Hotel Ads – narzędzie reklamowe Google dla hoteli
Pierwsza dziesiątka w wynikach wyszukiwania jest coraz mniej widoczna. Zaczęło się od przeniesienia reklam AdWords z bocznej belki tuż nad organiczne wyniki. Kolejnym ciosem dla stron w TOP 10 było zwiększenie liczby wyświetlanych reklam, przez co naturalne wyniki znalazły się jeszcze niżej na pierwszej stronie. Następne posunięcia Google były bardziej dyskretne, ale mimo to sukcesywnie zwiększały widoczność reklam AdWords kosztem organicznych wyników wyszukiwania. W SERP-ach ponownie zaszły zmiany. Tym razem dotyczą one branży hotelarskiej, a dokładniej narzędzia Google Hotel Ads.
Czym jest Hotel Ads?
Jednak zanim będzie o tym, co się zmieniło, chciałbym przybliżyć narzędzie, które może nie być znane przez osoby niezwiązane z hotelarstwem. Google już kilka lat temu wprowadziło dedykowane rozwiązanie właśnie dla tej branży, a nazywa się Hotel Ads i ma podobną funkcję jak Booking.com czy HRS. Jest to platforma mająca na celu ułatwienie użytkownikowi znalezienie odpowiedniego miejsca noclegowego, a hotelarzom lepsze zaprezentowanie swojej oferty. Nie powinno dziwić, że Google rozwija narzędzie przeznaczone właśnie na ten rynek. Według szacunków, ta branża jest w czołówce pod względem wysokości budżetów na reklamy AdWords.
Jednak wracając do samego Hotel Ads – reklamy pojawiają się w wynikach wyszukiwania po wpisaniu fraz takich jak „hotel” czy „hostel” oraz miasta. Jeżeli wpiszemy wyłącznie frazę związaną z noclegami, a na naszych komputerach włączone jest udostępnianie lokalizacji, wyszukiwarka przedstawi wyniki powiązane z rejonem, w którym się znajdujemy. Hotel Ads jest widoczny jako boks poniżej reklam AdWords, gdzie znajdują się trzy hotele, najlepiej dopasowane do naszego zapytania. Możemy rozwinąć listę i przejrzeć więcej propozycji lub kliknąć w mapę i zobaczyć lokalizację hoteli.
Niezależnie, czy będziemy przeglądać oferty z poziomu mapy czy listy, Hotel Ads pokaże nam kilka kluczowych informacji dotyczących hotelu. Oprócz najważniejszych danych, jak nazwa czy lokalizacja, z poziomu narzędzia możemy sprawdzić, jaką ocenę ma dane miejsce, jak ono wygląda, czy wreszcie ile będziemy musieli zapłacić za nocleg. Ta ostatnia opcja jest szczególnie ciekawa, bo ceny pobierane są z kilku portali oferujących wynajem pokoju, m.in. Booking.com i HRS. To kolejny przypadek, kiedy Google korzysta z zewnętrznych portali, aby dostarczyć użytkownikowi jak najwięcej informacji z poziomu wyszukiwarki. Tego typu rozwiązanie można było już zauważyć np. przy wyszukiwaniu restauracji – obok wizytówki danego miejsca pokazywana jest ocena pobrana z Facebooka czy Zomato.
Hotel Ads mobilnie
Hotel Ads dostępne jest też z poziomu urządzeń mobilnych. Wpisanie fraz związanych z noclegami na smartfonie pozwala korzystać ze wszystkich funkcjonalności narzędzia. Dodatkowo, dzięki GPS wyszukiwarka może nam pokazać hotele zlokalizowane w pobliżu czy doprowadzić do wybranego miejsca docelowego. Ciekawym jest fakt, że widok Hotel Ads różni się nieco od tego, który możemy zobaczyć, wpisując tę samą frazę w Google Maps. Wszystkie funkcje, jak przeglądanie karty hotelu, filtrowanie miejsc czy zestawienie cen, działają w obu narzędziach, jednak od razu widać, że są to dwie oddzielne usługi.
Co nowego?
Cena noclegu często może być czynnikiem, który ma decydujący wpływ na wybranie konkretnego hotelu. Hotel Ads już w wynikach pokazywało ceny wybranych przez siebie pokoi, jednak przy wyszukiwaniu noclegów z poziomu mapy cena była widoczna dopiero na karcie hotelu. Kwota pokazywana była zatem wyłącznie zainteresowanym klientom, którzy kliknęli w konkretny hotel na mapie. Teraz to się zmieniło – ceny są wyświetlane bezpośrednio na mapie, nad znacznikiem każdego hotelu. Co to oznacza? Hotele w większym stopniu będą konkurowały ceną. Ma to szczególne znaczenie dla wyników na urządzeniach mobilnych – wcześniej klient, szukając najbliższego miejsca, nie miał możliwości w tak szybki sposób zweryfikować cen i na tej podstawie wybrać noclegu. Sprawa ma się nieco inaczej przy wyszukiwaniach desktopowych – może się okazać, że zmiany nie będą miały większego znaczenia w tej wersji wyszukiwarki. Co prawda łatwiej jest porównać ceny, ale i tak szukając noclegów czy produktów na komputerze, mamy skłonność do przeglądania większej liczby ofert niż na urządzeniu mobilnym, więc szukając hotelu, z pewnością zweryfikowalibyśmy ceny konkurencyjnych miejsc.
Jak zareagować na zmiany w Hotel Ads?
Branża hotelowa charakteryzuje się wysoką konkurencją i trzeba pamiętać, że zdobycie wysokich pozycji na ogólne frazy może być bardzo trudne. Czy narzędzie Hotel Ads ułatwia sprzedawanie swoich usług? Z pewnością może być pomocne, ale warunkiem jest odpowiednia optymalizacja profilu w Google Moja Firma. To właśnie na podstawie danych z tej platformy tworzone są karty hoteli w Hotel Ads. Dodatkowo trzeba pamiętać, że narzędzie pomoże nam w sprzedaży noclegu wtedy, gdy nasze oferty znajdują się na HRS lub innym portalu pośredniczącym w wynajmie. Ranking cen dużo bardziej przyciąga uwagę niż guzik prowadzący do naszej witryny i należy spodziewać się, że konwersje przyniesie głównie HRS czy Booking.com.
Warto też przyjrzeć się reklamom AdWords, które aktualnie są jedynym sposobem, by znaleźć się wyżej od Hotel Ads. Dzięki dobrze zoptymalizowanym reklamom i przemyślanym działaniom, AdWords może okazać się najlepszą metodą na zdobywanie klientów.
Należy jednak pamiętać, by nie zaniedbać pozycjonowania swojej witryny. Dzięki naturalnym linkom oraz spójnym danym kontaktowym jest większe prawdopodobieństwo, że nasz hotel znajdzie się wyżej na liście Hotel Ads.
Zdecydowanie warto jest zainwestować w porządną kampanię AdWords. Hotel Ads jest jak najbardziej skutecznym narzędziem, ale z moich obserwacji wynika, że pełni rolę bardziej dodatku dla znacznie popularniejszych adwordsów.