Projektowanie witryny zgodnie z zasadami SEO – Aspekty treściowe
Spis treści:
Projektowanie nowej wersji strony czasami trwa bardzo długo. Jest podzielone na różne etapy, od zbierania wymagań, kodowania, grafiki po uzupełnianie stron treścią. Tak przygotowana witryna często zastępuje obecną stronę klienta. Od wiedzy project managerów i developerów zależy to, czy nowa strona nie popsuje procesu pozycjonowania oraz efektów wypracowanych na przestrzeni lat pracy nad stroną.
Poniżej przedstawiam kilka zasad ważnych w projektowaniu strony zgodnie z zasadami SEO, tak aby uruchamianie nowej wersji strony nie wiązało się ze spadkami w organicznych wynikach wyszukiwania.
W tym wpisie skupię się na strukturze strony oraz elementach treściowych.
Technologia strony a kwestia SEO
Najważniejszą sprawą w budowaniu strony pod SEO jest odseparowanie warstwy prezentacji od struktury strony. Struktura definiuje za pomocą znaczników HTML zbiór elementów, z których składa się nasza strona internetowa i relacje między nimi. Tworzone są takie elementy jak nagłówek, menu, stopka, formularze kontaktowe. Te wszystkie komponenty istnieją w określonej relacji wobec siebie i zajmują wydzielone miejsce w strukturze strony.
Ważne jest, by strona posiadała treść, którą bez problemu przeczyta robot wyszukiwarki. Z tego względu witryna zdecydowanie nie powinna być wykonana w technologii Flash lub JavaScript. Kod strony powinien być jak najbardziej zwięzły i pozbawiony niepotrzebnych znaczników HTML. Optymalny kod pozwala łatwiej indeksować stronę robotom. Zalecane jest tworzenie strony w oparciu o szablony CSS i warstwy (DIV). Należy unikać tabel, które wprowadzają sporo niepotrzebnego kodu źródłowego i dają mniejsze możliwości rozbudowy strony.
Zmieniająca się treść powinna pojawiać się pod różnymi adresami, czyli należy utworzyć podstrony lub w przypadku jednostronicowych stron internetowych (zwykle przewijana w dół) należy wprowadzić rozwiązanie, które pozwoli na zmianę adresów w trakcie przewijania treści na stronie.
Po utworzeniu strony należy zwalidować kod i zwrócić uwagę na błędy krytyczne. Posługujemy się w tym celu walidatorem: http://validator.w3.org. Usunięcie błędów szczególnie krytycznych może poprawić działanie strony.
Warstwa prezentacji określa wygląd strony internetowej. Wszystkie reguły takie, jak kolor tekstu, jego formatowanie, tło elementu powinny znaleźć się w wydzielonym arkuszu stylów CSS.
Istotne jest także rozmieszczenie banerów i reklam, które nie powinny być natarczywe oraz występować w dużej ilości. Nie powinny także zajmować zbyt dużej powierzchni w górnej części strony.
Standardem są responsywne strony internetowe dostosowujące się do różnych rozmiarów ekranu – dużego monitora komputera, laptopa, tabletu, smartfona. Należy zatem utworzyć kilka wersji arkuszy stylów CSS, które pozwolą na dopasowanie się elementów strony do różnej rozdzielczości ekranów. Często w stronach responsywnych inaczej zorganizowane są również elementy nawigacji.
Adresy URL przyjazne dla wyszukiwarki i użytkownika
Przyjazne adresy URL, to takie, które są pozbawione parametrów i zmiennych sesji, powinny również w miarę możliwości zawierać wybrane słowa kluczowe.
Adres URL, oprócz tytułu i opisu strony, jest jednym z elementów, na który zwracają uwagę internauci przy przeglądaniu wyników dostarczanych przez wyszukiwarkę. Przyjazne adresy URL powinny być:
- łatwe do podyktowania i zapamiętania (np. w rozmowie telefonicznej),
- łatwe do wpisania,
- atrakcyjne wizualnie (aby, można było umieścić je np. w ulotce reklamowej),
- powinny odzwierciedlać strukturę serwisu (przykladowastrona.pl/kategoria/podkategoria/).
Znaczniki title
Znacznik title czyli tytuł strony, powinien posiadać najbardziej znaczące dla serwisu frazy kluczowe.
Unikalny i treściwy tytuł ma duże znaczenie w określaniu pozycji danej podstrony na zawarte w nim słowa kluczowe. Ma również duże znaczenie dla użytkowników, ponieważ jest jednym z głównych elementów, na który zwracają uwagę w wynikach wyszukiwania. W przypadku kiedy wyszukiwane słowo znajduje się w tytule, zostanie ono pogrubione, a tym samym przyciąga uwagę.
Często popełnianym błędem jest kopiowanie tego samego tytułu na każdej podstronie serwisu, łącznie ze stroną główną. Błędny jest także tytuł niezawierający żadnych słów kluczowych opisujących zawartość strony.
W związku z powyższym warto opracować taki sposób generowania znacznika title dla poszczególnych typów stron, aby tytuł strony był unikalny oraz zawierał dodatkowe słowa kluczowe, które mogą być wpisywane przez użytkowników wyszukiwarki. Nie należy tworzyć zbyt długich tytułów, gdyż większość wyszukiwarek skraca je do kilkudziesięciu znaków – zazwyczaj ok. 80.
Treść strony
Unikalna treść jest kwestią szczególnie ważną jeśli chodzi o optymalizację witryny pod wyszukiwarki. Należy pamiętać, aby unikać powieleń wewnętrznych oraz zewnętrznych.
W celu uniknięcie powieleń zewnętrznych, nie należy umieszczać unikalnych treści na innych stronach w sieci, a także nie kopiować materiałów z innych źródeł dostępnych w Internecie.
Aby uniknąć powieleń wewnętrznych, dany zasób (artykuł, produkt, etc.) powinien wyświetlać się jedynie pod jedną ścieżką dostępową. Błąd ten można często zaobserwować w sklepach internetowych, gdzie jeden produkt jest dostępny pod wieloma adresami.
Należy zwrócić uwagę na zachowanie odpowiedniej struktury tekstów – używając nagłówków (np. H2) oraz wytłuszczeń w treści. Warto też duże bloki treści rozbijać na mniejsze.
Dodatki w treści strony
W treści podstrony powinny pojawiać się dodatkowe elementy, takie jak obrazki z uzupełnionymi atrybutami alt oraz tabele. Opis można wzbogacić o możliwość ściągnięcia dodatkowych plików oraz o linkowanie wewnętrzne do podstron poradników.
Treść generowana przez użytkowników
Umożliwiając użytkownikom dodawanie własnych treści, wzbogacamy serwis o nowe unikalne słowa kluczowe, pisane w języku użytkowników. Wzbogacenie treści strony przez opinie i komentarze użytkowników czynią ją bardziej wiarygodną w oczach potencjalnych klientów. Należy pamiętać o atrybucie nofollow dla linków dodawanych przez użytkowników strony. Konieczne jest również moderowanie dodawanych treści oraz zabezpieczenie strony przed spamem. Należy również zablokować możliwość dodawania komentarzy zawierających wulgaryzmy.
Powyżej wymienione zasady dotyczące treści strony pozwalają na zaprojektowanie takiej struktury podstron, która jest przyjazna dla wyszukiwarki. Będzie to mieć wpływ na pozycjonowanie strony w przyszłości.
Jeśli projektujemy nową wersję istniejącej już strony to należy pamiętać również o przekierowaniach 301 starych adresów na nowe.