preloader
Wypełnij formularz
Przygotujemy dla Ciebie bezpłatną wycenę!

Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.


Czym jest evergreen content?

Czym jest evergreen content?

Treści znajdujące się w obrębie danej domeny są jednym z najważniejszych czynników, który bezpośrednio wpływa na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Strona, która ma unikalne, w pełni odpowiadające na zapytania użytkownika treści, będzie znajdować się wysoko nawet na najbardziej konkurencyjne frazy kluczowe.

Niestety, treści na stronie mogą się zestarzeć lub utracić swoją aktualność. Istnieje jednak jeden rodzaj kontentu, który pozostaje aktualny przez cały czas, niezależnie od pory roku lub bieżących trendów. Mowa o evergreen content.

Czym jest evergreen content?

Evergreen content to treści, które są ponadczasowe i mogą generować ruch na stronie na przestrzeni miesięcy, a nawet lat. Słowo evergreen kojarzymy z evergreen trees, czyli wiecznie zielonymi roślinami, które charakteryzują się całorocznym przyrostem nowych liści. Pomimo że drzewa te tracą stare liście, cały czas pozostają zielone. Podobny mechanizm obserwujemy przy treściach evergreen – nigdy nie tracą aktualności.

Przykłady treści

Przykłady treści, które można określić jako evergreen content:

  • Porady. Poradniki mogą być wspaniałym źródłem wiecznie zielonych treści. Kluczem jest w tym przypadku kompleksowe podejście do tematu i nastawienie na rozwiązanie problemu użytkownika. W przypadku tworzenia treści o charakterze poradnikowym, warto opisywać krok po kroku, co należy zrobić w danej sytuacji.
  • Listy branżowe. Listy najczęściej będą zawierać użyteczne informacje na określony temat. Przykładem takich treści może być np. lista narzędzi do wymiany kół samochodowych albo lista najczęstszych błędów początkujących fotografów.
  • Materiały edukacyjne i treści naukowe. Treści, które opisują niezmienne fakty na temat konkretnej dziedziny.
  • Opinie.

Wydawać się może, że w treści publikowane w Internecie pozostają w sieci już na zawsze i dowolny użytkownik może przeczytać artykuł opublikowany lata temu. Otóż nie! Oczywiście, trudno jest usunąć content już opublikowany w sieci – w praktyce pozostaje on tam na zawsze, ale niektóre treści są aktualne tylko przez krótką chwilę. Są to:

  • newsy,
  • artykuły na temat bieżących wydarzeń,
  • artykuły na temat aktualnych trendów,
  • artykuły zawierające dane i liczby, które przestają być aktualne po jakimś czasie.

Przykładowo: artykuły na temat Bożego Narodzenia są aktualne każdego roku, ale tylko w sezonie. Nie jest to więc evergreen content pomimo tego, że artykuł pozostaje aktualny latami. Zrozumienie tej koncepcji i umiejętność odróżniania typów kontentu pomoże w stworzeniu skutecznej strategii content marketingowej.

Evergreen content a marketing treści

Evergreen content jest ważną częścią strategii content marketingowej. W połączeniu z SEO efekty mogą być jeszcze lepsze. Ważne jest dopasowanie wieczne zielonych treści do tematyki biznesowej. Przykładowo, dla sklepu z oponami dobrym pomysłem na artykuły będą tematy z cyklu Jakie wybrać opony?

Przykłady evergreen content

Przykłady evergreen content

Evergreenami będą również tematy w stylu Jak rozpoznać zużyte opony?

Przykłady evergreen content

Przykłady evergreen content

Wydawać się może, że w Internecie istnieją już setki, jeśli nie tysiące artykułów, które w całości odpowiadają na pytania zadawane przez użytkowników. W takiej sytuacji kluczem do sukcesu jest dobry research i weryfikacja tego, co zostało już napisane. Przy tworzeniu autorskiej treści warto spojrzeć na dany problem pod innym kątem, zaproponować niestandardowe rozwiązanie. Dogłębna analiza fraz kluczowych, szczególnie fraz long tail, pomaga zrozumieć tzw. search intent użytkownika, czyli to, co tak naprawdę go interesuje. Nawet najlepszy artykuł będzie mieć zerową wartość, jeśli nie będzie wyszukiwany.

Język artykułu należy dopasować do grupy docelowej. W zależności od tego, dla kogo piszesz, możesz pozwolić sobie na mniej lub bardziej formalną komunikację. Dzielenie się ekspercką wiedzą i nadużywanie branżowego słownictwa jest kuszące, ale zupełnie nieopłacalne. Jeżeli potencjalny czytelnik dopiero bada nieznaną dotąd branżę, wpis napisany przy użyciu zbyt specjalistycznego słownictwa będzie dla niego bezwartościowy. Ma być konkretnie i profesjonalnie, ale przede wszystkim zrozumiale.

Warto również zwracać uwagę na długość artykułów. Nawet jeżeli wybrany temat pozwala na napisanie wielotomowej książki, przeciętny użytkownik straci zainteresowanie już po kilku minutach i porzuci artykuł, nie czytając go do końca. W przypadku obszernych tematów warto rozbić je na mniejsze i bardziej konkretne wpisy, tworząc przy tym plan publikacji na najbliższe miesiące. Podobne artykuły można w dalszej kolejności linkować między sobą, co będzie dodatkowym atutem z punktu widzenia SEO.

Pomimo tego, że tematy poruszane podczas pisania evergreen content są ponadczasowe, niektóre szczegóły mogą się zmieniać. Oznacza to, że należy od czasu do czasu weryfikować aktualność już napisanych artykułów i wprowadzać niezbędne zmiany.

Przykładem evergreen content, który może wymagać aktualizacji po pewnym czasie, jest nasz artykuł na blogu pod nazwą „Rodzaje fraz kluczowych w SEO”. Pomimo tego, że rodzaje fraz kluczowych pozostają bez zmian i artykuł będzie aktualny cały czas, zmianie mogą ulec drobne szczegóły, np. informacja o frazach brandowych w Google Analytics wprowadzona wraz z kolejną aktualizacją narzędzia.

Podsumowanie

Największą zaletą evergreen content jest to, że podobne artykuły będą generować ruch organiczny w ciągu wielu miesięcy albo nawet lat. Udane połączenie wiecznie zielonych treści i artykułów opisujących aktualne wydarzenia jest podstawą dobrej strategii content marketingowej stawiającej w centrum Twojego klienta.

Kursy z marketingu internetowego online!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy.

Dołącz do newslettera i otrzymuj regularną dawkę wiedzy oraz ciekawostek ze świata digital marketingu!

Z naszą pomocą zawsze będziesz na bieżąco – bez spamu!

+
Brak komentarzy
Dodaj własny
Współadministratorami danych osobowych są: Semergy sp. z o.o. sp. k., Artefakt sp. z o.o. sp. k., Semahead sp. z o.o. sp. k., Grupa Tense Polska sp. z o.o. sp. k., Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k. Sprzeciw wobec przetwarzania danych możesz złożyć w każdym momencie poprzez kontakt z Administratorem lub Doradcą Klienta, który skontaktował się z Tobą w celu przedstawienia zamówionej wyceny. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności.
Pełna treść polityki prywatnościRegulamin strony

O blogu

Blog powstał w celu przybliżenia marketingu internetowego w wyszukiwarkach wszystkim zainteresowanym tą tematyką. Będziemy dzielić się tutaj naszą wiedzą oraz nowościami z branży. Życzymy miłej lektury.

Szukaj