetowego w wyszukiwarkach wszystkim zainteresowanym tą tematyką. Będziemy dzielić się tutaj naszą wiedzą oraz nowościami z branży. Życzymy miłej lektury.

Szukaj