Google Instant – wyszukuj gdy piszesz
Użytkownicy wyszukiwarki Google.com ostatnimi czasy, z pewnością spotkali się z nową formą wyszukiwania jaką jest Google Instant. Wyniki wyświetlane są natychmiastowo już przy wpisaniu pierwszej litery zapytania do wyszukiwarki. Funkcjonalność ta dostępna jest na razie jedynie w USA, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii i Rosji. Wyniki są wyświetlane jedynie dla wyszukiwarki Google.com lub dla zalogowanych użytkowników używających wersji wyszukiwarki, z wyżej wymienionych krajów.
Wstęp do Google Instant ciekawie obrazuje poniższy oficjalny film stworzony przez pracowników Google’a:
Najważniejsze cechy Google Instant wymienione na Google Blog Polska to:
- Dynamiczne wyświetlanie wyników – adekwatne wyniki wyszukiwania wyświetlane są w trakcie wpisywania zapytania. Dzięki temu użytkownicy mogą od razu przeglądać interesujące ich treści i podejmować działania.
- Podpowiedzi – w trakcie wpisywania zapytania wyświetlana jest przewidywana treść zapytania/podpowiedzi.
- Możliwość przewijania wyników wyszukiwania – dzięki tej funkcji użytkownik ma możliwość podglądu wyświetlanych wyników wyszukiwania.
Z pewnością zaimplementowanie nowej formy prezentowania wyników wyszukiwania wymagało wielu nowych technologii. Nowego systemu buforowania, dostosowania tego jak często aktualizowana będzie pokazywana strona z wynikami – optymalizacji kodu javascript, który renderuje stronę z rezultatami.
Google Instant jak twierdzi Google nie wpływa negatywnie na szybkość działania połączenia internetowego, jednakże dla naprawdę wolnych połączeń będzie ono automatycznie wyłączane. Korzyścią płynącą z zastosowania Google Instant to przede wszystkim oszczędność czasu. Testy Google mówią o średniej oszczędności w przedziale od 2 do 5 sekund.
Nową funkcjonalność obsługują najbardziej popularne przeglądarki internetowe między innymi takie jak Chrome, Firefox, Safari, Internet Explorer, Opera czy Flock.
Google Instant zostanie wprowadzone do wszystkich lokalnych(w tym i Google.pl) wersji wyszukiwarki w przeciągu najbliższych miesięcy.
Ważnym pytaniem dla wszystkich związanych z branżą SEO jest to jak Google Instant wpłynie na usługę pozycjonowania. Uważam, że nowy sposób prezentowania wyników może, z upływem czasu zmienić sposób wyszukiwania informacji przez użytkowników. Być może użytkownicy wyszukiwarki będą wpisywać więcej kombinacji danej frazy kluczowej, a dzięki podpowiedziom wpisywane przez nich zapytania będą bardziej złożone.
Osobiście z początku czułem się dosyć nieswojo korzystając, z Google Instant – myślę jednak, że na dłuższą metę nowy sposób wyświetlania wyników jest bardziej wygodny i zdecydowanie szybszy od swojego poprzednika.
Jeśli komuś nie przypadnie Google Instant do gustu, istnieje również możliwość wyłączenia go jak widać na poniższym obrazku.