Ile kosztuje reklama w internecie, czyli jak zainwestować pieniądze w promocję firmy w sieci?
Spis treści:
- Promocja strony internetowej – jak się do tego zabrać?
- Koszty promocji w internecie a kanały reklamowe
- Koszty promocji w internecie, a charakter działalności
- Reklama w internecie – koszty dla poszczególnych kanałów
- Pozycjonowanie a promocja serwisu
- Google Ads, czyli linki sponsorowane
- Reklamy na Facebooku
- Reklama w internecie – cennik dla firmy usługowej
- Ile kosztuje reklama w internecie w przypadku firmy lokalnej z dużą konkurencją?
- Promocja sklepu internetowego o niewielkim asortymencie
- Ile kosztuje reklama w internecie dużego sklepu internetowego?
- Promocja strony internetowej korporacyjnej
- Reklama w internecie – cennik dla Ciebie
Coraz więcej osób zaczyna zdawać sobie sprawę, że być albo nie być w internecie w dużym stopniu zależy od reklamy. Jakie środki trzeba przeznaczyć na działania marketingowe, by zaistnieć w sieci i przyciągnąć nowych klientów? Ile kosztuje promocja strony internetowej? Na te dwa z pozoru proste pytania niestety nie ma jednoznacznej odpowiedzi.
Poniżej jednak znajdziesz kilka cennych porad, które pomogą Ci rozpocząć promocję Twojej firmy i zaplanować budżet na reklamę w internecie. Dowiesz się, od czego zależą koszty i jakich efektów można się spodziewać. Zaczynamy!
Promocja strony internetowej – jak się do tego zabrać?
Zacznijmy od końca, czyli od efektów. Czy można je przewidzieć?
Niestety, to niemożliwe. Reklama ma to do siebie, że nikt nie może dać na nią gwarancji.
To nie znaczy jednak, że musisz siedzieć z założonymi rękami.
Przy pomocy specjalistów i odpowiednich narzędzi możesz zmierzyć efekt, badając jakość i natężenie ruchu w czasie niemal rzeczywistym. Jest to ogromna przewaga w stosunku do mediów tradycyjnych, dlatego przeznaczając budżet na reklamę w internecie, będziesz mieć pełną świadomość tego, co udało Ci się osiągnąć.
Niezależnie jednak od sposobu promocji, nigdy nie ma pewności, że poszczególne działania przyczynią się do zwiększenia rozpoznawalności marki lub chociażby zwiększenia sprzedaży. Jeśli ktoś kiedykolwiek twierdził inaczej, mijał się z prawdą.
A teraz przejdźmy do najważniejszego elementu, na który jako właściciel firmy masz wpływ. Chodzi tutaj o planowane wydatki na działania marketingowe w sieci.
Przy określaniu budżetu na promocję pamiętaj o dwóch ważnych rzeczach:
-
Promocja strony internetowej to inwestycja, która może się nie zwrócić. Nie ma sensu, by stawiać na szali bezpieczeństwo finansowe firmy;
-
Budżet reklamowy powinien być adekwatny do wartości pozyskanego klienta.
Warto dokładnie przemyśleć też swoje oczekiwania wobec planowanych działań marketingowych. Jeśli chcesz rozpocząć promowanie swojej firmy/marki w internecie ze specjalistami, przekaż im wytyczne dotyczące wydatków na reklamę. Będą mogli wówczas przedstawić Ci najbardziej efektywną formę spożytkowania środków.
Koszty promocji w internecie a kanały reklamowe
Kiedy określisz już wielkość swojego budżetu na działania w internecie, przyjdzie pora na ustalenie konkretnych miejsc, poprzez które możesz dotrzeć do potencjalnych klientów. Do dyspozycji masz liczne opcje.
Najczęściej wykorzystywanymi kanałami reklamowymi są:
-
kampanie PPC (pay per click):
-
linki sponsorowane – kampania Gogole Ads,
-
kampanie produktowe w Google Ads,
-
kampanie banerowe w GDN,
-
kampanie video na YouTube,
-
kampanie na FB i Instagramie,
-
remarketing (Google Ads i FB).
-
Poza powyżej wymienionymi formami promocji, do Twojej grupy docelowej możesz również dotrzeć poprzez:
-
kampanie e-mailowe,
-
marketing szeptany,
-
publikacje artykułów sponsorowanych,
-
influencer marketing,
-
kampanie na LinkedIn,
-
marketplace i porównywarki (Allegro, Ceneo etc.).
Jak widzisz, sieć daje ogromne możliwości promocji, a cena reklamy w internecie w dużej mierze uzależniona jest od konkretnych obszarów, w których poruszają się Twoi klienci.
Wybór najwłaściwszych miejsc dla promocji Twojej firmy często jest nie lada wyzwaniem i najlepiej będzie, jeśli skorzystasz z porady specjalistów. W dalszej części artykułu dowiesz się, jakie są koszty promocji w internecie w zależności od charakteru działalności, kanału i innych czynników.
Koszty promocji w internecie, a charakter działalności
To, ile kosztuje reklama w internecie w dużym stopniu zależy właśnie od charakteru działalności, ponieważ nie wszystkie wcześniej wspomniane kanały dotarcia będą dobrym rozwiązaniem dla każdego przedsiębiorcy.
Wybór odpowiednich rodzajów reklam powinien opierać się na analizie konkurencji. Jeśli – surfując po morzu internetu – możesz często napotkać znane Ci firmy z branży, Twoje wydatki na promocję w sieci będą musiały być bez wątpienia większe, niż w przypadku małej konkurencji. Chodzi tutaj głównie o świadomość Twoich rywali. Marketing internetowy w wielu branżach jest dalej postrzegany jako nowość, ale najpopularniejsze usługi/produkty są od dawna promowane w sieci i to właśnie tam poprzeczka ustawiona jest najwyżej.
Liczy się także zasięg prowadzonej przez Ciebie działalności. Jeśli chcesz znaleźć klientów z całego kraju, będzie Cię to kosztowało znacznie więcej niż w przypadku działań lokalnych.
Pamiętaj, że nie istnieje jeden uniwersalny cennik dla reklamy w internecie.
W kolejnych sekcjach znajdziesz garść przydatnych informacji dotyczących tego, na jakich kanałach dotarcia warto będzie się skupić, w zależności od rodzaju prowadzonej przez Ciebie firmy; ale wcześniej kilka faktów o kosztach dla poszczególnych rozwiązań.
Reklama w internecie – koszty dla poszczególnych kanałów
W tej części postaram się Tobie przybliżyć szacunkowe koszty, z jakimi może wiązać się promocja firmy/marki w sieci.
Zacznijmy od pozycjonowania (SEO – search engine optimization), które jest często postrzegane jako najmniej korzystna forma dotarcia do potencjalnych klientów.
Czy słusznie?
Odpowiedź brzmi NIE!
W szerokim ujęciu pozycjonowanie to najbardziej efektywna reklama w internecie.
Jeśli nie wierzysz, spójrz proszę na poniższe wykresy z wynikami.
Działając właściwie można nie tylko zwiększyć jakościowy ruch w serwisie, ale także wspomóc sprzedaż i – w pewnym stopniu – zmniejszyć konieczne wydatki na promocję serwisu poprzez kampanie płatne w Google Ads.
Złą sławę działań pozycjonerskich przypisać można tzw. rozliczeniu za osiągnięty efekt. Kiedy przodujące w marketingu internetowym marki rozpoczynały swoją digitalową przygodę, pozycjonowanie w bardzo dużej mierze wiązało się z pozyskaniem „odpowiednio” dużej liczby odnośników do serwisu.
Jak duża była to liczba? Jak największa.
Strony firmowe szybowały do TOP 10 wyników wyszukiwania i płaciły za to niemałe pieniądze.
Takie podejście do tematu zmieniło się drastycznie w 2011 roku, kiedy to Google stwierdziło, że ilość prowadzących do serwisu linków nie jest tak istotna, jak ich jakość i powiązanie tematyczne ze stroną docelową, a także inne elementy, na które zwracają uwagę użytkownicy. To była przełomowa zmiana, która wytyczyła nowy kierunek w pozyskiwaniu klientów z wyników organicznych. Strony, których wysokie pozycje wynikały tylko i wyłącznie z bogatego profilu linkowego, zaczęły spadać w wyszukiwarce, a nawet dostawały kary w postaci filtrów algorytmicznych.
Obecnie efekty osiągane przez działania SEO są wynikiem współdziałania trzech głównych obszarów:
-
optymalizacji technicznej serwisu,
-
content marketingu,
-
linkbuildingu.
O tym, jak dużo znaczy każdy z powyższych elementów można by napisać osobny artykuł, ale jedno jest pewne – dopiero biorąc pod uwagę je wszystkie możemy mówić o wydobyciu pełni potencjału, jaki drzemie w wynikach organicznych. Niewątpliwie ogromną zaletą pozycjonowania są bardzo duże możliwości dotarcia do potencjalnych klientów na określonym etapie ich ścieżki zakupowej.
Skąd wiemy jakie są oczekiwania użytkowników?
Otóż wpisywane przez nich do wyszukiwarki frazy kluczowe są niczym innym, jak przejawem ich intencji, dlatego jeśli zależy nam na sprzedaży, wyrażenia ogólne typu „buty”, czy „opony” nie będą dla nas wartościowe. Chcąc sprzedawać, należy się skupić na dużo bardziej sprecyzowanych zapytaniach, np. „buty damskie nike air max 270 różowe”. Walkę o wysokie pozycje na ogólne frazy prowadzą najczęściej duże marki z pokaźnymi budżetami marketingowymi – są to działania przede wszystkim wizerunkowe.
Pozycjonowanie a promocja serwisu
A teraz czas na konkrety. Jak zwykle wygląda cennik pozycjonowania?
Odpowiedź na to pytanie, jak się pewnie już domyślasz brzmi: to zależy. Biorąc pod uwagę wszystkie czynniki, o których pisałem wcześniej, działania możesz zacząć od 250-300zł, a górną granicę wyznacza już w dużej mierze konkurencja. To jaka będzie niezbędna kwota na pozycjonowanie wynika z dokładnej analizy, po którą najlepiej zwrócić się do specjalistów z agencji SEO.
Google Ads, czyli linki sponsorowane
Przejdę teraz do ogólnie rozumianych reklam PPC (pay per click), które są najpopularniejszą formą promowania w internecie. Wcześniej opisałem dostępne kanały w tej materii, natomiast teraz zajmę się wyceną poszczególnych formatów reklamowych.
Najczęściej spotykanym rodzajem kampanii promocyjnej są linki sponsorowane w Google Ads.
Są to reklamy tekstowe wyświetlane w wynikach wyszukiwania. W zależności od „woli” Google, do dyspozycji mamy maksymalnie 4 miejsca na górze strony i do 3 miejsc poniżej TOP 10 wyników organicznych. Jest to system aukcyjny, a więc takie działania wymagają konkretnego budżetu reklamowego. Pojawienie się naszych reklam wywoływane jest, podobnie jak przy pozycjonowaniu, wpisaniem frazy kluczowej przez użytkownika.
Jak duża będzie konieczna kwota na promocję Twojego biznesu, zależy od wielu czynników, w tym od ilości konkurentów, branży w jakiej funkcjonujesz czy chociażby jakości Twojej strony internetowej. Poniżej znajdziesz krótkie zestawienie sugerowanych kosztów za kliknięcie w reklamę dla często promujących się profesji.
Jak widzisz, stawki nie są małe i zależne również od lokalizacji.
Aby nasze reklamy wyświetlały się na najwyższych pozycjach, warto założyć kwotę za kliknięcie nawet o 10-15% wyższą po to, by przelicytować konkurentów. Kiedy chcesz rozpocząć promocję swojej firmy poprzez linki sponsorowane, warto pomyśleć o współpracy z managerem PPC, który będzie wydawał dostępny na działania budżet w sposób najbardziej efektywny.
W przypadku sklepów internetowych, koszty reklamy w sieci wyszukiwania wyglądają nieco inaczej. Frazy produktowe są tańsze. Wynika to z niższego poziomu konwersji niż w przypadku usług, a promocja przecież musi się opłacać. Przykładowe stawki poniżej.
Powiązanym z produktami kanałem reklamowym są reklamy produktowe (PLA – Product Listing Ads).
Jest to format przeznaczony tylko i wyłącznie dla sklepów internetowych. Specyfika działania jest podobna, jak w przypadku linków sponsorowanych czy pozycjonowania, natomiast w tym wypadku Twój potencjalny klient zobaczy interesujący go produkt wraz z ceną i będzie mógł od razu porównać kilku konkurujących ze sobą sprzedawców.
W kampanii PLA koszty za kliknięcie są mniejsze niż przy linkach sponsorowanych o ok. 20%. Jeśli więc – przykładowo – sprzedajesz sandały damskie w kolorze niebieskim, możesz spodziewać się średnich kosztów na poziomie 70-75gr. Niezbędne wydatki na reklamę w ramach kampanii produktowej będą zależne od rodzaju asortymentu jaki promujesz, a także od konkurencyjności branży. Jeśli Twój sklep ma bogaty asortyment, musisz też liczyć się z tym, że promowanie całości będzie wiązało się z dużymi nakładami finansowymi, dlatego na początek często warto skupić się tylko na określonej kategorii produktowej.
Poza kanałami typowo sprzedażowymi w ramach systemu reklamowego Google Ads mamy do dyspozycji jeszcze kampanie zasięgowe. Do takich formatów zaliczają się banery w sieci reklamowej (GDN – Google Display Network), czy chociażby kampanie video na YouTube.
Taki rodzaj reklamy ma za zadanie dotrzeć do jak największej ilości użytkowników. Zazwyczaj wydatki rozliczane są w CPM (cost per mile), czyli za 1000 wyświetleń naszej reklamy w przypadku kampanii banerowej. Dla kampanii video jest to CPV (cost per view), czyli koszt za obejrzenie filmu (muszą zostać spełnione określone warunki, ale to jest temat na inny wpis).
Koszty promocyjne dla Twojej firmy będą zależne od wielkości wybranej grupy docelowej. Im większa, tym większe wydatki, natomiast koszt jednostkowy CPM/CPV jest relatywnie mniejszy.
Jeśli myślisz o kampanii banerowej w GDN koszty reklamy mogą wyglądać następująco: w przypadku promocji video na YT z naszego doświadczenia wynika, że średni wydatek za wyświetlenie filmu reklamowego wynosi ok. 8-10 gr. Zdarzają się też kampanie, dla których wartość ta jest zdecydowanie niższa. Taki przykład poniżej:
Reklamy na Facebooku
Ostatnim opisanym rodzajem kampanii promocyjnej będą reklamy na Facebooku. Spośród wielu dostępnych formatów, najczęściej wybierane są reklamy nastawione na pozyskanie „lajków” dla prowadzonego fanpage’a firmowego czy też marki. Podobnie jak w przypadku pozostałych kanałów dotarcia do potencjalnych klientów, koszty są zależne od bardzo wielu czynników. Średni koszt pozyskania jednego „fana” może wynieść nawet 2-3 zł, ale zdarzają się również zdecydowanie mniejsze wartości, jak w poniższym przykładzie.
W przypadku promowania swojej firmy na FB najlepiej jest założyć średnią wartość „lajka” na poziomie 1-1,5 zł, co znajduje potwierdzenie w większości przeprowadzonych przez nas kampanii.
Jeżeli już wiesz, jak szacunkowo wyglądają koszty za reklamę w internecie, w zależności od wybranego kanału dotarcia, przejdziemy teraz do krótkich wytycznych, dotyczących promocji w sieci dla najczęściej pojawiających się zapytań w naszej agencji.
Reklama w internecie – cennik dla firmy usługowej
Z reguły działają lokalnie, a grono ich potencjalnych klientów nie prezentuje się tak okazale, jak w przypadku przedsiębiorstw o zasięgu krajowym. Z tego względu zazwyczaj konkurencja jest też mniejsza, a to z kolei sprawia, że niezbędne nakłady na promocję firmy w sieci będą stosunkowo nieduże.
Najlepszymi kierunkami działania dla lokalnych specjalistów będą:
-
pozycjonowanie,
-
kampania linków sponsorowanych,
-
kampania na FB (oczywiście, jeśli posiadasz profil firmowy) – opcja do przetestowania.
Przy pozycjonowaniu kilku fraz kluczowych, sensowną kwotą na działania będzie 250-300 zł miesięcznie i więcej, w zależności od miejscowości, w jakiej firma świadczy usługi. Im jest ona większa, tym reklama stanowić będzie większy wydatek.
W kontekście linków sponsorowanych można w przypadku lokalnego biznesu podziałać na dwa sposoby. Z jednej strony mamy do dyspozycji wyrażenia powiązane z lokalizacją naszej firmy, np. „hydraulik szczecin”, czy „fryzjer inowrocław”, a z drugiej strony możemy również wyświetlać nasze reklamy na frazy ogólne („hydraulik”, „fryzjer”), ale tylko dla użytkowników z obszaru naszego działania.
Przykładowe koszty za kliknięcie w reklamę:
Jeśli masz i rozwijasz swój profil firmowy na FB, warto przeprowadzić choćby testową kampanię, która pomoże zweryfikować, czy potencjalni klienci trafią do Ciebie tą drogą. Konieczna będzie jedno-dwumiesięczna próba. Daj sobie czas i zainwestuj na początek niewielką kwotę (ok. 200-600 zł miesięcznie).
Ile kosztuje reklama w internecie w przypadku firmy lokalnej z dużą konkurencją?
Jeśli w danej branży konkurencja nie śpi, koszty rosną. Duże znaczenie ma także jej świadomość. Obecnie do najbardziej konkurencyjnych branż zaliczają się m.in. medycyna estetyczna, zabiegi upiększające, usługi prawne czy gastronomia.
Promocję strony internetowej prawnika, lekarza czy kosmetyczki sensownie jest rozważać przy wydatkach miesięcznych ok. 600-650 zł w przypadku pozycjonowania, ale także tutaj wiele zależy od miasta i jego wielkości. Dodatkowo, im bardziej aktywna konkurencja, tym większe będą koszty reklamy i szerszy zakres działań w sieci.
Podobnie jak przy mniej konkurencyjnych profesjach, dotarcie do potencjalnych klientów poprzez kampanię linków sponsorowanych będzie dobrym rozwiązaniem. Przykładowe koszty za kliknięcie wyglądają następująco:
Działania promocyjne na FB warto rozpocząć też z nieco większego pułapu finansowego niż w przypadku małej firmy z relatywnie małą konkurencją, ale w pierwszych miesiącach przeznaczanie założonej docelowej kwoty na działania nie ma sensu. Podejdź cierpliwie do tematu, ponieważ im dłużej będzie działała kampania, tym lepsze będą jej wyniki. Kiedy całość zacznie już dobrze funkcjonować przy mniejszych wydatkach, będzie to dobry czas na zwiększenie nakładów na reklamę.
Promocja sklepu internetowego o niewielkim asortymencie
Mały sklep internetowy ma wiele możliwości reklamy. Pozycjonowanie sklepu internetowego może w tym przypadku przynieść efekt długofalowy, który będzie zdecydowanie bardziej opłacalny niż pozostałe kanały reklamowe. Wymaga to jednak trochę cierpliwości, a nie każdy może sobie na to pozwolić.
Jeśli chcesz szybkiego rezultatu, postaw na kampanie PPC. Najlepiej sprawdzi się kampania produktowa. Jeśli posiadasz również punkt stacjonarny, dobrym kierunkiem dotarcia do Twoich potencjalnych klientów będą również linki sponsorowane, wyświetlane na frazy lokalne np. „sklep dla dzieci kalisz”, czy „sklep rowerowy opole”.
Pamiętaj jednak, żeby Twój budżet był odpowiednio dostosowany do możliwości, ponieważ tego typu promocja sklepu internetowego z niewystarczająco zasobnym portfelem wiąże się ze sporymi ograniczeniami wyświetleń.
Może się zatem okazać, że inwestycja nie przyniosła nowych klientów i nie zwiększyła zasięgu firmy.
Jeśli mamy do czynienia z „atrakcyjnymi” produktami, np. obuwiem, odzieżą czy kosmetykami, dobrym pomysłem będzie kampania na FB. Nie sprawdzi się ona jednak w przypadku branż przemysłowych.
W tym kanale proponuję skupić swoje siły na dwóch rodzajach kampanii:
- Po pierwsze, postaw na zwiększanie grona fanów Twojej firmy na FB, co z czasem pomoże w przeprowadzaniu wyprzedaży/promocji itp.
- Z drugiej strony warto również zainwestować w kampanię sprzedażową z katalogu produktowego.
Jedno jest jednak pewne. Aby promocja sklepu internetowego była udana, trzeba zaplanować budżet w porozumieniu ze specjalistą, który doradzi kierunek działań marketingowych i ułoży ich strategię w oparciu o analizę konkurencji i aktualną sytuację na rynku.
Ile kosztuje reklama w internecie dużego sklepu internetowego?
Jak mówią, duży może więcej, a w tym wypadku nawet musi. Aby zwiększyć swoją sprzedaż i dotrzeć do jak największej liczby klientów nie należy oszczędzać. Duży sklep internetowy musi działać szeroko. Biorąc pod uwagę długofalowy wynik, najtańszym sposobem dotarcia do nowych odbiorców będzie pozycjonowanie. Zazwyczaj też efekty z działań nastawionych na naturalne wyniki wyszukiwania przyjdą szybciej niż u mniejszych graczy.
Skuteczna promocja sklepu internetowego o dużym zasięgu i szerokim asortymencie powinna uwzględniać także kampanie sprzedażowe, banery (Google Ads i FB). Poza opisanymi już wcześniej kanałami do dyspozycji mamy również publikowanie artykułów sponsorowanych czy kampanie mailingowe. Celem jest dać się zapamiętać i wzbudzić zainteresowanie potencjalnych klientów. Budżet dużego sklepu internetowego nie może więc być niski – wszystko jednak w granicach rozsądku.
Koszty reklamy w internecie związane z tak szeroką promocją są już bardzo indywidualne, choć nie wolno zapominać o złotej zasadzie. Inwestycja musi być przede wszystkim bezpieczna. W przypadku dużych sklepów e-commerce, pomoc specjalisty może przynieść bardzo ciekawe wnioski i świeże spojrzenie na dotychczasowe działania, dlatego warto zasięgnąć opinii na temat dostępnych możliwości.
Promocja strony internetowej korporacyjnej
Podstawę stanowi tutaj dbanie o wizerunek firmy. Do potencjalnych odbiorców należy docierać szeroko, korzystając z różnych kanałów. Kampanie PPC w Google Ads skupiają się raczej na reklamach displayowych w GDN. Dodatkowo do dyspozycji mamy szeroko rozumiane social media, czy tworzenie opiniotwórczych artykułów, których publikacja kosztuje nieraz nawet kilka tysięcy złotych. W związku z ogromnymi możliwościami, budżet powinien więc być odpowiednio wysoki i rozplanowany tak, żeby Twoja marka pojawiała się w przestrzeni internetowej możliwie jak najczęściej.
Reklama w internecie – cennik dla Ciebie
Mam nadzieję, że po przeczytaniu mojego artykułu, temat marketingu internetowego jest Ci bliższy i wiesz już, jak właściwie do niego podejść.
Jak widzisz, nie ma prostej reguły określającej wielkość potrzebnego budżetu na promocję Twojej strony w internecie.
Być może poniższa grafika pomoże Ci w zapamiętaniu skali wydatków dla poszczególnych rodzajów stron internetowych.
Jedno jest natomiast pewne – jeśli chciałbyś samodzielnie zaplanować strategię działania i oszacować wydatki niezbędne do jej wdrożenia, nie będzie to łatwe zadanie.
Warto więc skorzystać z profesjonalnej porady. Specjalista z Agencji Widzialni.pl nie tylko oceni Twoje szanse na zwiększenie zasięgu w sieci, ale też przygotuje odpowiednią wycenę, uwzględniającą usługi, których potrzebuje Twoja firma, a także założone przez Ciebie możliwości budżetowe.
Nie czekaj i skontaktuj się z nami, by zyskać popularność w internecie!
Wyczerpujący, dobrze napisany artykuł. Kawał dobrej roboty. ?
Od jakiegoś czasu zaczęliśmy prowadzić kampanie na FB i to naprawdę działa – co prawda dopiero raczkujemy, ale pewnie z czasem będzie lepiej. Ważne, żeby dobrze ustalić kampanie(najlepiej kilka), aby nie wtopić i zmarnować pieniędzy.