Opinie konsumenckie Google dostępne w Polsce
Opinie konsumenckie Google to darmowy program, który w imieniu reklamodawców zbiera opinie klientów na temat zakupów u określonego sprzedawcy. Klienci mogą zgodzić się na udział w ankiecie, która pozwoli im ocenić zadowolenie z zakupów. Opinie te brane są pod uwagę przy kwalifikowaniu witryny do wyświetlania oceny sprzedawcy.
Program jest dostępny w wielu krajach, w tym od listopada także w Polsce.
Aby móc skorzystać z programu, należy spełnić kilka wymagań technicznych. Po pierwsze musimy mieć możliwość dodania kodu JavaScript do wszystkich stron witryny. Po drugie, strona koszyka musi być przechowywana na serwerze we własnej domenie (a nie domenie firmy zewnętrznej) oraz po trzecie, strona potwierdzenia zamówienia w witrynie musi być zaszyfrowana (https).
Równocześnie, aby wziąć udział w programie Opinie konsumenckie Google reklamodawca musi zaakceptować umowę dotyczącą programu oraz wdrożyć dwa kody na stronę. Pierwszy, obowiązkowy, to moduł zgody na udział w ankiecie. Dostarcza on Google niezbędnych informacji o transakcjach. Udział w programie wymaga umieszczenia tego kodu na wszystkich stronach potwierdzenia zamówienia. Dzięki temu każdemu użytkownikowi po zakupie zostanie wyświetlone okno z komunikatem zapraszającym do udziału w ankiecie. Poniżej przykładowy moduł zgody na udział w ankiecie.
Użytkownicy, którzy wyrażą zgodę na udział w ankiecie, po kilku dniach od otrzymaniu towaru dostaną od Google e-maila z ankietą. Ankieta nie jest wysyłana natychmiast – klient ma czas, by przeanalizować swoje wrażenia związane z zakupem. Warto dodać, że partnerzy programu (sprzedawcy) przesyłają do Google informacje o zamówieniu, takie jak identyfikator zamówienia, adres e-mail, kraj oraz datę dostarczenia zamówienia zakładaną przez sprzedawcę. Po prawidłowym wypełnieniu ankiety Google włączy ją jako opinię klienta do danych zbieranych w ramach programu. W ankiecie klienci oceniają swoje odczucia w skali od 1 do 5 gwiazdek oraz mogą dopisać własny komentarz. Ocena ma ułatwić innym użytkownikom podjęcie decyzji o zakupie.
Zebrane opinie tworzą ocenę sprzedawcy, na którą łącznie składają się opinie klientów pochodzące z różnych źródeł, w tym z innych firm.
Drugi kod dotyczący programu jest opcjonalny i dotyczy on plakietki. Wdrażając go na stronę, informujemy użytkowników, że dany sprzedawca bierze udział w programie Opinie konsumenckie Google.
Można ją umieścić na dowolnej liczbie stron i w dowolnym miejscu każdej z nich. Będzie na niej wyświetlane logo programu Opinie konsumenckie Google i ocena sprzedawcy (w postaci liczby i gwiazdek). Plakietka programu Opinie konsumenckie Google jest dla kupujących wizualną informacją, która pozwala im powiązać witrynę z marką Google. Warunkiem pojawienia się oceny na plakietce jest uzyskanie 150 opinii w przeciągu roku. W przeciwnym wypadku pojawi się komunikat o niedostępności informacji o ocenie sprzedawcy.
Korzyścią przystąpienia do programu jest fakt, że dane z programu Opinie konsumenckie Google są uwzględniane przy obliczaniu oceny sprzedawcy, która później może być wyświetlana w reklamach w sieci wyszukiwania oraz Zakupach Google. Dzięki plakietce programu użytkownicy mogą poznać opinie innych klientów na temat korzystania z witryny. Z dotychczasowych trendów Google wynika, że wyświetlanie ocen sprzedawców w reklamach tekstowych może zwiększyć współczynnik kliknięć reklam nawet o 10%.