preloader
Bezpłatna wycena

agree(wymagane)
To pole jest używane do walidacji i powinno pozostać niezmienione.
Współadministratorami danych osobowych są: Semergy sp. z o.o. sp. k., Artefakt sp. z o.o. sp. k., Semahead sp. z o.o. sp. k., Grupa Tense Polska sp. z o.o. sp. k., Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k. Sprzeciw wobec przetwarzania danych możesz złożyć w każdym momencie poprzez kontakt z Administratorem lub Doradcą Klienta, który skontaktował się z Tobą w celu przedstawienia zamówionej wyceny. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności.
Pełna treść polityki prywatnościRegulamin strony

Co to jest system CMS i jakie są jego rodzaje?

Co to jest system CMS i jakie są jego rodzaje?

Tworzenie i uaktualnienie stron tworzonych w czystym kodzie HTML może być kłopotliwe, zwłaszcza gdy prowadzisz duży sklep internetowy. Ręczne dodawanie oferowanych produktów, ich zdjęć i opisów może być w takiej sytuacji nie lada wyzwaniem, które będzie wymagało poświęcenia sporo czasu. Jeżeli dodatkowo nie masz umiejętności programistycznych, możesz liczyć się z dodatkowymi kosztami, aby zlecać to firmom zewnętrznym. Z pomocą więc przychodzą systemy CMS mające za zadanie ułatwić moderowanie stron każdej osoby, która chce mieć własną witrynę. Tego, czym jest omawiany system, jakie są jego rodzaje i najpopularniejsze oprogramowania stosowane przez użytkowników, dowiesz się w poniższym artykule.

Co to jest system CMS

CMS to skrót z języka angielskiego oznaczający content management system, co można przetłumaczyć jako system zarządzania treścią. Jest to oprogramowanie, które ma ułatwiać i usprawniać tworzenie oraz zarządzanie elementami na stronie, takimi jak treść, formularze, przyciski, menu nawigacyjne, dodawanie produktów, grafik, podstron i wiele więcej.

Najczęściej modyfikacje na stronie są prowadzone za pomocą łatwego w obsłudze interfejsu. Oznacza to, że przeważnie niewymagana jest wiedza programistyczna, ponieważ wdrażanie podstawowych zmian nie wymaga pracy z kodem witryny. Jest to więc nie tylko oszczędność czasu, ale także optymalizacja kosztów, gdyż nie ma potrzeby zatrudniania osób technicznych przy każdorazowej zmianie na stronie. Dużym plusem jest także możliwość współpracy przy konkretnych publikacjach. Wiele osób może mieć dostęp do danego CMS-u z dowolnego miejsca, mogą więc wspólnie pracować nad wyglądem strony oraz treścią.

Rodzaje CMS-ów

Systemy CMS można podzielić na trzy ogólne kategorie.

Autorskie systemy CMS – to rozwiązanie, które jest często droższe od gotowych systemów. Zespół osób opracowuje niepowtarzalny system CMS dostosowany do potrzeb strony oraz klienta, który będzie z niego korzystał. Najczęściej decydują się na nie firmy oczekujące unikalnej lub złożonej funkcjonalności swojego systemu, których nie dostarczają inne istniejące już systemy. Istotną wadą jednakże może być to, że dla takich systemów nie znajdziemy gotowych rozszerzeń, jak np. w przypadku korzystania z WordPress, które mogą być przydatne w trakcie rozwijania naszej witryny.

Open Source – systemy CMS, które zostały już utworzone, a ich kod źródłowy jest bezpłatnie udostępniany publicznie do użytku i modyfikacji dla każdego. Ze względu na dużą popularność systemy te często posiadają darmowe lub płatne szablony graficzne, moduły bądź wtyczki, które można dostosowywać do swojej witryny.

Systemy abonamentowe – przykładem takiego systemu może być Shoper, który dokładniej zostanie omówiony w dalszej części artykułu. Od poprzednio omawianego systemu różni się tym, że jego kod nie jest udostępniany użytkownikom, w efekcie czego nie ma możliwości jego edytowania lub jest ona bardzo ograniczona. Drugą różnicą jest także cena, ponieważ systemy abonamentowe zazwyczaj są płatne. Za pomocą panelu klient korzystający z danego systemu ma możliwość edytowanie treści, produktów, podstron. Taki CMS umożliwia utworzenie strony czy sklepu każdemu, bez żadnych umiejętności programistycznych. Istotną wadą może być jednak brak dostosowanych rozszerzeń oraz dedykowanych funkcjonalności.

Najpopularniejsze systemy CMS

Na rynku znajdziemy wiele systemów do zarządzania treścią, każdy z nich ma swoje wady oraz zalety. Część z nich jest stworzona dla branż e-commerce, inne są bardziej uniwersalne. To, jaki system CMS powinieneś wybrać, zależy od rodzaju biznesu, jaki prowadzisz, oraz strony, której potrzebujesz. Poniżej przedstawiam najpopularniejsze systemy CMS oraz ich charakterystykę.

WordPress

WordPress

Oczywiście, nie mogło zabraknąć w tym zestawieniu najpopularniejszego systemu CMS na świecie. Jako jeden z najlepszych darmowych systemów CMS WordPress obsługuje około 37% wszystkich stron w internecie. Swoją popularność zawdzięcza nie tylko brakowi opłat, ale także intuicyjnej obsłudze, przejrzystości oraz możliwościom, chociażby pod względem zmiany kodu. Tysiące motywów, wtyczek oraz innych rozszerzeń tworzonych przez specjalistów sprawia, że jest to jeden z najbardziej elastycznych i konfigurowalnych systemów. Łatwo można go się także nauczyć podczas korzystania, nawet rozpoczynając od podstawowych funkcji – z upływem czasu użytkownik może wykorzystywać bardziej zaawansowane rozwiązania oferowane przez WordPress. W sieci znajdziemy wiele poradników oraz kursów, jak wykorzystywać potencjał tego systemu. Jego istotną wadą może być to, że przez swoją popularność WordPress jest bardziej zagrożony i atakowany złośliwym oprogramowaniem niż jakiekolwiek inne systemy do zarządzania treścią.

Joomla!

Joomla!

To kolejny bezpłatny CMS typu open source. Dostępne front-endowe i back-endowe szablony pomogą Ci w budowaniu solidnych podstaw Twojej strony. Zestaw wbudowanych funkcji do zarządzania treścią oraz strona nadadzą się doskonale, jeżeli chcesz założyć własną sieć społecznościową bądź witrynę edukacyjną. Joomla! może posługiwać się wielu użytkowników jednocześnie, a administrator ma możliwość określić, jak duży dostęp chce udzielić każdemu z nich. Podobnie jak wcześniej omawiany WordPress system ten ma także do zaoferowania wiele rozszerzeń. Jego interfejs jest jednak mniej intuicyjny, dlatego też jest częściej polecany dla osób, które miały już doświadczenie z innymi CMS-ami.

Shoper

Shoper

To CMS działający na licencji SaaS. Oznacza to, że korzystanie z niego jest płatne w systemie abonamentowym. Prace na najniższym pakiecie podstawowym możemy rozpocząć już od 25 zł miesięcznie. Omawiany CMS został zaprojektowany dla e-commerce, w związku z tym korzystają z niego sklepy internetowe. Shoper pomoże zarządzać sprzedażą, począwszy od przyjęcia zamówienia, przez wysyłkę, kończąc na rozliczeniu księgowo-magazynowym. Za jego pomocą dodawanie, opisywanie, usuwanie produktów, tworzenie kategorii i podkategorii nie będzie stanowiło problemu dla żadnego użytkownika. Wszystkie funkcje znajdziemy w dość przejrzystym panelu. Doskonale sprawdzi się dla małych i średnich sklepów do 50 tysięcy produktów. Przeszkodą podczas korzystania z niego może być próba utworzenia spersonalizowanego wyglądu bądź funkcjonalności. Shoper, jak większość CMS-ów w modelu SaaS, nie ma możliwości edycji kodu źródłowego.

Drupal

Drupal

 

To kolejna darmowa propozycja oprogramowania oparta na open source, która pomoże Ci w tworzeniu i aktualizowaniu Twojej witryny. Podobnie jak WordPress i Joomla system Drupal także ma możliwość rozszerzenia funkcjonalności za pomocą gotowych rozszerzeń. Mimo że jest to kolejny CMS z kategorii headless, nie jest polecany początkującym użytkownikom, gdyż bez znajomości HTML, CSS i PHP może nie być możliwe wykonanie poważniejszych zmian na stronie. Jedną z najmocniejszych zalet omawianego CMS-u jest wysoki standard bezpieczeństwa w porównaniu do konkurencyjnych jak WordPress. Za pomocą Drupala są zarządzane takie strony jak tesla.com, link4.pl, wsb.pl, gouvernement.fr.

PrestaShopPrestaShop

PrestaShop jest jednym z najpopularniejszych systemów e-commerce działającym na open source, dostępnym w 65 różnych językach. Działa na PHP i może pomóc w tworzeniu kompleksowych witryn e-commerce w połączeniu z niesamowitą funkcjonalnością. Aktualnie wiele sklepów w Polsce i za granicą działa za pomocą tego CMS-u, przykładowo: inglot.pl, swiatbaterii.pl, MyAmericanMarket.com, bobbies.com/fr. PrestaShop, podobnie jak Shoper, jest skoncentrowana tylko na sprzedaży produktów bądź usług, ale za to posiada wiele dodatkowych rozszerzeń i możliwości dopasowania witryny do swoich potrzeb, takich jak: bezpłatna wysyłka, oferty specjalne, marketing e-mailowy, programowanie partnerskie i wiele innych.

+
Brak komentarzy
Dodaj własny
Współadministratorami danych osobowych są: Semergy sp. z o.o. sp. k., Artefakt sp. z o.o. sp. k., Semahead sp. z o.o. sp. k., Grupa Tense Polska sp. z o.o. sp. k., Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k. Sprzeciw wobec przetwarzania danych możesz złożyć w każdym momencie poprzez kontakt z Administratorem lub Doradcą Klienta, który skontaktował się z Tobą w celu przedstawienia zamówionej wyceny. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności.
Pełna treść polityki prywatnościRegulamin strony

O blogu

Blog powstał w celu przybliżenia marketingu internetowego w wyszukiwarkach wszystkim zainteresowanym tą tematyką. Będziemy dzielić się tutaj naszą wiedzą oraz nowościami z branży. Życzymy miłej lektury.

Szukaj