Wpływ Social Media na pozycjonowanie
Ogólna zasada jest prosta. Jeśli chcesz pozyskiwać duży, kaloryczny ruch na swoją stronę internetową, rozsiąść się wygodnie w TOPach wyników wyszukiwania, aktywność w mediach społecznościowych jest koniecznością. Nie jest to jednak sytuacja przyczynowo-skutkowa. Duża aktywność w Social Media nie ma bezpośredniego wpływu na pozycje w wynikach wyszukiwania. Istnieje tu jednak ewidentna zależność. Strony zajmujące wysokie pozycje w SERPach z reguły mogą pochwalić się sporą aktywnością w mediach społecznościowych. Skąd zatem ta korelacja między popularnością w Social Media a wynikami w Google? Odpowiedź na to pytanie jest niezwykle prosta.
Otóż media społecznościowe, jak sama nazwa wskazuje, zostały stworzone dla ludzi, roboty wyszukiwarek są dla ich twórców zupełnie nie istotne, większość linków z profili w Social Media posiada atrybut nofollow. Jednak z punktu widzenia prowadzenia działalności niezwykle istotnym elementem jest promocja marki i komunikacja z Klientem. I w tym właśnie aspekcie Social Media są niezwykle przydatne i w taki sposób wpływają na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Żywy, aktywny profil, z ciekawymi treściami pozwoli skutecznie zaangażować potencjalnych czy aktualnych klientów do działania i odwiedzenia strony internetowej, zakupów, etc. Zaufanie do marki, budowane poprzez Social Media może w pewnym momencie przenieść się naturalnie chociażby na fora, a tu już pojawiają się linki do witryny z atrybutem dofollow (pozwalającym na przekazywanie „mocy” pomiędzy linkowanymi stronami). Widzicie związek?
Social Media a SEO
Nie będę charakteryzował poszczególnych platform, skupmy się na linkowaniu.
- Facebook – największa platforma Social Media na świecie. Obecnie korzysta z niej ponad 1,5 miliarda użytkowników. Mimo tego, że wszystkie linki z Facebook’a posiadają atrybut nofollow, jest to doskonałe narzędzie do budowania zaangażowania Klienta, a przez to autorytetu strony www.
- Google + – Najbardziej uprzywilejowana platforma Social Media wśród opisywanych. Linki z Google + posiadają atrybut dofollow i naturalnie wpływają na wyniki wyszukiwania. Najważniejszym zadaniem stojącym przed każdym profilem jest jednak ogromna praca polegająca na zdobyciu dużej zaangażowanej grupy odbiorców i tworzenie dobrego contentu. Nie jest to sprawa prosta, jednak z czasem przynosi pozytywne efekty.
- Twitter – ponad 250 tysięcy tweetów na minutę! Taką masę informacji nawet Google nie jest w stanie przetworzyć. Dlatego też obie firmy współpracują ze sobą. Google otrzymuje bezpośredni dostęp do strumienia tweetów, co pozwala wyszukiwarce indeksować wszystkie hashtagi, co może mieć niezwykle istotny wpływ na ruch na stronie www.
- Pinterest – podobnie jak pozostałe, Pinterest wpływa jedynie pośrednio na SEO, jednak może być doskonałym źródłem pozyskania ruchu na stronę. Mimo atrybutu nofollow, treści z Pinterest’owego konta mogą być indeksowane przez Google. Koniecznym jest jednak udostępnienie zawartości wszystkim użytkownikom. Istotne jest również „upychanie” (tak, tak, na siłę!) słów kluczowych. Opisy, nazwy pinów, zdjęć, wszędzie tam powinny znajdować się słowa kluczowe.
- LinkedIn – posiadający na pozyskiwanie linków z parametrem dofollow LinkedIn to doskonałe miejsce do generowanie ruchu na stronę. Ważne jest w tym przypadku (ponownie) stworzenie chętnie odwiedzanego profilu firmowego i ciągła praca nad contentem, udziałem w dyskusjach, publikacje itp.
Linkowanie z Social Media
Takie krótkie podsumowanie atrybutów linków z mediów społecznościowych:
Serwis | Google+ | ||||
Atrybut odnośnika | nofollow | nofollow | dofollow | dofollow | nofollow |
Nie oznacza to jednak, że nie warto korzystać z Facebook’a, Twitter’a, czy Pinterest’a. Konto na każdym z tych portali w znaczący sposób może wpłynąć na wiarygodność i zaufanie do strony, przez co skutecznie zwiększy ruch na stronie.
To jak jest z tym Socialem?
Jak widać wyżej Social Media, może nie bezpośrednio, ale mogą i wpływają na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Pamiętać jednak należy, że media społecznościowe to przede wszystkim platformy dla ludzi i warto postawić na dużą aktywność na tym polu. Powyżej wymieniłem tylko najpopularniejsze media społecznościowe, do tego możemy dorzucić niezliczoną ilość kolejnych. Wystarczy wspomnieć YouTube, Instagram, Snapchat, Foursquare, Tumblr, SlideSquare, Reddit, Vine, GoldenLine, Wykop i wiele innych. Pamiętajmy jednak, że skuteczność działań i praktyczny wpływ na SEO poprzez media społecznościowe przyniesie efekt jedynie wtedy, gdy zbudujemy dużą grupę zaangażowanych użytkowników, nasz profil będzie prezentował ciekawy content, a działania będziemy prowadzić na platformach, które kierowane są do naszej grupy docelowej. Pusty profil nic nam nie da.