Mobilne SEO
Z moich obserwacji wynika, że wyniki wyszukiwania dla urządzeń mobilnych pokrywają się z rezultatami wyświetlanymi użytkownikom urządzeń stacjonarnych. Stąd skuteczne SEO dla aparatów mobilnych powinno opierać się w dużym stopniu na doborze odpowiednich słów kluczowych, wpisywanych przez użytkowników urządzeń przenośnych w pole wyszukiwania w celu odnalezienia danej usługi lub produktu.
Pierwszą rzeczą, którą należy zrobić jest przeanalizowanie obecnego ruchu użytkowników urządzeń mobilnych na stronie. Analiza ta pozwoli określić potencjał badanej witryny pod względem ruchu pochodzącego z urządzeń mobilnych. Doskonałym narzędziem przeznaczonym do tego typu działań jest Google Analytics (a konkretnie instrumenty dostępne w zakładce Odbiorcy – Ruch z komórek).
Za pomocą GA jesteśmy w stanie sprawdzić między innymi: ilu użytkowników badanej strony korzysta z urządzeń mobilnych, jakich urządzeń używają, a nawet w jakich rozdzielczościach wyświetla się daną stronę internetową.
Analizując dane dotyczące ruchu z urządzeń mobilnych w odniesieniu do całkowitego ruchu na stronie, będziemy w stanie określić, które treści w obrębie witryny są najbardziej wartościowe dla użytkowników mobilnych. Dzięki tej informacji można określić podstrony, na których warto skupić swoją uwagę optymalizując je dla urządzeń przenośnych.
Pomocnym narzędziem, za pomocą którego możemy określić potencjalny ruch z urządzeń przenośnych, są Narzędzia Google dla Webmasterów. Korzystając z zakładki Ruch – Wyszukiwane hasła możemy zastosować filtrowanie dla urządzeń przenośnych, dzięki czemu otrzymamy dane dotyczące ilości wyświetleń strony, jej współczynnika CTR oraz średniej pozycji na stronach wyników wyszukiwania.
Niezwykle przydatne jest także Narzędzie propozycji słów kluczowych (dostępne w Google AdWords). Umożliwia ono filtrowanie wyników pod kątem używanego urządzenia. Za pomocą tego narzędzia możemy wyznaczyć procentowy udział wyszukiwań z urządzeń mobilnych. W ten sposób określimy słowa kluczowe, na których powinniśmy skupić swoją uwagę optymalizując strony pod urządzenia mobilne. Jako przykład może posłużyć fraza: „pomoc drogowa Warszawa”, gdzie udział użytkowników mobilnych wynosi aż 9% wszystkich wyszukiwań. Dla porównania dla fraz takich, jak np. „ubezpieczenia AC” procentowy udział poszukujących wynosi około 1%.
Należy również mieć na uwadze fakt, że użytkownicy urządzeń mobilnych wyszukują informacji inaczej niż ci, którzy używają laptopów i desktopów. Frazy kluczowe są zdecydowanie krótsze od tych wpisywanych na urządzeniach stacjonarnych, użytkownicy częściej korzystają z możliwości autouzupełniania, a wyrażenia wpisywane do wyszukiwarki częściej związane są z konkretną lokalizacją.
Wykonując optymalizację strony pod kątem aparatów przenośnych należy rozróżnić urządzenia obsługujące technologie służące do wyświetlania stron na urządzeniach desktopowych (HTML5 – np. iPhone, Android) od takich, które posiadają przeglądarki w technologii cHTML(iMode), WML i WAP.
Na etapie projektowania strony najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest zastosowanie tzw. Responsive Design. Taki sposób zaprojektowania strony ma na celu zapewnienie komfortu przeglądania i łatwą nawigację po stronie na wszystkich urządzeniach. W przypadku zastosowania Responsive Design’u witryna występuje pod tym samym adresem URL na wszystkich urządzeniach i posiada taki sam kod. Alternatywnym rozwiązaniem jest wyświetlanie innego kodu strony użytkownikom urządzeń przenośnych i innego użytkownikom urządzeń mobilnych. Rozróżnienie użytkowników odbywa się za pomocą nagłówka User Agent – pozwala on serwisom internetowym rozpoznać typ przeglądarki, za pomocą której użytkownicy wchodzą na stronę. W tym przypadku należy zastosować w kodzie mobilnej wersji strony tag „canonical” wskazujący na adres URL normalnej wersji strony.
Foto: mobiletrends.pl
Można powiedzieć śmiało, że obecnie ponad 50% ruchu pochodzi z komórek, samrtfonów itp. i będzie cały czas rósł. Więc Responsive Design będzie niezbędny nie ze względu na „trendy” ale na faktyczny stan rzeczy tz. wprost ruchu z urządzeń mobilnych – więc jeżeli nie chcemy ich utracić (potencjalnego klienta) to absolutnie musimy dostosować naszą stronę do tych wymogów. PS> Czytając informacje jakieś 0,5-1 rok temu o wpływie FB i G+ na pozycje strony jakoś nie byłem przekonany do tych czynników wpływających pa pozycje strony – a teraz są wymieniane na pierwszych pozycjach