Jak korzystać z Google Analytics podczas pozycjonowania stron?
Spis treści:
Prace nad pozycjonowaniem strony to nie tylko optymalizacja, tworzenie treści i pozyskiwanie odnośników. Duże znaczenie ma analiza, która jest podstawą do prowadzenia dalszych działań. Jednym z narzędzi, którego warto w tym celu używać, jest Google Analytics.
Narzędzie to powstało, by monitorować i analizować ruch na stronach internetowych. Dane zgromadzone przez Google Analytics zbierane są w raporty, dzięki czemu możemy łatwiej wyciągać wnioski ze zgromadzonych danych. Poprawna analiza danych zawartych w GA to ważny krok do poznania sytuacji strony, źródeł ruchu oraz zachowań użytkowników.
Mierzenie efektów prac pozycjonowania w Google Analytics
Narzędzie analityczne Google Analytics jest wykorzystywane do poznania ilości oraz jakości ruchu z SEO. Dostarcza ono sporo danych o użytkownikach i ich sesjach. Z uwagi na popularność, jest często wykorzystywane w celu pokazania ilu użytkowników wygenerował ruch z pozycjonowania.
W celu sprawdzenia tej wartości należy przejść do gałęzi pozyskiwanie a następnie wybrać kampanie i bezpłatne słowa kluczowe.
Naszym oczom ukazuje się raport zawierający ilość użytkowników, sesji i odsłon wraz z dodatkowymi parametrami, wykonanych przez użytkowników, którzy trafili na stronę dzięki pozycjonowaniu. Warto zauważyć, że są to nie tylko użytkownicy, którzy znaleźli stronę w wyszukiwarce Google, ale zbiór odbiorców pochodzących z różnych wyszukiwarek.
Analizując ten raport warto zwrócić uwagę na metryki takie jak współczynnik odrzuceń i średni czas trwania sesji. Para tych metryk daje nam obraz zaangażowania użytkowników i stopnia przydatności materiałów, które znalazły się na danej stronie.
Warto także odwiedzić raport strony wejścia (link do niego znajduje się pod wykresem). Widzimy tam najpopularniejsze podstrony naszej witryny, generujące najwięcej ruchu z pozycjonowania. Warto o nie dbać – sprawdzać ich stan i poprawiać optymalizację.
Słowa kluczowe z SEO w Google Analytics
Od kilku lat w Google Analytics brakuje możliwości podglądu słów kluczowych, które wpisali użytkownicy do wyszukiwarki Google. Znaczna część fraz kluczowych z SEO została ukryta pod słowem not provided. Nie ma więc bezpośredniej możliwości odczytania słów kluczowych generowanych przez użytkowników. Nie pomoże nawet zmiana narzędzia Google Analytics na inne statystyki – danych tych nadal nie zobaczymy.
Istnieje oczywiście sposób, by dowiedzieć się jakie są to frazy.
Użyjemy do tego innego narzędzia od Google, mianowicie Google Search Console. Dane z tego narzędzia można zaimportować do Google Analytics wchodząc w zakładkę Administracja a następnie wybierając zakładkę Wszystkie usługi. Możemy tam powiązać konta GA z GSC – dzięki temu widzimy słowa kluczowe, które wpisali nasi użytkownicy.
Znajdują się one w raporcie Pozyskiwanie – Search Console – Zapytania. Dane te są jednak ograniczone czasowo – nie widzimy tam informacji z ostatnich dni. Nie ma także możliwości tworzenia segmentów i porównywania danych z GSC z tymi zgromadzonymi przez GA. Pracujemy bowiem na wyświetleniach i kliknięciach, co nie jest tożsame z sesjami w Google Analytics.
Kontrola i monitoring witryny
Oprócz podstawowego wykorzystania GA do celów analizy w SEO, za jego pomocą można także sprawdzić stan witryny.
Jeśli dysponujemy odpowiednią konfiguracją strony błędu – ma w znaczniku title np. 404 – możemy za pomocą GA sprawdzić jakie strony zwracają 404. Co ważne – będą to strony, które generują ruch użytkowników. Raport ten znajduje się w gałęzi Zachowanie – Zawartość – Wszystkie strony. Następnie należy wybrać Tytuł strony i za pomocą filtrowania pozostawić jedynie adresy, które w znaczniku title mają 404.
Będąc w gałęzi Zachowanie warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden raport, mianowicie Szybkość strony – Sugestie dotyczące szybkości. Znajdują się tam dane z Google PageSpeed. Przewaga tego raportu nad klasycznym PS jest znaczna – w jednym miejscu mamy wykonane pomiary dla wielu podstron witryny. Dzięki temu raportowi możliwe jest szybkie sprawdzenie, która z podstron wymaga prac w kwestii podniesienia prędkości i optymalizacji.
Porównanie z konkurencją
Ostatnią ciekawostką jest porównanie wyników naszej witryny z konkurencją.
W zakładce Odbiorcy – Analiza porównawcza – Kanały możemy sprawdzić jak wygląda nasza strona w kwestii ruchu i statystyk związanych z aktywnością i zachowaniem użytkowników w porównaniu do konkurencyjnych witryn. Raport ten wymaga wcześniejszej konfiguracji, dostarczając w zamian szeregu cennych informacji o ruchu na innych stronach z tej samej kategorii.
Podsumowanie
Google Analytics pomaga nam w codziennej pracy podczas analizy danych dotyczących strony – oczywiście dysponuje znacznie większym potencjałem w tym zakresie. Samodzielne wykonanie wyżej opisanych analiz pomoże lepiej rozeznać się w bieżącej sytuacji witryny i wyciągać dokładniejsze wnioski w oparciu o dane.