Remarketing standardowy vs. dynamiczny
Spis treści:
Remarketing jest bardzo popularną formą reklamy, z którą spotkał się praktycznie każdy użytkownik Internetu. W praktyce marketingu online wyróżnić jednak można dwa rodzaje kampanii remarketingowych: remarketing standardowy i dynamiczny. Ten rodzaj kampanii reklamowych najczęściej wykorzystywany jest w e-commerce w celu zachęcenia klienta do powrotu na stronę i dokonania zakupu. Zanim jednak zaczniesz korzystać z profitów płynących z remarketingu warto poznać różnice oraz możliwości każdego z wymienionych rodzajów reklamy przypominającej klientom o ofercie sklepu.
Nie pozwól, aby klienci o Tobie zapomnieli
Zróżnicowane kampanie reklamowe pozwalają każdej firmie dywersyfikować i rozbudowywać zasięg, a tym samym zwiększają szanse na uzyskanie konwersji. W strategii reklamowej nie można pominąć bardzo ważnego rodzaju kampanii reklamowych skupionych na klientach, którzy wyrazili już mniejsze lub większe zainteresowanie oferowanym produktem lub usługą. Najbardziej efektywnym sposobem przypomnienia klientowi o odwiedzonej stronie, sklepie lub firmie jest remarketing. To skuteczna metoda wzmocnienia zainteresowania klienta oglądanymi wcześniej produktami, a także systematyczne przypominanie odbiorcom o ofercie. Remarketing można zatem określić jako działanie reklamowe mające na celu dotarcie z przekazem do osób, które przynajmniej w minimalnym stopniu wyraziły już zainteresowanie ofertą. Kampanie reklamowe oparte na remarketingu często wykorzystują emocje kupujących, bazują także na rabatach, które skutecznie zachęcają do powrotu na stronę, a co za tym idzie – dokonania zakupu lub innej konwersji. Remarketing jest uznawany obecnie za jedną z najskuteczniejszych form reklamy online.
Czym jest remarketing?
Remarketing jest formą reklamy wyświetlającą się użytkownikom, którzy odwiedzili daną stronę internetową. Przekaz reklamowy może pojawić się natychmiast po opuszczeniu przez nich strony www, np. na Facebooku. Podobnie w sieci reklamowej i sieci wyszukiwania Google, użytkownicy przeglądający wcześniej produkt lub usługę na stronie internetowej, zobaczą reklamę zachęcającą do powrotu i dokonania konwersji.
Remarketing posiada wiele zalet. Poza oczywistym „przypominaniu” się klientom, wyróżnić można:
- precyzyjne dopasowanie przekazu reklamowego do konkretnego odbiorcy – potencjalnie zainteresowanego lub znającego już ofertę witryny,
- duży zasięg – możliwość prowadzenia kampanii reklamowych w sieci wyszukiwania i sieci reklamowej Google, a także w mediach społecznościowych,
- budowę świadomości marki – przekaz remarketingowy nie pozwala zapomnieć o brandzie, dzięki czemu oferta i wizerunek marki jest utrwalany w świadomości odbiorcy.
Remarketing Google Ads wymaga utworzenia i zebrania odpowiednio dużych list remarketingowych, co może stanowić problem dla niewielkich stron www. Ograniczenia, jakie stawia system reklamowy Google Ads, wyglądają następująco:
- reklamy w sieci wyszukiwania i YouTube wymagają zebrania co najmniej 1 000 użytkowników w czasie 30 dni,
- dla reklamy w sieci reklamowej wystarczy 100 użytkowników w 30 dni.
Raz zebrane ciasteczka (cookies) na liście remarketingowej pozostaną do 540 dni. Po tym czasie są usuwane. Dzięki zaawansowanym możliwościom edytowania tych list możemy ustawić długość okresu członkostwa nawet na 1 dzień, oczywiście pod warunkiem, że dysponujemy odpowiednim wolumenem ruchu. Ta cecha jest niezwykle przydatna zarówno ze względu na ścieżkę konwersji, jak i specyfikę poszczególnych branż, gdzie czas od pierwszej interakcji do zakupu wymyka się z 30-dniowego okna konwersji.
Remarketing standardowy
Standardowa wersja remarketingu polega na wyświetlaniu reklamy osobom, które wcześniej odwiedziły stronę www. Reklamy wyświetlają się użytkownikom podczas przeglądania innych stron internetowych lub korzystania z aplikacji w sieci reklamowej. Remarketing standardowy przyjmuje formę banerów reklamowych zawierających logotyp firmy lub strony www, ofertę reklamową bądź oferowany dla powracających użytkowników rabat.
Remarketing standardowy jest jedną z opcji oferowanych przez system reklamowy Google Ads (dawniej Google AdWords). Wymaga ponadto połączenia poprawnej konfiguracji Google Analytics z kontem reklamowym Google Ads . Użytkownicy wchodzący na stronę www, na podstawie ciasteczek, czyli plików umożliwiających śledzenie oraz realizacji określonych celów na stronie, zostają sklasyfikowani do różnych tzw. grup remarketingowych. Listy marketingowe mogą być oparte o różne kryteria. Na przykład: mogą to być użytkownicy, którzy odwiedzili konkretną podstronę lub ich większą liczbę, klienci porzucający koszyk bez finalizacji transakcji, osoby spędzające określony czas na stronie.
Remarketing standardowy jest doskonałym rozwiązaniem dla właścicieli własnych biznesów usługowych lub niewielkich sklepów online. Umożliwia kierowanie sprecyzowanego przekazu reklamowego do wszystkich osób odwiedzających witrynę, jak również do poszczególnych grup użytkowników. Należy jednak pamiętać o konieczności stworzenia odpowiednich kreacji graficznych dla każdej z wyselekcjonowanych grup odbiorców.
Remarketing dynamiczny
Reklama w ramach remarketingu standardowego tworzona jest „ręcznie”. Remarketing dynamiczny przenosi konieczność tworzenia i wyświetlania potencjalnie najbardziej efektywnej reklamy na system Google. Zdecydowana większość procesu odbywa się tu automatycznie. System reklamowy Google ocenia zachowanie użytkowników i na tej podstawie dopasowuje reklamę do odbiorcy.
Remarketing dynamiczny w kreacji wykorzystuje szczegółowe dane dotyczące oferowanych produktów, dlatego jest to system zasadniczo kierowany do e-commerce. Może być jednak również efektywnie wykorzystywany w innych dziedzinach biznesu, np.:
- oferty pracy,
- oferty lokalne,
- edukacja,
- podróże i loty,
- hotele,
- różnego rodzaju usługi.
Śledzenie klientów na stronie wymaga utworzenia oraz implementacji specjalnego tagu śledzącego. Jest to specjalny skrypt zapisujący pliki cookies użytkowników. Kod śledzący powinien znaleźć się na każdej podstronie, która jest obiektem zainteresowania internautów. Dzięki temu można mieć pewność, że reklama remarketingowa będzie zawierała produkty lub usługi, którymi interesują się potencjalni klienci.
Stawki wyświetlenia reklam w ramach kampanii remarketingowych określane są w formie Reali Time Bidding. Oznacza to, że system reklamowy optymalizuje stawki automatycznie i wybiera najkorzystniejszą dla każdego wyświetlenia reklamy.
Śledzenie użytkowników a prywatność
W kontekście śledzenia użytkowników bardzo ważne staje się postawienie pytania o prywatność. Czy remarketing nie jest łamaniem prywatności internauty? Odpowiedzią na obawy przed utratą prywatności niech będzie proces pobierania danych i weryfikacji danych. W momencie odwiedzania dowolnej witryny wysyła ona do urządzenia, na którym użytkownik przegląda stronę, plik cookie. Plik nie rejestruje danych osobowych, a jedynie urządzenie, które przeglądało daną stronę. Podczas dalszego przeglądania stron www, Google dobiera przekaz reklamowy do urządzenia. Dzięki temu użytkownik widzi reklamy ze stron, które wcześniej odwiedzał. Ryzyko, jakie może tu powstać, związane jest z korzystaniem z jednego urządzenia przez wiele osób. W tym przypadku system reklamowy wyświetlał będzie reklamy dostosowane do zapisanych ciasteczek, które nie będą wynikały z zachowań aktualnego użytkownika.
Google kładzie duży nacisk na prywatność użytkowników. W związku z tym uniemożliwia prowadzenie kampanii remarketingu dynamicznego dla produktów, które mogą wskazywać na poniższe cechy użytkownika:
- ograniczenia prawne,
- problemy osobiste,
- tożsamość i wyznanie,
- zainteresowania seksualne,
- dostęp do możliwości.
Więcej na temat ograniczeń remarketingu dynamicznego dowiedzieć się można na stronie supportu Google.
Konfiguracja remarketingu dynamicznego
Rozpoczęcie działań w ramach kampanii remarketingu dynamicznego wymaga przeprowadzenia pewnych czynności umożliwiających systemowi reklamowemu działania reklamowe.
- Utworzenie listy odbiorców – zbieranie listy odbiorców odbywa się w narzędziu Google Analytics. Istnieje również możliwość tworzenia listy odbiorców bezpośrednio w Google Ads za pomocą tagu remarketingowego. Grupy odbiorców mogą być dowolnie modyfikowane.
- Konfiguracja Google Merchant Center – połączenie kont Google Ads i Google Merchant Center jest niezbędne do umożliwienia systemowi reklamowemu korzystanie z informacji o produktach.
- Konfiguracja pliku produktowego – w zależności od systemu CMS (ang. Content Management System – system zarządzania treścią) strony www, tworzenie pliku produktowego może być wykonane automatycznie za pomocą dedykowanej wtyczki czy aplikacji lub ręcznie (w przypadku autorskich CMS-ów).
- Weryfikacja poprawności zbierania danych – inaczej mówiąc, weryfikacja poprawności funkcjonowania kampanii. Weryfikację wykonać można za pomocą narzędzi Google Tag Assistant i Google Tag Manager.
Remarketing – spersonalizowane działania reklamowe dla Twojego biznesu
Kampanie reklamowe wykorzystujące remarketing są jednymi z najbardziej efektywnych sposobów promocji w Internecie. Remarketing jest bardzo skutecznym sposobem zwiększenia poziomu konwersji ze strony internetowej. Nie należy jednak zapominać, że na poziom konwersji równie duży wpływ, co marketing ma jakość strony docelowej oraz dostosowanie przekazu reklamowego do odbiorcy. Warto więc zadbać o każdy element ścieżki zakupowej, aby zapewnić potencjalnym klientom intuicyjny proces zakupowy, który w przypadku niezdecydowanych, zostanie wsparty przez działania remarketingowe.