Nadchodzi Google MUM
Na swoim blogu inżynierowie Google zaprezentowali koncepcję algorytmu Google MUM, którego celem jest pomoc w wyszukiwaniu informacji, które dotychczas wymagały wykonania wielu zapytań do wyszukiwarki Google.
MUM to algorytm korzystający ze sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Rozumie i interpretuje treści w wielu językach i pomaga w znalezieniu informacji w łatwiejszy sposób niż dotychczasowe algorytmy wyszukiwania, np. BERT.
W podanym przez pracowników Google przykładzie, jeśli ktoś zdobył jeden szczyt i zamierza wspiąć się na inną górę, na innej szerokości geograficznej, musi obecnie wykonać wiele zapytań, aby dowiedzieć się, czy wspinaczka będzie trudniejsza i jakie będą warunki. MUM rozumie kontekst poprzednich wyszukiwań i sam potrafi odpowiedzieć użytkownikowi, czy wejście na inną górę będzie dla niego większym wyzwaniem i czy potrzebuje dodatkowego ekwipunku.
Wiele specjalistycznych artykułów i materiałów jest dostępnych tylko w danym języku i brakuje przekładu tychże treści na język, którym posługuje się użytkownik. Sprawia to, że mimo tego, że te treści są dostępne w internecie, nie można do nich dotrzeć bez zadania zapytania w danym języku (jak choćby pytanie o sklepy z pamiątkami niedaleko wybranych atrakcji turystycznych). MUM pozwoli na wyszukanie takich informacji w wielu językach i przedstawi je w języku zrozumiałym dla użytkownika.
MUM jest około tysiąc razy lepszym i wydajniejszym rozwiązaniem niż niedawno przedstawiony BERT. Algorytm działa w 75 językach i nie tylko rozpoznaje treści, ale i potrafi je generować. Algorytm jest multimodalny – rozpoznaje i wydobywa informacje z tekstu i grafik, a w przyszłości także z materiałów audio i video. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe jest zapytanie z pomocą obrazka, na którym będą widoczne buty do wspinaczki górskiej i zadanie pytania „czy w tych butach wejdę na górę X?” MUM zrozumie pytanie, przeanalizuje obrazek i udzieli odpowiedzi.
Jak poinformowano, wprowadzenie MUM do głównego algorytmu wyszukiwarki Google może zająć miesiące, a nawet lata. Wcześniej trzeba przeanalizować potrzeby i pytania użytkowników, aby nauczyć algorytm jak na nie odpowiadać.