preloader
Bezpłatna wycena

agree(wymagane)
To pole jest używane do walidacji i powinno pozostać niezmienione.
Współadministratorami danych osobowych są: Semergy sp. z o.o. sp. k., Artefakt sp. z o.o. sp. k., Semahead sp. z o.o. sp. k., Grupa Tense Polska sp. z o.o. sp. k., Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k. Sprzeciw wobec przetwarzania danych możesz złożyć w każdym momencie poprzez kontakt z Administratorem lub Doradcą Klienta, który skontaktował się z Tobą w celu przedstawienia zamówionej wyceny. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności.
Pełna treść polityki prywatnościRegulamin strony

Zmiana domeny a pozycje strony

Zmiana domeny a pozycje strony

W procesie rozwoju strony internetowej może zdarzyć się sytuacja, która wymaga zmiany domeny. Powody mogą być różne i zależeć od konkretnych potrzeb i celów.

Przykładowo może się okazać konieczne przeniesienie całej witryny z subdomeny na domenę główną. Taka zmiana może wynikać z potrzeby ujednolicenia adresu strony oraz zwiększenia czytelności i zrozumiałości dla użytkowników.

Innym motywem do zmiany adresu może być chęć rozszerzenia zasięgu geograficznego działalności firmy. Jeśli firma chce skierować swoje usługi lub produkty na nowe rynki, to może ona zdecydować się na zmianę domeny, aby lepiej odzwierciedlać lokalizację i charakter jej działalności.

Niezależnie od przyczyny migracji główne pytanie, które pojawia się prawie zawsze, brzmi następująco: jak przeprowadzka wpłynie na wyniki SEO, pozycję i ruch do strony firmowej? Co trzeba zrobić i jak przeprowadzić migrację, aby cały dotychczas wypracowany ruch pozostał bez zmian lub spadł minimalnie?

Odpowiadając na to pytanie, trzeba najpierw zrozumieć, czym w ogóle jest domena, jaką funkcję pełni i dlaczego jest tak istotna w kontekście pozycjonowania.

Czym jest domena?

Mówiąc prostym językiem, domena to miejsce, w którym witryna jest opublikowana w Internecie. Schemat działania tego na pierwszy rzut oka skomplikowanego systemu jest dość prosty:

  • Witryna internetowa składa się z różnych stron, takich jak strona główna, podstrony konkretnych usług lub produktów, „O nas”, „Kontakt”. Każda z nich ma unikalny adres, który pozwala na odwiedzanie.
  • Te strony wraz z zawartością, taką jak tekst, obrazy i multimedia, są przechowywane na specjalnym komputerze nazywanym serwerem internetowym. Jest on odpowiedzialny za udostępnianie tych stron użytkownikom, gdy wpisują odpowiedni adres w przeglądarce.
  • Domena to nazwa adresu, pod którym strony internetowe danej witryny są opublikowane na serwerze internetowym. Może być wybrana przez właściciela witryny i zawierać unikalne słowa, takie jak nazwa firmy, marki lub inny wybrany identyfikator. Na przykład, jeśli witryna ma nazwę mojafirma.com, to mojafirma jest częścią domeny, a .com wskazuje na typ domeny, w tym przypadku domenę komercyjną.
  • Domena jest kluczowym elementem identyfikacji i dostępności witryny w Internecie. Dzięki niej użytkownicy mogą odwiedzać witrynę, wpisując jej nazwę w przeglądarkę. Jest to swojego rodzaju unikalny adres, który kieruje ich bezpośrednio do odpowiednich stron witryny.
  • W ten sposób, dzięki witrynie, serwerowi i domenie, możliwe jest udostępnianie zawartości witryny w Internecie, co umożliwia użytkownikom łatwe korzystanie z witryn i przeglądanie różnych stron.

Domena jest potrzebna do dwóch celów.

  • Po pierwsze, jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania witryny internetowej. Domena to swoisty „adres”, pod którym strona jest dostępna dla użytkowników. Działa jak wizytówka lub etykieta identyfikacyjna witryny, umożliwiając jej rozpoznawalność w sieci.
  • Po drugie, domena umożliwia użytkownikom łatwy dostęp do określonej strony. Użytkownik wpisuje nazwę domeny w pasku adresu przeglądarki, a serwer internetowy odpowiedzialny za daną domenę przekierowuje go do żądanej witryny. Dawniej, aby uzyskać taki efekt, używano adresów IP, które składają się z cyfr. Jednak ze względu na trudność w zapamiętywaniu liczb i problematyczną naturę adresów IP, wprowadzono format alfabetyczny, czyli domeny. Dzięki temu użytkownicy mogą łatwo zapamiętać nazwy domen i wprowadzać je w przeglądarce, aby szybko dotrzeć do swoich ulubionych stron. Domena stanowi przyjazny dla człowieka interfejs, który ułatwia nawigację i dostęp do zawartości w Internecie.

Najczęstsze powody do zmiany nazwy domeny

Konieczność zmiany nazwy domeny strony internetowej może wynikać zarówno z obiektywnych powodów, jak i z woli właściciela. Do najczęstszych powodów do zmiany domeny można zaliczyć:

Zmiana nazwy firmy lub organizacji

Niezgodność między starym adresem URL a nową nazwą firmy zauważalnie zmniejsza zaufanie do witryny i firmy ogólnie. Załóżmy, że wcześniej firma nazywała się MAXI-SEO, a teraz ULTRASEO. W takim przypadku warto zmienić nazwę domeny z maxi-seo.pl na ultraseo.pl. W ten sposób użytkownicy nie będą zadawać sobie pytania, dlaczego adres strony internetowej nie odpowiada rzeczywistej nazwie organizacji.

Dodatkowo, taka zmiana domeny pomaga w budowaniu spójnej marki, przyczynia się do poprawy wizerunku firmy i pozytywnie wpływa na odbiór jej usług czy produktów.

Zmiana kraju prowadzenia działalności

Często nowa domena jest potrzebna przy rozszerzaniu działalności handlowej z konkretnego regionu na cały kraj lub zmianie kraju, a najczęściej – rozszerzeniu działalności na kolejne państwa. Na przykład zamiast sklepbhp.poznan.pl -> sklepbhp.pl, zmiana polega na przejściu z domeny regionalnej na krajową – poznan.pl => .pl i tak dalej.

Kiedy firma wchodzi na międzynarodowy rynek, często dokonuje zakupu nazw w strefach niezwiązanych z konkretnymi krajami, takich jak .net lub .com, które są powszechnie rozpoznawalne i kojarzone z międzynarodowymi firmami. Posiadanie takiej domeny pomaga budować zaufanie i profesjonalny wizerunek w oczach klientów zagranicznych.

Kary i filtry ze strony wyszukiwarek

Czasami konieczne jest przeniesienie stron na nowe domeny z powodu nałożenia kary ze strony wyszukiwarek. Niektórzy specjaliści ds. pozycjonowania korzystają z niedozwolonych metod promocji, takich jak zakup dużej liczby niskiej jakości linków lub cloaking (pokazywanie robotom jednej strony, a użytkownikom innej). Niemniej jednak ostatecznie po takich działaniach strony internetowe tracą pozycję lub są całkowicie wykluczane z indeksu. Jedynym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest przeniesienie na nową domenę.

blog widzialni - zmiana domeny

 

Powiązania między domeną a SEO

Domena jest bezpośrednią częścią samej strony internetowej. Ma również spory wpływ na jej pozycję w wynikach organicznych wyszukiwarek. Istnieje kilka związanych z domeną czynników rankingowych, które są brane pod uwagę przy ustalaniu pozycji strony w organicznych wynikach wyszukiwania.

  • Wiek. Starsze strony wzbudzają większe zaufanie wyszukiwarek. Im starsza jest domena, tym szybciej ona osiągnie dobre pozycje w porównaniu ze świeżo zarejestrowana domena.
  • Historia domeny. Im strona ma więcej nałożonych kar, linków zwrotnych słabej jakości, spamu (wszystko to jest przypisywane do adresu domeny), tym gorzej będzie oceniana przez Google. Dlatego przed przeniesieniem na inną domenę należy ją dokładnie sprawdzić.
  • Regionalność. Regionalna przynależność nazwy domeny jest szczególnie ważna przy wyszukiwaniu zapytań zależnych od położenia geograficznego. Na przykład witryna obuwie.pl będzie mieć lepsze pozycje w Polsce niż np. na Słowacji.
  • Okres ważności domeny. Algorytm wyszukiwarki może ocenić okres, na jaki dana domena została zakupiona. Im jest on dłuższy (na przykład domena jest opłacona na 2-5 lat z góry), tym lepiej.

Jak wybrać dobrą nazwę dla domeny?

Warto zacząć wybór nowej domeny od nazwy. Idealny wariant to nazwa, która jest łatwa do zapamiętania i ładnie brzmi. Im bardziej odzwierciedla charakter firmy i jest spójna z jej działalnością, tym lepiej.

Jeśli nic sensownego nie przychodzi na myśl, warto skorzystać z generatorów nazw domenowych, takich jak usługa oferowana przez znanego rejestratora GoDaddy, dostępna pod adresem: https://www.godaddy.com/pl-pl/domene/generator-nazw-domen

 

zmiana domeny screen

Darmowy generator nazw domen dostępny na stronie GoDaddy

Do narzędzia można wprowadzić kluczowe słowa związane z branżą, produktem lub usługą firmy, a generator zaproponuje różne kombinacje dostępnych domen. Te pomysły mogą być inspiracją i prowadzić do wymyślenia ciekawej nazwy, która wyróżni firmę na tle konkurencji.

Przy wyborze nowej domeny ważne jest również sprawdzenie dostępności i możliwości rejestracji danej nazwy. Generator często sprawdza to w czasie rzeczywistym, co pozwala szybko znaleźć wolną nazwę i zarejestrować ją natychmiast.

Cyfry w nazwie domeny

Rejestracja domeny zawierającej cyfry jest uzasadniona, pod warunkiem że cyfry są częścią nazwy firmy lub mają znaczenie. Nazwa „pizzeria247.pl” wygląda zrozumiale i sugeruje całodobową dostawę. Takie cyfry w nazwie mają praktyczne znaczenie i przekazują konkretne informacje użytkownikom. Natomiast losowe cyfry w nazwie, np. „1476.pl” bardziej przypominają pseudonimy na czacie. Zyskują sens, gdy są używane jako marki, które są już znane lub mają określone znaczenie dla grupy docelowej.

Jeśli chodzi o użycie myślników w domenach stron internetowych, nie wszystko jest tak jednoznaczne. Nie ma przeciwwskazań, ale priorytetem powinny być domeny bez myślników. Jedyna zasada, której warto przestrzegać, to unikanie nadmiernego ich użycia. Optymalna liczba myślników w domenie to zazwyczaj od 1 do 3. Zbyt duża liczba myślników może wprowadzać zamieszanie i utrudniać zapamiętywanie adresu strony przez użytkowników.

W przypadku konieczności użycia myślników ważne jest, aby były one logiczne i zrozumiałe. Odpowiednie ich użycie może pomóc w zwiększeniu czytelności nazwy i ułatwić jej odczytanie zarówno użytkownikom, jak i wyszukiwarkom.

Długość nazwy domeny

Kiedy właściciele witryn zamieniają stare domeny na nowe, zasada im krótsze, tym lepsze nie zawsze działa. Oczywiście krótsza nazwa może być łatwiejsza do zapamiętania i zapisania, ale lepiej nie gonić za maksymalnie krótką nazwą, tylko podejść do zmiany domeny kompleksowo.

Czasami skróty są dopuszczalne, zwłaszcza w przypadku tych dobrze znanych lub długich nazw firm. Jeśli marka jest rozpoznawalna, skrót może być jasny dla jej klientów i ułatwiać odnalezienia nowej domeny.

Należy zatem uwzględnić rozpoznawalność firmy, czytelność nazwy i oczekiwania użytkowników. Skróty są dopuszczalne w odpowiednich przypadkach, ale należy zachować ostrożność i sprawdzić, czy są one odpowiednie dla danej firmy i jej odbiorców.

Strefa domenowa

Wybór strefy domenowej zależy bezpośrednio od dwóch czynników: tematyki i geografii. Optymalnym rozwiązaniem dla witryn związanych z Polską jest rozszerzenie domeny .pl. Domeny .pl są rozpoznawalne i mają silne powiązanie z polskim rynkiem, co może budować zaufanie u lokalnych użytkowników.

Jednak warto zauważyć, że niektóre strefy domenowe, takie jak com, net, org, info itp., cieszą się również sporym zaufaniem wśród użytkowników. Są powszechnie rozpoznawalne i kojarzone z międzynarodowymi firmami. Dlatego jeśli witryna ma charakter globalny lub działa na międzynarodowym rynku, warto rozważyć użycie właśnie takich domen.

Unikalność i zgodność z prawem

Podczas wyboru domeny należy uwzględnić również kwestie prawne. Trzeba sprawdzić, czy nazwa domeny nie narusza praw do znaku towarowego lub nie jest zbyt podobna do innych istniejących marek. Obecność już zarejestrowanej marki towarowej w nazwie domeny może powodować nałożenie wysokich kar i utratę praw do nazwy domeny.

Unikalność pozwoli wyróżnić się spośród konkurencji. Po przeprowadzeniu migracji strony na nową domenę kluczowe staje się podejście marketingowe. Nazwa, która odróżnia od konkurentów, będzie pomocna w realizacji strategii i budowaniu rozpoznawalności marki.

Etapy migracji na nową domenę

blog widzialni - zmiana domeny

Etap 1. Przygotowanie do zmiany domeny

Wybrana domena ma duży wpływ na przyszłość i wyniki organiczne strony. Można wybrać i zarejestrować zupełnie nową domenę i postawić na niej witrynę. Ale dla wyszukiwarek to wciąż pusta karta, która nie ma jeszcze żadnej historii, i w takim przypadku nie można zachować całej mocy SEO. Nowa domena będzie musiała zostać ponownie zoptymalizowana i wypromowana na odpowiednie pozycje prawie od nowa.

Jeśli wybrana domena ma już historię (była kupiona np. za pośrednictwem np. Aftermarket z domenami lub aukcji domen), cała reputacja pozostała po witrynie poprzedniego właściciela zostanie zachowana.

  • Jeśli domena miała dobrą reputację, taki zakup może uratować pozycje, a nawet pomoże wypromować witrynę (w porównaniu z zakupem nowej domeny bez historii).
  • Jeśli jednak witryna została zafiltrowana lub zbanowana, taki wybór może mieć negatywny wpływ na dalsze pozycjonowanie strony w Google.

W celu dokładnej weryfikacji poprzedniej historii domeny można skorzystać z kilku narzędzi:

  • Archive.org to narzędzie, które sprawdzi, co wcześniej było opublikowane na stronie. Można w ten sposób zobaczyć, jak treści były publikowane na stronie i czy istniały jakiekolwiek podejrzenia dotyczące spamu, reklam lub niedozwolonych materiałów. W przypadku spamu i nieodpowiednich treści należy zachować ostrożność i rozważyć inne opcje przy wyborze domeny.
  • Ahrefs i podobne narzędzia (Majestic SEO, Semrush) są przydatne do analizy profilu linków zwrotnych danej domeny. Pozwalają sprawdzić, jakie linki i z jakich domen prowadzą do witryny. W przypadku nadmiaru linków spamowych, pornograficznych lub pochodzących z podejrzanych źródeł, warto rozważyć zakup podobnej domeny lub poszukiwanie alternatywnych rozwiązań.
  • Historia Whois to narzędzie, które umożliwia uzyskanie informacji na temat wieku domeny oraz historii jej rejestracji. Może pomóc w ustaleniu, kiedy i przez kogo domena była pierwotnie zarejestrowana, a także czy przeszła przez wiele zmian rejestratorów.
  • Lumen Database pokaże skargi dotyczące naruszenia praw autorskich. Jeśli strona je łamała, należy również zrezygnować z zakupu domeny.

Trzeba również pamiętać o przygotowaniu kopii zapasowej starej wersji witryny, aby w razie problemów można było wrócić do stanu przed migracją.

Przygotowanie mapy przekierowań

Jeśli domena zostaje zmieniona jednocześnie z przebudową strony (co jest dosyć częstą sytuacją), konieczne jest wdrożenie przekierowań. Nawet drobna zmiana w sposobie generowania adresów URL, która jest wdrożona przy okazji, może spowodować, że wszystkie stare adresy URL będą nieaktualne i będą zwracać błąd 404. W przypadku wdrożenia takich zmian konieczne będzie przygotowanie przekierowań dla każdej podstrony serwisu.

Przy zmianie jedynie domeny cała struktura serwisu wraz z hierarchią podstron i adresami URL zasadniczo pozostaje bez zmian, więc przygotowanie rozbudowanej mapy przekierowań zazwyczaj nie jest konieczne. Wdrożyć przekierowanie ze starej domeny na nową (a tym samym dla wszystkich powiązanych adresów) można za pomocą dość prostej reguły opisanej w dalszej części wpisu.

Przekierowanie ze starych adresów odbywa się za pomocą przekierowań 301. Gdy roboty wyszukiwarek odwiedzają strony, na których występuje przekierowanie, rozumieją, że ich adresy straciły aktualność i zostały przeniesione do innego miejsca i konieczne jest indeksowanie treści na nowych adresach URL.

Przed skonfigurowaniem przekierowania należy opracować plan tworzenia przekierowań. Przygotowanie obejmuje 4 etapy:

  1. Zbieranie adresów stron ze starej witryny.
  2. Zbieranie adresów URL nowych stron witryny.
  3. Porównywanie adresów.
  4. Usuwanie błędów.

Mapa przekierowań zazwyczaj polega na utworzeniu tabeli w Excelu, w której każdemu staremu URL-owi przypisany jest nowy. W ten sposób trudno pominąć jakąś stronę podczas przenoszenia na nową domenę.

Kolejność tworzenia schematu przekierowań dla stron:

  1. Należy wyeksportować wszystkie stare URL ze starej witryny do jednej kolumny tabeli Excel.
  2. Dalej należy wyeksportować wszystkie nowe URL z nowej witryny do kolumny obok.
  3. Te dwie tabele należy porównać i upewnić się, że wszystkie stare adresy mają odpowiedniki na nowej domenie.

Jeśli jakieś adresy nie mają odpowiedników, trzeba znaleźć dla nich podobne strony lub wskazać stronę kategorii.

Aby mieć pewność, że w tabeli znajdują się wszystkie adresy starej domeny, należy zrobić pełny crawl strony. Do crawlowania można użyć narzędzi takich jak Screaming Frog, SEO Spider itp.

Przykład najprostszej mapy przekierowań dla strony firmowej widzialni.pl w przypadku migracji na nową domenę niewidzialni.pl:

STARY ADRES URL NOWY ADRES URL
https://www.widzialni.pl/oferta/pozycjonowanie https://www.niewidzialni.pl/oferta/pozycjonowanie
https://www.widzialni.pl/oferta/kampanie-google-ads https://www.niewidzialni.pl/oferta/kampanie-google-ads
https://www.widzialni.pl/oferta/audyty/audyt-seo https://www.niewidzialni.pl/oferta/audyty/audyt-seo
https://www.widzialni.pl/pozycjonowanie-lokalne https://www.niewidzialni.pl/pozycjonowanie-lokalne
https://www.widzialni.pl/google-ads-bialystok  https://www.niewidzialni.pl/google-ads-bialystok
https://www.widzialni.pl/pozycjonowanie-gdansk https://www.niewidzialni.pl/pozycjonowanie-gdansk

Oczywiście jest to tylko przykład tabeli, który zawiera zaledwie kilka adresów. W przypadku migracji dużych serwisów podobny plik może zawierać setki tysięcy adresów URL.

Oczywiście podczas tworzenia mapy przekierowań można od razu uwzględniać możliwość importu pliku przekierowań bezpośrednio do CMS-u. Jest to dosyć częste w przypadku systemów typu Software-as-a-Service.

Na przykład importując przekierowania do IdoSell, można utworzyć mapę przekierowań w formacie CSV, która będzie wyglądać następująco:

ADRES ŹRÓDŁOWY ADRES DOCELOWY TYP PRZEKIEROWANIA
/oferta/pozycjonowanie https://www.niewidzialni.pl/oferta/pozycjonowanie 301
/oferta/kampanie-google-ads https://www.niewidzialni.pl/oferta/kampanie-google-ads 301
/oferta/audyty/audyt-seo https://www.niewidzialni.pl/oferta/audyty/audyt-seo 301
/pozycjonowanie-lokalne https://www.niewidzialni.pl/pozycjonowanie-lokalne 301
/google-ads-bialystok  https://www.niewidzialni.pl/google-ads-bialystok 301
/pozycjonowanie-gdansk https://www.niewidzialni.pl/pozycjonowanie-gdansk 301
Typy przekierowań
301

To jest trwałe przekierowanie oznaczające, że stary adres strony należy uznać za przestarzały, a treść znajduje się w nowym miejscu. Przekierowanie przekazuje prawie całą wartość strony źródłowej.

302

Jest to tymczasowe przekierowanie. Status odpowiedzi serwera zależy od wersji protokołu HTTP:

HTTP 1.0 – bieżąca publikacja tymczasowo przeniesiona pod inny adres URL (Moved Temporarily);

HTTP 1.1 – dokument nie został znaleziony (zmiana odpowiedzi na Found).

307

307 Moved Temporarily nadaje się tylko do wyjątkowych przypadków – rzeczywiście krótkotrwałego przeniesienia treści, na przykład podczas konserwacji technicznej.

Przekierowania 302 i 301 są podobne do siebie. Niemniej jednak w większości przypadków optymalnym rozwiązaniem będzie trwałe przekierowanie (czyli 301).

Te kody odpowiedzi HTTP są odbierane przez roboty Google w różny sposób i mają różny wpływ na wyniki wyszukiwania. Zasadniczo przekierowanie 301 to sygnał dla wyszukiwarek, że powinny zapomnieć o starym adresie i już nigdy tam nie wracać. Przekierowanie 302 sygnalizuje natomiast kontynuację indeksowania treści znajdujących się na pierwotnie żądanej stronie.

W przypadku przekierowania 301 stara strona przestanie być wyświetlana w wynikach wyszukiwania. Przy przekierowaniu 302 obie strony będą obecne w indeksie.

W praktyce w większości przypadków warto używać kodu 301.

Dodatkowe rady na temat tworzenia przekierowań
  1. Należy unikać łańcuchów przekierowań. Każde kolejne przekierowanie zwiększa obciążenie serwera i zmniejsza skuteczność przekierowań.
  2. Należy umieszczać reguły przekierowań od szczegółowych do ogólnych, ponieważ konflikty między szczegółowymi i ogólnymi regułami mogą powodować ich niepoprawne działanie. Jeśli reguły szczegółowe są umieszczone poniżej reguł ogólnych, w przypadku konfliktów będą działać reguły ogólne, które znajdują się wcześniej na liście.
  3. Przekierowanie nie powinno być cykliczne, czyli strona nie powinna odwoływać się do samej siebie.
  4. Ponieważ przeglądarki zwykle zapamiętują przekierowania, lepiej sprawdzać kod stanu HTTP za pomocą dedykowanych narzędzi, takich jak Screaming Frog.
  5. Przydatne przekierowanie to takie, które kieruje do strony, która w pełni odwzorowuje żądaną stronę we wszystkich szczegółach.

Etap 2. Bezpośrednie przeniesienie strony na nową domenę

Każda firma hostingowa może mieć inny proces zmiany domeny, ale większość z nich musi mieć odpowiednią instrukcję dotyczące tego przypadku. Należy więc ją znaleźć na oficjalnej stronie swojego dostawcy hostingu i ściśle jej przestrzegać.

Ogólnie cały proces migracji strony na nową domenę odbywa się według dwóch głównych scenariuszy:

  • Zmienia się tylko domena. W takim przypadku warto skontaktować się z dostawcą hostingu i dowiedzieć się, jak to zrobić. Czasami wystarczy powiązać domenę z hostingiem.
  • Przy przenoszeniu zarówno domeny, jak i hostingu należy najpierw wyeksportować wszystkie pliki witryny wraz z bazami danych, a następnie przenieść witrynę na nowy hosting. Procedura ta może różnić się w zależności od dostawcy hostingu i rejestratora.

Etap 3. Instalacja certyfikatu SSL

Przy zmianie nazwy witryny ważne jest, aby pamiętać o certyfikacie SSL. Certyfikat SSL zapewnia bezpieczne połączenie między przeglądarką użytkownika a serwerem witryny, co jest niezwykle istotne dla ochrony danych osobowych i informacji finansowych.

Kiedy certyfikat SSL jest zainstalowany na witrynie, użytkownicy otrzymują sygnał, że witryna jest bezpieczna i godna zaufania. Zapewnia szyfrowanie danych przesyłanych między przeglądarką a serwerem, co utrudnia nieuprawnionym osobom dostęp do poufnych informacji. Przeglądarki internetowe oznaczają takie witryny symbolem zamkniętej kłódki lub zielonym zamkiem. To buduje zaufanie i zwiększa komfort użytkowników podczas korzystania z witryny.

Dlatego ważne jest, aby upewnić się, że nowa nazwa witryny jest poprawnie skonfigurowana z certyfikatem SSL. W przypadku zmiany nazwy domeny konieczne jest zaktualizowanie certyfikatu SSL lub uzyskanie nowego certyfikatu.

Etap 4. Przekierowanie ruchu na nową domenę

Ustawienie przekierowania jest kluczowym krokiem podczas migracji witryny na nową domenę. Zapewnia użytkownikom, którzy korzystają ze starej domeny lub linku, automatyczne przeniesienie się na nową witrynę.

Istnieje kilka rodzajów przekierowań, ale przekierowanie 301 jest najbardziej odpowiednie dla migracji na nową domenę. Przekierowanie 301 oznacza, że strona została trwale przeniesiona, co informuje zarówno przeglądarki, jak i wyszukiwarki, że strona znajduje się pod nowym adresem.

Wdrożenie przekierowań

Ważne jest, aby dokładnie skonfigurować przekierowania na serwerze, aby zapewnić ich prawidłowe działanie. Należy upewnić się, że wszystkie strony z poprzedniej domeny mają odpowiednie przekierowania na odpowiednie strony nowej domeny i zachować spójność adresów URL. Zrobić to można na kilka sposobów.

Przekierowanie za pomocą pliku .htaccess

Jest to w większości przypadków zalecana metoda wdrożenia przekierowań.

Plik .htaccess to plik systemowy, który należy do głównej struktury witryny. W przeciwieństwie do głównego pliku konfiguracyjnego, który umożliwia konfigurację całego serwera WWW, .htaccess pozwala na zmianę ustawień dla poszczególnych folderów i użytkowników.

Umożliwia elastyczną konfigurację witryny. Instrukcje zawarte w pliku .htaccess mają zastosowanie do folderów i podkatalogów znajdujących się w tym samym katalogu. Jeśli dla danego zagnieżdżonego katalogu są wymagane inne instrukcje, można również utworzyć w nim plik .htaccess. Jeśli plik .htaccess znajduje się w głównym katalogu serwera, ma on zastosowanie do całego serwera, z wyjątkiem katalogów, w których znajduje się inny plik .htaccess.

W ten sposób za pomocą pliku .htaccess można wdrażać odrębne przekierowania, a nie od razu przekierowywać całą stronę.

Żeby skonfigurować przekierowanie 301, w folderze witryny na serwerze FTP należy znaleźć plik .htaccess i dodać do niego następujący kod:

RewriteEngine On

RewriteCond %{HTTP_HOST} staradomena.pl [NC]

RewriteRule ^(.*) nowadomena.pl/$1 [R=301,L]

gdzie:

  • pl – nasza stara domena, z której następuje przekierowanie;
  • pl – nowa domena, na którą przekierowujemy użytkowników.

W przypadku zachowania całej struktury adresów URL (bez zmiany adresów poszczególnych podstron) powyższe przekierowanie powinno z automatu przekierować wszystkie dotychczasowe strony na nowe adresy URL.

W przypadku wdrożenia zmian w adresach URL konieczne będzie wdrożenie dodatkowych przekierowań dla tych stron. Aby przekierować poszczególne adresy URL, należy dodać linię:

Redirect 301 /uslugi https://nowadomena.pl/uslugi

Każdy poszczególny wiersz odpowiada za konkretne przekierowania, np.:

Redirect 301 /uslugi https://nowadomena.pl/nowe-uslugi

Redirect 301 /kontakt https://nowadomena.pl/nowykontakt

Redirect 301 /o-nas https://nowadomena.pl/o-firmie

Jeśli powyższe przekierowania nie zadziałają, to można również spróbować inny rodzaj:

RewriteEngine On

RewriteCond %{HTTP_HOST} nowadomena.pl/uslugi

RewriteRule (.*) https://nowadomena.pl/nowe-uslugi$1 [R=301,L]

 

RewriteEngine On

RewriteCond %{HTTP_HOST} nowadomena.pl/kontakt

RewriteRule (.*) https://nowadomena.pl/nowy-kontakt$1 [R=301,L]

 

RewriteEngine On

RewriteCond %{HTTP_HOST} nowadomena.pl/o-nas

RewriteRule (.*) https://nowadomena.pl/o-firmie$1 [R=301,L]

Przekierowanie za pomocą PHP

Załóżmy, że wykonane zostało przekierowanie z pliku index.php na index1.php. Gdy użytkownik otworzy stronę z przekierowaniem, mają miejsce następujące zdarzenia:

  • przeglądarka wysyła zapytanie do serwera o plik startowej strony index.php,
  • serwer otrzymuje zapytanie od przeglądarki i informuje, że plik index.php nie jest już dostępny, a w przeglądarce należy szukać nowego pliku index1.php,
  • przeglądarka wysyła nowe zapytanie do serwera, na którym znajduje się plik index1.php, i otrzymuje odpowiedź,
  • przeglądarka wyświetla stronę index1.php.

Przekierowanie w PHP należy dodać do pliku o nazwie index.php. Do konfiguracji będzie potrzebna funkcja header(). Wygląda ona następująco:

header($header)

gdzie $header to nagłówek HTTP. Aby przekierować stronę, trzeba też użyć nagłówka Location, który wskazuje adres docelowej witryny.

Żeby skonfigurować przekierowanie, trzeba do pliku index.php dodać poniższy kod:

<?php

// index.php

header(“Location: https://novastrona.pl/index.php”);

exit( );

?>

Gdzie https://novastrona.pl/index.php to adres docelowy.

Sprawdzanie poprawności przekierowania

Jeśli poprzednie kroki zostały wykonane poprawnie, po wpisaniu starego adresu URL w pasku adresu zostaniesz automatycznie przekierowany na nową stronę. Aby sprawdzić poprawność działania przekierowania 301, powinieneś to zrobić na tym etapie, przed poinformowaniem wyszukiwarkom o przeprowadzce.

Weryfikację należy wykonać dla wszystkich starych adresów URL, najlepiej dedykowanym narzędziem typu Screaming Frog.

Etap 5. Sprawdzenie statusu migracji

Po wykonaniu wszystkich powyższych czynności należy oczywiście sprawdzić wydajność witryny na nowej domenie. Błędy lub problemy mogą pojawić się w ciągu pierwszych kilku dni po zmianie domeny. Warto zdiagnozować je wcześniej, a następnie niezwłocznie naprawić. Oprócz sprawdzenia wszystkiego należy zwróć także uwagę na opinie odwiedzających, poprosić ich o zgłaszanie wszelkich napotkanych błędów.

Usługi analityczne, takie jak Google Search Console, mogą dać pewne wskazówki. Wśród nich należy zwrócić uwagę na raport dotyczący błędów 404. Szybki wzrost liczby błędów może świadczyć o braku przekierowań lub nieuwzględnionych podstronach.

Etap 5. Przeniesienie poczty

Aby uznać migrację za zakończoną, ważne jest przeniesienie adresu e-mail domeny do nowej nazwy domeny. To zapewnia spójność i ciągłość komunikacji z klientami i partnerami biznesowymi. Przeniesienie adresu e-mail może wymagać pewnych działań technicznych i konfiguracyjnych, takich jak aktualizacja ustawień serwera pocztowego.

Można również utworzyć nowy adres e-mail w nowej domenie. Jest to często łatwiejsze, ponieważ nie wymaga przenoszenia istniejących kont e-mail. Nowy adres w nowej domenie można skonfigurować na podstawie preferencji i potrzeb.

Ważne jest, aby powiadomić klientów, partnerów biznesowych i innych zainteresowanych stron o zmianie adresu e-mail. W ten sposób utrzymana zostaje płynność komunikacji, a wszyscy zainteresowani są świadomi zmiany.

Etap 6. Zmiana domeny we wszystkich kanałach komunikacji

Po zakończeniu migracji na nową domenę należy upewnić się, czy wszystko działa poprawnie i jest odpowiednio skonfigurowane. Należy również zaktualizować wszelkie informacje dotyczące witryny we wszystkich kanałach, gdzie jest podany adres URL strony.

Kilka punktów, które warto wziąć pod uwagę:

  • Aktualizacja sekcji kontaktowej na stronie internetowej – należy upewnić się, że nowe dane kontaktowe są widoczne na stronie.
  • Aktualizacja e-mail – zmiana danych kontaktowych w stopkach e-mail.
  • Aktualizacja linków i nazw w reklamach i materiałach promocyjnych – należy sprawdzić wszystkie reklamy online i offline, które zawierają linki do witryny, i upewnić się, że są one zaktualizowane i kierują użytkowników na nową domenę.
  • Aktualizacja newslettera i komunikacji e-mail – jeśli regularnie wysyłane są newslettery i prowadzona jest aktywna komunikacja użytkownikami za pośrednictwem poczty e-mail, należy jak najszybciej skonfigurować nowy adres w nowej domenie. Należy również poinformować subskrybentów o zmianach i przekazać im nowe dane kontaktowe.
  • Korekta błędów na stronie – jeśli po zmianie domeny pojawiają się błędy lub problemy, takie jak niedziałające linki, nieprawidłowe przekierowania czy niedziałające funkcje, należy naprawić je jak najszybciej.

Zapewnienie aktualności informacji na wszystkich kanałach, w których witryna była wymieniana, jest kluczowe po przeniesieniu na nową domenę. Pozwala to użytkownikom na łatwy dostęp do aktualnych danych kontaktowych, utrzymanie profesjonalnego wizerunku firmy i zapewnienie sprawności działania witryny.

Przed dokonaniem zmiany domeny dobrze jest dobrze przemyśleć wszystkie te kroki i przygotować się do ich wykonania, aby zapewnić płynne przejście na nową domenę i zminimalizować ewentualne zakłócenia dla użytkowników.

blog widzialni - zmiana domeny

 

Z czego wynika potencjalny spadek ruchu organicznego?

Niestety wszystkie te skomplikowane manipulacje, które zostają wykonane w celu zachowania pozycji, nie gwarantują, że strona nie spadnie w wynikach wyszukiwania.

Jeśli przeprowadzka została wykonana poprawnie, szansa na to, że wszystko przebiegnie bezproblemowo pod względem SEO, wynosi do 95%. Należy jednak pamiętać, że na ranking strony wpływają czynniki takie jak wiek i zaufanie do domeny. Jeśli zamiast starej domeny, która istnieje od 10 lat i ma wspaniałą reputację, witryna zostaje przeniesiona na nowo utworzoną domeną bez żadnej historii, spadek jest prawie nieunikniony.

Jednak główną przyczyną spadku pozycji jest zasada działania linkowania. Linki są w stanie przekazywać moc SEO od strony do strony. Jeśli strona-dawca umieszcza zewnętrzny link ze swojej strony na inną, to ta druga witryna przyjmuje część jej mocy, co sprawia, że nasza witryna staje się bardziej istotna w oczach wyszukiwarek.

Jeśli strona, do której prowadzą linki, z kolei linkuje gdzie indziej, to przekazuje ona część swojej mocy, ale mniejszą niż otrzymała od strony-dawcy. Im więcej ogniw jest w tej strukturze, tym mniejsza moc jest przekazywana z każdym nowym krokiem.

Do starej domeny mogą prowadzić zewnętrzne linki z witryny-dawcy. Jednak po skonfigurowaniu przekierowania 301 linki nie zaczynają bezpośrednio prowadzić do nowej domeny – nadal prowadzą do starej, a z niej dopiero do nowej.

Oznacza to, że w naszej strukturze linkowania powstaje zbędne ogniwo, które pobiera część mocy zewnętrznego linku. Jeśli poprosimy właścicieli witryn-dawców o zamianę domeny we wszystkich linkach na nową, nowa witryna będzie otrzymywać moc bezpośrednio.

Jednak skontaktowanie się z właścicielami wszystkich witryn, które mają linki zwrotne do naszej strony, jest bardzo czasochłonne i nie zawsze możliwe. Dlatego z powodu zbędnego ogniwa w postaci starej domeny nasza nowa witryna będzie otrzymywać mniej mocy z zewnątrz, niż otrzymywała stara, co oznacza, że będzie miała mniejsze zaufanie w oczach wyszukiwarki i będzie wyświetlana na niższych pozycjach.

Popularne mity na temat migracji na nową domenę

Przeprowadzka pod nowy adres może rzeczywiście powodować pewne trudności. Ale niekoniecznie! Wiele z powszechnych twierdzeń o niebezpieczeństwach związanych z przenoszeniem witryny na nową nazwę to mity. Oto najczęstsze z nich:

  • Ruch na stronie znacznie spadnie. Jeśli prawidłowo wybierzesz nową nazwę domeny, wykonasz klejenie domeny z przekierowaniem, katastrofalny spadek ruchu nie nastąpi.
  • Wiek witryny spadnie do zera, ruch się pogorszy. Jeśli użyjesz przekierowań 301, cała wypracowana reputacja domeny również przejdzie na nowy adres.
  • Aktywni użytkownicy nie znajdą nowej witryny. Znajdą ją, jeśli użyjesz przekierowania 301. Zapewnia ono automatyczne przekierowanie użytkowników: gdy odwiedzający wpisze stary adres witryny, system automatycznie przekieruje go na nowy.
  • Z powodu transferu domeny strona nie będzie działać przez kilka tygodni. Procedura rzeczywiście może potrwać 10-15 dni. Czas potrzebny na przeniesienie domeny zależy od jej strefy, zmian w strukturze samej witryny i szeregu innych parametrów. Jednak przez cały czas przenosin witryna nadal działa i funkcjonuje w oparciu o poprzednią nazwę domeny.
  • Kary nałożone na stronę zostaną zdjęte po zmianie domeny. To nie działa dla wszystkich filtrów. Jeśli podczas migracji ustawione zostało przekierowanie 301, w niektórych przypadkach może ono przekazać dalej kary, które były nałożone na starą domenę.
  • Przekierowanie 301 automatycznie przeniesie całą moc SEO ze starej domeny na nową. Przekierowanie 301 jest istotne podczas migracji, ale samo w sobie nie gwarantuje automatycznego przeniesienia całej mocy SEO. Przekierowanie pomaga przekazać część wartości i linków z poprzedniej domeny na nową, ale inne czynniki, takie jak jakość treści, struktura witryny i linki zewnętrzne, również wpływają na wyniki SEO.
  • Przeniesienie na nową domenę wymaga tylko przekierowania stron głównych. Przekierowanie stron głównych (np. strony głównej) to ważny krok, ale nie wystarcza sam w sobie. Wszystkie istniejące podstrony i adresy URL na starej domenie również powinny być przekierowane na nową domenę, aby zachować wartość linków i kontynuować indeksację przez wyszukiwarki.
  • Migracja na nową domenę jest szybkim procesem. Migracja na nową domenę to proces, który może zająć czas i wymaga odpowiedniego planowania oraz wdrożenia. Przygotowanie przekierowań, aktualizacja mapy strony, aktualizacja linków i powiadomienie wyszukiwarek to tylko niektóre z kroków, które trzeba podjąć. Migracja może zająć od kilku dni do kilku tygodni w zależności od rozmiaru strony i skomplikowania procesu.
  • Migracja na nową domenę zawsze wpływa negatywnie na SEO. Poprawnie przeprowadzona migracja na nową domenę może nie tylko nie zaszkodzić SEO, ale także pomóc w poprawie widoczności i pozycji w wynikach wyszukiwania. Kluczowe jest przestrzeganie najlepszych praktyk SEO i odpowiednie zaplanowanie migracji.

 

Checklista przyjaznej pod względem SEO migracji strony na nową domenę

  1. Wybór nazwy domeny w odpowiedniej strefie.
  2. Powiązanie domeny z hostingiem.
  3. Kopiowanie plików aktualnego projektu do głównego folderu, który jest powiązany z nową nazwą domeny.
  4. Import bazy danych.
  5. Konfiguracja bazy danych i aktualizacja plików konfiguracyjnych na stronie z nową nazwą domeny.
  6. Zapewnienie identycznej pracy witryn na starych i nowych domenach.
  7. Przygotowanie i wdrożenie mapy przekierowań.
  8. Aktualizacja kodów usług statystycznych, typu Google Analytics.
  9. Ostateczna weryfikacja poprawności wdrożenia wszystkiego.
+
Brak komentarzy
Dodaj własny
Współadministratorami danych osobowych są: Semergy sp. z o.o. sp. k., Artefakt sp. z o.o. sp. k., Semahead sp. z o.o. sp. k., Grupa Tense Polska sp. z o.o. sp. k., Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k. Sprzeciw wobec przetwarzania danych możesz złożyć w każdym momencie poprzez kontakt z Administratorem lub Doradcą Klienta, który skontaktował się z Tobą w celu przedstawienia zamówionej wyceny. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności.