preloader
Wypełnij formularz
Przygotujemy dla Ciebie bezpłatną wycenę!

Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.


Zbliża się koniec wsparcia dla data-vocabulary.org w wyszukiwarce Google

Zbliża się koniec wsparcia dla data-vocabulary.org w wyszukiwarce Google

Google ogłosił na swoim oficjalnym blogu, że wsparcie dla schematu danych strukturalnych data-vocabulary.org wkrótce się zakończy. Oznacza to, że ten schemat danych nie będzie już wykorzystywany do tworzenia bogatych wyników wyszukiwania.

Wsparcie dla data-vocabulary.org zakończy się 6 kwietnia 2020 roku.

Ostrzeżenia w Google Search Console

Aby właściciele stron internetowych korzystających z data-vocabulary.org mogli przygotować się do nadchodzącej zmiany, w Google Search Console wysyłane są ostrzeżenia. Informują one o tym, że strona korzysta z data-vocabulary.org, a także iż zalecane jest jak najszybsze wprowadzenie zmian na stronie, aby była ona dobrze widoczna w wynikach wyszukiwania Google.

Ostrzeżenia w Google Search Console - przykład

Ostrzeżenie to może wyglądać groźnie, sugerując, że jeżeli nie poprawimy błędów to strona nie będzie widoczna w Google. W rzeczywistości jednak nie jest tak źle. Ta zmiana będzie miała wpływ na wyniki rozszerzone, ale nie powinna mieć żadnego przełożenia na pozycje serwisu w wyszukiwarce Google.

Czym są dane strukturalne i do czego wykorzystuje je Google?

Dane strukturalne to specjalne znaczniki pozwalające przedstawić pewne rodzaje danych w znormalizowany, ustrukturalizowany sposób, który jest łatwiejszy do “zrozumienia” dla różnego rodzaju maszyn i programów – takich jak algorytmy wyszukiwarki Google.

Te dane dostarczają informacje o rzeczach opisanych przez daną stronę internetową i są wykorzystywane przez Google w dwóch celach:

  1. Ułatwiają “zrozumienie” treści strony.
  2. Pozwalają na włączenie dodatkowych funkcji jak rozszerzone wyniki wyszukiwania.

Formaty i schematy danych strukturalnych

Możemy spotkać się z dwoma pojęciami dotyczącymi danych strukturalnych: formatami i schematami.

Formaty danych strukturalnych to po prostu sposób, w jaki zostały one zaimplementowane na stronie. Można powiedzieć, że jest to język jakim zostały one wypowiedziane. Dokładnie takie same dane strukturalne można przedstawić na kilka różnych sposobów jako: JSON-LD, RDFa i Microdata. Wszystkie są na równi wykorzystywane przez Google, jednak zalecanym formatem jest JSON-LD.

Schematy danych strukturalnych to jakby słowniki, definiujące różne terminy opisywane za pomocą danych strukturalnych – jak np. Organizacja, Adres, Osoba, Produkt, Oferta, Zdarzenie itd. Korzystając z różnych formatów danych strukturalnych opisywać można te same schematy.

Czym jest data-vocabulary.org?

Data-vocabulary.org jest właśnie schematem danych strukturalnych.

Jest to projekt Google, który był kamieniem milowym w rozwoju danych strukturalnych. Doprowadził on do szerokiej współpracy pomiędzy producentami różnych wyszukiwarek w celu stworzenia schematu schema.org.

Obecnie jednak data-vocabulary.org jest już mocno przestarzały i znacznie mniej popularny niż szerzej rozpowszechniony schema.org. Z tego właśnie powodu Google postanowił zaprzestać używania go do tworzenia ulepszonych wyników wyszukiwania. Aby strona mogła nadal pojawiać się w ulepszonych wynikach wyszukiwania, musi używać danych strukturalnych korzystających ze schematu schema.org.

Należy zaznaczyć, że Google zaprzestanie wsparcia dla data-vocabulary.org tylko i wyłacznie w kontekście ulepszonych wyników wyszukiwania. Jeżeli data-vocabulary.org jest wykorzystywany jeszcze w jakimś innym celu, będzie nadal działać.

Zmiana na schema.org – o czym należy pamiętać?

Podczas zamiany data-vocabulary.org na schema.org warto przetestować nasz kod, aby mieć pewność, że wszystko działa poprawnie.

Można to zrobić korzystając z narzędzi Google – np. Testu wyników z elementami rozszerzonymi lub Narzędzia do testowania uporządkowanych danych.

 

Źródło: https://webmasters.googleblog.com/2020/01/data-vocabulary.html?m=1

Kursy z marketingu internetowego online!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy.

Dołącz do newslettera i otrzymuj regularną dawkę wiedzy oraz ciekawostek ze świata digital marketingu!

Z naszą pomocą zawsze będziesz na bieżąco – bez spamu!

Poznaj historie, które odmienią Twój biznes

Oglądaj na YouTube!

+
Brak komentarzy
Dodaj własny
Współadministratorami danych osobowych są: Semergy sp. z o.o. sp. k., Artefakt sp. z o.o. sp. k., Semahead sp. z o.o. sp. k., Grupa Tense Polska sp. z o.o. sp. k., Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k. Sprzeciw wobec przetwarzania danych możesz złożyć w każdym momencie poprzez kontakt z Administratorem lub Doradcą Klienta, który skontaktował się z Tobą w celu przedstawienia zamówionej wyceny. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności.
Pełna treść polityki prywatnościRegulamin strony

O blogu

Blog powstał w celu przybliżenia marketingu internetowego w wyszukiwarkach wszystkim zainteresowanym tą tematyką. Będziemy dzielić się tutaj naszą wiedzą oraz nowościami z branży. Życzymy miłej lektury.

Szukaj