preloader
Wypełnij formularz
Przygotujemy dla Ciebie bezpłatną wycenę!

Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.


Skracanie linków w Google URL Shortener – jak korzystać z Goo.gl?

Skracanie linków w Google URL Shortener – jak korzystać z Goo.gl?

Podczas wstawiania linków na blogu, forum czy w social media – zdarza się że wklejany odnośnik jest zbyt długi, przez co negatywnie wpływa na estetykę naszej publikacji. Może to być skutkiem generowania adresu z wyjątkowo długiego tytułu podstrony, lub tego, że odnośnik prowadzi do strony kategorii sklepu internetowego z nałożonymi filtrami, które występując w adresie URL niepotrzebnie go wydłużają. Między innymi w takich przypadkach przydają się narzędzia do skracania linków. Jedno z najpopularniejszych oferuje Google.

Czym jest Google URL Shortener?

Google URL Shortener jest prostym, bezpłatnym narzędziem, które umożliwia skracanie linków. Jest dostępny pod adresem https://goo.gl/

Jak korzystać z goo.gl?

Aby korzystać z Google URL Shortener’a wystarczy:

  • przejść na stronę narzędzia: https://goo.gl/
  • wkleić nasz adres URL w odpowiednie pole,
Narzędzie do skracania linków goo.gl

Google URL Shortener

  • zaznaczyć pole “Nie jestem robotem”,
  • rozwiązać captcha według poleceń na ekranie,
  • kliknąć przycisk Shorten URL.

Po wykonaniu tych kroków otrzymamy wyskakujące okienko zawierające skrócony adres.

Skrócony adres w narzędziu goo.gl

Skrócony adres w narzędziu goo.gl

Czy korzystanie z konta Gmail ma wpływ na przesłane linki?

Jeśli przy przesyłaniu adresu jesteśmy zalogowani na naszym koncie Gmail, wtedy lista wszystkich skróconych przez nas linków zostaje zachowana w goo.gl i przypisana do tego konta. Dzięki temu możemy w każdej chwili w bardzo łatwy sposób podejrzeć przesłane linki, a także monitorować ich statystyki.

Co umożliwia podgląd statystyk w goo.gl?

Podstawowy widok przedstawia nam: kiedy został utworzony skrócony link, jak wygląda w postaci skróconej oraz ile razy ktoś kliknął w odnośnik goo.gl. Po najechaniu myszką na wybrany wiesz otrzymamy jednak dodatkowe menu z kolejnymi, przydatnymi opcjami:

  • mini podglądem kilku statystyk Google Analytics dla każdego skróconego linku,
  • możliwością wygenerowania kodu QR,
  • możliwością usunięcia odnośnika z listy.
Statystyki skracanych adresów w goo.gl

Statystyki skracanych adresów w goo.gl

Podgląd danych Google Analytics w goo.gl umożliwia:

  • analizę kliknięć w skrócony odnośnik w określonym przedziale czasowym (dwie godziny, dzień, tydzień, miesiąc, wszystkie dane historyczne),

 

Podgląd statystyk goo.gl

Podgląd statystyk goo.gl

  • analizę kliknięć z różnych źródeł, na których umieściliśmy link,
  • możliwość podglądu, z jakich krajów pochodziły osoby klikające w nasz skrócony link, oraz z jakich przeglądarek i systemów operacyjnych korzystały.
Statystyki geograficzne skracacza goo.gl

Statystyki geograficzne skracacza goo.gl

Oprócz danych analitycznych, w podstawowym widoku listy URL mamy jeszcze dwie opcje.

Wyświetlanie i zapisanie kodu QR dla skróconego linku z goo.gl

Narzędzie generuje również kod QR – używany np. do kodowania adresów URL dla urządzeń mobilnych.

Aby uzyskać kod, możemy skorzystać z opcji widocznej w menu, lub po prostu dodać do skróconego adresu dopisek .qr.

Podgląd kodu QR w goo.gl

Podgląd kodu QR w goo.gl

Usunięcie adresu z listy

Ostatnia z opcji umożliwia usunięcie wiersza z adresem z naszej listy. Tutaj warto zaznaczyć, iż usunięty zostanie jedynie element z danymi statystycznymi. Sam skrócony adres wciąż pozostanie aktywny i będzie można z niego przejść na wybraną przez nas stronę.

Usunięcie adresu z goo.gl

Usunięcie adresu z goo.gl

Google wyłączy skracacz linków goo.gl

Od 30 marca 2018 Google wstrzymało wsparcie dla narzędzia goo.gl. Dostęp do usługi zostaje wyłączony 13 kwietnia. Po tym dniu osoby które nie korzystały nigdy z goo.gl, nie będą miały już możliwości użyć tego narzędzia. Dostęp do konsoli zawierającej listę linków będzie możliwy do 30 Marca 2019, podobnie jak dane Google Analytics dotyczące skracanych odnośników.

Jak informuje Google, już utworzone linki pozostaną aktywne i wciąż będą przekierowywać na adres docelowy, nawet po 30 marca 2019. Jako alternatywę goo.gl, Google zaleca korzystanie z Firebase Dynamic Links lub popularnych serwisów – Bitly i Ow.ly. Więcej informacji na temat zamknięcia goo.gl można znaleźć na oficjalnym blogu Google.

Kursy z marketingu internetowego online!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy.

Dołącz do newslettera i otrzymuj regularną dawkę wiedzy oraz ciekawostek ze świata digital marketingu!

Z naszą pomocą zawsze będziesz na bieżąco – bez spamu!

Poznaj historie, które odmienią Twój biznes

Oglądaj na YouTube!

1
Komentarze
Dodaj własny
  1. 1
+
Napisz komentarz
Współadministratorami danych osobowych są: Semergy sp. z o.o. sp. k., Artefakt sp. z o.o. sp. k., Semahead sp. z o.o. sp. k., Grupa Tense Polska sp. z o.o. sp. k., Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k. Sprzeciw wobec przetwarzania danych możesz złożyć w każdym momencie poprzez kontakt z Administratorem lub Doradcą Klienta, który skontaktował się z Tobą w celu przedstawienia zamówionej wyceny. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności.
Pełna treść polityki prywatnościRegulamin strony

O blogu

Blog powstał w celu przybliżenia marketingu internetowego w wyszukiwarkach wszystkim zainteresowanym tą tematyką. Będziemy dzielić się tutaj naszą wiedzą oraz nowościami z branży. Życzymy miłej lektury.

Szukaj