Jak pozyskać ruch z Pinteresta?
Spis treści:
Dlaczego Pinterest?
Według Alexa.com, serwis społecznościowy Pinterest zajmuje 14. miejsce w USA i 33. miejsce na świecie pod względem liczby aktywnych użytkowników. A liczby te stale rosną.
Kilka faktów o serwisie Pinterest:
- 85% użytkowników to kobiety;
- 45% użytkowników pochodzi z USA;
- 42% osób w związku małżeńskim korzysta z tej sieci;
- 18% użytkowników portalu posiadają dochód ponad 75 000 $ rocznie.
Pozyskiwanie ruchu z tego serwisu sprawdza się szczególnie dobrze w przypadku witryn związanych z:
- projektowaniem wnętrz;
- jedzeniem;
- zwierzętami domowymi;
- roślinami;
- zdrowym stylem życia;
- dietami;
- odzieżą i modą;
- urodą, kosmetykami, pielęgnacją skóry;
- DIY;
- podróżami.
Plusy Pinteresta:
- Długotrwały efekt w planie ruchu. W przeciwieństwie do większości portali społecznościowych, w którym wiadomości mają bardzo krótki czas aktywności, piny przyciągają uwagę przez dłuższy czas. Średnia długość „życia” pina wynosi 3,5 miesięcy. Dla porównania – analogiczny okres dla posta na Facebook – 90 minut, tweeta – 24 minuty.
- W przeciwieństwie do konkurencyjnego Instagrama, gdzie nie ma możliwości umieszczenia aktywnych linków (z wyjątkiem profilu), Pinterest daje możliwość dodania odnośnika do każdego pina.
- Łatwy w obsłudze.
- Ten portal opiera się na repostach i repinach. 80% wszystkich pinów – to repiny. W innych sieciach społecznościowych taka aktywność jest znacznie mniej wyraźna.
Minusy:
- Pinterest świetnie nadaje się do promowania anglojęzycznych stron. Dla polskiego segmentu sieci korzystanie z tego portalu nie jest jeszcze tak efektywne jak na zachodzie. Pinterest w Polsce jest jeszcze mało popularny – w 2015 roku liczba użytkowników z Polski wynosiła 1,71 mln.
- Rich Pins
Aby skutecznie pozyskiawać ruch z Pinteresta należy aktywować Rich Pins (szczegółowe piny) na swojej stronie internetowej.
Co to są szczegółowe piny? Jest to mechanizm, który pozwoli wyświetlić w serwisie Pinterest rozszerzony opis strony, zawsze wtedy gdy ktoś podzieli się zdjęciem z twojej strony.
Rich Pins działają bardziej efektywnie, dlatego ich użycie jest jak najbardziej zalecane.
- Mobile
Strona, na którą będziesz pozyskiwać ruch z Pinterest, musi być dostosowana pod urządzenia mobilne. Dlaczego? 80% użytkowników tego portalu używa smartfonów i tabletów.
- Linki
Najlepszy stosunek linków – 1:10. Czyli na 10 pinów maksymalnie 1 prowadzi do promowanego serwisu, a 10 do innych stron.
- Uważaj na…
Jeśli pinujesz obrazy ze swojej strony dodając tylko linki prowadzące do własnej witryny, to Twoje konto może zostać zbanowane.
- PIN IT
Aby skutecznie promować stronę w serwisie Pinterest trzeba koniecznie zaimplementować funkcjonalność pinowania – na obrazkach w obrębie promowanej witryny, po przesunięciu nad nie kursora powinien pojawić się przycisk PIN IT. Po jego naciśnięciu powinna nastąpić publikacja grafik w serwisie Pinterest prowadząca na stronę, na której znajduje się ten obraz.
W systemie WordPress zrealizować można to w dość łatwy sposób – istnieje wiele wtyczek. Znaleźć je można korzystając z np. takiego zapytania w wyszukiwarce Google: wordpress plugin pin
- Opisy
Opisy są nie mniej ważne niż same zdjęcia. Gdy dodajesz nowy wpis koniecznością jest dodanie dobrego opisu, w którym powinny znajdować się słowa kluczowe ułatwiające wyszukiwanie Twojego pina pozostałym użytkownikom sieci. Piny z małymi opisami – 50-150 słów – działają najlepiej. Publikacja pinów bez żadnych opisów nie jest zalecana – wpisy nie będą widoczne, co jest związane z algorytmem wyszukiwania wewnątrz Pinteresta.
To samo odnosi się do Twoich tablic. Do każdej tablicy zalecane jest napisanie opisu. Zwiększa to szansę, że użytkownicy ją znajdą i dołączą do niej.
Maksymalny rozmiar opisu tablicy w tej chwili wynosi 500 znaków. Nie trzeba w pełni wykorzystać tego limitu, wystarczy kilka zdań z użyciem słów kluczowych.
Do poszukiwania fraz kluczowych można używać wyszukiwarki Pinterest – należy dobierać takie sugestie wyszukiwania jakie oferuje Pinterest po wpisywaniu zapytań w wyszukiwarce.
- Spam
Spamowanie w serwisie Pinterest nie ma celu. Przy każdym pinie jest opcja zgłoszenia spamu.
- Umiar
Korzystając z serwisu Pinterest, trzeba kierować się uniwersalną zasadą (która zresztą pasuje do wszystkich sieci społecznych):
aby coś dostać, trzeba najpierw coś dać.
Jeśli zostanie opublikowane na raz 10-15 i więcej pinów w grupowej tablicy, to feed użytkowników zostanie nimi zaspamowany, a niektórzy z nich mogą zgłosić Twoje piny jako spam. Skutkiem takiego działania może być zbanowanie konta. Bardzo ważne jest, aby dodanie pinów wyglądało jak najbardziej naturalnie, idealną sytuacją będzie publikacja pinów z kilkugodzinnymi przerwami.
- Zachowanie użytkowników
Statystycznie użytkownicy odwiedzający inne konta w serwisie Pinterest odwiedzają 1-2 rzędy tablic. Większość pinów z linkami do promowanej strony powinna znajdować się w gronie tych najbardziej widocznych tablic.
- Odpowiednie zdjęcia
W działaniach na Pinterest.com najważniejsze są zdjęcia, które będą korespondować z gustami internautów. Strony internetowe związane z przemysłem czy myciem chodników będzie bardzo trudno wypromować za pomocą tego serwisu ;).
Jednym słowem, na stronie musisz zamieszczać jak najwięcej ciekawych zdjęć, które będą miały szanse przyciągnąć uwagę użytkowników.
- Potwierdź witrynę
Potwierdź swoją stronę na swoim koncie w Pinterest.com. Aby to zrobić, skorzystaj z tej instrukcji:
https://help.pinterest.com/pl/articles/confirm-your-website
Korzyści, jakie zyskasz, to:
- Do wszystkich pinów z Twojej strony będzie automatycznie dodany Twój avatar i link do Twojego profilu, co pozwoli uzyskać więcej obserwujących.
- Po potwierdzeniu serwisu będziesz miał dostęp do przydatnych statystyk.
Jak widać, potencjalne korzyści wynikające z używania Pinteresta jako narzędzia marketingowego są spore. Warto zwrócić uwagę na możliwości serwisu, zwłaszcza jeśli jego popularność w Polsce będzie wzrastać.
Naprawdę świetny artykuł, bardzo mi się przydał. Będę zaglądał częściej.
Nice bejbe!