preloader
Wypełnij formularz
Przygotujemy dla Ciebie bezpłatną wycenę!

Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.


Koniec Universal Analytics. Nadchodzi GA4!

Koniec Universal Analytics. Nadchodzi GA4!

Umarł król, niech żyje król! No, może jeszcze nie umarł 😊 Niemniej Google ogłosił oficjalny deadline na zmianę z Google Universal Analytics (GA3, UA) na Google Analytics 4 (GA4). Od 1 lipca 2023 roku Google Analytics w wersji 3 ostatecznie przestanie zbierać dane napływające z witryny internetowej (dla witryn z wykupioną opcją Analytics 360 ostateczny termin wyłączenia aktualnej usługi to 1 października 2023 roku). Na przygotowanie do tej zmiany pozostało trochę ponad rok. To wystarczający czas na dokonanie migracji, ale czy dobrym pomysłem jest odkładanie zmiany wersji narzędzia analitycznego na ostatnią chwilę?

Koniec Universal Analytics. Nadchodzi GA4!

Umarł król, niech żyje król! No, może jeszcze nie umarł Niemniej Google ogłosił oficjalny deadline na zmianę z Google Universal Analytics (GA3, UA) na Google Analytics 4 (GA4). Od 1 lipca 2023 roku Google Analytics w wersji 3 ostatecznie przestanie zbierać dane napływające z witryny internetowej (dla witryn z wykupioną opcją Analytics 360 ostateczny termin wyłączenia aktualnej usługi to 1 października 2023 roku). Na przygotowanie do tej zmiany pozostało trochę ponad rok. To wystarczający czas na dokonanie migracji, ale czy dobrym pomysłem jest odkładanie zmiany wersji narzędzia analitycznego na ostatnią chwilę?

Co oznacza zakończenie Google Universal Analytics?

Przeglądając zasoby Internetu, można odnieść wrażenie, że informacja o ostatecznym zakończeniu funkcjonowania UA została przyjęta jako spore zaskoczenie. Jest to o tyle dziwne, że GA4 ogłoszone zostało już w październiku 2020 roku. Można więc było się spodziewać nadejścia tej „szokującej” informacji. Już od 2020 roku bowiem istnieje możliwość (rekomendowana przez Google) równoległego śledzenia (ang. dual tagging) za pomocą obu narzędzi: GA3 i GA4. Jeśli Twoja strona jeszcze nie zbiera danych za pomocą obu narzędzi, najwyższy czas zająć się zmianami. Google deklaruje utrzymanie dostępu do danych zebranych za pomocą GA3 przez około 6 miesięcy od zakończenia używania tej wersji narzędzia, nie podaje jednak ostatecznej daty wyłączenia dostępu do usług analitycznych. Jest to wyciągnięcie ręki do spóźnialskich i zapominalskich, którzy jeszcze co najmniej do końca 2023 roku będą mogli wyeksportować istotne dane analityczne do zewnętrznych narzędzi.

Google Analytics – dlaczego to takie ważne?

Analityka w postaci Google Analytics funkcjonuje na rynku od 2005 roku, jednak w rzeczywistości historia najpopularniejszej usługi analitycznej sięga 1995 roku. Wtedy właśnie powstała firma Urchin Software Co., która była twórcą narzędzia do analizy danych dotyczących ruchu na stronach www. Google, wykupując Urchin Software Co., i tworząc na bazie dostępnego oprogramowania pierwszą wersję Google Analytics w 2005 roku, postawiło kamień milowy na ścieżce analityki internetowej.

historia Google Analytics

Google Analytics operuje na bazie kodu śledzącego JavaScript. Nowsze generacje kodu determinowały wersję usługi – od urchin.js do gtag.js. Kolejne generacje usługi wprowadzały ponadto drobne zmiany w interfejsie. Najnowsza wersja – GA4 – to w praktyce napisana od nowa usługa, która, w zamyśle twórców, jest odpowiedzią na wyzwania nowoczesnej analityki.

Niezależnie jednak od wersji, jaka była aktualnie dostępna, Google Analytics to najbardziej rozbudowane darmowe źródło danych statystycznych dostępne na rynku, które dostarcza szeregu istotnych informacji o użytkownikach strony internetowej. GA umożliwia analizę oraz interpretację danych dotyczących zachowania użytkowników, w tym między innymi:

  • jak trafili na stronę, np. z wyszukiwarki, poprzez odnośnik na innej stronie, bezpośrednio wpisując adres w przeglądarce,
  • gdzie się znajdują – kraj, miasto, w niektórych przypadkach dzielnica,
  • z jakiego oprogramowania korzystają – przeglądarka, rodzaj urządzenia, system operacyjny,
  • jak zachowują się na stronie, np. całkowity czas przebywania na stronie, ile podstron odwiedzili etc.

Dane zebrane przez Google Analytics poddane odpowiedniej analizie oraz interpretacji stanowią ogromną pomoc w dostosowaniu witryny internetowej do oczekiwań użytkowników, zarówno w kontekście technicznym, jak i zawartości contentowej. Google Analytics to potężne narzędzie, dzięki któremu strony www mogą osiągnąć sukces w Internecie.

Zmiany, zmiany, zmiany – co niesie ze sobą GA4?

Każda zmiana niesie ze sobą obawę i niepokój. Również w przypadku Google Analytics. Trzeba będzie bowiem przyzwyczaić się do nowego interfejsu oprogramowania, a co bardziej istotne, nauczyć się analizować dane prezentowane w zupełnie inny niż dotychczas sposób. Powstaje więc pytanie, jaki jest cel wprowadzania „rewolucji” w analityce od Google? Na odpowiedź składa się kilka kluczowych w biznesie online kwestii. Najważniejsze z nich to bez wątpienia:

  •  Dynamiczna ewolucja zachowań użytkowników Internetu. Dzisiejsi internauci są zdecydowanie bardziej świadomymi konsumentami niż jeszcze parę lat temu, korzystają z wielu źródeł informacji oraz urządzeń przy podejmowaniu decyzji zakupowych.
  •  Zmiany w zakresie prawa prywatności użytkowników, a także czynniki technologiczne powodują, że zbieranie danych opartych na tzw. ciasteczkach (ang. cookies) staje się coraz mniej precyzyjne.
  •  Utrudniony proces określenia i przypisania wartości udziału w konwersji dla poszczególnych kanałów (tzw. atrybucja). Powyżej wymienione zagadnienia to dopiero wierzchołek góry lodowej problemów, z którymi wiąże się dzisiejsza analityka. W związku z tym, bardziej istotnym od pytania o cel czy potrzebę wprowadzania zmian, staje się pytanie – dlaczego tak długo trzeba było na nie czekać?

Podstawowe różnice między Universal Analytics a GA4

Różnic między GA3 i GA4 jest wiele. Najważniejszą z nich jest zupełnie nowe podejście do procesu zbierania danych. W odróżnieniu od Universal Analytics, które w dużym stopniu było zbiorem gotowych raportów, GA4 umożliwia customowe podejście do weryfikacji customer journey, a dzięki temu zdecydowanie bardziej precyzyjną analizę danych. Przyjrzyjmy się najważniejszym różnicom między wersjami Google Analytics:

różnice między Universal Analytics, a Google Analytics 4

Różnic między UA i GA4 jest zdecydowanie więcej i z całą pewnością można spodziewać się jeszcze wielu innowacji i ciekawych funkcjonalności w przyszłości. Pamiętać bowiem należy, że GA4 jest ciągle w fazie beta, co w praktyce oznacza brak możliwości skorzystania
z wszystkich funkcjonalności narzędzia. Czy jest to jednak wystarczający argument, aby zaniechać migracji na czwartą wersję Google Analytics? Zdecydowanie nie! GA4 już teraz oferuje bogaty zakres funkcjonalności. Dlatego warto wdrożyć dual tagging, czyli równoległe śledzenie aktywności użytkowników w obu wersjach usługi. Takie rozwiązanie przyniesie szereg korzyści, m.in.:

  • wcześniejsze wdrożenie GA4 umożliwi w przyszłości analizę danych oraz trendów w dłuższym czasie,
  • porównanie danych z obu narzędzi (zbierających informacje w odmienny sposób) pozwala na głębszą analizę zachowań użytkowników,
  • czas na naukę funkcjonowania i raportowania danych w GA4.

Eksport danych z Universal Analytics

Google Analytics 4 to zupełnie nowe narzędzie do zbierania i przetwarzania danych o ruchu na stronie internetowej. Oznacza to, że nie będzie możliwości importowania informacji pochodzących z systemu Universal Analytics do GA4. Wymusza to konieczność eksportu zebranych danych. Nie ma jednak powodów do obaw. UA umożliwia pobranie informacji analitycznych w każdym momencie. Wystarczy zalogować się na konto Analytics, a następnie z raportu, z którego dane są niezbędne do pobrania, kliknąć „Eksportuj” i wybrać format.

eksport danych Google Analytics 4

Dostępne formaty danych to:

  • CSV,
  • TSV,
  • TSV dla programu Excel,
  • Excel (XLSX),
  • Arkusze Google,
  • PDF,
  • integracja i eksport do BigQuery (dla użytkowników GA 360).

Migracja do GA4

Google Analytics 4 jest całkowicie nową usługą, co powoduje konieczność jej wdrożenia na stronie. Nie wystarczy wyłącznie zmienić ustawienia w ramach dotychczasowego konta Analytics. Jest to rozbudowany proces, którego poszczególne kroki przedstawia Support Google:

migracja do Google Analytics 4

Źródło: https://support.google.com/analytics/answer/10759417

Jeśli jednak potrzebujesz pomocy przy migracji i konfiguracji usługi analitycznej do GA4, skontaktuj się z nami. Nasi specjaliści przeprowadzą dla Twojej witryny proces migracji oraz zaoferują merytoryczne wsparcie w zakresie dostosowania narzędzia do potrzeb Twojego biznesu.

Google Analytics 4 – nowe podejście do analizy danych

Wdrożenie GA4 nastąpiło już kilka lat temu, jednak w świetle narzuconego przez Google ostatecznego terminu zakończenia realizacji pomiaru danych przez Universal Analytics, warto już teraz zapoznać się i wdrożyć mierzenie za pomocą nowej wersji usługi. Pozwoli to nie tylko zyskać czas na przyzwyczajenie się do zmodyfikowanych funkcjonalności oraz interfejsu. Dzięki możliwości podwójnego śledzenia uzyskać można głębszy niż dotychczas wgląd w zachowania klientów na stronie i jeszcze lepiej dostosować biznes do zmieniającego się środowiska marketingu internetowego. Pamiętaj, że docelowo każda strona internetowa dysponować będzie takim samym narzędziem analitycznym. Sukces stanie się jednak domeną tych, którzy uzyskają przewagę konkurencyjną, efektywnie wykorzystując dostępne już teraz możliwości nowoczesnej analityki.

Kursy z marketingu internetowego online!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy.

Dołącz do newslettera i otrzymuj regularną dawkę wiedzy oraz ciekawostek ze świata digital marketingu!

Z naszą pomocą zawsze będziesz na bieżąco – bez spamu!

Poznaj historie, które odmienią Twój biznes

Oglądaj na YouTube!