Co oznacza błąd 404 i jak go naprawić?
Spis treści:
- Co to jest błąd 404?
- Przyczyny występowania błędu 404
- Jak powinna wyglądać strona błędu 404?
- Jak błędy 404 wpływają na SEO i użytkowników?
- Jak znajdować błędy 404 na stronie www? Niezbędne narzędzia
- Analiza logów serwera
- Czym są pozorne błędy 404?
- Jak sprawdzić poprawność zwracanego błędu 404?
- Jak naprawiać błędy 404?
Klikając w link, natrafiasz na stronę, która nie odpowiada zawartości, której oczekiwałeś. Zamiast niej, wyświetlony zostaje komunikat o braku żądanej treści. Błąd 404 potrafi wyprowadzić z równowagi niejednego użytkownika, ale też spowodować spore problemy w pozycjonowaniu Twojej strony. Źle skonfigurowany lub też przeoczony w gąszczu innych podstron czy produktów w sklepie, może zniechęcić potencjalnych klientów do skorzystania z Twoich usług. Dowiedz się, czym jest błąd 404 i w jaki sposób go naprawić.
Co to jest błąd 404?
Zamiast kodu 404, możemy spotkać się z takimi komunikatami jak: „error 404”, „File Not Found”, „status 404”, „strony nie odnaleziono” czy „nie znaleziono strony”. Błąd 404 zwracany jest w sytuacji, w której dana strona została usunięta, bez przekierowania na inny adres URL. Stanowi też informację o tym, że użytkownik, których wchodzi na podstronę, odwołuje się do pliku bądź lokalizacji, która nie istnieje. W związku z tym problem nie następuje po stronie klienta, ponieważ ten ma możliwość komunikowania się z serwerem. Błąd 404 często jest mylony z komunikatem „Server Not Found”. W takim przypadku odbiorca nie ma połączenia z serwerem.
Przyczyny występowania błędu 404
Najczęstszym powodem błędów 404 jest niepoprawnie wpisanie adresu URL lub sytuacja, gdy klikany link zawiera literówkę. Możliwości jest jednak o wiele więcej. Pierwszą z nich jest zmiana systemu CMS, która wiąże się z inną strukturą adresów URL. Brak ustawienia przekierowania 301 na odpowiednie adresy może spowodować występowanie błędów 404.
Kolejnym powodem jest tymczasowe zamknięcie strony związane np. z wprowadzaniem optymalizacji w serwisie. Błąd 404 Not Found może wiązać się z nieprawidłowościami systemu po zakończeniu prac.
Należy również przeanalizować stronę internetową w poszukiwaniu złośliwego oprogramowania lub ataków hakerskich, które także są przyczyną występowania omawianego błędu. Tworzą one dziesiątki podstron indeksowanych przez roboty Google. Sami użytkownicy mogą na nie trafiać nawet po usunięciu wirusa ze strony.
Warto również zwrócić uwagę na problemy z wyświetlaniem aktualnej wersji strony, która zwraca błąd 404 przez pamięć podręczną w przeglądarce lub na serwerze. Przyczynę tę łatwo poznasz, gdy witryna ładuje się prawidłowo tylko na jednym urządzeniu, na innym natomiast zachowuje inny wygląd.
Przyczyną mogą być także zmiany wprowadzane w .htaccess. Wspomniany plik pozwala kontrolować przekierowania czy też zmieniać adres URL. Jeżeli błąd 404 pojawia się od momentu modyfikacji zawartości pliku .htaccess, warto sprawdzić, czy ten nie posiada żadnych nieprawidłowości.
Jak powinna wyglądać strona błędu 404?
Prowadząc bloga lub sklep internetowy, trudno jest uniknąć powstawania błędów 404. Często nie jesteśmy w stanie codziennie sprawdzać, czy w witrynie nie występuje nieistniejący adres. Warto wówczas zadbać o odpowiedni wygląd takiej strony. Przede wszystkim powinna ona zainteresować użytkownika i zachęcić do przeglądania pozostałych, istniejących podstron. Oznacza to, że taka strona powinna być przede wszystkim kreatywna, z ciekawą grafiką i hasłem, które zatrzymają osobę odwiedzającą.
Ważne jest, by posiadała prosty komunikat o tym, że podany adres nie istnieje, ale także wyraźne wskazówki, gdzie użytkownik może udać się dalej. Zapewnij mu również możliwość znalezienia zasobów, których szukał w witrynie, za pomocą wyszukiwarki. Dodanie opcji zgłoszenia błędu będzie także pomocne przy systematycznej poprawie serwisu. Nie zmuszaj jednocześnie użytkownika do szukania tych informacji – powinny być one przedstawione w widocznym miejscu, bez konieczności scrollowania.
Warto pamiętać o używaniu takich samych stylów, fontu, stopki oraz innych charakterystycznych elementów, dzięki którym z łatwością będzie można rozpoznać Twoją witrynę. Jeżeli jesteś posiadaczem sklepu, możesz w łatwy sposób przemienić niechciany błąd w pozytywne doświadczenie, oferując, chociażby małą, zniżkę na swoje produkty.
Jak błędy 404 wpływają na SEO i użytkowników?
Chociaż oficjalne stanowisko Google zakłada brak kar za dużą liczbę stron z błędami 404, warto je usunąć ze względu na negatywne doświadczenia użytkowników.
Błąd 404 może mieć bowiem wpływ m.in. na utratę ruchu. Często użytkownicy, którzy trafią na stronę błędu, nie zatrzymują się na niej i wracają do wyszukiwarki, aby odnaleźć interesujące ich informacje na stronach konkurencji. Wiąże się z tym zwiększenie współczynnika odrzuceń, co z kolei może prowadzić do utraty dotychczasowych zajmowanych pozycji.
Duża liczba stron 404 może przyczynić się do utraty wiarygodności w oczach robotów Google. Ostatnim z istotnych argumentów jest nieodpowiednie gospodarowanie tzw. crawl budget – czyli, najprościej to ujmując, czasem, który Googleboty mogą przeznaczyć na crawl Twojego serwisu podczas jednej sesji. Stanowi to niezwykle istotny aspekt, np. w przypadku dużych sklepów internetowych. W takich sytuacjach marnujemy crawl budget na skanowanie nieistotnych stron, zamiast skupić uwagę botów na informacjach z większym potencjałem.
Jak znajdować błędy 404 na stronie www? Niezbędne narzędzia
Nawet gdy strona błędu wygląda rewelacyjnie, ważne jest, aby unikać ich wyświetlania. Niestety wielu użytkowników może zirytować się w pierwszej chwili przez brak szukanych informacji i opuścić naszą witrynę, przyczyniając się jednocześnie do wzrostu współczynnika odrzuceń. Aby móc naprawić tzw. „martwe linki”, należy najpierw odpowiednio je zlokalizować. Pomoże Ci w tym kilka narzędzi i sposobów przedstawionych poniżej.
Screaming Frog SEO Spider
To popularne narzędzie wśród specjalistów SEO, które służy do sprawdzania adresów URL pod kątem wielu czynników, w tym też statusów odpowiedzi serwera i stron zwracających kod 404. Pozwala także przeanalizować, na jakiej podstronie występują błędy 404.
Jest to możliwe poprzez wejście w zakładkę „Response Code”. Informacje w niej zawarte warto posortować, klikając w nagłówek tabeli „Status Codes”, co pozwoli łatwiej odnaleźć strony zwracające błąd 404 wśród innych adresów.
Narzędzie pozwala także na zidentyfikowanie miejsca w obrębie strony internetowej, w którym występują poszczególne błędy 404. Należy kliknąć konkretny adres URL i wybrać zakładkę „Inlinks”. Warto przy tym samodzielnie przyjrzeć się strukturze adresów stron, ponieważ Screaming Frog pozorne błędy może zwracać jako status 200. Jeżeli więc dana podstrona wyda się nam podejrzana, należy sprawdzić ją ręcznie.
W sytuacji, gdy posiadasz niewielką witrynę i nie chcesz wykupować licencji narzędzia, możesz skorzystać z wersji darmowej, która umożliwi Ci sprawdzenie 500 zasobów, w tym m.in. grafiki, skrypty oraz style na Twojej stronie internetowej.
Google Search Console
W sytuacji, gdy Google Search Console zauważy dużą liczbę stron zwracających kod 404, poinformuje nas o tym. Jeżeli nasza domena jest dodana do narzędzia, możemy sprawdzić liczbę takich podstron, wybierając zakładkę „Stan”. W szczegółach otrzymamy informacje, jak wiele błędów jest na naszej stronie. Jeżeli zgłosiliśmy adres mapy serwisu .xml, możemy sprawdzić, czy witryna nie zawiera nadal adresów, które już dawno zostały usunięte. Pomoże nam w tym sekcja „Błędy” oraz „Wykluczenia”. Za pomocą Google Search Console zazwyczaj nie udaje się wykryć wszystkich błędów, lecz jest to dobry początek.
Analiza ręczna
To rozwiązanie sprawdzi się dla osób posiadających niewielką witrynę. W wyszukiwarkę należy wpisać „site:adres-twojej-strony.pl”. W ten sposób w wynikach wyszukiwania znajdziemy wszystkie zaindeksowane podstrony, w tym takie, które zgłaszają błąd 404. Poprzez przeanalizowanie struktury odnośników możemy określić, które strony nie istnieją. Aby mieć pewność, że nie posiadasz stron z błędem 404, możesz odwiedzić wszystkie podstrony. Jeżeli stron jest zbyt wiele, pomocna będzie wtyczka Export Search Results, która umożliwia eksportowanie wyników wyszukiwania. Wszystkie wyeksportowane adresy można następnie masowo wgrać do narzędzia, które sprawdzi zwracany kod, np. https://httpstatus.io/.
Ahrefs
To kolejne cenione narzędzie SEOwców, przydatne przede wszystkim w kontekście linkowania. Linki zewnętrzne są tak samo istotne w budowaniu rankingu naszej strony, jak odnośniki wewnętrzne. Narzędzie to poinformuje nas, czy witryna nie ma odnośników, które prowadzą do stron nieistniejących. Możesz sprawdzić to na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest wybranie „Najlepszych podstron według przychodzących linków” i posortowanie wyników wybierając opcję „404 not found”. W sposobie drugim należy zwrócić uwagę na sekcję „Linki zwrotne” i wybrać z nich „Utracone”.
Analiza logów serwera
Kolejnym sposobem jest skorzystanie z dziennika logów serwera. Może on znajdować się w panelu administracyjnym Twojego hostingu. Do analizy logów pomocnym narzędziem będzie intuicyjny Sreaming Frog SEO Log File Analyser, który daje możliwość importowania paczek logów.
Po ich załadowaniu otrzymamy rozkład kodów dla danych adresów URL. Dodatkowo wchodząc w zakładkę „URLs”, uzyskamy informacje o podstronach wywołujących największą liczbę zdarzeń oraz jak często są odpowiedziane przez roboty. Oprócz sprowadzania stron z błędami 404, należy przejrzeć się tym z przekierowaniami 301. Zdarza się bowiem i tak, że prowadzą one do stron błędów lub tworzą pętle przekierowań. W celu osiągnięcia najlepszych wyników sugeruję przeprowadzanie analizy dla danych logów z co najmniej ostatnich 30 dni.
Czym są pozorne błędy 404?
Jak wspomniałam przy opisywaniu zastosowania programu Screaming Frog, w Twojej witrynie mogą występować także pozorne błędy 404, nazywane również „miękkimi błędami 404”. Jest to sytuacja, gdy strona nie istnieje, ale zwraca kod poprawnie działającej, czyli 200. Przyczyn takiego zdarzenia może być wiele. Jeżeli adres faktycznie nie istnieje, należy zoptymalizować mechanizm wykrywania błędów 404.
Może się jednak zdarzyć, że nasza strona ma się dobrze, ale mimo to roboty uznają ją za nieistniejącą, dla przykładu, jeżeli na naszej stronie internetowej nie ma żadnych informacji lub zawiera ona niewielką ilość treści.
Google troszczy się o użytkownika, więc w sytuacji, gdy strona wyświetla jedno zdanie lub tylko logo, może uznać ją za bezużyteczną i w związku tym odwdzięczy się nam pozornym błędem 404. Wyświetlenie pustej strony może być spowodowane błędem w kodzie.
Jeżeli prowadzisz sklep internetowy i na Twojej stronie zabraknie produktów, a użytkownik zostanie o tym poinformowany jedynie popularnym komunikatem: „No products matching your criteria have been found”, może to spowodować wykrycie przez Google pozornego błędu 404. W takiej sytuacji należy zmienić komunikat oraz przeanalizować sens indeksowania takiej podstrony.
Jak sprawdzić poprawność zwracanego błędu 404?
Ponieważ żadne narzędzie nie jest nieomylne, warto sprawdzać poprawność zwracanego kodu za pomocą różnych narzędzi.
W pierwszej kolejności polecam wtyczki dla przeglądarek, takie jak Link Redirect Trace oraz Redirect Path. Obie te wtyczki poinformują nas o ścieżce przekierowań oraz nazwie nagłówka, który został przesłany w ostatnim połączeniu.
W sytuacji, gdy nie masz pewności o poprawności zwracanego kodu, możesz także skorzystać z narzędzia internetowego Redirect Checker. Wystarczy wpisać w nim docelowy adres URL pochodzący z konkretnej witryny. Narzędzie daje możliwość sprawdzania przekierowania dla różnych przeglądarek, telefonów, a nawet konsoli do gier. Po kliknięciu przycisku „Analyse” otrzymamy informację o kodzie zwracanym przez serwer.
Jak naprawiać błędy 404?
Jak wspominałam wcześniej, mimo że Google nie nałoży na nas żadnych filtrów w związku z błędami 404, warto regularnie je zwalczać.
Najpopularniejszym sposobem na pozbycie się błędu 404 jest utworzenie przekierowania 301 ze strony, która została usunięta. Ten sposób przeznaczony jest przede wszystkim podstronom, które pod różnymi względami były wartościowe. Adres, pod który tworzymy przekierowanie, powinien przy tym posiadać podobne treści do poprzedniego. Nie warto też tworzyć masowych przekierowań na stronę główną serwisu.
Takie przekierowanie wykonamy w pliku .htaccess zgodnie z przykładem poniżej:
Redirect 301/adres-starej-strony https://www.twojanowastrona.pl
Warto zauważyć, że przenoszona podstrona wpisywana jest po: „Redirect 301″ bez nazwy domeny.
Jeżeli posiadamy wiele stron, które nie generowały żadnego ruchu i nie były dla nas wartościowe, najlepszym wyjściem będzie usunięcie adresów z indeksu Google. Pomocne tutaj znowu będzie Google Search Console.
Po przejściu do sekcji „Usunięcia” należy kliknąć „Nowa prośba” i wpisać adres, którego chcemy pozbyć się z indeksu Google. Aby mieć pewność, że strona nie będzie się już indeksowała, należy dodać do niej atrybut „noindex” oraz usunąć ją z mapy witryny.
Warto pamiętać, że strony błędów 404 mogą nadal pojawiać się w serwisie, więc dobrym pomysłem będzie monitorowanie stanu strony, np. za pomocą narzędzi, o których wspominałam powyżej.
Dlaczego: Nie warto tworzyć masowych przekierowań na stronę główną serwisu.?