Przydatne narzędzia podczas pozycjonowania
Spis treści:
Przed samym procesem pozycjonowania specjalista SEO powinien zwrócić szczególną uwagę na kilka aspektów, dzięki którym zarówno on jak i korzystający z jego usług klient będą zadowoleni. Obecnie wybijanie w górę pojedynczych fraz niekoniecznie musi się wiązać ze wzrostem liczby odwiedzin na stronie. Powodem takiego stanu rzeczy jest fakt, że osoby korzystające z wyszukiwarek precyzyjniej określają zapytania. Nic zatem dziwnego, że coraz więcej osób decyduje się na skorzystanie z usług pozycjonowania na przynajmniej kilka fraz, a na popularności zyskuje pozycjonowanie long tail.
Narzędzia propozycji słów kluczowych
Frazy obarczone podobnym stopniem trudności mogą generować diametralnie różną ilość odwiedzin będąc na podobnych pozycjach. Chcąc zadbać o kwestię optymalnego doboru słów kluczowych warto skorzystać z narzędzia ich propozycji KeywordToolExternal, określającym orientacyjny ruch na dane frazy na przestrzeni ostatnich okresów (w rzeczywistości ruch podawany w dopasowaniu ścisłym jest o kilka, a nawet kilkanaście razy mniejszy).
Kolejne przydatne narzędzie to bez wątpienia Google Auto Suggest, czyli lista podobnych zapytań generowanych przez wyszukiwarkę podczas formułowania frazy kluczowej.
Kolejna kwestia to trendy w danych wyszukiwarkach – ruch generowany przez dane frazy może mieć charakter okresowy, dlatego warto przy wyborze słów kluczowych wspomóc się narzędziem Google Insights for Search. Odpowiednia analiza wykresu pomoże nam z pewnością w zaplanowaniu działań mogących zwiększyć odwiedzalność strony klienta poprzez uzyskanie wysokich pozycji na słowa kluczowe właśnie wtedy, gdy wskaźnik popularności danych fraz będzie osiągał maksymalne wartości.
Analizowanie konkurencyjności
O trudności danej frazy świadczy tak naprawdę moc konkurencji. Im jest ona większa, tym trudniej jest nam „wbić się” na wysokie pozycje. O sile konkurencji świadczą przede wszystkim linki przychodzące, a konkretnie ich jakość i ilość. Przy analizie warto zatem skorzystać z takich narzędzi jak Yahoo Site Explorer oraz Majestic SEO z tym, że drugie z nich jest bardziej precyzyjne i szybciej reaguje na faktyczny przyrost linków.
O wartości serwisu konkurencji i rozkładzie atrybutu anchor text z odnośnikami do strony może nas poinformować Open Site Explorer, opierający się na algorytmach przygotowanych przez SEOmoz. Warto podczas analizy zwrócić uwagę przede wszystkim na liczbę linkujących do witryny domen.
Informację o ogólnej liczbie odnośników znaleźć można również w Google Webmaster Tools (Narzędzia Google dla Webmasterów).
Osoby zainteresowane bardziej kompleksową analizą konkurencji mogą zdecydować się na płatne narzędzie o nazwie Market Samurai.
Monitorowanie efektów działań SEO
Po rozpoczęciu działań pozycjonerskich koniecznością jest badanie na bieżąco pozycji fraz kluczowych klienta, którymi się zajmujemy. Przydatnym darmowym narzędziem okaże się dla nas Free Monitor for Google, natomiast dla osób szukających bardziej profesjonalnych analiz wartą polecenia pozycją będzie z pewnością płatne Web CEO, przydatne szczególnie dla sporządzania szczegółowych raportów z prac.
Ja osobiście mogę polecić SEO SpyGlass – jest darmowa wersja która sprawdza do 1100 BL bez znalizy anchorów, PR itp., jednak zawsze coś.